Vid vilken temperatur täcke eller inte täcke inne?

Fast hundar betar inte så mycket förstås ;)
Nej såklart ;)
Men tänker samtidigt att många är väldigt aktiva med sina hundar och har fryslortar. Typ WP eller liknande så sänker det huvudet rejält, eller? Det måste finnas en viss flexibilitet i täcket antingen vid bringan när huvudet sänks, eller att det täcket kan röra sig litelite framåt uppe på ryggen.
Men jag är ingen sömmerska ska tilläggas!
 
Jag har provat allt jag kan komma på och lite till. Både olika modeller, sy om, padda osv. Inget funkar (utom Rambo wug). Därför hon är oklippt i år, tänkte att är hon ändå konvalescent kan hon få slippa täcken så mkt som möjligt. Sen rakade djursjukhuset hudrent över njurarna och det var det. Det växer ju ut men vansinnigt långsamt...

varför har du inte bara ett rambo på henne? jag kör alltid samma inne och ute. inne är det typ +5 ute -5. tempskillnaden följer rätt bra. dvs blir det -10 ute är det 0 i stallet.
 
varför har du inte bara ett rambo på henne? jag kör alltid samma inne och ute. inne är det typ +5 ute -5. tempskillnaden följer rätt bra. dvs blir det -10 ute är det 0 i stallet.

Det står i tråden. För att det blir för varmt tyvärr. Annars vore det jättelätt. Och jag har inga problem med om de står med utetäcke inne, dvs att det prompt ska vara ett innetäcke inne.
 
Backontrack har ett bogskydd som lyfter täcket iaf från bogen. kan det hjälpa manken?
ett skrittmaskintäcke?

Provat. Det trycker värre på manken än täcke.

Nu senaste typ året har jag lagt ner hitta lösning. Hon har gått på lösdrift och behövde de stå inne så stallet var varmstall. Innan däremot när jag hade eget så la jag sjukt mkt tid och pengar under ett drygt år för att försöka få till något som fungerade. Hittade ingen lösning mer än att jag tillslut insåg Rambo wug och (kortare perioder) ett visst WB funkade. Så då fick hon ha de - problemet löst. Hade ju kallstall då, samma temp ute som inne.

Men nu när vi flyttat och hon står på stall nattetid igen aktualiserades det. Och inga revolutioner tycks ha skett på täckesmarknaden, och Rambo vägrar tydligen släppa fler wug med.

Har vunnit lite tid av den sk vintern som mest varit regn, leta och max ett par minus och då blir det varmt nog inne att vara utan täcke. Blir det ordentligt snorkallt funkar nog utetäcke inne med. Men vid minus 7-10 grader blev det besvärligt då det är för kallt utan täcke men för varmt med utetäcke :/
 
fast om 100gram är för varmt borde naken funka? så stor skillnad är det inte.

Rambo wug finns inte i 100 gram dessvärre. Hoppades det skulle komma i år men nix. Hon har ett WB i 100 gram, och jag har i nödfall en trinity liner med halvhals i 100 gram (att ha under ofodrat wug) men att ha de dygnet runt eller ens varje natt fungerar inte.

200 gram blir på tok för varmt redan efter en kort stund tyvärr även när det var nästan nollgradigt i stallet.
 
Det nya hansbo? som väger nada?

Vikten är ju irrelevant när det trycks mot manken av halslinningen eller vad man ska kalla det. Hon får trycksår av flugtäcke med. (Så det har vi gett upp helt). Och tyvärr har de inte ny design på det utan sytt som andra Comfort-täcken.

Synd att halvhals verkar ha blivit omodernt - de flesta tillverkare verkar satsa på normal hals eller hel fast hals
 
@Alexandra_W ”glömt” hur det var ang täckesbyten osv och orkar inte läsa tillbaka . Men: om det bara handlar om lämpligt täcke nattetid under vissa grader, och inget vanligt täcke funkar så ta en yllefilt med vanlig maggjord och sy in någon ring i bogen som du kan fästa en läderrem a la brösta i helt enkelt . Då löser du ju helt problematiken .

Om ni inte har täckesbyten i stallet så kanske det går att betala lite för det, under de perioder det är de grader du inte känner funkar?
 
@Alexandra_W ”glömt” hur det var ang täckesbyten osv och orkar inte läsa tillbaka . Men: om det bara handlar om lämpligt täcke nattetid under vissa grader, och inget vanligt täcke funkar så ta en yllefilt med vanlig maggjord och sy in någon ring i bogen som du kan fästa en läderrem a la brösta i helt enkelt . Då löser du ju helt problematiken .

Om ni inte har täckesbyten i stallet så kanske det går att betala lite för det, under de perioder det är de grader du inte känner funkar?

fast hur menar du i bogen? Jag var ju inne på walkertäcke förut men det blev samma visa med att allt dras bakåt och när huvudet är nere dras delen som går fram över bringan ner - och trycket blir på manken. Men svårt se det du menar framför dig?
 
fast hur menar du i bogen? Jag var ju inne på walkertäcke förut men det blev samma visa med att allt dras bakåt och när huvudet är nere dras delen som går fram över bringan ner - och trycket blir på manken. Men svårt se det du menar framför dig?

Jag menar en helt vanlig, fyrkantig eller rektangulär filt som du lägger på ryggen med en vanlig maggjord runt bakom manken.

sen syr i ringar långt ner på filtens sidor mot bogen, och trär en låg rem i dessa ringar, som ligger som en låg brösta över bogen för att hålla filten på plats.
Har väldigt svårt att se att en sådan lösning över natt skulle orsaka tryck på manken.
 
Jag menar en helt vanlig, fyrkantig eller rektangulär filt som du lägger på ryggen med en vanlig maggjord runt bakom manken.

sen syr i ringar långt ner på filtens sidor mot bogen, och trär en låg rem i dessa ringar, som ligger som en låg brösta över bogen för att hålla filten på plats.
Har väldigt svårt att se att en sådan lösning över natt skulle orsaka tryck på manken.

Jag har svårt att se hur den skulle ligga kvar - men det går absolut att prova!
 
Jag har svårt att se hur den skulle ligga kvar - men det går absolut att prova!
@Alexandra_W ”glömt” hur det var ang täckesbyten osv och orkar inte läsa tillbaka . Men: om det bara handlar om lämpligt täcke nattetid under vissa grader, och inget vanligt täcke funkar så ta en yllefilt med vanlig maggjord och sy in någon ring i bogen som du kan fästa en läderrem a la brösta i helt enkelt . Då löser du ju helt problematiken .

Om ni inte har täckesbyten i stallet så kanske det går att betala lite för det, under de perioder det är de grader du inte känner funkar?

Till galoppörerna använde vi täckgjordar med en brösta på. De fanns alltså att köpa med brösta. Har letat men inte hittat i Sverige i alla fall.
18443p1_2.jpg
 
Jag skulle bett en skomakare sätta dit en kil eventuellt fodrat med fårskinn med det ulliga neråt.
 
Till galoppörerna använde vi täckgjordar med en brösta på. De fanns alltså att köpa med brösta. Har letat men inte hittat i Sverige i alla fall.
18443p1_2.jpg

Men titta där - haha hade ingen aning om att liknande fanns utan tänkte bara lite problemlösning praktiskt utifrån @Alexandra_W ’s problematik 👍

Alexandra: jag ser inga problem att ”min” lösning inte skulle funka att sitta på plats över natt osv. Men som sagt - jag har glömt huruvida du har möjlighet att få täckesbyten och har inte orkat leta bakåt . Men över natt inne så ser jag som sagt inga konstigheter att det sitter kvar - är du tveksam så kan du ju fö även sy i en rem under svansen 👍
 
Jag gillar Rambo Wug men ville ha ett lite tunnare så köpte det här
https://www.stromsbergsgard.se/utetackevintertacke/heavy-300-400g/rambo-duo-100g-inc-hood-300g-liner

Det ligger på samma sätt fram som ett wug fast det går inte upp så långt upp över halsen. Det är 100 gram och halsen går att ta av.
Har du provat det?
Jag har ett sånt och använder nästan uteslutande täcket utan liner i då 100 gram räcker för den hästen. Men Rambotäcken är ganska tunga trotts lite foder. Det är det tjocka slitstarka materialet som gör det. Och trotts att det är täcket med absolut bäst passform enligt min mening så är jag rätt säker på att det skulle orsaka trycksår på en så känslig häst.
Dock så gör v-knäppningen inte att täcket trycks ner lika mycket av hästens hals som övriga täcken. Och täcket ligger rätt högt upp över manken och har aldrig upplevt att det åkt bakåt. Men det är på mina hästar det.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 970
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 924
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Mmm, så är den härliga tiden på året återigen här när temperaturen sjunker under -20C och all plast blir superkänslig. Jag gör av med...
2
Svar
34
· Visningar
2 790
Senast: skiesabove
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 053
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp