Videoklipp på när ni tränar!

Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Jaha, det var så. Då förstår jag, trodde hon menade för att få tävla. :laugh:
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Kl

De här har ju redan varit uppe för länge sen, men jag har inga andra så ni får titta på dem igen.

Jag och Isa, 1 träningen efter vinteruppehållet

Fritt följ (jag är stel som fan)
http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CIMG2503.flv

Ställande
http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CIMG2515.flv

Läggande
http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CIMG2504.flv

hopp apport
http://s152.photobucket.com/albums/s190/Jolanta_album/?action=view&current=CIMG2544.flv
 
Senast ändrad:
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Man hade ju önskat o fått hunden mycket högre i drift när ni jobba den tyckte det där var ganska tråkigt.

Skulle kört mycket mer boll o inte belönat med o kasta bollen i från dig.

Ska inte du vara roligast i världen? Bollen är ju bara en ett ting som gör att ni har skoj ihop. Du ska ju belöna hunden och du ska kampa med hunden då hade nog Isa gillat det där.

Men ställandet var snyggt o stod tryggt.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Lite seg var hon, det var som jag skrev den första träningen på några månader, men jag gillar det lite mer lugna och "balanserade" fotgåendet som vi har (men så är jag ju lydnadsmänniska) Jag tycker det är fult att halvspringa.

Jag ville inte ha en ännu mer bolltokig hund, det räckte som hon var;)
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Lite seg är hon, men jag gillar det lite mer lugna och "balanserade" fotgåendet som vi har (men så är jag ju lydnadsmänniska) Jag tycker det är fullt att halvspringa.

Jag ville inte ha en ännu mer bolltokig hund, det räckte som hon var;)

Lydnad o lydnad hit ska man då gå o peta ytliggare så är ju kontakten halv dan. Första vändning är inte hunden med alls för den sover :laugh:

Så självklart mer drift så har du lika fin lydnad ändå men ser trevligare ut.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Isa lever inte längre :)

Men som jag skrev i den andra tråden där filmerna var uppe, jag brukar belöna betydligt oftare, men eftersom jag skulle filma så blev det ett helt lydnadsprogram och det blev helt klart för mycket för henne när det var så länge sen vi tränat sist.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Isa lever inte längre :)

Men som jag skrev i den andra tråden där filmerna var uppe, jag brukar belöna betydligt oftare, men eftersom jag skulle filma så blev det ett helt lydnadsprogram och det blev helt klart för mycket för henne när det var så länge sen vi tränat sist.

Jag vet men man kan väl ändå kommentera ?

Menar inge illa alls utan jag skulle vilja sett hunden lite allertare bara..
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

*kl*

När det ändå är igång och snackas lydnad här :D
Vad finns det som man kan tävla i med saluki förutom det vanliga som lydnad, agility och spår? Jag skulle så gärna försöka mig på något mer/annat i framtiden, men tja, det gäller ju att veta vad det finns för alternativ :p
Något som kan lämpa sig hyfsat bra för vinthund? (m.a.o. inte drag eller ngt som kräver helt annan kroppsbyggnad för att öht klara arbetet)
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Sådär i början på träningen skulle jag ha hunden i koppel. Då kan du hjälpa den lite in i position, tex så att den inte hamnar bakom dig.

Nu ska jag vara motvalls :) (svarar eg starpompe)

Jag skulle struntat i kopplet och tränat utgånspositionen tills den satt som ett smäck, hellre lite för långt bak än fram i början om så är, hunden kommer ändå automatiskt längre fram när man börjar dra upp den lite. Kommer den för långt fram istället vilket är lätt hänt är det lätt att den börjar ploga istället...ett ganska irreterande problem. I början körde jag mycket boll/leksak på den ena hunden, men jag upplevde att hon inte riktigt tänkte. Nu kör jag dämpande-då funderar hon mer ordentligt och är nogrannare. Men bollen åker snart fram igen när jag vill ha lite mer intensitet. Beroende på vilken typ av hund man har skulle jag kört godis under inlärning iaf på en mer temperamentsfull hund..men på en slöare hund är det nog vettigare med leksak/boll/något så hunden vaknar lite.

Sen tycker jag det är lite flams. Du verkar inte planera vart du ska gå utan det blir lite hit och lite dit och sen oj så svängde du lite där och där.
Prova att gå liite långsammare såhär i början också så vovven hänger med.
Jag gick alldeles för fort med min lilla förut och ojjad emig över att det blev så slarvigt..men så minskad ejag på stegen och det blev genast bättre :)
Generellt tycker jag ändå att det såg trevligt ut! Hoppas du tog det konstruktivt, det är alltid lättare i teorin än praktiken. Men ovan nämnda exempel har iaf hjälpt mig jättemycket.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Nu ska jag vara motvalls :) (svarar eg starpompe)

Jag skulle struntat i kopplet och tränat utgånspositionen tills den satt som ett smäck, hellre lite för långt bak än fram i början om så är, hunden kommer ändå automatiskt längre fram när man börjar dra upp den lite. Kommer den för långt fram istället vilket är lätt hänt är det lätt att den börjar ploga istället...ett ganska irreterande problem. .

Jag förstår din tanke, men även att bli tacklad i knävecken irriterar nog i längden.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Jag förstår din tanke, men även att bli tacklad i knävecken irriterar nog i längden.

Låter man det gå så långt så är man nog inte helhajpad i barret. :crazy:
Jag tog för givet att startpompe förstod att hunden inte skulle gå i hennes knäveck.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Så här menar jag. Eftersom hunden ifråga flera gånger springer in just i hennes knäveck för att den kommer så långt bak, så skulle inte jag jobba så hårt för att få den långt bak för att i framtiden undvika trängning. Hunden borde i dagsläget flyttas fram snarare, för att komma till rätta med den felplacering den redan har.

Har man däremot en hund som min egen, så behöver man inte jobba fram den, eftersom bråttom är hennes slagord. Där kan det vara bra att tänka preventivt.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Jo jag förstod precis! Men jag tror att den kommer in i knävekcan just för att den är osäker på utgångspositionen och för att föraren dels går ganska fort men även ganska oplanerat.."wwooops där svängde matte ojoj nu ska vi hinna svänga med, hoppla där höll jag på att springa in i knävecken"..lite så.
Ekipaget börjar ju inte ens med en utgångsposition utan föraren går iväg och hunden försöker hänga på. Under raksträckorna går ju inte hunden i knävecken och jag tror att om den visste om sin plats samt att matte gjorde ordentligare och lite rättvisare svängar hade nog inte problemet existerat :) Att "dra" fram hunden rätt i koppel löser ju inte grundproblemet om inte utgångspoitionen är satt.
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Givetvis ska de träna utgångsposition också. Det tycker jag man gör innan man tar ett enda steg framåt, men visst kunde jag ha skrivit det också.
Kopplet är inte för att dra fram hunden i position, utan som en extra hjälp bara.

Jag fick en bra kommentar en gång av en tränare, "Bara för att du kör racerbil nu behöver du ju inte ta bort ratten på en gång."
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Inget av det ä ju fel! Jag kör precis tvärtom efter att personligen bara besvärats av det. Lär in utan koppel och sen när det sitter som jag tycker knäpper jag på kopplet för att man "måste" ha den under linförighet på tävling sen. Däremot upplever jag det mycket det som att det är lite i vägen när hunden är liten, men det får start avgöra själv hur det känns. Liksom vilken av vägarna som passar henne och hennes hund bäst, för det är ju trots det allt handlar om. Vad passar föraren och dennes hund.:bump:
 
Sv: Videoklipp på när ni tränar!

Precis som Lilljessicah skriver så krävs ett inprov för att få gå kursen, jag har inte heller stött på det på någon annan klubb men jag välkomnar det faktiskt.

Det är inte gravallvarligt, dom ser till hur förig hunden är och om den är samarbetsvillig m.m

Sedan gör man momenten: Linförighet, frittfölj , stå under gång, hopp över hinder, kvarstannande, inkallning, platsligg och tandvisning.

Man får inte nolla ett moment.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 083
Senast: Magiana
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 245
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 777
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp