Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni någon bra bok/hemsida eller liknande om man är nybörjare men vill djupdyka i agility? Jag känner mig helt lost i alla uttryck som tysksväng, jaakko, japanen osv. Gärna någon bok eller sida som tar upp modern agility, som hur man lär in running o.s.v.
Fanny Gotts bok ”Från grunder till första start” tycker jag är bra. Alla de där finesserna kommer så småningom, se till att kunna dina grundbyten så kommer du långt 👍🏻
 
Vi var i Forsakar i helgen, jättetrevlig tävling, flöt på fantastiskt bra! Husse och vita vann två hopplopp och kom femma med SM-pinne i ett agilitylopp. Hon har gått ganska bra i helgen, men kontaktfälten :eek: Det får de träna mer på! Nästa tävling blir Snapphanerejset, får se om jag springer nåt lopp i klass 1 kanske...;)
 
Igår var vi några stycken från klubben som var med på en familjedag på en gård/restaurang och visade upp agility :) Jag hade båda hundarna, det gick fort, men lite hejsan svejsan :D Spelade inte så stor roll vilka hinder som togs... Några av de yngre tjejerna provade på pumi och kommentaren var - oj, vad snabba de är! jo tack...:p
 
Idag har vi varit i Hörby. Det var VARMT - ca 30 grader, trodde jag skulle få hjärtsnörp :yuck:. Det gick långsammare och långsammare för varje klass...

En ag och två hoppklasser. 5 fel i agilityn, 0 hinderfel men tidsfel i hopp 1a, och 5 fel + en faslig massa tidsfel i hopp 1b - då var både Disa och jag heeeeelt slut!

Väntar fortfarande på att få ta den där första efterlängtade pinnen - men nån gång ska den väl komma!
 
Här kommer vi igen, med lite uppdateringar.
Tinja är nu uppflyttad i klass 3! :D Hon slog till idag med en andraplats (med tre sekunder till tredjeplatsen ;)), nollat lopp och pinne. Det innebär att hon tog hem sista pinnen i hoppklass på min födelsedag, bästa presenten! :heart Vi är redan uppflyttade i agilityklass 3 så nu är vi uppflyttade i båda. Känns otroligt!

Min finaste lilla pilsvans :love: Vi kommer minsann visa dem att en aussie kan tävla med BC-tider! :devil:
34342321_10211026993698841_5845238275521904640_n.jpg
 
Här kommer vi igen, med lite uppdateringar.
Tinja är nu uppflyttad i klass 3! :D Hon slog till idag med en andraplats (med tre sekunder till tredjeplatsen ;)), nollat lopp och pinne. Det innebär att hon tog hem sista pinnen i hoppklass på min födelsedag, bästa presenten! :heart Vi är redan uppflyttade i agilityklass 3 så nu är vi uppflyttade i båda. Känns otroligt!

Min finaste lilla pilsvans :love: Vi kommer minsann visa dem att en aussie kan tävla med BC-tider! :devil:
34342321_10211026993698841_5845238275521904640_n.jpg
Grattis :)
 
Den här lilla sköna hunden gjorde för ganska precis ett år sedan sin allra första start i agility. Det går fort och fel ibland men hon är så rolig att träna och tävla med så det överväg det dåliga :p.
I helgen tog vi våran första seger, ingen pinne då vi vann på 5 fel men så skön känsla att vinna :D.
Vi har haft ett roligt år med
Antal starter 34
Felfria 7 21 %
Pinne 4 12 %
I mål 21 62 %
Nu kör vi vidare med nya roliga starter framöver och vi hoppas att vi kan fortsätta som vi gör :D
20180603_105628_5b155153e087c3398b1913d4.jpg
 
Vi har varit på agility-tävlingar hela helgen!

Lördags klass 1 i Häverö med två starter i varje klass, typiskt nog så hamnade vi på eftermiddagen (skulle iväg på möhippa) så maken fick ta de sista två starterna med Nessie också. Absolut bästa rundan var första starten hoppklass med Nessie, hon hade superfokus och hindersug men matte sjabblar bort det genom att säga "bra" innan sista slalompinnen och hon tycker att hon är klar och går ur slalomet :banghead: (matte korkad) =5 fel och 8:e plats av 19. Agilityklassen var hon också super i och vi nollade = 6:e plats.
När husse sen tog nästa start var Nessie lite förvirrad och ofokuserad och undrade nog vart matte tog vägen, 4:e plats med 1.11 tidsfel på grund av att hunden ställde sig och kikade på plan efter matte nån gång. Agilityloppet efter med husse var en något mer fokuserad hund och de nollade och kom på 5:e plats! Nike och husse kom 3:a i bägge agilityloppen och diskade sig i hopploppen, husse satsade på fart och glädje och Nike var jätte-snabb men hoppade kontaktfält i agilityloppen.

Igår var vi på blåbärstävlingar i Uppsala och bytte hund, jag och Nike vann bägge loppen! Husse och Nessie vann ett av sina lopp och kom tvåa i det andra, Nessie har nog aldrig varit så snabb!! Väldigt rolig helg men väldigt varmt!


Nessie och Nike vilar i skuggan mellan sina lopp i lördags:
34510280_10215008786287331_2973839676487499776_n.jpg
 
Hoppar in! Har precis avslutat agilitykurs för nybörjare med nytillskottet (dsg, hane, omplacering, 3 år) och är helt såld! Varför har jag aldrig testat detta förut med gammelhunden? :confused: Det är ju superkul!

Det mesta ni pratar om är rena grekiskan för mig :p Men jag ser verkligen fram emot att lära mig! Jag rider ingenting längre och har verkligen saknat något nytt att brinna för och tror definitivt jag har hittat det nu.

Min hund, Pax, är orädd och snabb men det kan nog lätt bli lite fort och fel. Han tar alla hinder utan att tveka men tekniken finns inte än. Jag är gravid så räknar inte med att bli varken snabbare eller smidigare under året :p men då har vi å andra sidan bra chanser att finslipa tekniken och satsa på riktigt nästa år.

Min klubb har visst en tävling i augusti men tveksamt att jag kommer våga starta. Kommer ändå bli kul att titta, detta är en helt ny värld för mig!
 
@superstar vad kul! På vårt KM fnns det två klasser, en för nybörjare och en för de som tävlat innan så du kan ju kolla upp hur det är hos er innan du bestämmer dig (och hur gravid du är?).
 
Igår så hade vi öppna träningen på klubben och maken byggde upp tre olika övningar på plan, han körde lite med Nano också som skötte sig super (tränade mest starter och lite tunnel). Vi har nog sällan kört så lite med hundarna, två varv på varje övning men de var jätte-taggade och vi gick ifrån träningen med en bra känsla. Husse och Nike hade ju sista tillfället i fortsättningskursen i tisdags, på onsdagen var vi på blåbärstävling och igår öppen träning. Imorgon blir det klass 1 tävling och på söndag kurs i gambler/snooker hela dagen, dessutom ska jag på kurs ikväll med tema "fart och motivation" ikväll men räknar med att inte köra så mycket alls utan mest titta på.
Nästa helg ska vi på bröllop så vi ska ge hundarna vilovecka från träning (utom Nessie för hon blir odräglig men ingen agility-träning för henne iallafall). Sen har vi faktiskt inga tävlingar planerade alls utom en i slutet av juli!

Nano igår:
34702354_10215038348786375_7289392261110956032_n.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 405
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp