Vid val av stallplats - tänker ni 100 % på hästen eller även på er själva?

Jag har generellt ganska höga krav på stall jag ska stå som inackordering i. Vill ha ridhus, gärna paddock, uppvärmt utrymme, vattentoalett, smidigt byggt för gödsel- och foderhantering, bra hagar, tydliga regler, bra rutiner och gärna med mycket service. Vill åka till stallet och bara BEHÖVA ta hand om min häst, men såklart kan jag göra annat också och lägga hur många itmmar som helst när andan faller på, men jag vill inte ha så mkt måsten i vardagen. Betalar jag för en tjänst vill jag att tjänsten ska leva upp till mina förväntningar, även om hyran är relativt låg.

Kan tumma på mycket, men hästens väl går först. Hästen behöver varken ridhus, vattentoalett, duschspilta eller uppvärmd sadelkammare liksom, det är ju mest för min egen lyx skull. Har provat att tumma på hagtiden, hagkvaliteten, stallmiljön och fodret och det gör jag inte om. Jag märkte att hästen mådde lite sämre än vanligt, men jag förstod inte HUR mycket det påverkade den förrän jag flyttat. Nu står vi mitt ute i ingenstans, helt utan bekvämligheter och folk i stallet, men också utan elaka kommentarer. Det tär mer på mig att bli ifrågasatt för att jag vill hästens bästa, än det gör att inte kunna rida och träna som man önskar, och när jag mår dåligt av att åka till stallet blir det ingen kvalitativ träning ändå, även om möjligheterna finns. Så hästens väl - min psykiska hälsa - extra bekvämligheter. För ett år sedan hade jag aaaldrig frivilligt stått i stall utan ridhus vintertid, nu har jag börjat prioritera annorlunda. Man får väga det onda mot det goda och se vad som väger tyngst. Det finns ganska många stall i krokarna så det borde gå att hitta ett stall som är mellanting mellan de två du hittat nu :)
 
Alltså, hästen går givetvis först men det ska även vara kul. 100% är ju svårt att få för de flesta om man inte skaffar eget men man får väl sätta upp vissa kritirier som är stenhårda (här hade jag satt utevistelse tex) och andra som inte är riktigt lika viktiga.
 
Det borde väl finnas fler alternativ än dessa två stall? Så det går att hitta något som både du och häst trivs bra med utan att för den sakens skull behöva göra avkall på viktiga saker så som utevistelse och fodringar?
För mig är det så klart viktigt att hästarna har det bra och trivs men samtidigt ska det vara kul i stallet.

Tyvärr finns inga andra stall på cykelavstånd och jag har ingen bil. Dålig kommunaltrafik här ockdå.
Skulle jag ha bil hade det funnits fler alternativ.

Kl
Jag håller med er alla att 4 timmar utevistelse är för kort, tycker faktiskt det är djurplågeri. När jag fick reda på det så försvann det alternativet direkt. Både jag och hästen skulle lida.
Jag står kvar helt enkelt tills jag skaffat mig en bil! Även om det är tråkigt för mig går hästens väl först :)
 
Kan du inte lösa lunchen i hagen genom nät eller liknande? Hur sent kommer du till stallet, 16 eller 20 gör ju stor skillnad.
 
För att det ska funka så är det lika viktigt att det är bra både för en själv och hästen. Och ibland så måste man kanske kompromissa lite. Men det finns vissa krav jag inte skulle avstå från t ex mycket utevistelse för hästen tillsammans med hagkompisar är prio nr 1.
 
Tyvärr finns inga andra stall på cykelavstånd och jag har ingen bil. Dålig kommunaltrafik här ockdå.
Skulle jag ha bil hade det funnits fler alternativ.

Kl
Jag håller med er alla att 4 timmar utevistelse är för kort, tycker faktiskt det är djurplågeri. När jag fick reda på det så försvann det alternativet direkt. Både jag och hästen skulle lida.
Jag står kvar helt enkelt tills jag skaffat mig en bil! Även om det är tråkigt för mig går hästens väl först :)


Men om du sätter in en lunchbox med timer kan du lösa lunchfodring automatiskt på dagen och ta in på kvällen. den kan du oxå förbereda själv kvällen innan. De finns att köpa färdiga, men borde oxå gå att bygga själv om man hittar rätt timer. Kanske vill en häst till vara ute längre, och de kan ha sällskap på eftermiddagarna?


Har själv just flyttat till ett stall där jag själv trivs, efter att ha varit ensam i eget stall i 15 år. Hästen står inne liite mer än jag hade velat, men i det stora hela har bytet ändå varit bra för hennes hälsa och välmående.
 
Jag försöker i största möjliga mån kompromissa mellan vad som passar hästen bäst, kontra vad jag inte vill tulla på för min egen del. För båda ska trivas i stallet, trivs hästen jättebra men inte du (eller tvärtom) blir det inte bra ändå. För att ta ett exempel:

Min häst kräver:
- Lugnare stall med färre hästar och få människor som springer runt. Stå på anläggning är inte ett alternativ, även om det skulle innebära en hel massa bekvämligheter för mig.
- Min häst "måste"/bör enligt veterinär äta torrhö. Jag kan inte stå i ett stall där alla måste använda stallägarens hösilage. Om alla andra använder hösilage måste därför min häst gå i egen hage. I mitt nuvarande stall äter alla hästar torrhö, och gjorde det redan innan min häst flyttade dit, perfekt.
- Min häst kan inte gå på fri tillgång. Vi har provat. Resultatet var en katastrofalt överviktig ponnyhäst som åt upp alla andras mat med den bieffekten att hästar som kanske verkligen hade behövt gå på fri tillgång inte fick äta så mycket som de behövde, för det stod en diktator i hästformat vid balen.
- Gärna mycket utevistelse, men vill inte gå på lösdrift. Vi har testat det också, och det passade inte alls. Att stå inne så mycket som i det fall du beskriver hade däremot inte varit ett alternativ för oss.

Jag kräver:
- Antingen hyfsad närhet till mitt hem (gärna då så att jag kan gå/cykla) eller att i alla fall utsläpp ska ingå om stallet ligger längre bort. Gärna insläpp/fodringar också, men utsläpp är ett krav från min sida om jag har lång resväg.
- Trevliga och normala människor. Jag vill kunna ta det lugnt och ha trevligt när jag är i stallet, inte känna mig som att jag har blivit förflyttad till typ tv-såpan Skilda Världar med intriger, bråk och skrik.
- Bra ridvägar.

Jag förhandlar gärna bort ridhus/ridbana på gården om ridvägarna är bra och att vi trivs för övrigt i stallet. Jag har stått i stall där ridbana ingått och där vi inte trivts alls, och i stall utan all form av bekvämlighet där vi istället trivts som fisken i vattnet.
 
Som andra har sagt skulle jag börja med att undersöka om man kan lösa lunch i hagen.
Sen kanske det finns andra inackorderade som ocså vill ha längre utevistelse? Så hästen inte behöver vara själv hela tiden?

Jag skule göra en kompromiss mellan människa och hästs behov. Men- ute bara 4 timmar om dan?
Det hade jag inte tagit. Ute så länge som möjligt tycker jag är en av hästens främsta behov. samt inte alltför små hagar.
 
Jag tänker nog 50% på hästen och 50% på mig,

Ur hästens perspektiv har jag ett antal minimi krav - bra hagar, bra stallmiljö, stor box, mycket utevistelse, bra hagkompisar, bra foder och foderrutiner
Bla Skulle aldrig ställa min häst i ett stall med för lite hagtid.

Sen har jag har mina krav - Lagom pris, lagom avstånd, bra ridvägar/ridmöjligheter, lättskött, tillräckligt med service.

Jag kan inte hyra in mig i ett stall med alldeles för hög hyra och som ligger för långt bort.

Alla dessa minimikrav måste vara uppfyllda till rätt nivå, sen finns det såklart massor av plus i kanten som antingen är mest till min fördel eller till hästens, men det är mer "lull lull" som kommer på köpet.
 
Jag har egentligen bara två krav, bra hagar med fri tillgång på mat och en vattentoalett för mig. I övrigt spelar det ingen roll.
 
Jag har ganska många krav och för mig är det viktigt att både jag och hästarna trivs.

Mycket utevistelse i bra hagar, stora, ljusa boxar med bra luft, många fodringar, ording och reda, mycket service, cykelavstånd, hundarna måste kunna vara med, litet, inte massa folk, ridbana, bra ridvägar, nära ridhus, uppvärmd sadelkammare, spolsplats.
Ja, det blir en del. Jag har ett socialt jobb och är egentligen en väldigt osocial person så därför vill jag helst vara ensam i stallet så mycket som möjligt.
 
Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?

Jag tänker på både häst och människa.
Det finns saker jag inte vill kompromissa med vare sig för hästen eller mig.
Jag vill att hästen ska ha att äta regelbundet. Finns ingen mat eller möjlighet till fri tillgång vill jag ha fodrat 4 ggr/dag. Jag vill ha lugn stallmiljö, hyfsat stora boxar och bra luft etc.
Hästen får eg gärna vara ute en himla massa. Men som det är nu går han ut 06 och kommer in på em vintertid. Så där har jag alltså kompromissat med hans utetid iom att jag i övrigt tycker stallet har fungerande rutiner.
Hagarna är inte heller jättekul direkt. Men min hade redan innan jag fick honom bott både så och på lösdrift. Han verkade inte så brydd över något alternativ.
Han rids och aktiveras efter insläppstid.
Han har bott på lösdrift här med. Men nu vill jag rida mer och har valt att boxa honom främst av bekvämlighetsskäl. Jag tänkte dock också att det livet kan vara bra för honom mentalt på olika sätt.
När jag också hade gammelponny var dock utetiderna viktigare just iom att han behövde tid att vara inne och vila. Han var för gammal för att lära sig vara ute mer och blev otrygg om hans rutiner ändrades för mkt.

För egen del så är det ett måste att jag kan få dit mina tränare. Jag har hittat det system jag vill rida efter. Och det är inga andra jag känner till som arbetar enligt det i Sverige. Iaf inte på den nivån.
Jag bör då alltså stå med ridhus. Jag föredrar det själv också.
Jag vill heller inte stå i stall med dålig stämning eller bråk. Det orkar jag inte med.
Jag vill gärna ha hyfsade möjligheter att rida ut med.
 
Stall nr 2 skulle inte vara ett alternativ för mig med tanke på hagtiderna.

Generellt svar på frågan, jag tänker primärt på hästen men inte uteslutande. Dock vill jag inte ha små hagar!

Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs liksom inte heller. För hästen är det här stallet bra! Hon blir lätt tjock och på förra stallet med fri tillgång på närings rikt hö svullande hon upp som en ballong. Detta stall har hö anpassat till ponny, inte så närings rikt. Inte fri tillgång. Hon har alltså börjat återfå sin forna figur detta halvår vi stått här vilket ju är det bästa för hennes hälsa.
Övrigt om stallet så är det okej hagar med kompisar, litet stall med bara 4 hästar, belyst bana men inget ridhus i närheten. Enorma skogar med stora uterittsmöjligheter. VÄldigt billig Stallhyra.
Mitt problem är väl att det är så tråkigt att alltid vara själv i stallet. Alltid rida ut själv, aldrig någon att prata med. Sen saknar jag ¨ridhus. Större delen av året rider jag ändå ute majoriteten av passen, kanske 1-2 dagar i veckan i ridhus men på vintern är det skönt att kunna ha möjlighet att vara i ridhuset flera dagar, och så skönt att ha tillgång till vid regn och rusk. Som det är nu struntar jag i att rida istället vid riktigt dåligt väder.

Har fått erbjudande om stallplats på en anläggning med två ridhus och alla tänkbara bekvämligheter. Mer än dubbelt så dyr Stallhyra. Hästarna bara ute 5 timmar per dag ( detta är egentligen INTE ok i mina ögon, Skulle får lösa det genom att ta in själv på kvällen) Det ända som väger för är saker som är bra fr MIG dvs stallkompisar, cafeteria och ridhus. Får man verkligen vara så självisk vid val av stallplats eller ska man tänka på hästen till 100 %? Hur tänker ni?
 
För mig går hästen lite före mina egna behov. Han måste ha mycket utevistelse i relativt stora hagar, hästkompis/ar i samma hage, och gärna ett mindre antal folk som hanterar honom/mindre stall. Utan det här skulle han må dåligt, men sen måste jag också se till att stallet ligger inom rimligt avstånd, att jag fungerar med människorna i stallet, att in/utsläpp osv fungerar bra etc.
Jag har alltid haft en dröm sedan jag var runt 10 år att ha egen häst på ridklubben jag lärde mig rida på, dock har jag nu när jag skaffat häst insett att hästarna får vara ute på tok för lite, i för små hagar och sällan går fler hästar tillsammans. Det är också massor av folk och ett femtiotal hästar. Så nej, jag fick lägga den drömmen åt sidan. Trots fint ridhus och massor av kompisar där. :D

Nu står jag i ett stall med 5 hästar, en gräsridbana och fiiina ridvägar. Och det passar bra för oss trots att ingen i stallet är i min ålder (så inga kompisar med andra ord). Jag klagar dock inte för mycket, i värsta fall om jag känner mig ensam har jag mamma som följer med. ;)
 
Jag håller med er alla om att det är alldeles för lite med 4 timmar. Tror varken jag eller hästen skulle må bra av det.
Jag förstår inte varför så många stall har så lite utevistelse

Men kan du inte försöka få till det lite bättre där du står istället? Ni är ju ändå fyra stycken, dra ihop till en genensam uteritt med medhavd fika efteråt? Ligg på och fråga de andra om ni kan ta en tur ihop då och då, nån gång passar det ju och sen lär ni ju er när det passar bättre och sämre och kan anpassa er efter varandra.
Visst, det är skönt med ridhus, men du säger ju själv att du ändå mest rider ut.

Hitta på något där ni träffas i stallet, finns ju massor att göra ihop.
 
Jag skulle våga säga att jag i princip väljer stall till 99% efter mig själv.

Passar det inte min filosofi så lär inte hästen trivas heller i mina ögon och det är även jag som ska trivas i omgivning, stall, medmänniskor och känna att upplägget är ok.
Före man står i stallet utgår nog de flesta fr sig själv tror jag, med tiden lär man märka om hästen inte trivs och det är väl snarare då man bör fundera på hur man väljer i det läget.

Viktigt för mig är lång utevistelse, engangerad hyresvärd /vettig/går jäms med min filosofi, bra foder, bra rutiner anpassat till hästarna främst, ren omgivning, bra underlag, bra ridvägar m valmöjligheter, ridbana minst och vettigt folk.
 
Nu har jag eget stall och kan ha de rutiner jag vill ha, men har genom åren kompromissat både för mig själv och för hästarna.

Jag vill inte ha dom ute i när det är mörkt ffa vintertid, har bla en gamling som gärna tar saker i egna händer och sonika går in när det blir mörkt själv. Vill inte heller ha dom ute 4 timmar.

Nu har jag dom ute tills det blir mörkt. Vilket för två månader sedan var till kl 16, idag till kl 18 och på sommaren till 20-21.

Täckesservice vill jag också ha.
Annars kan jag kompromissa på mycket.

Hr även stått i stall med folk som inte rider, det om ngt dödar ens egen motivation. Jag har världens bästa gäng i mitt stall, och det är faktiskt en fröjd och gå ner till stallet varje dag.
 
Oj . En vattentoalett ? Som kriterie annars spelar det ingen roll ?
Nämen jag har kommit till den åldern att jag bara inte längre orkar kissa i gödselstacken typ längre...så en uppvärmd och helst fräsch vattenklosett är absolut krav numera. När jag var yngre spelade det ingen roll alls hur stallet såg ut numera för mig själv utan jag tänkte bara på hästens välbefinnande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 483
Senast: bobbbo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 707
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 478
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp