Viftande svans

MJLee

Trådstartare
Alla kattexperter säger att en viftande svans är lika med en missnöjd, arg, rädd katt. Men både Nikita och Megara viftade/viftar ständigt på svansen. Och Megara är definitivt inte arg, missnöjd eller rädd. När jag pratar med henne så viftar svansen precis som på en hund. Visst svansen piskar när hon är på dåligt humör men det är stor skillnad på det och hennes vanliga viftande.

Någon annan som har ett katt med viftande svans även när de inte är arga eller missnöjda?
 
Alla kattexperter säger att en viftande svans är lika med en missnöjd, arg, rädd katt. Men både Nikita och Megara viftade/viftar ständigt på svansen. Och Megara är definitivt inte arg, missnöjd eller rädd. När jag pratar med henne så viftar svansen precis som på en hund. Visst svansen piskar när hon är på dåligt humör men det är stor skillnad på det och hennes vanliga viftande.

Någon annan som har ett katt med viftande svans även när de inte är arga eller missnöjda?
Min ena håller på så. Tror inte ens hon kan vara missnöjd eller arg.
 
Jag tycker att en "piskande svans" passar bättre som ordval om man vill tala om hur man känner igen en arg/rädd katt.
Visserligen kan en katt som spanar på fåglar genom fönstret piska med sin svans också, men det är lite skillnad om man istället möter en katt med piskande svans. Viftar den istället med svansen så kan det ju vara vänligt också.
 
Det beror på hur katten rör svansen. De kommunicerar mycket med svansen. Det är som med hästens öron. Öron som pekar bakåt betyder inte per automatik att hästen är arg. Det beror på HUR hästen vänder bak öronen. Precis som det beror på HUR katten rör svansen.
 
Min siames rör mycket på svansen. Ovana människor som har träffat honom har bett mig vara vaksam då han "verkar irriterad", men han bara är sån - rör mycket på svansen. ...och han är allt annat än en irriterad katt.
 
Min viftar också på svansen mycket (en stor fröjd då hon ganska nyligen börjat använda den mer efter halvsidesförlamningen :love:)

Det är svårt att förklara, men ja - viftet betyder olika saker. Det kan betyda mat?, mat., mat!, och mat för i :rage:!!!. Det kan betyda klappa, klappa?, klappa!, klappa :rage:, ååh klappa :love:, klappa inte! :mad:, jag slår ihjäl dig om du klappar nu! :devil:.

:D
 
Min siames rör mycket på svansen. Ovana människor som har träffat honom har bett mig vara vaksam då han "verkar irriterad", men han bara är sån - rör mycket på svansen. ...och han är allt annat än en irriterad katt.

Det är ju samma med folk är ovana vid hästar. De tror att hästen är arg för att den har öronen bakåt när hästen i själva verket lyssnar på nåt bakom den eller bara är avslappnad och öronen inte pekar framåt.
 
Många förenklar djurs uttryck så mycket för att de inte ser eller bryr sig om nyanser och därmed ser de öron bakåt på häst=arg, viftande svans på katt=arg och viftande svans på hund=glad fast det är så mycket mer komplext än så. Skulle de se komplexiteten så kanske de också behövde förstå att djur också har ett komplicerat känsloliv precis som vi och det skulle bli jobbigt för dem.
 
Den där svansen säger mig att det kommer en attack snart :D
Mig säger den att om man börjar klappa den där kissen nu så är risken 50/50 att den tror att man busar :D
Min tanke är att hon drömmer/halvdrömmer om en jakt/lek och är därmed i det lekfulla humöret. Så hon kommer att vakna med ett ryck (då hon drömmer) och/eller vara lekfull om man väcker henne.

Om min Alice såg ut sådär skulle jag definitivt tänka att hon drömmer och att jag inte vill råka väcka henne med ett ryck :love: även om det inte kan hjälpas ibland förstås, man behöver ju röra sig ibland trots sovande katt :D
 
Mig säger den att om man börjar klappa den där kissen nu så är risken 50/50 att den tror att man busar :D
Min tanke är att hon drömmer/halvdrömmer om en jakt/lek och är därmed i det lekfulla humöret. Så hon kommer att vakna med ett ryck (då hon drömmer) och/eller vara lekfull om man väcker henne.

Om min Alice såg ut sådär skulle jag definitivt tänka att hon drömmer och att jag inte vill råka väcka henne med ett ryck :love: även om det inte kan hjälpas ibland förstås, man behöver ju röra sig ibland trots sovande katt :D
Nänä, det finns det inget som heter! :angel:
:rofl:
 
Min ena bengalhona viftar väldigt mycket med sin svans, och oftast när hon är som allra mest nöjd. Hon är förövrigt också väldigt pratig och kontaktsökande och vill ha ögonkontakt. Svarar alltid när jag pratar med henne.
 
Min hona kommunicerar också mycket med sin svans, som om hon vore en hund. Speciellt när hon vill ha uppmärksamhet och vill ha gos. Hon till och med jagar sin svans i cirklar 😅
 
  • Hjärta
Reactions: Sel

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 203
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 041
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 352
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp