Vid vilken temperatur täcke eller inte täcke inne?

Såg just ett klipp på instagram där ett företag som heter Equifit1 visar en produkt som ska avlasta tryck av täcket just vid manken. Det är en lös platta av typ memoryskum eller liknande som man för in under täcket vid manken och sedan viker halva över utsidan på täcket. Ser ut att vara formsydd för att sitta bra.
Kanske kan vara något för din häst? 😊 @Alexandra_W
 
Jag skulle prova en yllefilt och en maggjord i resår. Vi har yllefiltar till hästarna i stallet som jag slänger över ryggen på dem när de kommer in. Våra hästar rör sig inte så mycket så täckerna ligger kvar utan gjordar tills stallchefen nattar hästarna. Då tar hon av filtarna.
 
Såg just ett klipp på instagram där ett företag som heter Equifit1 visar en produkt som ska avlasta tryck av täcket just vid manken. Det är en lös platta av typ memoryskum eller liknande som man för in under täcket vid manken och sedan viker halva över utsidan på täcket. Ser ut att vara formsydd för att sitta bra.
Kanske kan vara något för din häst? 😊 @Alexandra_W

Ska absolut kika!
 
Jag skulle prova en yllefilt och en maggjord i resår. Vi har yllefiltar till hästarna i stallet som jag slänger över ryggen på dem när de kommer in. Våra hästar rör sig inte så mycket så täckerna ligger kvar utan gjordar tills stallchefen nattar hästarna. Då tar hon av filtarna.

Fast vad skulle det hjälpa? Filten ska ju inte tas av, och då skulle den ju inte sitta kvar tyvärr.
 
Såg just ett klipp på instagram där ett företag som heter Equifit1 visar en produkt som ska avlasta tryck av täcket just vid manken. Det är en lös platta av typ memoryskum eller liknande som man för in under täcket vid manken och sedan viker halva över utsidan på täcket. Ser ut att vara formsydd för att sitta bra.
Kanske kan vara något för din häst? 😊 @Alexandra_W

Kollade nu. Smart grej. Men tror inte den löser vårt problem då trycker över manken ju kvarstår, om än att det är ett annat material som trycker? Däremot tror jag den är bra mot skav tex!
 
Om hästen har ett sådant knepigt täckesläge att inga täcken fungerar skulle jag prova att låta hästen ha filt och gjord. Samt ta av täcket vid nattning.

Hästarna nattas vid intag. Och det är ju inte direkt varmare för hästen när filten tas av och den står utan resten av natten.
 
Kollade nu. Smart grej. Men tror inte den löser vårt problem då trycker över manken ju kvarstår, om än att det är ett annat material som trycker? Däremot tror jag den är bra mot skav tex!
Ja, den bör nog fördela trycket lite mer än vad bara själva täcket gör. Men om din häst är så väldigt känslig så kanske det ändå inte hjälper.
 
Nej är ju svårt att säga utan att ha provat. Kanske skulle funka super. Men liiite dyrt att chansa.
Kollade aldrig priset men antar att det är rätt rejält 😉
Jag skulle dock låta hästen vara otäckad så länge det är plusgrader i stallet och ge extra hö i stället, och vid minusgrader låta utetäcket vara på tills du hittat ett innetäcke som funkar.
Har du tittat på Hansbos nya ultralätta stalltäcke? Det är ju ingen halvhals men ska ju tydligen vara väldigt lätt. Kanske man kan komplettera med något hemmagjort extra skydd/tjockt bandageunderlägg vid manken. Tänker att det kanske inte ger trycksår då när det är så lätt.
Hoppas du hittar någon bra lösning! 😊👍🏻
 
Kollade aldrig priset men antar att det är rätt rejält 😉
Jag skulle dock låta hästen vara otäckad så länge det är plusgrader i stallet och ge extra hö i stället, och vid minusgrader låta utetäcket vara på tills du hittat ett innetäcke som funkar.
Har du tittat på Hansbos nya ultralätta stalltäcke? Det är ju ingen halvhals men ska ju tydligen vara väldigt lätt. Kanske man kan komplettera med något hemmagjort extra skydd/tjockt bandageunderlägg vid manken. Tänker att det kanske inte ger trycksår då när det är så lätt.
Hoppas du hittar någon bra lösning! 😊👍🏻

90 dollar... (vet inte om det kanske finns ÅF närmare, kollade bara tillverkarens hemsida)
 
Eftersom hon verkar superduperknepig att jag försökt mig på att att sy ett eget av en ullblandning. Eventuellt låta någon sy upp det (muta en kompis om du kan). Kan vara värt pengarna om man tänkt ha hästen för evigt.
Tycker ull värmer bäst men samtidigt kan hållas relativt tunt.
Även om det blir kallt i stallet så kommer hon inte stå i direkt blåst och med hö att tugga på kommer hon förmodligen hålla värmen.
 
Eftersom hon verkar superduperknepig att jag försökt mig på att att sy ett eget av en ullblandning. Eventuellt låta någon sy upp det (muta en kompis om du kan). Kan vara värt pengarna om man tänkt ha hästen för evigt.
Tycker ull värmer bäst men samtidigt kan hållas relativt tunt.
Även om det blir kallt i stallet så kommer hon inte stå i direkt blåst och med hö att tugga på kommer hon förmodligen hålla värmen.

Haken är vad man ska utgå från och om det garanterat fungerar? Har tänkt tanken att helt sonika få en kopia av Rambo wug uppsydd. Men blir det samma i ett annat material, blir det samma med en annan knäppning etc?

För det är ju inte så att halvhals automatiskt funkar etc. Så är rädd det är ”exakta kombon” av material och passform och...

Men jag har lekt med tanken. Haken är väl få någon professionell sy en kopia av ett annat märke. Jag kan inte och tror inte jag har nån vän som kan gå iland med en exakt kopia heller tyvärr.
 
@Alexandra_W Det är ju såklart allra bäst om du kan få någon att sy upp täcket från det du har som funkar. Annars så gör en "mall" av ett lakan med rätt mått etc.

Annars tänker jag det att med hundar är det väldigt vanligt med måttbeställda täcke. Framförallt av hundar med knepig kroppshydda.
Där måste det vara samma mått man tar för att det ska sitta bra, med bra rörelsefrihet (tycker ofta hundtäcken sitter bättre än hästtäcken, rent generellt).
Spånar nu lite.
Eventuellt så kan du kanske få en som syr hundtäcken sy upp det? Har man möjlighet att passa in det "in process" så borde man få det att passa väldigt bra.
 
@Alexandra_W Det är ju såklart allra bäst om du kan få någon att sy upp täcket från det du har som funkar. Annars så gör en "mall" av ett lakan med rätt mått etc.

Annars tänker jag det att med hundar är det väldigt vanligt med måttbeställda täcke. Framförallt av hundar med knepig kroppshydda.
Där måste det vara samma mått man tar för att det ska sitta bra, med bra rörelsefrihet (tycker ofta hundtäcken sitter bättre än hästtäcken, rent generellt).
Spånar nu lite.
Eventuellt så kan du kanske få en som syr hundtäcken sy upp det? Har man möjlighet att passa in det "in process" så borde man få det att passa väldigt bra.

Jag vet inte då jag inte kan sy på den nivån. Men kan man (någon som kan) passa in ”in progress” så att man ser att täcket ligger bra även efter rörelse, när huvudet är nere osv? Eller är det ”bara” stillastående?
 
Jag vet inte då jag inte kan sy på den nivån. Men kan man (någon som kan) passa in ”in progress” så att man ser att täcket ligger bra även efter rörelse, när huvudet är nere osv? Eller är det ”bara” stillastående?
Jag tänker att en person som syr hundtäcken har koll på rörelsemönster etc. och borde kunna hjälpa till med det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 780
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp