Vikt vid provridning.

M

Magalena

Jag har funderat lite smått med det här om vikten. När jag har sökt medryttarhäst har jag alltid satt ut en egen annons där det står att jag söker en viktbärande häst och även en bild på mig själv så man ser hur jag ser ut. Då har ju ägaren varit medveten om att jag inte är smal och har gjort ett val om att det är helt okej, att det inte är några problem för deras häst.

Men nu har jag för första gången svarat på en annons och ägaren tyckte det lät intressant och vill att jag ska komma och provrida nu i veckan. Nu blir jag lite nojjig för att hon inte vet hur jag ser ut och jag har inte sett en bild på hästen, jag vet bara mankhöjden. Men vi har bara pratat via sms om när det skulle passa båda för en provridning och det har inte känts som rätt tillfälle att säga "du föresten, jag är mer eller mindre en tjockis, är det okej?".

Antar, och hoppas väl att hon säger till om hon tycker jag är för tung för hennes häst, men man blir ju ändå osäker. Hur skulle du som ägare reagera om du inte hade sett en bild på medryttaren eller pratat om vikt/längd och det kom någon lite större?

Och bara för att klarlägga, det är inte några 120 kilo vi pratar om utan under tresiffrigt, men ändå alldeles för mycket för mina 165 cm. (Jag jobbar på det, det är på väg neråt :D)
 
Sv: Vikt vid provridning.

Du svarade ju på annonsen för att du tror att hästen är något för dig? Då har du ju iallafall en aning om hästen är en viktbärande häst eller om den är liten och tanig.

Sålänge inte hästen är väldigt liten och omusklad och man ser att det ser galet och oproportionerligt ut så hade jag låtit personen provrida. Man kan ju faktiskt vara väldigt välbalanserad och rätt för hästen även om man är stor och det är ju lite det de handlar om. Man ska inte haka upp sig på vikten.
 
Sv: Vikt vid provridning.

Fråga när du är där! Kan ju vara jobbigt som hästägare att ta upp det om hon/han känner att du är för tung, jag skulle ha svårt att påpeka det iaf (om det inte var extremt så jag trodde att hästen skulle lida av bara en liten provridning).
 
Sv: Vikt vid provridning.

Varför inte fråga NU, hellre än att ta upp hästägarens tid i onödan om det inte är OK? "Förresten, har din häst någon viktgräns? Jag söker nämligen en häst som är relativt viktbärande" kan väl vara en bra sak att fråga.
 
Sv: Vikt vid provridning.

Jag håller med om ovan. Som hästägare hade jag uppskattat att få frågan innan. Speciellt som det är ett väldigt känsligt ämne. Att någon är för tung för ens häst är inte det första man vill säga till en ny bekantskap.

Håller tummarna för att hästen är som gjord för dig :)
 
Sv: Vikt vid provridning.

Jag har kännt sådär "neeeeej det där går inte". Men då var det 180+ tjej med i alla fall tresiffrig vikt. Eftersom hon pratat med min mor och förklarat att hon tävlat lite vilket visade sig vara typ clear round på ridskola. Löste sig enkelt då hon inte ens hade hjälm och hästen inte skötte sig alls när jag red :o
 
Sv: Vikt vid provridning.

Jag hade uppskattat att en eventuellt blivande medryttare nämnde det innan.

Jag har själv varit med om att det ur bliven klev en väldigt väldigt stor tjej och jag hade inte riktigt mage att säga; "Du är för stor".
Vissa verkar anta att nordsvenskar kan bära "hur mycket som helst" men så är inte fallet. Jag har väl ingen direkt viktgräns men vill gärna få ett hum om ryttarens vikt innan provridning.

Jag tycker nog att du kan göra er båda en tjänst och höra av dig innan, för säkerhets skull!
 
Sv: Vikt vid provridning.

Tycker absolut du skall nämna det innan, är hästen inget alls för dig är det ju bättre för både dig och ägare att få reda på det innan :)

Fråga precis som det är, hur är hästens fysik, är den viktbärande?
 
Sv: Vikt vid provridning.

Hej!

Jag känne rigen ditt problem mycket väl. Jag har nämligen varit i precis samma sits själv. Jag är också runt 1.65 lång och väger under tresiffrigt men bra mycket mer än jag borde.

Jag har vid båda tillfällena som jag skaffat foderhäst frågat ägaren innan om hästen är viktbärande och berättat att jag inte är pinnsmal. Jag har helt enkelt skickat ett mail eller sms och frågat. I båda fallen har det visat sig att ägarna själva varit lite mulliga och inte alls sett det som ett problem. Detta har varit ett connemarasto och ett halvblod på 1.55 som jag inte sett bilder på först så jag hade ingen aning huruvida de var viktbärande eller inte.

Jag har frågat ägaren innan för min egna skull för att jag varit rädd över hur de skulle reagera när jag kliver ur bilen. Ingen vill väl höra kommentaren "du är alldeles för stor för min häst", inte jag iallafall..
Mitt råd är alltså, släng iväg ett sms eller mail och hör med ägaren om hästen är viktbärande eller ej, tror det kommer kännas mycket bättre inför en ev. provridning då :)

Lycka till, hoppas du har hittat den rätta hästen!
 
Sv: Vikt vid provridning.

Kl.

Jag har haft motsatta problemet. Att en vuxen , väldigt trevlig tjej kom och kollade in våran nordsvensk.

Det var bara det att tjejen var ytte pytteliten. Kort, smal och med extremt lite pondus.

Hästen en stor, stark valack som kastrerats i mogen ålder ( för ca ett halvår sedan). En katig häst med mycket vilja, i grunden supersnäll och väldigt go- men en häst som är van vid sin husse som är en envis stark "gubbe"! Och vid matte som visserligen är kort men ändå har en viss pondus.

Hade hon varit intresserad av tex vårt nordsvenska sto som visserligen är envis och jättestor hon med, men som är rätt moderlig och ganska "daddig" så hade det antagligen funkat bra eftersom stoet antagligen adopterat tjejen som sitt lilla "föl" och tagit sig an henne.

Jag tror iofs att tjejen kände sig rätt liten med våran valack för hon hörde aldrig av sig igen...

Men nog är det viktigt att folk && hästar passar ihop- inte minst i psyket!
 
Sv: Vikt vid provridning.

Skulle hitta fodervärd till en ponny, för ganska många år sen.
Ponnyn var viktbärande, och det hade jag skrivit i annonsen också.

Dock så kommer de ur bilen, mamma & dotter, och dottern vägde över 80 kilo... ville inte sätta det på min lilla skrutt till c-ponny, men ville inte heller såra barnet.
Nu var hon inte så erfaren som mamman trodde, så efter fem minuter så grät hon och ville självmant hoppa av då hon tyckte min spralliga pålle var dum.

Jag kan inte tänka mig något värre, än att behöva säga till någon som ska provrida att "sorry, jag tror du är för tung".

Givetvis kan man teoretiskt sett vara för tung, men vara så välbalanserad i sin ridning att man faktiskt inte blir jobbig att bära för hästen.
Släng iväg ett sms och var rak på sak!
Det är ju bättre med pinsam tystnad via sms, än att både du och ägaren slösar tid på varandra, om hon inte tycker det är okej.

Lycka till!
 
Sv: Vikt vid provridning.

Tycker också att du kan slänga iväg ett litet sms :) Jag har inte varit med om några jobbiga men när min häst skulle säljas så var det en före mig som kom och tittade. Annonsen visade en häst av fullblodstyp, smäcker och inte så hög. Ur bilen klev en kvinna som vägde tresiffrigt, och som hade kört flera timmar för att titta. När hon såg hästen blev hon jättesur och undrade varför ägaren inte hade förvarnat henne om att hästen var så smäcker :confused: Kvinnan hade inte nämnt någonting om sin vikt och bilden på hästen talade för sig själv... Det blev inget köp, och det är ju jag glad för för jag kom ju dagen efter och fick köpa världens finaste häst! :D
 
Sv: Vikt vid provridning.

Där jag har varit medryttare har de frågat i stil med:

"Mina hästar är inte så viktbärande, får jag fråga hur mycket du väger?"

Det har skett på telefon när provridningen bokats, på ett trevligt sätt. Nu är jag normalviktig, men även i framtiden vill jag att hästägare ska veta vad jag väger och tycka att det är ok på deras häst. Det kanske har att göra med att jag tycker om relativt små hästar (är höjdrädd :angel:).

I kontakt med någon som glömmer att fråga om vikten så kommer jag nog att fråga om det finns någon viktgräns. Det spar tid för alla parter.
 
Sv: Vikt vid provridning.

Håller med de övriga, samt att man inte ljuger om sin vikt.. Har själv erfarenhet av tjej som sa sig väga runt 80kg vilket lät helt okej för mig, men vid provridning kliver en tjej ur bilen på 120+...

Jag stod där och gapade och visste inte hur jag skulle säga att denne var alldeles för tung men lyckligtvis gick inte provridningen nå vidare bra så hon tackade nej.
 
Sv: Vikt vid provridning.

Jag tkr absolut att du ska förvarna, jag hade en annons ute och när människan klev ur bilen så kände jag bara....shit..min häst kommer att gå av. Jag sa som det var till henne och hon blev totalt vansinnig, men den situationen undviker jag alltid numera genom att skriva en maxvikt!
 
Sv: Vikt vid provridning.

Tråkigt att folk ska bli arga för en sån sak tycker jag... så länge som man som hästägare har lagt fram det på ett trevligt sätt alltså. Det är ju knappast diskriminerande att hästen inte är byggd för att klara stora vikter på ryggen, precis som att vissa hästar inte lämpar sig för nybörjare till exempel. Och när man söker häst, så tycker jag att man ska vara ärlig med all information som kan vara viktig, vilket framför allt innefattar hur mycket man har ridit och vad man har för erfarenhet av hästar men också om man är mycket överviktig eller bara har en arm eller vad det nu kan vara som gör att man faktiskt inte har samma förutsättningar som de flesta andra.
 
Sv: Vikt vid provridning.

När jag har svarat på annonser har jag ärligt skrivit att "Jag väger ca 90kg och har full förståelse för om du tycker att det är för mycket för din häst". Jag har aldrig fått ett otrevligt svar! Alla hästägare jag vart i kontakt med har uppskattat att man är rak och ärlig.

Jag tar hellre det här med vikt via mail eller liknande, så att ägaren inte känner sig elak och inte vågar säga nej (för det är ju mycket lättare i text). Jag vill ju inte åka och provrida en häst som kanske tar skada av det!

Förstår att det kan kännas jobbigt att hitta en häst för dig, men ge inte upp även om du får ett nej den här gången! Jag trodde aldrig att jag skulle hitta min medryttarhäst, men helt plötsligt gjorde jag det, och med världens trevligaste ägare till på köpet!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 357
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är lite nyfiken på hur långa ni är i förhållande till er hästs mankhöjd. Jag är 179 cm lång och medryttarhästen jag...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 931
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp