Viktigt kunna svänga innan skolor!!??

C

carroleo

Nu e jag trött på att se alla som ska träna skolor, halvasteg, hoppning o allt möjligt men de kan ju inte ens svänga eller stanna sin häst!! Ofta verkar det som hästen struntar i dem eller bara inte förstår alla otydliga eller konstiga hjälper.. ja menar inte att det ska vara perfwektaste mjukaste svängen alltid men vissa sitter på hästar som bara springer iväg eller vänder sig innout o tycker de e redo för massa annat. tar ut tränare för o lära sig saker de inte borde fantisera om o tränaren tapparhakan..

Hur tänker ni andra här om alla små grundsaker, jobbar ni med det lite i taget eller tycker ni det ska funka först? hur gör ni när ni rider in eller får en ny häst? kan man träna en häst i nånting om man inte ens kan stanna? hur funderar folk egentligen!? jag har inte kommit så långt så kanske blir det automatiskt bra med tiden? eller tröttnar bara hästen o ger upp o ryttaren får jättestarka armar o skänklar..

ja tror när jag får min nya medryttarhäst att jag ska ta nån vecka o bara kolla så vi kan svänga o backa o stanna o lyssna på varann osv från marken först sen samma från ryggen så de inte blir några missförstånd...onödigt eller så man alltid ska göra?

de va inte så snällt skrivet dehär men ja vill att man ska börja fundera på det så blir de roligare för alla tror jag
 
Jag skiljer ganska tydligt på själva inridningen av hästen och utbildningen av den. När man rider in hästen lär man den det du beskriver här, och när detta fungerar utbildar man den.
 
Som jag ser det så återkommer jag varje ridpass till det som du beskriver. Jag startar varje pass med mjukgörande volter och serpentiner. Jag gör tempoväxlingar och övar på halt varje pass då detta över uppmärksamheten (samt så ingår det ju i dressyr programmen och det är minsann inte så enkelt som det ser ut att göra en perfekt halt med alla fyra benen parallellt :crazy:). Under varje pass så återgår jag också till de mjukgörande och avslappnande rörelserna t.ex. volt och serpentiner om min lilla kuse blir spänd när vi t.ex. lär oss nya saker (som just nu då jag har börjat fuska lite i AR för jag anser det stärkande för hästens bakkärra. Vissa rörelser är nya för henne och då har hon lätt för att bli spänd).

Vad jag menar med mitt svamel är att klart så måste hästen förstå grundhjälperna som flytt undan skänkel, böjning osv innan man kan börja med sluta och öppna, men dessa grundläggande rörelser är något som man ska fortsätta med och förfina och stärka varje pass.

Mvh//LG
 
Svänga och stoppa är för folk som har för små ägor. För bövelen!

/Svea - godsägaren :D
 
Det kan ju också vara så att hästen lyder perfekt när man rider ett vanligt träningspassen hemma, men sedan på kursen så anstränger sig ryttaren FÖR mycket och liksom tappar kroppen och då gör hästen litet hur som eller bara stannar.

Själv blir jag oerhört materialutmattad ibland under ett ridpass på en kurs, och då vinglar det hela till alternativt min snälle lille häst stannar och ser förvirrad ut...

Man e ju på kurs för att lära inte för att göra perfekta uppvisningar..

/kt

Matte nu blir du så konstig igen, vad vill du???
 
Det är faktiskt så att jag var tvungen att börja arbeta på banan för att inse att jag inte hade så otroligt bra koll på hästen som jag trodde.
Ibland har jag faktiskt pass där jag enbart jobbar med halter och lydnad inför de grundläggande hjälperna etc för att få en snabbare reaktion på lättare hjälper.

Man kanske måste få det slängt i ansiktet först innan man fattar att hästen faktiskt inte lyder ens minsta vink? Jag fattade iallafall att det inte var som det skulle när jag inte kunde få pållan att göra halt när vi jobbade vid handen. (från ryggen gick det någotsånär bra)

Jag tycker att det låter som att du är beredd att bygga en grund att stå på med din medryttarhäst, fullt vettigt!
 
undrar vad du har råkat ut för ryttare??

sist jag testade kunde iaf mina hästar stanna o svänga,till och med min 12 veckors gamla fölunge :D :love:

men nu när du säger det blir ja osäker,tänk om dom inte kan stoppa o svänga :eek: ;)

mitt halvblod rider jag mest på rösten med när det gäller avsaktningar o tempo växlingar m.m

mitt sto håller ja på att lära kommandon med kroppsspråk lite mer då vi tror att hon har hörsel problem.
 
Jag är långt ifrån någon expert, men i mina öron låter det mest logiskt att bygga grunden först och huset sen. Jag ser skolorna som steg 2 i min hästs utbildning.
Det kanke är olika på ekipage, men jag vill nog ta en sak i taget med min lilla pålle. Både han och jag blir snurriga om vi blandar in för många moment. Visst ska man variera, men grunden måste sitta först, sen lägger man in valfri skolrörelse och ser till att den funkar någelunda innan man ger sig i kast med nästa. Varför stressa fram något? Risken finns att det bara blir halvmessyrer då.
Fast det är ju bara min åsikt... :)
 
Ja, det beror ju på vad du menar. Min häst stannar iallafall när jag ber den om det - annars hade jag inte vågat rida överhuvudtaget om man inte har någon koll alls! Däremot så stannar den inte "perfekt" alla gånger och ryggningarna blir gärna lite på sniskan. Att inte kunna rygga helt rakt beror ju på att hästen inte heller är helt rak och då passar öppnor och slutor alldeles utmärkt som träning. Jag menar, att träna ryggningar ett helt pass är nog inte så populärt från hästen sida och framförallt inte speciellt nyttigt...
 
Jo visst måste man kunna stanna och sätta igång, men en bra halt kräver en gymnastiserad bakdel, och då är skolorna ett bra medel.
Utbildningsskalan löper inte spikrakt!/T_B :)
 
Å nån sa att du inte hade humor, Annti! :rofl:
Det trodde jag i och för sig inte på, eftersom jag förstått att du rider araber. Den jag red förut roade sig i alla fall med en hel del practical jokes på min bekostnad.
Men för att föra åter till debatten, har man inte stora ägor som godsägar-Svea kan man ju rida i ridhus där hästen kommer svänga eller stanna åtminstonde fyra gånger per varv.
 
Jag håller med dig om att utbildningsskalan inte löper spikrakt,TB, men jag tror att den också är olika för varje ekipage. I mitt fall måste jag fila ner de grövsta missarna innan jag går vidare, och blandar jag in för många moment, så minns jag inte ens vilka missarna var från gång till gång.
I början när jag förde debatt här på Buke så var jag nära att helt ge upp, därför att det var tal om öppnor, slutor, arbete vid hand, korrekt sits....Jag kände mig fullständigt överhopad av "måsten" och försökte göra allt på en gång. Det var dömt att misslyckas! Nu kör jag några grund- grejer och koncentrerar mig på dem först. När vi behärskar dem någelunda lägger jag in nåt mer att variera med och så bygger vi på. Vad man väljer att träna är upp till varje ekipage.
Och kan en häst som inte orkar med att svänga eller stanna på ett någelunda hyfsat sätt verkligen orka med att utföra en skola? Lite grundmuskler krävs väl för det? :)
 
Nu menar väl hon nog inte hyfsat. Utan en bra halt där hästen verkligen jobbar in i den. Inte själva lydnadsmomentet med att få stopp på hästen då man ber om det. Jag tror många människor inte fattar hur svårt det är att få till en bra halt.
Skolorna är väl jättebra träning för att hästen ska orka göra en bra halt.
 
Eller så har man skogsvägar som jag, de går runt, man kommer förr eller senare till stallet.. Förhoppningsvis tillsammans med hästen... :D
 
Ja det är ju lite speciellt med just ridningen att vi jobbar med en levande varelse. En bil svänger alltid hjulen lika mycket om vi vrider ratten ett visst gradantal.... Men hästen kan för dagen vara lite stel och bestämma sig för att inte följa tygeltaget...
Sen får man lägga till lite olika variabler som skolning och exteriör och temperament och så vidare för hästen. (För bilen skiljer det i hastighet och ringtryck osv. Krävs trots allt lite skicklighet för att köra bil också!)

Visst går det att göra många saker redan med fölet, men om det skall vara kvalitet, och inte skada hästen, är det nödvändigt med ett långsiktigt uppbyggnadsarbete.
Då tycker jag iallafall att det är helt ok att prova olika rörelser - utan krav - för att testa var man är. Oftast visar det sig då - tex att hästen ställer ut vänster bak i halterna istället för att trampa under och vinkla. Då tränar man lite till styrka och smidighet och precision osv - och testar en ny halt. :) /T_B
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 649
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 147
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp