Vid longering

S

Sannndra

när jag försöker longera min häst så vänder hon alltid in mot mig, jag försöker då mota ut henne med piskan och visa vägen med handen men det fungerar inte utan hon kommer bara fram till mig. hon kan även bara stanna och vägra gå frammåt.
Hon är inte longerad så mycket innan men så här har hon inte gjort förut, utan det här är något som hon börjat med nu.
så vad ska jag göra för att få henne att förstå vad jag menar? :confused: :confused:
 
Vid longering

Min häst var likadan när jag fick henne!
Antingen är det pga ren ovilja(lathet) eller så är det bara bristande respekt!:mad: Låt någon då och leda henne på utsidan så hon vet att hon ska gå RUNT! Och så fäster du stringen på piskan vid handtaget.. eller håller i den..håll alltid i longerlinan så huvudet alltid är den del av henne som är EMOT dig! Peta direkt ut bakdelen genom att toucha lätt med piskan! Aldrig slå! Driva kan du göra antingen fram mot bogen(utan att toucha drivzon) och eller i mitten lite bakåt på hästen.. Begär inte så mycket i början.. utan låt henne gå i skritt så hon har koll på det först!! Tvärstannar hon bara och går in mot dig.. går du emot henne.. backar henne... svarar hon inte.. "bit"-nyp henne i halsmuskeln (en ledar häst tilrättavisar en ranglåg) Och försök att få henne ge efter för tryck bak! Hör gärna av dig om hur det gick!! :banana:
 
Jag är ingen expert men jag vet folk som tycker det är lättare om man är två i början om hästen inte har blivit så mycket longerad. En som går brevid hästen så den inte kan vända sig inåt hästen och en som longerar. Då blir det lite lättare tills hästen har lärt sig att den inte får vända sig inåt.
Hoppas det hjälpte lite kanske!
 
När hästen gör så anser jag att den som longerar inte gjort klart för hästen att det är FRAMÅT man vill att den ska gå!
Samma sak om hästen byter varv.

Prova att du är snabbare, och att du går mer mot bakdelen på hästen med pisken. Så hästen märker att du driver på den BAKIFRÅN. Hamnar du för långt fram så driver du inte framåt bakifrån, utan försöker driva framåt framifrån, vilket ju inte funkar.

I början tycker jag att man ibland är nästan rakt bakom hästen (givetvis med rejält avstånd OM hästen skulle kicka), tills hästen förstår "aha framåt".

Och vissa envisa exemplar till hästar jag träffat, har bestämt sig för att minsann inte ändå gå framåt, fast jag är bakom. De försöker då vända huvudet mot mig, men jag bara flyttar mig då så jag fortsätter vara bakom hästen, och driver på den framåt med röst och att svänga pisken.
Hästen kan då i det närmaste gå i några varv framdelsvändning, men rätt snart förstår den att det är FRAMÅT jag vill den ska gå!
 
Det är ingen brist på respekt eller dumhet när hästen vill vända in mot dig :mad:, du förstår när jag löslongerar hästen och talar med mitt kroppspråk så driver jag ut hästen ut i spåret, i hästvärlden innebär det att en ranghög häst driver ut en medlem i om flocken som straff, om denna häst varit dum på något sett. Och att drivas ut av flocken, som då är du, blir en bestraffning som hästen inte förstår och då visar den med att den tuggar lite(föltugg) och sänker halsen och söker kontakt med dig och frågar, får jag komma in?
Hästar som är osäkra blir osäkra, så man måste försöka övertyga hästen att du ska fortsätta men jag är inte sur på dig och beröm när du är klar och ska byta varv, då vet hästen att ok, hon var inte sur.

Det handlar om att vi inte förstår hästens beteende, annars skulle vi aldrig behöva dra upp olika problem som igentligen inte är hästproblem utan människoproblem, tack vet jag de som försöker lära sig att förstå hästar, som jag nu gör och som jag kan starkt rek. till alla.
 
om din häst går in i mitten när du logerar så är nästan det ända sättet att leda ut henne igen och så får man göra tills det fugerar eller om du har en som hjälper dig att leda hästen på utsidan medan du longerar..
jag har ett annat tips och det är att du kan börja tömköra din häst nu menar inte jag att du skall gå bakom utan stå i mitten och då har du som två tyglar att styra med, då kan inte hästen gå in i mitten.. :idea:
 
Det är mycket viktigt att tänka på sitt eget kroppspråk vid longering. En häst läser av minsta lilla förändring i kroppspråket. När du vill att hästen ska gå ute på spåret ska du ha blicken fokuserad på hästens bakdel. Blicken blir pådrivande. Så fort du tittar på hästens framdel känner hästen det och vänder i mot dig. Placeringen, hur du står är också viktig. Du ska vara mer placerad mot bakdelen än framdelen. Är du placerad mot framdelen tror hästen att den ska sakta in. När jag longerar brukar jag använda en longerpisk. Den har jag alltid lite snett bakom hästen nära marken när hästen ska röra sig framåt. Vid drivning så höjer jag pisken mot hästen bakdel. När hästen ska göra halt på spåret så rikter jag pisken mot hästens huvud och höjer den samtidigt ganska högt. Då brukar hästen lära sig att inte gå in mot pisken. Sen ska hästen lära in röstkommandon. Det är väldigt viktigt. Hästen får aldrig heller gå in mot dig i volten. När du är klar ska hästen göra halt på spåret och du ska gå ut och hämta den. Det krävs en del träning. Man måste vara konsekvent men hästarna brukar bli väldigt lyhärda. Lycka till! :) Glöm inte att berömma hästen så fort den gör rätt :idea:
 
När man longerar en häst så är knepet att alltid befinna sig själv bakom hästens framben. Min häst är väldigt känslig för kroppsspråk, och så fort jag råkar hamna lite framför så stannar han.
Alltså när hästen går på volten så ska du röra dig hela tiden så att du aldrig hamnar för långt fram i perspektivet. Hoppas att du förstår, för det här var svårt att förklara :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 051
Senast: Badger
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp