Viktiga ekonomiska beslut inför framtiden

Bukefalos 30 år!

Ja, tror inte det blir bättre för oss som går senare tyvärr.

Det tror jag iof. Vi har inte varit hemma med barnen på samma vis. Nu har jag inga barn men min generation var inte hemma i flera år iallafall när barnen var små. Men det kanske inte spelar någon roll längre?

Jag har 29 tusen om jag går efter min riktålder. Jag har 67 som riktålder just nu. Men i det är ju min privata pension inräknad oxå som den ser ut just nu. Jag har inga problem att klara mig på det. Äger ju en del av min gård oxå. Å sen inga hästar på det, nåja ett tag iallafall för dom kommer ju leva när jag går i pension om 10 år om det inte händer något drastiskt.

Jag har också haft några i min omgivning som tyvärr inte fick uppleva pensionen, eller drabbats av sjukdom så att den inte blev som hoppats. Men de flesta i min omgivning har överlevt till pension och är hyfsat friska. Jag ser det som mer negativt för mig om jag hamnar i det läget och inte kan göra något av all min lediga tid, inte kan gå ut och äta/fika med vänner, inte kan vara med i föreningar osv. Och "sitta hemma" i de sista 20 åren av livet pga ekonomi. Än om jag skulle dö i förtid, det lider jag ju inte av själv 🤷‍♀️ Och blir jag sjuk så tänker jag att en extra slant också kommer att vara guld värt i den situationen.

Men vi tänker olika och det är väl trådens budskap tänker jag, att man får välja att leva sitt liv som man vill :)
Ja. Jag tänker verkligen att oavsett hur man sparar eller inte, osv, så tänker jag att jag räknar med att det blir på det mest sannolika viset. Vilket är att jag lever till ca 90, utifrån äldre släktingar.

Och med samma måttstock, räknar jag med att vara förhållandevis pigg och med att vilja och kunna ungefär samma saker som nu, fram till 84-85 sådär.

Det känns märkligt att planera för scenarior som är rätt osannolika.

Jag har 29 tusen om jag går efter min riktålder. Jag har 67 som riktålder just nu. Men i det är ju min privata pension inräknad oxå som den ser ut just nu. Jag har inga problem att klara mig på det. Äger ju en del av min gård oxå. Å sen inga hästar på det, nåja ett tag iallafall för dom kommer ju leva när jag går i pension om 10 år om det inte händer något drastiskt.
Ja jag tror det var värst för 50, möjligen 60-talisterna. Min prognos ligger på 37700, jag tänker att jag klarar mig på det. Sparandet kommer jag kanske lägga på annat håll än i pensionen. Har dock 27 år kvar att jobba till riktåldern..

Ja jag tror det var värst för 50, möjligen 60-talisterna. Min prognos ligger på 37700, jag tänker att jag klarar mig på det. Sparandet kommer jag kanske lägga på annat håll än i pensionen. Har dock 27 år kvar att jobba till riktåldern..
Men det är ju där det blir jobbigt med att spara pengar NU mot ett värde de har om 27 år…
Kollar man vad 37 700 kr motsvarar i värde 2000 (för 26 år sedan) så ser det ut så här:
IMG_3068.webp

Och det är här det blir så jobbigt att räkna, för många av oss räknar med att leva i 20 år efter pensionering… inflationen är så pass hög att spara pengar idag för 20 år framåt är svårt. Men det är ännu svårare att tänka att pengarna ska bibehålla sitt värde i 40 år…

Jag har några år mer än dig att jobb och min prognos säger 25 tkr.

Men det är ju där det blir jobbigt med att spara pengar NU mot ett värde de har om 27 år…
Kollar man vad 37 700 kr motsvarar i värde 2000 (för 26 år sedan) så ser det ut så här:
Visa bifogad fil 182919

Och det är här det blir så jobbigt att räkna, för många av oss räknar med att leva i 20 år efter pensionering… inflationen är så pass hög att spara pengar idag för 20 år framåt är svårt. Men det är ännu svårare att tänka att pengarna ska bibehålla sitt värde i 40 år…

En pensionsprognos bor ju rimligen berakna med inflation - det ar ju ingen ovantat. Och pa andra sidan sa bor/ska ju pensionssparande vara investerat, sa att vardet pa pengarna okar fortare an inflationen. Att satta pensionssparande pa sparkonto ar en forlustaffar!

Visa bifogad fil 182919

Ja fast pensionen är ju uträknad efter dagens värde på pengar. Jag räknar med att den växer hyfsat exponentiellt.

En pensionsprognos bor ju rimligen berakna med inflation - det ar ju ingen ovantat. Och pa andra sidan sa bor/ska ju pensionssparande vara investerat, sa att vardet pa pengarna okar fortare an inflationen. Att satta pensionssparande pa sparkonto ar en forlustaffar!
Ja precis, jag var otydlig där.
Att spara pengar i 40 år på ett sparkonto är en dålig plan (man avstår mer idag än man får insatsen om 40 år).

Ja fast pensionen är ju uträknad efter dagens värde på pengar. Jag räknar med att den växer hyfsat exponentiellt.
helt rätt!
Jag var grymt otydlig, skulle inte ha blandat in din pension (som ju följer inflationen hyfsat precis som du skriver) i mina tankar om att inte spara pengar på ett konto för investeringar om 40 år 😅

Ja det beror på vad en vill göra vid pension och sen om en kanske investerat i ett boende en kan bo i efter pension med.
Men ja, det är 27 år kvar för mig till pension (låg visst o tänkte på det inatt)
Vet inte alls vad jag ska pyssla med då, eventuellt typ bo i stugan halvårsvis. Helt klart ha hund.
Men resa t.ex är jag inte alls intresserad av..

Blä, tråkigt att tänka på 😅

Jag har följt den här tråden i tysthet nu.
För egen del så är jag rätt säker på att jag inte vill stanna i Sverige när jag inte har något som binder mig kvar. Jag hatar mörkret under vintern. Så pass att jag har insett att jag nog behöver börja planera för att ta en vecka semester under sen november/december på rutin och åka till solen. Som pensionär finns ingen anledning att utsätta sig för vintern alls.

Men hur fungerar det med pension om man bor i ett annat land? Får man fortfarande svensk pension, eller behöver jag då bo kvar i Sverige och bara "åka utomlands" 4 månader/år?

För egen del så är jag rätt säker på att jag inte vill stanna i Sverige när jag inte har något som binder mig kvar. Jag hatar mörkret under vintern. Så pass att jag har insett att jag nog behöver börja planera för att ta en vecka semester under sen november/december på rutin och åka till solen. Som pensionär finns ingen anledning att utsätta sig för vintern alls.

Men hur fungerar det med pension om man bor i ett annat land? Får man fortfarande svensk pension, eller behöver jag då bo kvar i Sverige och bara "åka utomlands" 4 månader/år?
"Du kan få den inkomstgrundade pensionen utbetald vart du än flyttar. Garantipension kan du endast få utbetalt vid bosättning i Sverige."

Mer info här

https://www.pensionsmyndigheten.se/...nfor-sverige/du-som-ar-bosatt-utanfor-sverige

Jag försöker hitta en balans. Sanningen är ju att vi inte vet om vi lever i morgon, och för mig handlar livet om att samla på sig minnen, inte lägga pengar på hög. Idag har ju privatekonomi blivit otroligt trendigt och sociala medier svämmar över av personer som har eller ska göra sig ekonomiskt oberoende. Jag tycker att sparande är bra, men inte på bekostnad av att leva på knäckebröd i 20 år. Jag har ett fantastiskt fint liv just nu tillsammans med med två friska barn, en frisk man och friska föräldrar som fortfarande är "unga". Tiden i livet är optimal för att skapa minnen. Plötsligt är någon av dem borta (förhoppningsvis går vi i kronologisk ordning...)

Sedan har vi en god ekonomi och sparar pengar. Både privat pension, och i ISK till oss och separat till barnen. Vi hoppas såklart också att vårt hus ska vara en bra investering men det där vet man ju tusan om hur framtiden blir. Men vi planerar för att förhoppningsvis få leva länge. Hade vi haft en sämre ekonomi hade vi förmodligen stramat åt både i sparande och leverne. Båda behövs, enligt mig, och man kan också fundera en extra vända på hur man kan skapa fantastiska minnen utan att det behöver innebära så stora utgifter.

Så länge du bor kvar inom EU har du även tillgång till sjukvård, något många Thailandsvenskar missar är att de måste ha egna sjukvårdsförsäkringar.

Jag har för mig att gränsen är att man måste bo mer än 6 månader/år i Sverige.

https://www.pensionsmyndigheten.se/...fragor-och-svar-om-bosattning-utanfor-sverige

Jag tycker det är svårt att hitta balansen mellan att leva nu och spara för sen.
Håller med. Det är en svår balans. Mitt sparande gör att jag avstår främst från saker som ger "direkt belöning". Tex hade jag inte sparat som jag gör hade jag köpt takeaway ofta samt gärna ätit brunch ute varje helg. Med matpriserna nu tycker jag dock inte det är värt det. Jag prioriterar dock tex middagar ute på restaurang med vänner. Jag sparar inte heller in när det kommer till min hobby.

Men ja, det är svårt.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka