Viktigt och mindre viktigt för stallplats

En sak som jag inte skrev tidigare men det är extremt viktigt för mig med en bra stallägare, ansvarig eller vad det nu är.

Det finns även en del frågor som jag vill ha vettiga svar på innan jag ev flyttar in på ett nytt stället.

Hur hanteras det om en häst behöver boxvila? Detta gäller lösdrifter framförallt men även en del boxstall har dåliga rutiner
Hur hanteras det om en häst inte går att få in i flocken? Finns det hagar nog att lösa det?
Hur ser det ut på nyår och hur är rutinerna för att få hästarna så lugna som möjligt?

Jag har inga krav på exakt hur svaren måste vara men jag vill höra något genomtänkt, jag vill veta hur det hanteras och hur stallansvariga tänker och resonerar. Det kan ge lite hintar om det är rätt stall för mig. Jag har hamnat i stall med mindre bra ägare/ansvariga tidigare och jag vet hur jobbigt det kan bli, jag gör helst inte om det.

Jag skulle supergärna ha min hästen på lösdrift istället för box. Problemet är att majoriteten av alla lösdrift (inom ok avstånd) ger väldigt mycket mer än de ca 7 kg hö om dagen som han klarar sig på. Jag väljer mycket hellre box än dubbelt så mycket hösilage än vad han behöver :/

Jo så är det här med.
Pratade senast om det igår om vilka hästar egentligen som kan gå på helt fri tillgång..
Om vi tänker oss att de inte har en 10ha+ stor hage där mat och vatten är på helt skillda håll.

Förra sommaren fick 3 av mina bekantas dräktiga ston fång för de var för feta/belastning.

Alla skriver att stora hagar är viktigt, men vad är stor hage för er?
Vi har egen gård och hästfolk som kommer till oss tycker att vi har jättestora hagar. Vi har inte jättestora hagar. Ponnyns hage är ca 0,5 ha skogshage. De storas vinterhage är något större men hästarna använder bara halva vintertid när det blir mycket snö. Halva skog halva gräs. På sommaren har de ca 3 ha bete fördelat på tre hagar som jag öppnar upp emellan efter behov. De har tillgång till betet fram tills snön kommer någon gång i november. Vi har sandjord så marken klarar sig bra trots mycket regn på hösten.
De flesta stall häromkring har i mina ögon små hagar, typ 10x15 till 20x40 m där hästarna går själva eller två och två.
Ofta även små sommarhagar som tas ned så fort det blir augusti.
I de här små hagarna går många gånger även föl och unghästar.

Minst 1 ha.
Våra tre går på nästan 4 ha på vintern, på sommaren stängslar vi av då de har 1,5 ha för att inte äta ihjäl sig.
Skulle aldrig stå där det är hagar stora som en vanlig ridbana.

Nyfiken på hur andra resonerar när de kollar på anläggning!
Ni som är hyr stallplats eller lösdriftplats, vad är era måsten att ha tillgång till och vad är mindre viktigt att ha tillgång till?

Gör en lista på de tre viktigaste sakerna och tre saker som är mindre viktigt för er. :)
Jag har inte längre häst men hade jag skaffat häst igen hade jag valt en större anläggning där det finns personal och en bra stallchef.
Jag skulle inte chansa på kollektiva privata stall då jag tycker det ofta är alltför många knepiga människor att komma överens med.
Jag vill ha det lättsamt och att den som driver stallet har tydliga regler för vad som gäller.

Gällande hästen är det att den ska få ha ordentliga hagar utevistelse och kompisar samt mycket tuggtid.

Gällande ridning är bra vägar ett måste för mig då dåligt med ridvägar tar bort hela tjusningen med att ha häst :)

Jag vill ha:
- Bra hagar, gärna kompisar i hagen om möjligt
- många fodringar per dag, dvs ej fri tillgång eller för få fodringar
- inga jourer dagtid vardagar
- tillgång till ridbana/ridhus
- bra ridvägar
- spolspilta med varmvatten
- bra ventilation i stallet

Jag vill inte ha
- kollektivstall där alla ska få tycka till om allt
- små grushagar
- fri tillgång

Sedan får man ju ofta kompromissa med något. I nuvarande stall tycker jag egentligen att de är ute för kort tid (6-17) på vintern men då allt annat är bra får jag leva med det och hästen verkar tycka det är okej. Är ju ofta i stallet på kvällstid så då får han ju stimulans och motion efter 17 så det inte blir lika många timmar på box.

Jag hade såklart kunnat önska större hage, hö anpassat specifikt efter min häst osv osv men står man inackorderade får man ju lite gilla läget.

Viktigt för mig är stor hage med sjyssta kompisar, bra uterittsmöjligheter och bra stämning i stallet.

Mindre viktigt? Ridhus.

Våra killar går nu på 8 hektar hage och tanterna har ca 3 hektar. Lösdrift i båda. 1 hektar kändes jättestort tidigare, men jag lärde mig den hårda vägen hur lerigt det kan bli med bara 3-4 hästar i hagen.

Vi har egen gård och hästfolk som kommer till oss tycker att vi har jättestora hagar. Vi har inte jättestora hagar. Ponnyns hage är ca 0,5 ha skogshage. De storas vinterhage är något större men hästarna använder bara halva vintertid när det blir mycket snö. Halva skog halva gräs. På sommaren har de ca 3 ha bete fördelat på tre hagar som jag öppnar upp emellan efter behov. De har tillgång till betet fram tills snön kommer någon gång i november. Vi har sandjord så marken klarar sig bra trots mycket regn på hösten.
De flesta stall häromkring har i mina ögon små hagar, typ 10x15 till 20x40 m där hästarna går själva eller två och två.

Våra går på 2ha nu under vinterhalvåret. Det tycker jag anses vara relativt stort.
Sommarhalvåret går islänningarna tyvärr jättelitet, enbart pga att de blir jättetjocka av gräset här. Fullblodet går på 2 ha då med.

För mig beror det både på ha och antal hästar. Stod på ett ställe där de var så stolta över sina ”stora” hagar. Vinterhagen (som bara bestod av lervälling) var 1 ha på 8 hästar. Det är inte stort enligt mig.

Stor hage är för mig minst 1/2 ha per häst, så har min valack nu. 2,5 ha på fem hästar. Med både äng och skog. Sommarhagen är ännu större, men den har de såklart inte tillgång till nu.

Många tror också att de har större hagar än de har. Det är lätt att mäta på tex Eniro. Ett ställe vi stod på skryter fortfarande i annonser om sin 6 ha stora sommarhage. Den är 2,3 ha.

Jag valde att ta en hästpaus bland annat för att det verkar omöjligt att hitta ett rimligt stall med service där jag bor. Jag vet att mina krav är "höga", men jag tycker ärligt talat att allt lägre än det här är borde vara olagligt:

1. Lerfria hagar. Inte sjunka längre än till kronranden när det är som blötast, och måste ha grusade partier så dom slipper stå i det blöta.

2. Om lösdrift, 18kvm per storhäst och öppningar placerade så att ingen häst kan bli trängd eller känner sig otrygg. Om box, större boxar än minimi, bra ventilation och stenhårda mockningsrutiner. Inget djur ska behöva leva i stanken av sin egen avföring. Ingen människa ska behöva jobba i ammoniakhaltig luft.

3. Hagen måste vara nog stor eller nog varierad så att alla hästar kan känna sig trygga i att dom kan komma undan vid en konflikt. En ridbana med ett skjul i är inte en lämplig lösdrift.

4. Rätt analys och rätt mängd grovfoder efter individens behov. Rätt förvarat och god hygienisk kvalitet.

.....och det finns inte i min närhet verkar det som. Jag känner till 1 anläggning som har det jättefint och bra till både folk och fä, men dom är typ 5 mil bort och jag orkar inte köra så mycket varje dag.

Till mig som människa behöver jag möjlighet att köpa till service, en uppvärmd men ej fuktig sadelkammare, och en toalett.

När jag hade häst letade jag efter:
- Stora, kuperade hagar (gärna skogshage) där problem med lera hanteras och minst 12-15 timmars utevistelse med hästar med liknande energibehov som min
- Ej fri tillgång, många fodringar per dygn som ingår som service
- Ej krav på sommarbete, andra hästar som också stallas in på sommaren

(Märks det att jag haft insulinresistent ponny 😅)

Ytterligare viktiga saker:
- Stor box i stall med god ventilation
- Utsläpp ingår
- Bra ridvägar, flera alternativ
- Vatten (inkl. varmvatten), möjlighet att spola av utomhus
- Uppvärmd sadelkammare

Inte viktigt alls:
Ridhus
Spolspilta
Utrymmen för ägare (ex. fikarum/omklädningsrum etc.)
Helservice
Att foder och strö ingår

Hittade aldrig en stallplats med allt det jag tyckte var prio 😢

Jag valde att ta en hästpaus bland annat för att det verkar omöjligt att hitta ett rimligt stall med service där jag bor. Jag vet att mina krav är "höga", men jag tycker ärligt talat att allt lägre än det här är borde vara olagligt:

1. Lerfria hagar. Inte sjunka längre än till kronranden när det är som blötast, och måste ha grusade partier så dom slipper stå i det blöta.

2. Om lösdrift, 18kvm per storhäst och öppningar placerade så att ingen häst kan bli trängd eller känner sig otrygg. Om box, större boxar än minimi, bra ventilation och stenhårda mockningsrutiner. Inget djur ska behöva leva i stanken av sin egen avföring. Ingen människa ska behöva jobba i ammoniakhaltig luft.

3. Hagen måste vara nog stor eller nog varierad så att alla hästar kan känna sig trygga i att dom kan komma undan vid en konflikt. En ridbana med ett skjul i är inte en lämplig lösdrift.

4. Rätt analys och rätt mängd grovfoder efter individens behov. Rätt förvarat och god hygienisk kvalitet.

.....och det finns inte i min närhet verkar det som. Jag känner till 1 anläggning som har det jättefint och bra till både folk och fä, men dom är typ 5 mil bort och jag orkar inte köra så mycket varje dag.

Till mig som människa behöver jag möjlighet att köpa till service, en uppvärmd men ej fuktig sadelkammare, och en toalett.
Jag är fascinerad av att många stall och anläggningar lägger massor med pengar på underlag på ridbana och i ridhus. Men inga pengar alls på hagarna.
Underlager på ridbana/ i ridhus sköts minutiöst men sedan låter man hästarna stå i små hagar på helt nedtrampad gräsvall med lera och vatten upp över kotorna.
I hagen står hästen många timmar. På ridbanan/ i ridhus går den en timme per dag och förhoppningsvis inte alla dagar i veckan.
Jag förstår ditt problem med att hitta vettiga stall. Nu har inte jag besökt alla stall som finns här omkring där jag bor, men av de jag har besökt/sett/åkt förbi så är det än så länge ingen som har lika stor eller större hage än vad vi har och jag tror absolut att jag skulle ha svårt att hitta stall om jag skulle behöva ha hästarna inackorderade.

De tycker jag är små hagar. Våra är 1.5 hektar på 4 ponnyer och sen tycker jag är liten. Sommarhagen är 4 hektar, absolut gränsfall på båda.

Stora hagar
Mycket utevistelse
Bra ridvägar
Lite folk

Där jag står nu är tyvärr raka motsatsen. Men hade inget val när jag blev själv i stallet och fick flytta akut. Enda som är bra är att jag kommer åt mina gamla ridvägar. Men jag jobbar på att bättra på ekonomin så jag kan flytta tillbaka.

Viktigast för mig:
*eget stall, vill vara ensam och sköta det själv
*bra hagar och att det finns tillräckligt med hagar
*närhet till bra ridmöjligheter både träningsmässigt ridhus/ridbana och ut i skogen

Det jag kan leva utan:
*service, vill ändå göra allt själv
*att grovfoder/strö ingår
*omklädningsrum

Mitt stall nu är perfekt. Har sex boxar och fyra större hagar. Något liten sadelkammare men funkar utmärkt eftersom jag är ensam. Stallet ligger bredvid anläggning med ridhus och dubbla ridbanor, har suveräna uterittsvägar med bla en preppad slinga i skogen på nästan 3km. Har spolspilta vilket känns nödvändigtmed två vita hästar.. Har nu under hösten byggt en uppställningsplatsmed infravärmare vilket jag ääääälskar!

Mina hagar, den fjärde syns dåligt längst till höger. Om jag skulle vilja ha sommarbete kan de gå med korna på typ 20 hektar. Inte aktuellt med nuvarande hästar men skönt att det finns möjlighet!
20250809_142140.webp

Jag har haft eget i 25 år, men om jag skulle flytta till inackorderingsstall av någon anledning skulle jag absolut vilja ha ridhus. Jag har tränat och tävlat i 30 år utan att ställa av på vintern och utan ridhus och tänker att jag faktiskt skulle förtjäna att ha tillgång till det någon gång!
Jag skulle även vilja ha möjlighet till hjälp så det går att åka bort utan problem, och jag ska bara behöva åka till stallet efter jobbet på vardagarna. Men självklart är det viktigt att förutsättningarna för att hästen ska ha ett gott liv är bra, och bra och kunnig ledning av stallet är nödvändigt. Jag inser att det är svårt att hitta det perfekta stället, och med fyra hästar är det inte heller ett görbart alternativ. Men OM jag någon gång hamnar i den sitsen (och bara har en häst) så hoppas jag att ett sånt ställe finns.

Jag är fascinerad av att många stall och anläggningar lägger massor med pengar på underlag på ridbana och i ridhus. Men inga pengar alls på hagarna.
Underlager på ridbana/ i ridhus sköts minutiöst men sedan låter man hästarna stå i små hagar på helt nedtrampad gräsvall med lera och vatten upp över kotorna.
I hagen står hästen många timmar. På ridbanan/ i ridhus går den en timme per dag och förhoppningsvis inte alla dagar i veckan.
Jag förstår ditt problem med att hitta vettiga stall. Nu har inte jag besökt alla stall som finns här omkring där jag bor, men av de jag har besökt/sett/åkt förbi så är det än så länge ingen som har lika stor eller större hage än vad vi har och jag tror absolut att jag skulle ha svårt att hitta stall om jag skulle behöva ha hästarna inackorderade.

Verkligen! Någon form av ridbana innan ens områden med hög belastning så som ingång till ligghallar och runt vatten och foder är fixade och jag känner mig starkt ifrågasättande till hela hästhållningen direkt.

De tycker jag är små hagar. Våra är 1.5 hektar på 4 ponnyer och sen tycker jag är liten. Sommarhagen är 4 hektar, absolut gränsfall på båda.
Nu svarar jag till dig som exempel, men det är fler som skrivit liknande.

Jag fattar inte hur ni kan ha så stora hagar till så få ponnyer på sommaren. Våra måste stängas in i betydligt mindre fållor när gräset växer för att inte bli sjukligt feta. Våra kom ur sina sista sommarfållor förra helgen. Den stora går i en (för tillfället) alldeles för stor hage nu, men ponnyn hade inte kunnat gå om den blev utsläppt där. Det är tillräckligt illa med den obetade rasthage den går i nu. Den kom in som en boll första dagarna. Vi vågar inte släppa ut den till stora hästen än på några veckor. Det brukar inte gå att släppa hästarna på hela stycket förrän i slutet av februari.
Växer det inte gräs på marken där ni bor?

Nu svarar jag till dig som exempel, men det är fler som skrivit liknande.

Jag fattar inte hur ni kan ha så stora hagar till så få ponnyer på sommaren. Våra måste stängas in i betydligt mindre fållor när gräset växer för att inte bli sjukligt feta. Våra kom ur sina sista sommarfållor förra helgen. Den stora går i en (för tillfället) alldeles för stor hage nu, men ponnyn hade inte kunnat gå om den blev utsläppt där. Det är tillräckligt illa med den obetade rasthage den går i nu. Den kom in som en boll första dagarna. Vi vågar inte släppa ut den till stora hästen än på några veckor. Det brukar inte gå att släppa hästarna på hela stycket förrän i slutet av februari.
Växer det inte gräs på marken där ni bor?
Har en 4 åring som fortfarande växer och en holländsk ridponny med mycket fullblod i, blir inte tjocka öht. De andra två är inte mina hästar.

Verkligen! Någon form av ridbana innan ens områden med hög belastning så som ingång till ligghallar och runt vatten och foder är fixade och jag känner mig starkt ifrågasättande till hela hästhållningen direkt.
Såg just bild från en av de ”lyxigare” anläggningarna häromkring. Superfint ridhus och stall med alla bekvämligheter, ägaren har just köpt ett par nya hästar, men hagarna ser ut så här… Platta rutor full med lera.

IMG_7236.webp

Liknande trådar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Min katt är sjuk
  • Vad har ni för klösträd?

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Omröstningar