VIKTIG INFO om magomvridning

CisforCanine

Trådstartare
Sedan vår hund drabbades av magomvridning (men som tur var överlevde) och vi fick lära oss hur akut och livsfarligt tillstånd detta är har vi informerat alla vi känner som har hundar om några enkla steg man kan ta för att faktiskt minska risken avsevärt. Detta bottnar i en frustration om att veterinärer inte verkar berätta om detta allvarliga sjukdomstillstånd förrän efter det har hänt.


Även om det är vanligare hos större hundraser så är magomvridning en risk för små hundar också, och dödligheten är stor om det inträffar. Det är så lätt hänt att folk tänker att “det här händer inte oss”, "för det har inte hänt hunden hittills" eller "det gäller ju bara stora hundar" eller "min hund har ju en bra mage som tål allt" men tyvärr stämmer inte detta.


Det finns också mycket desinformation ute på nätet och alla veterinärer verkar inte riktigt veta vad som gäller. Vi har haft många långa samtal med flera väl insatta veterinärer samt läst in oss på de forskningsuppsatser som finns publicerade. Därför vill vi dela med oss av vad du ska tänka på och vad du kan göra för att din hund inte ska råka ut för detta akuta sjukdomstillstånd.


Enkla sätt att minska risken för magomvridning:

- Dela upp totalmängden mat i tre måltider, jämt fördelade över dagen.

- Efter mat ska hunden hållas lugn och vila i två timmar innan lek/bus/promenad.

- Efter promenad ska hunden varva ner och vara lugn i minst 30 minuter innan den får mat.


- Hunden ska inte dricka vatten under promenad eller vid annan typ av livlig aktivitet (t.ex. när den är lös)

- Vatten ska också tas bort fem minuter innan promenad och kan ges när hunden varit lugn ca 15 minuter igen.


- Fodret ska ges uppsvällt i vatten

- Hunden ska enbart äta hundmat. Annan mat leder ofta till gasbildning som i sin tur kan utvecklas till magomvridning så håll koll på om hunden har det

- Skålarna ska inte vara upphöjda utan stå på marken


När symtomen är tydliga så visar de sig på ett eller flera av följande sätt (de kan alltså ske oberoende av varandra)

- buken svullnar upp

- hunden försöker kräkas men kan inte

- oro, smärta (kan vara svårt att se)


I vår hunds fall så märktes det knappt, så man bör reagera även på ganska diffusa symtom av magbesvär. Hellre att du åker till veterinär en gång för mycket än en gång för lite.


Inträffar det så ska du INTE avvakta utan åka direkt samt kontakta veterinär. Hunden kan dö inom bara en timme.


En bra länk som innehåller den mesta av informationen vi har delat här är http://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/rad-om-sjukdomar/magomvridning/

Dock saknas några livsviktiga detaljer som t.ex. att vila innan mat.
 
Jag tycker inte det är några nyheter?
För många är det nog det. Jag vet en hund som lever idag tack vare en annan uppmärksam hundägare vars hund fick en omvridning och berättade om den i stallet, bara veckan efter fick den andra hunden en omvridning som den snabbt fick hjälp med tack vare att hundägaren förstod hur akut det var. :up:
 
Jag hade ingen aning om att hunden inte ska dricka före och under promenad. Ska hålla mer koll på nästa vovve jag har :up:
 
Rekommendationerna är gamla men jag undrar hur realistiska dom är för aktiva hundar? Jag menar självklart har man rekomendationerna i åtanke men
Om hunden ska äta tre gånger om dagen och hållas lugn 2 timmar i samband med varje måltid samt inte låta hunden dricka i samband med aktivitet då måste man nästan börja välja om hunden ska träna eller äta/dricka. Och jakt med löshund blir ju otänkbart eftersom hunden både dricker och ev. Äter saker i skogen.

För en arbetande hund blir det kanske mer att överväga för och nackdelar eller rättaresagt risker. Tror inte jättemånga vill kräva att hunden exempelvis ska klara ett elit sök en varm sommardag utan att erbjuda hunden vatten när den behöver det.

Vi ger inte jakthunden mat på morgonen när han ska jaga pga av risken för tarmvred men då skitersig punkten om att ge hunden mat tre gånger dygnet istället. Vatten vill vi att de ska prova få i sig när de har möjlighet under arbetsdagar men när vi har möjlighet att kontrollera så provar vi ge begränsad mängd vatten i samband med arbete
 
Rekommendationerna är gamla men jag undrar hur realistiska dom är för aktiva hundar? Jag menar självklart har man rekomendationerna i åtanke men
Om hunden ska äta tre gånger om dagen och hållas lugn 2 timmar i samband med varje måltid samt inte låta hunden dricka i samband med aktivitet då måste man nästan börja välja om hunden ska träna eller äta/dricka. Och jakt med löshund blir ju otänkbart eftersom hunden både dricker och ev. Äter saker i skogen.

För en arbetande hund blir det kanske mer att överväga för och nackdelar eller rättaresagt risker. Tror inte jättemånga vill kräva att hunden exempelvis ska klara ett elit sök en varm sommardag utan att erbjuda hunden vatten när den behöver det.

Vi ger inte jakthunden mat på morgonen när han ska jaga pga av risken för tarmvred men då skitersig punkten om att ge hunden mat tre gånger dygnet istället. Vatten vill vi att de ska prova få i sig när de har möjlighet under arbetsdagar men när vi har möjlighet att kontrollera så provar vi ge begränsad mängd vatten i samband med arbete
Men verkligen. Skulle mina hundar inte få dricka när de är ansträngda, då hade jag sett mig själv som en djurplågare, faktiskt. De behöver svalka och vätska.

Mina hundar är av sådan modell som sägs ha lätt för att få magomvridning. Nu har jag knappt hört om någon saluki som fått det, men å andra sidan så har jag också hört från flertalet uppfödare att det är viktigt att vara noga med vila mellan mat och motion och det står även i PM inför tävlingar om sådant.

Det jag gör med mina hundar, delvis för att inte riskera magomvridning är följande:
  • Hundarna får olika mängd mat vid olika måltider. Det är alltid kvällsmålet som är störst, så att de har hela natten på sig att smälta maten.
  • Jag har inte med iskallt vatten på promenaderna eftersom jag har en tanke om att iskallt vatten i väldigt varm hundkropp inte är bra.
  • Jag ger råfoder. De gånger hundarna får torrfoder så är det som träningsgodis.
  • Hundarna får inte ha fri tillgång på mat även om de skulle ha kunnat det, just för att jag vill ha koll på när de äter i förhållande till motionspassen.
  • Jag ser till att inte motionera dem tätt inpå måltid, väntar minst 1 timme innan vi ger oss ut.
Sedan ger jag inte mat till en andfådd hund heller, men just det där med "Efter promenad ska hunden varva ner och vara lugn i minst 30 minuter innan den får mat.".. En vanlig koppelpromenad är nog sällan speciellt upphetsande för hundarna. Ett motionspass bör ändå av flera skäl avslutas med att hunden får varva ner och gå lugnt en stund.
 
Sedan vår hund drabbades av magomvridning (men som tur var överlevde) och vi fick lära oss hur akut och livsfarligt tillstånd detta är har vi informerat alla vi känner som har hundar om några enkla steg man kan ta för att faktiskt minska risken avsevärt. Detta bottnar i en frustration om att veterinärer inte verkar berätta om detta allvarliga sjukdomstillstånd förrän efter det har hänt.


Även om det är vanligare hos större hundraser så är magomvridning en risk för små hundar också, och dödligheten är stor om det inträffar. Det är så lätt hänt att folk tänker att “det här händer inte oss”, "för det har inte hänt hunden hittills" eller "det gäller ju bara stora hundar" eller "min hund har ju en bra mage som tål allt" men tyvärr stämmer inte detta.


Det finns också mycket desinformation ute på nätet och alla veterinärer verkar inte riktigt veta vad som gäller. Vi har haft många långa samtal med flera väl insatta veterinärer samt läst in oss på de forskningsuppsatser som finns publicerade. Därför vill vi dela med oss av vad du ska tänka på och vad du kan göra för att din hund inte ska råka ut för detta akuta sjukdomstillstånd.


Enkla sätt att minska risken för magomvridning:

- Dela upp totalmängden mat i tre måltider, jämt fördelade över dagen.

- Efter mat ska hunden hållas lugn och vila i två timmar innan lek/bus/promenad.

- Efter promenad ska hunden varva ner och vara lugn i minst 30 minuter innan den får mat.


- Hunden ska inte dricka vatten under promenad eller vid annan typ av livlig aktivitet (t.ex. när den är lös)

- Vatten ska också tas bort fem minuter innan promenad och kan ges när hunden varit lugn ca 15 minuter igen.


- Fodret ska ges uppsvällt i vatten

- Hunden ska enbart äta hundmat. Annan mat leder ofta till gasbildning som i sin tur kan utvecklas till magomvridning så håll koll på om hunden har det

- Skålarna ska inte vara upphöjda utan stå på marken


När symtomen är tydliga så visar de sig på ett eller flera av följande sätt (de kan alltså ske oberoende av varandra)

- buken svullnar upp

- hunden försöker kräkas men kan inte

- oro, smärta (kan vara svårt att se)


I vår hunds fall så märktes det knappt, så man bör reagera även på ganska diffusa symtom av magbesvär. Hellre att du åker till veterinär en gång för mycket än en gång för lite.


Inträffar det så ska du INTE avvakta utan åka direkt samt kontakta veterinär. Hunden kan dö inom bara en timme.


En bra länk som innehåller den mesta av informationen vi har delat här är http://www.universitetsdjursjukhuset.se/smadjurskliniken/rad-om-sjukdomar/magomvridning/

Dock saknas några livsviktiga detaljer som t.ex. att vila innan mat.
Bra med uppfräschning! En del nytt för mig!
 
Helt orealistiskt för arbetande hundar. Jag ger mat en gång om dagen (på kvällen) och ger då ganska stor portion för att täcka dagsbehovet. Ger färskfoder och BARF, aldrig sånt som ska blötläggas eller sväller i magen.

Vatten dricker de när de vill under dagarna. Vätskar upp inför hårt arbete i sommarvärme.

Har aldrig hört talas om BC som fått omvridning iofs.
 
Våra äter alltid innan jakt, ibland får de lunch under jakten också, men mindre portion då så klart. Försöker hålla på att de ska vara lugna 1h efter utfodring. Ger färskfoder vilket jag tror gör stor skillnad i det här fallet eftersom det går genom magen fortare än torrt.
Dricker gör de när de vill under jakt, särskilt när det finns bäckar och annat att tillgå.
Det är inte så vanligt med magomvridning på wachtel dock, jag har nog knappt hört talas om det även om det säkerligen finns.
 
Kommer inte magomvridning i första hand av att torrfoder sväller i tarmen? Har alldrig hört om en råfodrat hund som har fått det...

Vi har alltid fodrat 1 mål/dag (förutom valpar så klart), ger maten på kvällen innan läggdags så hundarna får vila minst 7-8 timmar efteråt.
 
Jag har inte heller hört om någon hund som äter färskt som fått magomvridning. Jag har en ras där det förekommer relativt frekvent, alla jag vet som fått det äter torrfoder, men det förekommer kanske även på färskt.
 
Mitt ex farbrors hund var inne för magomvridning två gånger. De blev rekommenderade färskt av veterinären efter första omvridningen, hen menade att det inte var lika vanligt hos färskfoderhundar. De bytte aldrig till färskt dock och hunden fick tyvärr avlivas vid andra magomvridningen.
 
Mitt ex farbrors hund var inne för magomvridning två gånger. De blev rekommenderade färskt av veterinären efter första omvridningen, hen menade att det inte var lika vanligt hos färskfoderhundar. De bytte aldrig till färskt dock och hunden fick tyvärr avlivas vid andra magomvridningen.
Stämmer säkert.

Jag tycker själv att jag har sett på glupska hundar som jag passat att magen spänns på ett helt annat sätt på dem när de käkar sina torrisar. Känns som att kroppen jobbar mycket mer på nåt vis.

Jag låter förresten också mina hundar dricka när de jobbar, annars kan de ju må dåligt av vätskebrist.
 
Stämmer säkert.

Jag tycker själv att jag har sett på glupska hundar som jag passat att magen spänns på ett helt annat sätt på dem när de käkar sina torrisar. Känns som att kroppen jobbar mycket mer på nåt vis.

Jag låter förresten också mina hundar dricka när de jobbar, annars kan de ju må dåligt av vätskebrist.

Ja, just det där med utspänd mage syns så otroligt väl på Floyd. Ladda och Otis åt ju färskfoder direkt som små, de fick inte alls samma ballongmage som han får. Tur att den där säcken är slut snart :p
 
Det har varit ganska många fall av magomvridning inom rasen i år :( och i de allra flesta fallen var det inte i närheten av före/efter mat. På rak arm vet jag tre som klarat sig och tre som dött. Från att inte ha varit några fall på länge så blev det plötsligt flera iår.
På några kan man se samband i stamtavlorna iaf.

Jag har en glupsk och en som äter en kula i taget när han får torrfoder. Ger den glupska torrfodret uppblött. Men för det mesta äter de färskfoder. Blev lite nojjig när man hörde om så många som drabbats.
 
Vilken ras har du @bollen__ ? Jag kan vara lite nojig för Morris, han är både glupsk, sjövild och har djup bröstkorg :nailbiting: Vi försöker dock minska risken me datt ge fodret rejält uppblött, i anti-glupskskål och dämpa honom kring mattiderna...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 069
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 515
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 291
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp