VIKTIG INFO om magomvridning

Jag har inte heller hört om någon hund som äter färskt som fått magomvridning. Jag har en ras där det förekommer relativt frekvent, alla jag vet som fått det äter torrfoder, men det förekommer kanske även på färskt.
Råutfodring och färskfoder är säkrast. Bakat torrfoder är säkrare än extruderat torrfoder.
Dr Glickman, Purdue University, har studerat magomvridning och torrfoder:
"The risk of bloat goes up 170% when dogs consume dry dog food containing FAT among the first four ingredients on the label.

• The risk of bloat goes up 320% in dogs eating dry dog food containing CITRIC ACID if the food is moistened

prior to feeding by the owners. (Citric acid is not Vitamin C.)

• The risk of bloat goes DOWN by 53% if it contains a rendered MEAT MEAL with BONE among the first four ingredients."

Citric acid, citronsyra, kan finnas i råvarorna och står då inte i innehållsförteckningen. En del Royal Canins foder har det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 071
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 534
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 293
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp