Viktigt och mindre viktigt för stallplats

Inget unikt här utan stödjer sådant som redan sagts i försök till prioordning:
- Fungerande och stabila rutiner. Allt från hur stall och foderkammare är planerat till fasta tider för fodringar, insläpp etc.
- Bra prestigelös hjälpsam stämning.
- Bra stora hagar med olika nivåer så det inte är lerkaos. Hagarna ska också ligga nära varandra så hästar inte blir ensamma bara för att någon inte tänker när de tar in sin/sina.
- Bra planerat stall. Brautrymmen för hästpyssel, dvs inte stressigt och trångt, så att man inte har tio pers som stör en konstant av olika skäl. Att allt har en plats - höpåsar, grepar, sadlar, täcken.. Förutsättningar för ordning och reda.
- Det sista är rätt nytt efter jag blev sjuk: vatten till hagarna. Att det finns slangar/vatten till hagarna så man slipper släpa det. Vintertid saknar jag fortfarande bra lösning utan kör vattendunkar med pirra. Är jobbigt och man halkar omkring, helt slutkörd är jag sedan. Hatar vinter!
- Omväxlande och goda uterittsmöjligheter. Skog, stigar, grusvägar, fält... Man ska inte behöva korsa 70-väg för att komma ut. Helst inga monster heller så man slipper jobbiga diskussioner med hästen...

Senast ändrad:
Alla skriver att stora hagar är viktigt, men vad är stor hage för er?
Vi har egen gård och hästfolk som kommer till oss tycker att vi har jättestora hagar. Vi har inte jättestora hagar. Ponnyns hage är ca 0,5 ha skogshage. De storas vinterhage är något större men hästarna använder bara halva vintertid när det blir mycket snö. Halva skog halva gräs. På sommaren har de ca 3 ha bete fördelat på tre hagar som jag öppnar upp emellan efter behov. De har tillgång till betet fram tills snön kommer någon gång i november. Vi har sandjord så marken klarar sig bra trots mycket regn på hösten.
De flesta stall häromkring har i mina ögon små hagar, typ 10x15 till 20x40 m där hästarna går själva eller två och två.
Ofta även små sommarhagar som tas ned så fort det blir augusti.
I de här små hagarna går många gånger även föl och unghästar.
Vi har ca 3 ha på två hästar. På sommaren stänger vi av lite för att dom inte ska bli för feta men nu över vintern så är det öppet överallt så dom får vinterbeta sas. Vi har fortfarande inte behövt börja fodra hösilage utan våra klarar sig utmärkt på gräset som finns i hagen. Brukar börja fodra i mitten på november men i år har det varit så varmt än så länge så vi får se när det blir aktuellt med hösilage. Vi har en foderautomat som fodrar kväll och morgon och så är vi ute varje em och fodrar min som har lite högre behov än den andra hästen. När det är snö så har dom fri tillgång på halm i nät, men ofta går dom och skrapar fram gräs i snön som dom käkar.
Bild på del av hagen, hagen fortsätter in i skogen som man ser längre bort, bortanför gräsfälten sas.🥰
20250616_174513.webp

Jag har ungefär samma krav som övriga i tråden. Men jag måste ha ett ridhus när det regnar och blåser på tvären. Annars kommer inte jag att rida alls. Jag är för gammal för att rida i ösregn på vintern.

Viktigast är god hästhållning med bra fodringsutiner, bra hagar med gott om utevistelse och bra ridvägar. Skön lyx är ridbana och spolspilta (ja jag tycker det fortfarande 😁) samt toa och fikarum/kök och uppvärmd sadelkammare. Jättelyx hade det varit med ridhus men inget jag hade harvat runt allt för ofta i ändå. Massa service eller bete (min går inte på regelrätt bete) behövs inte.

Såg just bild från en av de ”lyxigare” anläggningarna häromkring. Superfint ridhus och stall med alla bekvämligheter, ägaren har just köpt ett par nya hästar, men hagarna ser ut så här… Platta rutor full med lera.

Visa bifogad fil 176549
Att det är lerigt vid grindhål är ju oftast oundvikligt men det får ju inte se ut så i hela hagen! Men det är klart. Är det små fållor som kallas "hagar" så. ...😡

Att det är lerigt vid grindhål är ju oftast oundvikligt men det får ju inte se ut så i hela hagen! Men det är klart. Är det små fållor som kallas "hagar" så. ...😡

Det är enkelt att undvika, dränera och grus (om riktigt lerhål, markplattor + grus). Helst innan hagen ens börjar användas.

Det är inte ens särskilt dyrt, tar lite tid/svett dock.

Det är enkelt att undvika, dränera och grus (om riktigt lerhål, markplattor + grus). Helst innan hagen ens börjar användas.

Det är inte ens särskilt dyrt, tar lite tid/svett dock.
Dyrt är nog subjektivt men ska man gräva ordentligt, lägga dränering (och här varierar det nog stort hur långt man har till ett dike eller motsvarande ställe att släppa ut vattnet till) och sen på med markplattor plus grus pratar vi ändå ett gäng 10.000:- beroende på hur stor ytan är.

Inte dyrt jämfört med en ridbana kanske, men definitivt inte gratis.

Dyrt är nog subjektivt men ska man gräva ordentligt, lägga dränering (och här varierar det nog stort hur långt man har till ett dike eller motsvarande ställe att släppa ut vattnet till) och sen på med markplattor plus grus pratar vi ändå ett gäng 10.000:- beroende på hur stor ytan är.

Inte dyrt jämfört med en ridbana kanske, men definitivt inte gratis.

Och dom pengarna får man in på en månad eller några månaders hyra om man har en anläggning med inhyrda och har satt en rimlig hyra. Har man lite pengaflöde får man göra en hage i taget eller ett steg i taget.

De seriösa anläggningarna jag varit till som jag inte varit nöjd med pga hagstorlek och boxhygien har faktiskt alla haft rejäla diken och grusade ingångar, ibland hela hagen grusad (men det är ju inte så dyrt om den är stor som ett frimärke haha).

Har man nog stabil mark för att slippa göra grävarbete kostar ett släp (cirka 13 ton) knappt något alls i mitt närområde, 2019 betalde jag 1500kr. Och ett släp räcker till grinden.

Och dom pengarna får man in på en månad eller några månaders hyra om man har en anläggning med inhyrda och har satt en rimlig hyra. Har man lite pengaflöde får man göra en hage i taget eller ett steg i taget.

De seriösa anläggningarna jag varit till som jag inte varit nöjd med pga hagstorlek och boxhygien har faktiskt alla haft rejäla diken och grusade ingångar, ibland hela hagen grusad (men det är ju inte så dyrt om den är stor som ett frimärke haha).

Har man nog stabil mark för att slippa göra grävarbete kostar ett släp (cirka 13 ton) knappt något alls i mitt närområde, 2019 betalde jag 1500kr. Och ett släp räcker till grinden.
Ja klart det är skillnad på professionella anläggningar, själv har jag bara stått uppstallad liksom hemma hos folk så tänkte mer ur det perspektivet... Där är det sällan stora pengaflöden 😅

Att fixa min rundcorall kostade i runda slängar 30' och då var det exakt noll grävning, bara markduk, staket och grus.

Ett lass grus räcker inte alltid så långt.. (betalade för övrigt kanske dubbla mot ditt sist jag köpte grus för typ två år sedan).

I övrigt; jag håller absolut med att det behöver vara schyssta hagförhållanden, men helt lerfritt (om hästen har en rimlig storlek på hagen) är svårt och kanske inte ens önskvärt (tänker på de åtgärder som skulle krävas på åkermark, och att marken då blir svår att nyttja som just åker igen).

Jag bor på slätten med minst sagt bördig lerjord, blir ganska lerigt vid grinden men iom att hagen är stor och de inte behöver stå i lera då bryr jag mig inte om det.
Står i ett litet privatstall med tre hästar, min och stallägarens pensionärer. Allt annat är så himla bra så lite lera vid en grind känns oviktigt.

Jag bor på slätten med minst sagt bördig lerjord, blir ganska lerigt vid grinden men iom att hagen är stor och de inte behöver stå i lera då bryr jag mig inte om det.
Står i ett litet privatstall med tre hästar, min och stallägarens pensionärer. Allt annat är så himla bra så lite lera vid en grind känns oviktigt.
Ja alltså det känns en aning överdrivet just vid grinden. Resten säger jag absolut inget om och är kritisk till hagar som inte håller! ☺️

Ja klart det är skillnad på professionella anläggningar, själv har jag bara stått uppstallad liksom hemma hos folk så tänkte mer ur det perspektivet... Där är det sällan stora pengaflöden 😅

Att fixa min rundcorall kostade i runda slängar 30' och då var det exakt noll grävning, bara markduk, staket och grus.

Ett lass grus räcker inte alltid så långt.. (betalade för övrigt kanske dubbla mot ditt sist jag köpte grus för typ två år sedan).

I övrigt; jag håller absolut med att det behöver vara schyssta hagförhållanden, men helt lerfritt (om hästen har en rimlig storlek på hagen) är svårt och kanske inte ens önskvärt (tänker på de åtgärder som skulle krävas på åkermark, och att marken då blir svår att nyttja som just åker igen).

Lerfritt kan ju vara orimligt om det är en större gräshage, men om jag minns rätt står det till och med i föreskrifterna (eller tillägg till dom) att hästen inte ska stå i lera över kronranden.

Att det finns en liten del av hagen som blir djup under några veckor på året är inget större problem. Det är ju tillfälligt. Men att hela hagen/alla delar dom rör sig på är lervälling under flera månaders tid är definitivt ett problem. Röta, mugg, slit- och halkskador.

Lera vid grinden är en säkerhetsrisk för både häst och människa.

Lerfritt kan ju vara orimligt om det är en större gräshage, men om jag minns rätt står det till och med i föreskrifterna (eller tillägg till dom) att hästen inte ska stå i lera över kronranden.

Att det finns en liten del av hagen som blir djup under några veckor på året är inget större problem. Det är ju tillfälligt. Men att hela hagen/alla delar dom rör sig på är lervälling under flera månaders tid är definitivt ett problem. Röta, mugg, slit- och halkskador.

Lera vid grinden är en säkerhetsrisk för både häst och människa.
Ja jag säger inte alls emot dig där :)

Olagligt med djup lera vid resurser (vatten, grind och ingång till ligghall om man har det).
Det ska också finnas torra platser i hagen.

Edit: jag känner till personer som blivit tvingade att åtgärda allt för leriga hagar @the_connemara så att säga att det inte efterföljs alls stämmer inte :)
Ja men djupt fattar jag med, trodde det syftades på lera öht. Ja torra platser i hagen är verkligen enligt lag. Det ska verkligen inte tummas på och skulle aldrig ha min häst i en sån hage

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka