Vibrationer hästtransport

1406 Kg per axel? Det låter märkligt, väldigt få släp lastar så mkt. Vad har det för totalvikt? Det måste vara nån tilltagen säkerhetsmarginal... intressant :)
Totalvikten är 1600 kg, detta släp kan inte fås med högre totalvikt än så. Är ett Ifor HB403 (enhästars).
 
Nu har jag fyllt på luft i däcken. Stod på skötardörren att det skulle vara 4,5 bar och däckfirman hade fyllt till typ 3,3. Men sen nu när jag googlar så ser jag att de flesta verkar ha lägre däcktryck på sina transporter? Blev orolig så jag inte fyllde för mycket?
Jag har också en Ifor, 2-hästars visserligen men jag behöver definitivt ha över 4 för att den inte ska kännas obalanserad vid körning i högre hastigheter. Tycker 3,3 låter väldigt lågt!
 
Jag har också en Ifor, 2-hästars visserligen men jag behöver definitivt ha över 4 för att den inte ska kännas obalanserad vid körning i högre hastigheter. Tycker 3,3 låter väldigt lågt!
Aha! Jag körde bara en kort sträcka efter att vi fyllde däcken, ska nog ta en sväng och känna hur den känns nu på stora vägen👍
 
Kam uppdatera tråden. Har haft släpet inlämnat och fick nyss mail om att jag kan komma och hämta. De hade inte hittat någon obalans eller annat, däremot skrev de att däcktrycket var alldeles för högt vilket de åtgärdat. Alltså jag blir galen på det här med däcktryck😆
Däckfirman hade i 3,3 och jag höjde till 4,5 vilket det står på skötardörren. Enligt verkstaden ska det vara 2,8?🧐

Får se om det hjälpte att de sänkte däcktrycket, ska testköra ordentligt när jag hämtat släpet i em..
 
Jag har också en Ifor, 2-hästars visserligen men jag behöver definitivt ha över 4 för att den inte ska kännas obalanserad vid körning i högre hastigheter. Tycker 3,3 låter väldigt lågt!
Verkstaden jag lämnat in på menar att det ska vara 2,8 i däcken? Så förvirrande detta..
 
Verkstaden jag lämnat in på menar att det ska vara 2,8 i däcken? Så förvirrande detta..

2,8 låter lite men är det en märkesverkstad som sagt det så ptja... Jag hade runt 3,2 tror jag. Nu vet jag inte, för jag har precis köpt nya och de är monterade av firma som fyllt dem åt mig.
 
@MiniLi Har du en bil från Volkswagen-koncernen? Detta uppstår inte sällan med dem när man kör på för hög växel och drar. Hände mig flera gånger med min gamla Skoda innan pappa berättade att det var ngt med styrpulpeten (tror jag?) som de kan/ska åtgärda på verkstad. Det hände bara när jag var uppe på hastigheter kring 80 och låg på femman. Fick växla ner så gick det ok igen...
 
@MiniLi Har du en bil från Volkswagen-koncernen? Detta uppstår inte sällan med dem när man kör på för hög växel och drar. Hände mig flera gånger med min gamla Skoda innan pappa berättade att det var ngt med styrpulpeten (tror jag?) som de kan/ska åtgärda på verkstad. Det hände bara när jag var uppe på hastigheter kring 80 och låg på femman. Fick växla ner så gick det ok igen...
Nej jag har en volvo!
Bilen är 6-växlad men när jag kör med släp brukar jag max ha i femman.
 
2,8 låter lite men är det en märkesverkstad som sagt det så ptja... Jag hade runt 3,2 tror jag. Nu vet jag inte, för jag har precis köpt nya och de är monterade av firma som fyllt dem åt mig.
Ja jag fattar ingenting. Och varför står det 4,5 på skötardörren om det ska vara 2,8? Får fråga när jag hämtar släpet..
Det är ju en märkesverkstad så de borde veta. De är återförsäljare och auktoriserad verkstad för ifor.
 
Tex att köra på fyran i 80? Har nog inte testat, inte mer än vid upp/nedväxling iaf. Kan prova, även om det känns väldigt märkligt att köra på så låg växel 😆
Det känns märkligt, men det är mer att växla ner och sen upp igen när du t.ex. inte är i en uppförsbacke (även i mindre hade jag den upplevelsen). Sen är det ngt som verkstaden för bilen ska fixa, inte trailerverkstaden. Om det är samma fel som jag upplevt.
 
Det känns märkligt, men det är mer att växla upp och ner. Sen är det ngt som verkstaden för bilen ska fixa, inte trailerverkstaden. Om det är samma fel som jag upplevt.
Ja, jag kan ju alltid testa. Men vad menar du med att det är att växla upp och ner?
 
jag uppdaterade inlägget för jag skrev fel. Börjar den studsa så växlar du ner, sen när det är lugnt och dags att växla upp igen (som du hör) så gör du det.
Ah okej, då förstår jag!
Och om detta hjälper så är det ngt fel på styrpulpeten (vad nu det är för ngt🙈) på bilen?
Märker man inte detta fel utan släpvagn?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
2 951
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Svårformulerad rubrik. Iaf så har jag varit ute och lallat lite med släpet idag, med tvååringen i. Lika bra jag tar bakgrunden så...
Svar
9
· Visningar
1 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp