Viktgräns på ridskola

Nej, vi har bara viktgräns på en det hästar!!!

//Sofie
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tycker också 50 på ponny verkar fånigt! fast de riskolorna som har det kanske mest har små ponnyer förstås?

En riktigt kraftig ponny på 148 kan ju bära långt mkt mer än ett skrangligt halvblod på 155, så olika för ponny/häst säger ju inte så mkt....
smirk.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Är instruktör på en islandshästridskola söder om Sthlm. Vi har ingen uttald viktgräns, det är ju en ån skillnas på vikt och vikt! En obalanserad/vinglig nybörjare på 70 kg kan ju kännas tyngre för hästen än en välbalanserad ryttare på 90 kg. Men runt 100 kg brukar vi börja kolla upp hur det funkar med ridningen, men de flesta i den viktklassn inser själva att det inte är kul för hästen att kånka runt på dem...
/Malin
 
va?? kommer inte ihåg vem som skrev..men 50 kg max på ponny??? gäller det upp till D-ponny????ojojoj....
en ponny måste ju klara mkt mer!!!

på min ridskola finns det inga gränser så...men det är ju så att vissa personer väger för mycket för visa hästar, så dom får ju inte rida dom...

Kram
 
Ja 90 kg är max...
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
iSLANDSHÄSTAR KLARAR JU MYCKET MER, GENERLET SETT, DOM ÄR JU BLAND DEN STARKASTE HÄSTRASEN...
 
På våran klubb, har vi en generell gräns. Dom lite tyngre ryttarna rider dom hästarna som är mer vicktbärande.

Man får ju ha ögonen på skaft lite också.
 
Red halva förra terminen på ett större ställe, där de hade lite underliga regler. Tex fick en stor tjej, lång och säkert 90kg rida en lite D-ponny som är mkt dåligt musklad, medan det var gräns på 60 kg på en liten ridhäst, ca 155cm i mkh. Där jag jobbar nu väljer eleverna häst inför varje lektion, och instruktören säger till om eleven är för stor för den hästen de vill ha, då får de önska en annan.
 
Där jag håller till har vi inga satta gränser idag då verksamheten är så liten och få lektioner, men självfallet så anpassar vi häst och ryttare efter varandra. Tidigare så höll vi till på annan plats och hade mer verksamhet då fanns det en max gräns på var häst/ponny, men självfallet så gick man också på ryttarens kunskaper mm
 
vi har inga viktgränser, ridläraren delar ut hästarna så ingen får rida en häst man är för tung för....
 
kat mkh ryt. vikt
A 107 cm 50 kg
B 130 cm 60 kg
C 140 cm 70 kg
D 148 cm 75 kg

hoppas ni förstod :crazy:
 
Vi har ingen gräns alls ,
Men ja menar ridläraren sätter ju inte nån som väger 60 på stallets lilla C-ponny är den minsta vi har :p
 
Va?
Ni måste ju fatta att alla hästar är olika.
En fjording på 155 klara att bära folk upp till 90 kg medan en annan bara klarar lättare personer.
Jag väger 68 och riden en arab på 147 cm.
När hon går riktigt bra då har hon min tränare som väger upp till 85(?) och hon är inte för tung, då skulle hon ha visat det, (Vissar väldigt tydligt om nåt är fel).
Så man kan aldrig säga att alla ska ha just den vikten.
Man får se på hästen.
 
Men det är ju det de har, gränserna de flesta skrivit är ju ungerfär.

föresten, svara på rätt inlägg..
 
Förlåt. :o
Jag tänkte inte på vem jag skulle skriva det till så jag tog den som va underst.
Det vare inte menat till dig!

Sorry!

Lina
 
VAA?? Vi har en minishettis som maxvikten är 70 på!!
Våra C-ponnyer får vem som helst rida och B-ponnyn är 90.
Vi har börjat strejka och vägra sätta sig på minisen om man väger över 40 kg. Jag vet att shettisar kan bära 60 kg i svår terräng men hästan har ju tame tusan vari denna i tio år! :mad:
 
Jag hoppas att du verkligen skojar! Jag sätter inte upp någon på över 40 på mitt shettissto och hon är bra musklad och ganska kraftig!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
5 994
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Finns det någon som jobbar på Assemblin? Eller vet om de har någon form av central larmcentral? Och var den i så fall ligger? De har ju...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 169
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp