Bukefalos 28 år!

vid transportering

Har alltid haft transportskydd på mina hästar, även om de bara skulle åka en kortare resa. Man vet aldrig vad som händer på vägen.... man kanske är tvungen att panikbromsa eller liknande. Men sen finns det ju givetvis de hästar som inte kan gå men transportskydd... hade jag haft en sådan häst hade jag nog lindat benen och haft boots runt om. Har "rese" bandageunderlägg som jag använt till en häst vid ett tidigare tillfälle när han inte kunde använda transportskydd pga veterinärs ingrepp i hasen. De är lika höga som transportskydd så det är ett allternativ att använda på häst som inte gillar de kluppiga skydden. Men som sagt jag tycker det är var o ens skyldighet att ansvara för sin häst vid transportering, med eller utan transportskydd.
 
Som vanligt så går det inte att ge ett svar som gäller alla hästar. Det optimala är naturligt vis att använda skydd, men ibland går det faktiskt inte. Jag vet - jag kommer att bli helt idiotförklarad nu - som vanligt :mad:, men när jag sätter transportskydd på min häst, vare sig de är stora och kraftiga, eller mindre och nättare, eller bara boots, så sparkar hon med bakbenen mot baklämmen så att den bågnar. :eek: Då anser jag att risken att hon gör illa sig är större med transportskydd än utan, för står hon utan är hon så stilla, så att man ibland undrar om man glömt att lasta på henne innan man åkte! :D
 
Jag använder ALLTID transportskydd. Min häst är alldeles för värdefull för att inte använda det. En gång var jag lat och körde hem efter en träníng utan. Hon står ju som ett ljus tänkte jag. Hade övre luckan bak öppen och det kom upp en lastbil för nära. Min häst är livrädd för lastbilar och fick panik. Lastade ur en häst med skadat bakben med klinikbesök och röntgen som följd. Aldrig igen...
 
om hästen ska åka en kort bit, är van o inte har brodd på sig så tycker jag inte att man måste ha skydd på dem.

Men huga de som släpar in sin häst i transporten utan skydd o med broddar på :crazy:

Kan tillägga att många av dagens "nylonskydd" är värdelösa!! Trampar hästen sig illa är det bara läderskydd som håller.
 
Jag brukar ha hoga transport-skydd pa de hastar som inte tycker att det ar sa roligt att aka i karran. Pa lastbilen star mer eller mindre alla hastar mcyket stilla, sa det behovs inte riktigt.
Svansbandage har jag ALLTID pa ALLA hastar, oavsett alder och transportvana.
 
Jag har aldrig använt transportskydd utan kör med vanliga senskydd + boots fram och bak. Har aldrig varit ut för skador iom transportering. Om jag åkt långt har det hänt att jag lindat + boots funkar det osså. :bump:
 
Jag håller me dig.. ja skulle inte helle kunna transportera min hästarutan skydd.. för om d skulle hända nåt skulle ja inte kunna förlåta mig sen.. ;)
 
jag vet många som tycker att det är löjligt med transportskydd, det beror ju oxå på hur rädd man är om sina hästar, själv skulle jag aldrig åka utan transportskydd hur kort sträckan än är en dag så är kanske olyckan framme och då vill inte jag ha på mitt samvete att jag inte har gjort vad jag har kunnat för att skydda mina djur från något så onaturligt som att åka transport.
:banana:
 
Skulle ALDRIG köra utan skydd !!

Hur menar du med "lära sig att stå stilla"?
Vid en plötslig inbromsning för något på vägen eller en sväng som hästen inte är med på kan den ju bli tvungen att trampa om och jag skulle aldrig riskera något sådant. Ser ingen anledning till varför man inte skulle ha skydd?!
 
jamen DET argumentet var ju jättebra...NOT.. :crazy:
jag har sagt det förr och jag säjer det igen..
VI har hästar för vårt eget höga nöjes skull, då kan vi faktiskt ta och göra vårt bästa för att hästarna ska vara hela och friska.
Om detta innebär skydd på dygnet runt, eller lite myggmedel på sommaren är helt olika från individ till individ..
behöver hästen benskydd i transporten så tar man på det, behöver den inte det, så kvittar det.

Åker hästen lugnt och fint, och går i och ur transporten som sin box.. DÅ åker jag utan skydd på hästen.

Min hoppjerka åker med boots fram+bandage från hov-över knät. bak har han bandage hov och hela skenan upp.. han kan kasta sej hejdlöst ut ur transporten, och är dessutom norra sveriges klantigaste häst.
 
Vid en situation där hästen "trampar om" kan jag iofs tänka mig att köpeskydd fungerar bra. Det jag tänker mest på är vid en olycka, då rivs nog skydden sönder i ett nafs är jag rädd.

Jag har de senaste åren kört rätt mycket med min vuxna häst, och jag kan inte påminna mig när han senast hade ett sår på benen. Men som jag sade i mitt första inlägg, jag anpassar mig efter hästen. En orolig häst som lätt tappar balansen skyddar jag, men då föredrar jag lindor.
 
Båda ponnierna skulle lätt kunna stå i transporten utan skydd, de åker oftast i låga skydd bara för att dom ska ha det. Fast Azterix har ju delade meningar om att gå in i transporten om han inte får kanelknäcke (:angel:)
Stoet skulle nog också kunna åka utan fast hon rör sig mer än ponnierna så hon har ändå sina höga bucas, den gamla modellen.
Urban då, han som galopperar I transporten, hatar rondeller, när man svänger, kruvor, skumpig väg, rak väk, jämn väg... :smirk: han åker med t j o c k a skydd samt boots på alla fyra. Han skulle aldrig få åka i låga skydd, han skulle få av sig dem på två sekunder.
Sen åker inte mina hästar utan skydd i vilket fall, om olyckan är framme så tänker jag att det är bättre att ha lite mer skydd.
 
Jag kör aldrig en skodd häst utan skydd men barfotahästar som inte är oroliga åker oftast utan.

Patsy har inte skydd men så HATAR hon allt som sitter på benen också, vi måste vänja in oss först annars kommer det bara bli kalabalik.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 049
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp