Nu kommer jag inte exakt ihåg vad max gränsen var för de stora D-ponnyerna vi hade på ridskolan jag jobbade på. En connemara och en var någon korsning om jag inte minns helt fel, men nog red både kvinnor,män och barn på dem och de vägde säkert mellan 80-85 kg.Men de är också en bedömningsfråga vad som är okej eller inte. Red ponny tills förra året en maxad c ponny som såg ut som en liten pansarvagn ( haflinger ) innan jag tog över henne gick hon på ridskola och där reds hon av många olika människor just för att hon var bred som en soffa över ryggen.
 
Vill man rida små hästar måste man väga lite, svårare än så är det inte. Så det är väl en jättebra anledning om man inte vill hitta en häst som passar ens vikt.
Precis, du skrev att TS borde gå mer och menade för att hon ska gå ner i vikt. Det är något helt annat än att påpeka att mindre hästar generellt inte är lika viktbärande som större hästar. Det är rakt ut elakt.
 
Hon skrev alltså inte det, du antog bara att hon ville. Och nej, det effektivaste sättet är faktiskt att se över sin kost. Men oavsett förstår jag inte behovet att ge "gå-ner-i-vikt-tips när såna inte efterfrågats.

Som jag tolkar ts inlägg är att hon använder sig själv som exempel för att hävda att en liten häst ska kunna bära henne på sin rygg även om hästen riskerar att få men av det. Dvs om ts kan dras med övervikt, så kan ju hästen få göra det med.
Ts vill inte ha en större häst som bättre klarar hennes vikt. Det sistnämnda gör önskemålet svårt att uppfylla, om inte ryttaren väger mindre. I alla fall inte om man sätter hästens hälsa före ryttarens.
 
Som jag tolkar ts inlägg är att hon använder sig själv som exempel för att hävda att en liten häst ska kunna bära henne på sin rygg även om hästen riskerar att få men av det. Dvs om ts kan dras med övervikt, så kan ju hästen få göra det med.
Ts vill inte ha en större häst som bättre klarar hennes vikt. Det sistnämnda gör önskemålet svårt att uppfylla, om inte ryttaren väger mindre. I alla fall inte om man sätter hästens hälsa före ryttarens.

Däremot har jag full förståelse för att vem som helst inte ska säga åt någon att banta/äta mer/... osv.
 
Inlägg #20, väger för mycket för sitt eget bästa tolkar jag att hon vill gå ner. Bästa sättet är då att öka motionen.

Tyvärr stämmer inte detta alls. Motion har en väldigt liten påverkan på viktminskning medan kostomläggning gör hela skillnaden. Motion/träning ger däremot många andra positiva effekter. :)

Och mitt inlägg är naturligtvis helt OT eftersom det inte var det ts efterfrågade. ;)
 
Nu kommer jag inte exakt ihåg vad max gränsen var för de stora D-ponnyerna vi hade på ridskolan jag jobbade på. En connemara och en var någon korsning om jag inte minns helt fel, men nog red både kvinnor,män och barn på dem och de vägde säkert mellan 80-85 kg.Men de är också en bedömningsfråga vad som är okej eller inte. Red ponny tills förra året en maxad c ponny som såg ut som en liten pansarvagn ( haflinger ) innan jag tog över henne gick hon på ridskola och där reds hon av många olika människor just för att hon var bred som en soffa över ryggen.
Dock skillnad på en häst i verksamhet som emellanåt rids av tunga ryttare, än om man köper en för liten häst. Då får ju den bära för tungt hela tiden. Men då måste man ju även ha koll på att det inte är samma hästar som får bära för tungt alltid, på ridskolan alltså. Helst aldrig såklart.
 
Tyvärr stämmer inte detta alls. Motion har en väldigt liten påverkan på viktminskning medan kostomläggning gör hela skillnaden. Motion/träning ger däremot många andra positiva effekter. :)

Och mitt inlägg är naturligtvis helt OT eftersom det inte var det ts efterfrågade. ;)
klart kosten är en bra början men för att långvarigt hålla sin vikt och få igång förbränningen är motion att föredra :)
 
Precis, du skrev att TS borde gå mer och menade för att hon ska gå ner i vikt. Det är något helt annat än att påpeka att mindre hästar generellt inte är lika viktbärande som större hästar. Det är rakt ut elakt.
Men hallå, kom inte och skriv att jag skrivit att jag tycker Ts ska gå mer. Skrev att gå ner i vikt är dock ett måste om det ska ridas på små hästar. Sluta hitta på.

Och folk får vara hur överviktiga och stora dom vill, men alla har också skyldighet att hitta rätt häst som passar också. Vill man absolut rida små hästar så kräver det att man är mindre, svårare än så är det inte.

Det finns inga rättigheter att rida små hästar, man får rida dom som passar ens vikt och längd och storlek.
 
klart kosten är en bra början men för att långvarigt hålla sin vikt och få igång förbränningen är motion att föredra :)

Motion är som sagt bra för mycket för den ger en stark och frisk kropp men ur viktminskningshänseende har den ingen större inverkan såvida du inte tränar hårt varje dag. Om du promenerar 30 min om dagen i ett hyfsat tempo så kan du tappa 1 kg på ungefär 1-1½ månad. Lägger du om kosten på ett hälsosamt sätt så kan du tappa ½ kg per vecka. För att hålla vikten så måste man fortsätta äta en anpassad energimängd. :)
 
Jag vet en hel bunt ridskolor som har 80 kg som viktgräns för ALLA hästar, oavsett storlek. Jag kan tycka att det är lite överdrivet, å andra sidan är det väl oftast samma hästar som får ta de stora ryttarna och då sliter det mer.

Jag hade inte ridit ponny mer än enstaka gånger om jag vägt över 80 oavsett, å andra sidan finns det ju massor man kan göra med en ponny som inte är ridning (körning, tömkörning mm mm). Så det beror väl helt på hur ofta man tänkt sig rida ponnyn.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Ponylove
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 353
Senast: Nikan
·
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
862
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Vilken ska man köpa? Vill ju ha en som är stor nog utan att vara tung och otymplig. Har en plastbur nu och den börjar sjunga på sista...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp