Viktgräns på ridskola

..informera ansvariga på ridskolan om att det finns vissa gränser på vad man utsätter en stackars ponny för :mad:
 
På en av de ridskolor jag jobbat på hadde vi viktgräns på hästarna.En synlig lista som satt i stallet med Hästarnas namn och vad dom tog i vikt!
exempel--->Bamse-45 kg
osv
MVH/Hanna
 
Aldrig hört talas om någon sådan där jag rider men de har nog inte haft några problem med "för tunga" ryttare....

:bump:
 
På våran ridskola har man ingen viktgräns.
Vet flera ridskolor där man har det..
Det är inte så många på våran ridskola som väger runt 100 kg, och våran ridlärare säger att någongång i bland gör det ingenting, men att hästarna inte ska ridas regelbundet av så tunga ryttare.
 
Nej, fn. har vi inte det, men det har kommit upp en diskussion om detta, ridlärarna i mellan, så nu ska
det sättas upp någon form av informationslapp i stallet
om vad som är ungefärliga maxvikten på resp. häst, sedan
är det väl bara och hoppas att folk acepterar att hästarna inte kan ta så mkt och har förståelse för det. Fast vi har
många ryttare som kan rida ponnyerna lätt, även vuxna.
Fast det är klart att stor hästar inte skulle skada..
Hoppas det köps in ngt som man kan rida på, snart..!
 
Va?
Jag rider en C-ponny ganska regelbundet och jag väger 54kg?
Han har inte visat att hans kulle må dåligt av det?
Annars rider jag ganska mycket ponnyer på ridskolan också och det är aldrig någon som har sagt att jag är för tung? Möjligen att jag är för lång när jag har ridit nån B-ponny för den har varit lite busig... :crazy:
 
Hur ser det ut på era ridkolor runt om i landet? Har ni någon generell gräns för vad eleverna max får väga, och i så fall vad ligger den på?

Har aldrig hört något om att vi ska ha någon gräns, :o så jag svarar nej. :)
 
Varför skulle en ordentligt musklad shettis inte kunna bära 50 kg alltemmelanåt, våra minisar däremot hade "gräns" på 45 men även där var det skillnad, någon tog 50 lätt medans en annan mådde bäst med 40.
När det gäller stora hästar så kan jag bara säga att en välmusklad stor häst 155 o uppåt bär mig med lätthet trots att jag väger 110. Nu är jag inte klumpig när jag rider .....Men när jag sitter upp försöker jag att använda mig av någon stubbe, pall eller dylikt - för det är ingen vacker syn när hästar välter hahaha...
Kan man inte se det som att det är bra med dom här individuella listorna ni pratar om och att det dessutom i kombination med en erfaren "hästutdelare" fungerar fint.

På en ridskola som har 85-90 som gräns för stor häst generellt så är det nog antingen något på tok m hästarna eller ridlärar´n.
 
vi har ingen utsatt viktgräns, utan ja antar att ridlärarna (det gör iallfall min) tar hänsyn till och vet hur mkt hästen orkar, och sätter upp en ryttare som är lagom lång och inte väger för mkt.

Jag är förvånad och tycker det är lite underligt att många har ponny gräns på omkring 50kg! Själv väger jag omkirng 55kg och är alldeles för kort för att rida stor häst! (rider mest d-ponnyer, rätt många unghästar som inte är fult musklade)
 
På våran ridskola (Haparanda Ryttare) har vi ingen viktgräns, men man får inte rida en ponny/häst som e för liten. Nästan alla ridlärare vet hurdana hästar man kan rida, trots att jag är 159½cm lång o väger 62kg, Tjock e ja me andra ord, inte får rida häst, för vi har kraftigare ponnyer..dvs: Olga, en riktit kraftih D-ponny kan ta mer än en av våra stora hästar... hoppas ni fattar=) (några ridlärare är lite tröga och vill inte ha hästar på lektion fast min "kompis" väger mycket över 80, För att "spara på hästarna"... som att en ponny orkar 3 lektioner mer om dan än en häst!!! JAG ÄLSKAR MIN VITE SPRINGARE MAHUBA!!
 
Båda ja och nej är väl svaret på din fråga för min klubbs del. Vi har ingen speciell viktgräns men på några av ridskolans ponnyer (shettisen, två små russ och en till ponny) har vi bestämt att endast lätta ryttare på dessa hästar. Vet dock inte hur det fungerar men det är ju ganska lätt att se vilka barn som är lite för stora för dessa ponnyer så det borde funka...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
82
Senast: Gunnar
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 035
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 002
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Finns det någon som jobbar på Assemblin? Eller vet om de har någon form av central larmcentral? Och var den i så fall ligger? De har ju...
Svar
0
· Visningar
225
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp