Vid val av stallplats - tänker ni 100 % på hästen eller även på er själva?

Nämen jag har kommit till den åldern att jag bara inte längre orkar kissa i gödselstacken typ längre...så en uppvärmd och helst fräsch vattenklosett är absolut krav numera. När jag var yngre spelade det ingen roll alls hur stallet såg ut numera för mig själv utan jag tänkte bara på hästens välbefinnande.
Min kommentar var utifrån att jag blir så otroligt förvånad över att dina enda krav så är du nöjd är mat i hagen och en vattentoalett . Allt funkar utifrån det i fråga om stall ? Det känns så otroligt unikt i fråga om krav i sammanhanget därav förvåningen .
 
Jag tänker på både hästen och mig själv.
Jag vill gärna ha fullskötsel och ridhus. Men jag vill även att hästen ska få vara ute 12/dygn och ha sällskap i hagen.

Och jag har en hingst. Så jag lär nog bli kvar i mitt egna stall utan ridhus och fullskötsel ett bra tag till.
 
Både jag och hästen får kompromissa.
Sen finns det ju alltid vissa saker som man kan kompromissa med och andra inte.
Mina hästar vill tex gå på lösdrift, därför känner jag att det tar emot att ställa dem på stall även om det skulle gå om jag måste.
Just nu trivs både jag och hästen ypperligt bra, men jag har fått kompromissa bort väldigt mycket för hästens skull.

Dock kan jag inte tänka mig att kompromissa såpass att jag vantrivs i stallet.
Det måste vara roligt att åka till stallet och hästen måste tycka om sitt liv och må bra.
Är det uppfyllt kan jag kompromissa bort allt annat.
 
Min kommentar var utifrån att jag blir så otroligt förvånad över att dina enda krav så är du nöjd är mat i hagen och en vattentoalett . Allt funkar utifrån det i fråga om stall ? Det känns så otroligt unikt i fråga om krav i sammanhanget därav förvåningen .
Jo förutsatt att hagen är bra och stor och kuperad och hästkompisar och de får vara ute mycket så ja. I övrigt är väl stall stall liksom, jag hR inget behov av ridhus eller sånt så därför kanske det verkar som det är få krav.
 
Jag tycker det är stor akillnad på stall. För mig är säkerhet A och O, stallägaren måste vara kunnig nog att avgöra vad som är säkert för hagen. Jag vill inte ha leriga eller dåliga hagar där hästen kan skada sig. Lugna och bra rutiner.
Hästen vill ha hyfsat stor hage med kompisar. Jag vill ha ridbana och hyfsade ridvägar. In/utsläpp på vardagr, möjlighet att köpa fullservice. Gott om förvaring och helst möjlighet till tvättmaskin. Toalett.
 
Tyvärr finns inga andra stall på cykelavstånd och jag har ingen bil. Dålig kommunaltrafik här ockdå.
Skulle jag ha bil hade det funnits fler alternativ.

Jag står kvar helt enkelt tills jag skaffat mig en bil! Även om det är tråkigt för mig går hästens väl först :)

Kan du inte ha en moped istället, det kan vara en bra kompromiss (jag har provat).
 
Just nu står jag i ett stall som har dom här fördelarn resp nackdelarna:

+ underbar stallvärd
+bra hagar
+islandshästar

-urdåliga ridvägar (ligger mitt på östgötaslätten så skog exicterar inte)
-litet och trångt
-osmidigt med vattnet, finna bara en slang med kallvatten. Ingen diskho

Men det bra väger ändå upp. Det som är lite på gränsen är ridvägar a. Där kompenserar min trevliga stllvärd upp ändå så det känns värt att ha hästarna i stallet.
 
Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?
Låter som inget av alternativen är för dig. Måste väl finnas ett mellanting, skulle fortsätta leta. Men för mig skulle jag (som har hästarna hemma) nog tänka mycket på utevistelsens längd och såna saker och ridhus (vi har inte det) komma längre ner på listan. Men ska man betala pengar för att ha häst uppstallad måste man nog egentligen tänka på hela biten och det ena måste ju faktiskt inte utesluta det andra. Kanske hitta en bra anläggning som iaf har 8-10 timmars utevistelse till exempel?
 
Tänker absolut inte bara på hästen när jag väljer stallplats utan vi båda måste trivas. I det ingår inte 4 h utevistelse. Jag måste ha en ridbana som går att rida på året runt alternativt ridhus i närheten samt trevlig natur att rida ut i + bra kollektivförbindelser. Min häst måste kanske inte ha mycket utevistelse och kanske inte skulle protestera (tidigare fick han aldrig gå på bete och stod ensam i hage) men det känns som ett minimum med 8-9 h utevistelse för mig.

Nu har jag ett stall utan pass, med ok ridbana och ridhus 10 min skrittväg bort och slipper korsa bilvägar när jag rider ut. Min häst är ute runt 11-12 h/dag i stor hage med flock och fri tillgång. Bussarna går var 10-15:e min hemåt cirka 500 meter från stallet.
 
Jag väljer stallplats till båda två. Stallet jag nu har valt är ett litet stall med jättefin paddock, stora boxar, bra med förvaringsutrymmen, helt okej storlek på hagar där de går med kompisar, mycket utevistelse, fikarum, spolspilta med varm och kallvatten. Ingår även hösilage, havre och strö. Är jättenöjd då det blir bra för både mig och hästen. Priset är även rimligt.
 
Jag har valt enbart utifrån hästen. Där vi står nu är det bara jag och en till. Det är stora hagar och fina skogsvägar, flexibilitet med in- och utsläpp men minst 12 h ute. Jag saknar ridhus/paddock och mer människor att snacka häst med i stallet. Det är även mycket jobb med hökörning osv som jag gärna skulle slippa. Jag skulle vilja flytta på hästen men vet att hon inte skulle vilja vara inne mer, snarare lösdrift, och att hon gärna går själv och inte har någon granne i stallet. Det är möjligt där vi står nu men troligtvis klurigare att uppfylla någon annan stans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 486
Senast: bobbbo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 708
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 478
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp