Instämmer med övriga, försök att ignorera hennes ”råd” men förstår att det är svårt när det handlar om ens barn! Min son är snart 3 och senaste kontrollen var han under metern (90 tror jag) och vägde 15 kg. Han är lång och smal! Hoppas du får svar från chefen.
:heart
 
Jag blir så in i helvete förbannad när jag hör detta. En fullt normal och frisk 2.5 åring får bantningstips. Det är ju inte konstigt att vi har sånn kroppsångest när det börjar redan på bvc. Min 2.5 åring ligger lågt på vikt och även han har en liten kula på magen. DET ÄR NORMALT!

Jag hade inte gett mig förän sköterskan gett en ordentlig ursäkt.

Lite så känner jag jag vill inte att han redan nu får höra sånt. Även om han inte förstår nu så lär han ju göra det förr eller senare och man vet ju inte vad det kan få för konsekvenser.
 
9136693C-7397-4F63-9895-0B312ABFF76C.png

Ta en bild med telefonen och så klickar du här :)
 
Men hallå?!, Hon är helt ute å cyklar, typ alla mindre barn har lite "kulmage", det hör till. Att halvera alla portioner är väldigt drastiskt och man borde ju bli jätte hungrig med tanke på vad man är van vid att äta? Låter jätte hemskt :/ Om ni rör på er och han får bra mat, varför mixtra med det? Livsstil spelar in så mycket på hälsan mer än endast vikten. Också intressant är, frågade hon vad han fick att äta eller skulle ni bara halvera maten? För om det varit en annan i liknande situation, säger inte det är ni, där barnet bara får skräpmat borde det kanske erbjudas hjälp med kunskap om en bra kost istället för att halvera maten? Fast sen är väl inte alltid helt lätt att få i en liten det man vill dom ska äta heller 😅 men detta borde väl ändå gälla lite äldre barn kan jag känna. 🤔Tillbaka till er, är han lång väger han ju naturligt nog mer än en kortare. Vår BVC sa en gång något lite halvkorkorkat i liknande anda på kurvorna (vår 1 åring är lång och smal) då påpeka min man relationen mellan kurvorna och hon insåg själv att hon tänkt helt ologiskt. Bra du tog kontakt med chefen 👍 dom där kurvorna får ibland lite mkt fokus, som oftast går allt till sig med tiden ☺️
 
Men hallå?!, Hon är helt ute å cyklar, typ alla mindre barn har lite "kulmage", det hör till. Att halvera alla portioner är väldigt drastiskt och man borde ju bli jätte hungrig med tanke på vad man är van vid att äta? Låter jätte hemskt :/ Om ni rör på er och han får bra mat, varför mixtra med det? Livsstil spelar in så mycket på hälsan mer än endast vikten. Också intressant är, frågade hon vad han fick att äta eller skulle ni bara halvera maten? För om det varit en annan i liknande situation, säger inte det är ni, där barnet bara får skräpmat borde det kanske erbjudas hjälp med kunskap om en bra kost istället för att halvera maten? Fast sen är väl inte alltid helt lätt att få i en liten det man vill dom ska äta heller 😅 men detta borde väl ändå gälla lite äldre barn kan jag känna. 🤔Tillbaka till er, är han lång väger han ju naturligt nog mer än en kortare. Vår BVC sa en gång något lite halvkorkorkat i liknande anda på kurvorna (vår 1 åring är lång och smal) då påpeka min man relationen mellan kurvorna och hon insåg själv att hon tänkt helt ologiskt. Bra du tog kontakt med chefen 👍 dom där kurvorna får ibland lite mkt fokus, som oftast går allt till sig med tiden ☺
Vi försöker äta enligt tallriksmodellen, dock är min son väldigt förtjust i grönsaker så han kan äta sig mätt på broccoli, morötter och sånt. Mycket vilt blir det då sambon jagar. Visst har han fått saft och sånt men det är mest när han är sjuk och jag inte fått i han nått annat.
 
Inte mer än hon tyckte att han såg ut att ha en liten kula på magen.

Men det kan de ju ha om de nyss ätit/är gasiga/inte bajsat på ett tag, låter jättemärkligt att dra slutsatsen att han är överviktig pga en liten kula på magen.

Vår dotter blir fem i höst och är ca 105-106 cm och väger 16 kg. Hon är väldigt tunn, men har inte hon bajsat på ett par dagar (ja vi håller koll så ingen behöver oroa sig) har hon också en kula på magen..
 
Min dotter vägde 16 kg till 98 cm när hon var 2,5 år. Har aldrig varit tal om att vikten skulle vara för hög. Hon är smal.
 
Det låter som en livsfarlig sköterska. Det finns inget vettigt i att halvera portionerna utan att ha koll på vad ungen äter även om barnet skulle vara överviktigt. I så fall måste man kolla upp vad barnet äter först och rätta till det felaktiga. Tänk om du lytt råden (och mot förmodan lyckats få förskolan med på noterna) då hade ungstackaren svultit.
 
Jag gick också hem väldigt förbryllad från 2,5-års kontrollen. Fick höra tvärtom, 1 m och 15 kg var för ”dålig” viktökning - i relation till hans kurvor (föddes på +3 längd +2 vikt). Vad ska en 1-meters knodd väga då? Jag begriper att allt är relativt till kurvorna för varje individ. Men en går ju hem lite ängslig när sköterskan vill boka in 3-årskontrollen två månader tidigare ”så får vi se vad läkaren säger”...
 
Åh, jag blir så bedrövad över detta! Det är alltså redan i så ung ålder som hetsen börjar :down:
Jag är själv ätstörd, så jag vet hur jävligt det är. Det är klart att det är bra att det uppmärksammas om barn är överviktiga, eller undernärda. Men det har jag oerhört svårt att tro att din son är.
Sen sättet hon tog upp det och hennes så kallade lösning är ju helt vedervärdig! :yuck:
Säg att ett barn är överviktigt, då får man ju ta det på ett helt annat plan tänker jag (har inte läst boken ovan, men ska göra det). Men att istället prata med föräldrarna i enrum utan att barnet närvarar och tillsammans prata om kostvanor är nog bättre. Att börja prata om bantning inför barnet är så idiotiskt att jag vet inte vad.

Bra att du tog det vidare med chefen! Det är nog bra att följa upp det och sen och be chefen redovisa åtgärder. Jag hade dessutom bytt sköterska.
 
Låter som en helt rubbad sköterska! Enlingt BMI klassas ditt barn som normalviktig så hennes råd om att "banta" honom är rent skadligt. Går det inte att rapportera vidare detta till nån ansvarig?
 
Kolla om du kan byta BVC-sköterska. Om det inte går, byt BVC. Det är ju inte så många besök efter 3års åldern att det kan vara värt att åka en bit för att få träffa en sköterska man har förtroende för.
 
Liten uppdatering, var hos v.c för sonen fått öroninflammation igen. Iaf tog upp detta med läkaren som följt sonen sen han var nyfödd, han kollade på sonen och suckade och frågade om jag träffat xx. Han bara suckade och sa glöm bort va hon sa, han är inte överviktig utan ligger jättebra på sin kurva. Att hon hade sett kula tyckte inte han var konstigt för sonen hade precis ätit. Men han var irriterad över att chefen för v.c inte hört av sig.
 
Liten uppdatering, var hos v.c för sonen fått öroninflammation igen. Iaf tog upp detta med läkaren som följt sonen sen han var nyfödd, han kollade på sonen och suckade och frågade om jag träffat xx. Han bara suckade och sa glöm bort va hon sa, han är inte överviktig utan ligger jättebra på sin kurva. Att hon hade sett kula tyckte inte han var konstigt för sonen hade precis ätit. Men han var irriterad över att chefen för v.c inte hört av sig.
Men att den sköterskan får jobba kvar egentligen O_o
Verkar ju som om hon säger sådant till fler :(
 
Liten uppdatering, var hos v.c för sonen fått öroninflammation igen. Iaf tog upp detta med läkaren som följt sonen sen han var nyfödd, han kollade på sonen och suckade och frågade om jag träffat xx. Han bara suckade och sa glöm bort va hon sa, han är inte överviktig utan ligger jättebra på sin kurva. Att hon hade sett kula tyckte inte han var konstigt för sonen hade precis ätit. Men han var irriterad över att chefen för v.c inte hört av sig.

Sköterskan borde ju få en ordentlig varning och en ny genomgång av riktlinjerna! Finns ju föräldrar som litar fullt ut på BVC och kanske svält sitt barn.

Blir lite nojig över våran 2,5 årskoll som inte är fören på ett halvår efter att man läst alla möjliga liknande uttalanden från BVC :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
14 158
Senast: mrkarisma
·
Småbarn Hej Buke! Vår ettåring har svårt att hålla vikten, vilket förbryllar både oss och BVC. Han har alltid legat väldigt högt på kurvorna och...
2
Svar
21
· Visningar
4 506
Senast: Mirtai
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 057
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 070
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp