Viktigt och mindre viktigt för stallplats

Jag kom även på att det faktiskt är viktigt för mig att ha ok spolspilta/tvättmöjligheter för hästen med varmvatten. Under lersäsongen är den dock inte så viktig utan det är under sommaren då han har lite eksem. Han avskyr att bli blöt högst upp vid nacken och är vattnet kallt är det sju gånger värre.

Det finns massor av saker jag absolut skulle ha som krav som jag skulle kunna lista, men de sakerna är mer ”läge och plats” (inom ett visst avstånd från där jag bor, uterittsmöjligheter, ridbana eller plats att använda som ridbana) och kanske inte intressanta för frågeställningen?
Antar att du frågar för att veta vad som är klokt erbjuda för att få hyresgäster?
Bra hagar, bra kompisar, lagom stort stall, bra rutiner för foder och vatten osv är såklart viktigt men ska jag gå till de grejer jag gärna skulle se på en stallplats vore det:
- plats att ha hästtransport i närheten av stallet
- uppvärmd sadelkammare, behöver inte vara 20 grader men plusgrader även vintertid
- toalett! Utedass, mulltoa eller liknande fungerar med men jag har blivit så gammal ;) att jag vill ha en toalett och slippa använda gödselstack eller gå ut i skogen

Instängda ska de ju inte vara för länge förstås men min föredrar sin box före lösdrift 🥰.

Ja fast frågan är ju om såpass många hästar som står på box/i bur är så glada över det?

Ber om ursäkt men jag förstår inte hurpass långt efter vi är med just hästars välfärd.. verkar vara ok att stänga in dem mer än halva dygnet men det är många andra djur en inte alls får göra det med.
Tycker som @skiesabove att många boxar även är väldigt små..
Endel kan inte fysiskt röra andra hästar heller under de där timmarna.

Jag ser inte det mysiga i en box.

Ja fast frågan är ju om såpass många hästar som står på box/i bur är så glada över det?

Ber om ursäkt men jag förstår inte hurpass långt efter vi är med just hästars välfärd.. verkar vara ok att stänga in dem mer än halva dygnet men det är många andra djur en inte alls får göra det med.

Min ponny älskar box! Hon får vara ifred (föredrar att stå en bit ifrån flocken i lösdrifter) och hon blir inte heller blöt när det är nederbörd (täckas såklart inklusive halstäcke, men huvud och ben blir blöta).

Fick hon bestämma skulle hon alltid vara i boxen. Den är dock 12 kvm och hon är en liten b-ponny, så teoretiskt sett skulle hon kunna trava runt där. Så visst finns de som trivs bättre på box.

Men matte är ond och har henne ändå på lösdrift. ;)

Det absolut viktigaste är en bra stallägare! Det kan vara hur bra förutsättningar för hästen som helst, men utan en bra stallägare är jag inte intresserad.

Annars uppskattar jag både ridhus och paddock, att passen ingår osv. Det jag skulle klara mig helt utan är fikarum och omklädningsrum. Funkar utan spolspilta, bara det finns möjlighet att stå ute och spola med varmvatten.

Klart skillnad mellan individer! Min gamle fjordvalack var inte lika glad i sin box som min nuvarande, så visst skiljer det men absolut att häst ska stå på box så få timmar om dygnet som möjligt (om man nu väljer att ha det).

Det absolut viktigaste är en bra stallägare! Det kan vara hur bra förutsättningar för hästen som helst, men utan en bra stallägare är jag inte intresserad.

Annars uppskattar jag både ridhus och paddock, att passen ingår osv. Det jag skulle klara mig helt utan är fikarum och omklädningsrum. Funkar utan spolspilta, bara det finns möjlighet att stå ute och spola med varmvatten.
Jag håller med!
Kl*
Förutsättningarna för mig har varierat under åren. Stått både på anläggningar med ridhus och ”allt” man behöver men även i kollektivstall utan ridbana. Människorna runt om en spelar jättestor roll.
Nu med skadad häst märkte jag särskilt vikten av gott samarbete. Krångel med sjukhage och sällskap. Hur man kan bygga och lösa.
Nu har jag dock en tjockis till ponnykorsning och vet helt ärligt inte vad jag ska göra eftersom förutsättningarna är annorlunda för henne jämfört med de andra hästarna. Kan inte bara släppa henne på bete liksom. Inte ha henne hemma själv.
Vi får se hur det blir.

Viktigt/tummar ej på
- Lösdrift
- Hästkompisar
- Bra foder (och rimlig fodermängd, i mitt fall portionerat för lättfödd häst)
- Bra stämning & prestigelöshet
- Bra uterittsmöjligheter
- Ridbana

Önskvärt
- Kort resväg mellan hemmet och stallet
- Termobar el likn för vintervatten
- Kuperade hagar
- Spolspilta
- Aktivt stallgäng, t.ex. man kan gå ihop och ta ut tränare regelbundet eller åka på tävlingar ihop

Mindre viktigt/oviktigt
- Ridhus
- Toalett

@Blyger Det var därför jag skrev i princip inte alls. Finns ju hur många stall som helst utan tillräckligt hårdgjord mark på lagstadgade platser per de som fått förelägganden om man bara ser till hur det ser ut.

@Blyger Det var därför jag skrev i princip inte alls. Finns ju hur många stall som helst utan tillräckligt hårdgjord mark på lagstadgade platser per de som fått förelägganden om man bara ser till hur det ser ut.
Ja en djurskyddskontroll är ju en ögonblicksbild som vanligt men lagstiftningen finns och används när det finns skäl för det.

Viktigast är god hästhållning med bra fodringsutiner, bra hagar med gott om utevistelse och bra ridvägar. Skön lyx är ridbana och spolspilta (ja jag tycker det fortfarande 😁) samt toa och fikarum/kök och uppvärmd sadelkammare. Jättelyx hade det varit med ridhus men inget jag hade harvat runt allt för ofta i ändå. Massa service eller bete (min går inte på regelrätt bete) behövs inte.
Toa! Har först träffat på det på senare år efter en massa buskspringande under åren. Pure luxury! Men det är inte ett viktigt krav, bara en bonus.

När 3 ha av hagen ser ut såhär kan både jag och hästen leva med att det är lera till kronraden när man går genom grinden några månader per år 🥰
20251104_151923.webp

Viktigt:
Bra torra hagar där gärna finns skydd för regn/sol , gärna växla mellan sommar/vinterhagar
Trevliga människor
Tillgång till sommarbete

Mindre viktigt:
Paddock/ridhus
Spolspilta
Uppvärmda utrymmen

Plus:
Grovfoder finns på gården
Strö ingår
Bra ridvägar
Finns möjlighet att ha t.ex bale i hagen ut med hjälp av maskin o inte behöva göra allt för hand

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar

• Vintertid
Tillbaka