Viktgräns strider mot Riksidrottsförbundets regler

Det har varit mycket uppmärksamhet kring att en ridskola inför en övre viktgräns för sina elever i höst. Men en sådan viktgräns är inte okej enligt de regler som Riksidrottsförbundet har kring utövares hälsa och kroppsuppfattning.
 
Det har varit mycket uppmärksamhet kring att en ridskola inför en övre viktgräns för sina elever i höst. Men en sådan viktgräns är inte okej enligt de regler som Riksidrottsförbundet har kring utövares hälsa och kroppsuppfattning.
Det kvarstår ju också frågan om Riksidrottsförbundet har den regeln för vuxna? I reglerna handlar det om barn och unga.

Och det är väl gissningsvis mest vuxna tunga ryttare som ombetts säga upp sin plats? Eller hur många 100-kilos-ryttare under 18 kan de ha?
 
Jag kan ingenting om den aktuella ridskolan, men jag hoppas verkligen att de innan denna åtgärd sett till att de har välpassande sadlar mm som också påverkar hästarnas ryryggar.
Sadeln kan vara perfekt för hästen men passar sadeln inte ryttaren så spelar det ingen roll ändå.

Viktbärande hästar har ofta en kort rygg, en kort rygg kan inte ha för stor sadel, är sadeln för liten för ryttaren skadar det hästen lika mycket som en sadel som ligger dåligt på hästen.
 
varför, att man ändå behöver ha lite muskler och kondition för att kunna rida hästen på ett bra sätt och man pratade om snedbelastning, förslitningsskador etc. Jag tycker det ändå är en sund inställning för att man vill ta hand om sina djur på bästa sätt, det är tungt att vara ridskolehäst.
Fast jag tycker nästan det är att inte ta alla kön i beaktande när man pratar om för lite muskler och dålig kondition. Jag tycker att ridsporten faktiskt är lite dålig på att vara jämställd i sina tankemönster.

Det är inte alls bara personer utan muskler och kondition som väger 95 kg, det kan absolut vara en person med väldigt bra muskler och kondition. En ung gosse/man som är mellan 180 och 190 lång behöver inte ha många fettprocent för att väga 90 kg. Tror det rent av är vanligt att vara 186 lång som ung man idag. Är du 195 lång så ligger du på 25 i BMI vid 95 kg. Samtidigt som män ju i vissa fall har mycket muskelstyrka i bålen och är stabila ryttare snabbt.

Sedan vet jag inte om det är tröstande att få höra att man har dålig kondition bara för att man är tung i förhållande till sin längd. Tyvärr verkar omfattande träning inte alltid påverka vikten i nedåtgående riktning. "Träna mer" delen av vikttips är tydligen den mindre relevanta och mindre effektiva delen. Även om träna mer såklart är jättebra för hälsan. Så är det inte alls så att man behöver vara otränad för att man är tung utan man kan vara vältränad och tung och fluffig. Och man kan vara otränad och lätt och fluffig.
 
Jag tror man förvärrar saken genom att tassa på tå kring det hela, det gör viktgränsen till en stor sak trots att det inte är det. Klara, enkla regler om vilka vikter som gäller för hästarna på ridskolan och sen är det inte mer med det, då blir det ingen stor sak om man inte får rida för att man är för tung för hästen.
 
Fast jag tycker nästan det är att inte ta alla kön i beaktande när man pratar om för lite muskler och dålig kondition. Jag tycker att ridsporten faktiskt är lite dålig på att vara jämställd i sina tankemönster.

Det är inte alls bara personer utan muskler och kondition som väger 95 kg, det kan absolut vara en person med väldigt bra muskler och kondition. En ung gosse/man som är mellan 180 och 190 lång behöver inte ha många fettprocent för att väga 90 kg. Tror det rent av är vanligt att vara 186 lång som ung man idag. Är du 195 lång så ligger du på 25 i BMI vid 95 kg. Samtidigt som män ju i vissa fall har mycket muskelstyrka i bålen och är stabila ryttare snabbt.

Sedan vet jag inte om det är tröstande att få höra att man har dålig kondition bara för att man är tung i förhållande till sin längd. Tyvärr verkar omfattande träning inte alltid påverka vikten i nedåtgående riktning. "Träna mer" delen av vikttips är tydligen den mindre relevanta och mindre effektiva delen. Även om träna mer såklart är jättebra för hälsan. Så är det inte alls så att man behöver vara otränad för att man är tung utan man kan vara vältränad och tung och fluffig. Och man kan vara otränad och lätt och fluffig.
Det ligger mycket i det men samtidigt har ridning alltid främst varit för relativt lätta personer, är man stor och tung som män i större utsträckning är är det en klar nackdel, så är det bara och så har det alltid varit.

Läste förresten att medelvikten för unga män har ökat med ungefär 10 kg de senaste femtio åren ( från mönstringen).
 
Senast ändrad:
Fast jag tycker nästan det är att inte ta alla kön i beaktande när man pratar om för lite muskler och dålig kondition. Jag tycker att ridsporten faktiskt är lite dålig på att vara jämställd i sina tankemönster.

Det är inte alls bara personer utan muskler och kondition som väger 95 kg, det kan absolut vara en person med väldigt bra muskler och kondition. En ung gosse/man som är mellan 180 och 190 lång behöver inte ha många fettprocent för att väga 90 kg. Tror det rent av är vanligt att vara 186 lång som ung man idag. Är du 195 lång så ligger du på 25 i BMI vid 95 kg. Samtidigt som män ju i vissa fall har mycket muskelstyrka i bålen och är stabila ryttare snabbt.

Sedan vet jag inte om det är tröstande att få höra att man har dålig kondition bara för att man är tung i förhållande till sin längd. Tyvärr verkar omfattande träning inte alltid påverka vikten i nedåtgående riktning. "Träna mer" delen av vikttips är tydligen den mindre relevanta och mindre effektiva delen. Även om träna mer såklart är jättebra för hälsan. Så är det inte alls så att man behöver vara otränad för att man är tung utan man kan vara vältränad och tung och fluffig. Och man kan vara otränad och lätt och fluffig.
Absolut, men du har klippt ut en text ur mitt sammanhang. Jag menar inte att ridskolan pratade med en person och sa att du som individ är tung och har dålig kondition så därför kan du inte rida här, känns väldigt tondövt om det gjordes så. Vi har ridskolan som utgångspunkt i tråden och då menar jag att dom förklarar det som att när många elever samlat rider på en ridskolehäst och då har tex övervikt, dålig balans, dålig kondition etc så sliter det mkt på hästarna. Naturligtvis kan man som en lätt person också ha dessa bekymmer men det sliter mer på kroppen om ryttaren är tyngre. Det kan också hända att vissa elever "slank under radarn" och kanske ändå kunde rida lektioner med en högre vikt, det vet jag inte men jag tror nog det hände.

Naturligtvis finns det olika kroppar, som är byggda på olika sätt i förhållande till muskelmassa, kondition, vikt etc men då tycker jag man går ifrån lite vad som egentligen diskuteras och det är ridskolehästarnas välfärd. Det handlar ju mkt om elev underlaget, vilka hästar som ridskolan har etc. Det blir också lite annorlunda på en privat häst, vet om flera bekanta som själv menar dom var för tunga för att rida på ridskola men red som medryttare.
 
Det ligger mycket i det men samtidigt har ridning alltid främst varit för relativt lätta personer, är man stor och tung som män i större utsträckning är är det en klar nackdel, så är det bara och så har det alltid varit.
Källs på att ridning främst varit för lätta personer alltid? Det är första gången jag hör det påståendet. Historiskt sett var det dessutom som alla sporter en manlig. sport.

När jag började rida vsr det ingen som diskuterade vikten över huvud taget. Visst barnen växte ur ponnyerna men det var allt.
 
Jag tror man förvärrar saken genom att tassa på tå kring det hela, det gör viktgränsen till en stor sak trots att det inte är det. Klara, enkla regler om vilka vikter som gäller för hästarna på ridskolan och sen är det inte mer med det, då blir det ingen stor sak om man inte får rida för att man är för tung för hästen.
Nu tycker jag att det var onödigt att gå ut i tidningen, men för individen som blir nekad är det många gånger en stor sak oavsett hur man förmedlar det. Är man på det oflexibel och viktgänsen är skarp så man välkomnar nybörjare strax under gränsen men stänger av erfarna strax över så är den inte ens till för hästarna. Många med viktgränser utrycker det som att erfarna lite för tunga an vara aktuella.
 
Källs på att ridning främst varit för lätta personer alltid? Det är första gången jag hör det påståendet. Historiskt sett var det dessutom som alla sporter en manlig. sport.

När jag började rida vsr det ingen som diskuterade vikten över huvud taget. Visst barnen växte ur ponnyerna men det var allt.
Källa på¨att det är en nackdel att vara stor och tung när hästen skall bära en på ryggen?
 
Det ligger mycket i det men samtidigt har ridning alltid främst varit för relativt lätta personer, är man stor och tung som män i större utsträckning är är det en klar nackdel, så är det bara och så har det alltid varit.

Läste förresten att medelvikten för unga män har ökat med ungefär 10 kg de senaste femtio åren ( från mönstringen).

Precis, det är likadant i många andra sporter: Det är en nackdel att vara kort i basket, volleyboll, höjdhopp etc. Det är en klar nackdel att vara tung om man ska springa maraton och bli bra på det.

Och även i andra sammanhang finns det begränsningar: T.ex. karuseller. Där finns det mini och max längd och förmodligen finns det även en övre gräns då man är för stor för att kunna åka. Trist för de som är lite för långa eller lite för korta men det är så det är. Jag tror att det är 140-190 cm man måste vara för att få åka de flesta karuseller.

Skillnaden mellan ridsport och andra sporter/sammanhang är att ridsporten har djurskydd att ta hänsyn till och jag tycker att djurskyddet trumfar människors eventuella kränkthet för att Brunte bara får bära en viss vikt. Därför tycker jag att så länge man behandlar alla som vill rida Brunte likadant så är det här en icke-fråga.
 
Det ligger mycket i det men samtidigt har ridning alltid främst varit för relativt lätta personer, är man stor och tung som män i större utsträckning är är det en klar nackdel, så är det bara och så har det alltid varit.

Läste förresten att medelvikten för unga män har ökat med ungefär 10 kg de senaste femtio åren ( från mönstringen).
Ja det är ju onekligen så att vi blir tyngre och att det i sig inte är så bra för allmänna folkhälsan och att det nog är svårt att göra någonting åt utan att ändra någonting radikalt i samhället. Det verkar ju enligt vissa forskare vara så att man verkar ha en viss vikt för det samhälle man bor i, som lätt ändras om man flyttar till ett annat samhälle. Samtidigt som det inte går att egentligen "göra större hästar" eftersom de också har en optimal storlek där de håller bättre och den storleken inte är gigantisk. Dock blir ju ungdomar också mycket längre nu än för bara 40 år sedan, så det är i alla riktningar.
 
Det ligger mycket i det men samtidigt har ridning alltid främst varit för relativt lätta personer, är man stor och tung som män i större utsträckning är är det en klar nackdel, så är det bara och så har det alltid varit.

Läste förresten att medelvikten för unga män har ökat med ungefär 10 kg de senaste femtio åren ( från mönstringen).
Intressant fakta, berätta gärna mer.
 
Jag tror man förvärrar saken genom att tassa på tå kring det hela, det gör viktgränsen till en stor sak trots att det inte är det. Klara, enkla regler om vilka vikter som gäller för hästarna på ridskolan och sen är det inte mer med det, då blir det ingen stor sak om man inte får rida för att man är för tung för hästen.
Det är onekligen så att det blir väldigt konkret. (jag tog det själv som motivation att tappa kg när vår ridskola införde viktgräns. Jag låg iofs väl under men tänkte att jag skulle satsa på D -ponny och det har fallit väl ut för lite av varje annat som joggning med.)
 
Ja det är ju onekligen så att vi blir tyngre och att det i sig inte är så bra för allmänna folkhälsan och att det nog är svårt att göra någonting åt utan att ändra någonting radikalt i samhället. Det verkar ju enligt vissa forskare vara så att man verkar ha en viss vikt för det samhälle man bor i, som lätt ändras om man flyttar till ett annat samhälle. Samtidigt som det inte går att egentligen "göra större hästar" eftersom de också har en optimal storlek där de håller bättre och den storleken inte är gigantisk. Dock blir ju ungdomar också mycket längre nu än för bara 40 år sedan, så det är i alla riktningar.

Ja, det är förmodligen så att färre kommer att kunna rida om trenden håller i sig. P.g.a. att de kommer vara för tunga. Men det är ju så det är. Är man väldigt lång och vill rida så får man kan undvika att bygga stora muskler eller på annat sätt lägga på sig vikt. Men alla behöver ju inte rida. Man kan köra häst om man vill, träna trick från marken, bara umgås med häst eller helt låta bli att ha med hästar att göra.

Det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Det är ett privilegium som bara borde ges under förutsättning att man kan göra det utan att skada hästen.
 
Och även i andra sammanhang finns det begränsningar: T.ex. karuseller. Där finns det mini och max längd och förmodligen finns det även en övre gräns då man är för stor för att kunna åka. Trist för de som är lite för långa eller lite för korta men det är så det är. Jag tror att det är 140-190 cm man måste vara för att få åka de flesta karuseller.
Vet inte hur det är i Sverige men jag följer två stora personer på TikTok, alltså stora stora och dom åker runt och visar vart stora personer får plats, dom har varit på nöjesparker och där har dom stolarna utanför så om man får plats i dom så får man åka. Kan ju säga att oftast så får dom inte plats. Så där verkar det inte bero på tyngden i sej utan huruvida man får plats eller inte i stolen.
 
Senast ändrad:
Källs på att ridning främst varit för lätta personer alltid? Det är första gången jag hör det påståendet. Historiskt sett var det dessutom som alla sporter en manlig. sport.

När jag började rida vsr det ingen som diskuterade vikten över huvud taget. Visst barnen växte ur ponnyerna men det var allt.
Många män (inte alla självklart!), om de inte lyfter tyngder, än är ju egentligen för en viss längd lättare än kvinnor tror jag, de är bara det att de tenderar ha 10-20 cm på en.
 
Btw jag är ju alltså lite ambivalent runt viktgränser. Det känns väldigt hårt men samtidigt osv.
 
Ja, det är förmodligen så att färre kommer att kunna rida om trenden håller i sig. P.g.a. att de kommer vara för tunga. Men det är ju så det är. Är man väldigt lång och vill rida så får man kan undvika att bygga stora muskler eller på annat sätt lägga på sig vikt. Men alla behöver ju inte rida. Man kan köra häst om man vill, träna trick från marken, bara umgås med häst eller helt låta bli att ha med hästar att göra.

Det är ingen mänsklig rättighet att få rida. Det är ett privilegium som bara borde ges under förutsättning att man kan göra det utan att skada hästen.
Vet inte varför du skriver just till mig att "det är ingen mänsklig..." osv Håller dock ändå med om att det kan vara en bra sak att tänka på tex om man är ung man och funderar på att gymma. Att det är bra att tänka på att gymma inte bygga.
 
Vet inte hur det är i Sverige men jag följer två stora personer, alltså stora stora och dom åker runt och visar vart stora personer får plats, dom har varit på nöjesparker och där har dom stolarna utanför så om man får plats i dom så får man åka. Kan ju säga att oftast så får dom inte plats. Så där verkar det inte bero på tyngden i sej utan huruvida man får plats eller inte i stolen.

Ja, nån viktgräns minns jag inte att jag sett. Men säkerhetsanordningarna måste ju gå att knäppa och man måste ju få plats i sätet. Annars blir det farligt när berg och dalbanan susar fram i full 90 upp och ner.
 
Vet inte varför du skriver just till mig att "det är ingen mänsklig..." osv Håller dock ändå med om att det kan vara en bra sak att tänka på tex om man är ung man och funderar på att gymma. Att det är bra att tänka på att gymma inte bygga.

Jag höll med dig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Men enligt Ridskoleförbundet strider det mot riksidrottsförbundets regler.
Svar
0
· Visningar
226
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 166
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp