Bukefalos 28 år!

Viktoperationer för eller emot?

Jo det är en quick fix, som gör ont, kan ge allvarliga komplikationer och dessutom inte ger ett bestående resultat om inte patienten sköter sig.
I mina ögon är det helt fel väg att gå.
Å jo jag vet precis hur det är att vara överviktig och hungrig jämt men det finns ändå bättre vägar att gå.

I dina ögon är det en Quick-fix, det betyder inte att det ÄR så, då skulle det ju dessutom lösa problemet utan egen insats.

Om det finns bättre vägar att gå finns det nog nästan lika många svar på som personer.
 
Jag har många i min närhet som har opererats (innom kommunen) alla har varit extremt överviktiga, där jag bor måste de på egen hand gå ner 10 kg och få dietisthjälp och sedan går alla på sjukgymnastik och kontroller , två är på väg att öka i vikt igen, annars vet jag runt ett 10 tal som det fungerar jättebra för och dessa upplever att de fått ett nytt liv alla över 40 år, en vet jag bad om att bli hjälpt hon är fortfarande överviktig och gått ner över 40 kg idag. En kvinna på min arbetsplats är väldigt överviktig och jag frågade om hon blivit erbjuden operation och det har hon inte, och hon ville inte med tanke på följdsjukdommar, som om hon inte har det idag, högt blodtryck, asma så hon kan inte gå promenader och älskar mat i stora lass, hon har provat alla dieter enligt henne men det är länge sedan nu.
 
Efter en operation så får man samma ro och mättnadskänsla av en betydligt mindre mängd mat än innan plus att det för många straffar sig om man gör mindre bra val. Det blir lite som antabus.
Fast det är ju det som är problemet. Lider man av en ätstörning så spelar det ingen som helst roll ifall kroppen är mätt och "nöjd". Man äter inte av dom anledningarna. En stor del går ju upp i vikt och blir lika överviktiga som innan operationen pga av det där.
 
I dina ögon är det en Quick-fix, det betyder inte att det ÄR så, då skulle det ju dessutom lösa problemet utan egen insats.

Om det finns bättre vägar att gå finns det nog nästan lika många svar på som personer.

Vad anser du att patienten gör för att gå ned i vikt för egen maskin när de gjort tex en gbp?
I mina ögon gör de inte ett skit, äter som vanligt men mindre och i värsta fall går de upp i vikt igen. Det ÄR en quick fix som det tas alldeles för lättvindigt på.
 
Jag har många i min närhet som har opererats (innom kommunen) alla har varit extremt överviktiga, där jag bor måste de på egen hand gå ner 10 kg och få dietisthjälp och sedan går alla på sjukgymnastik och kontroller , två är på väg att öka i vikt igen, annars vet jag runt ett 10 tal som det fungerar jättebra för och dessa upplever att de fått ett nytt liv alla över 40 år, en vet jag bad om att bli hjälpt hon är fortfarande överviktig och gått ner över 40 kg idag. En kvinna på min arbetsplats är väldigt överviktig och jag frågade om hon blivit erbjuden operation och det har hon inte, och hon ville inte med tanke på följdsjukdommar, som om hon inte har det idag, högt blodtryck, asma så hon kan inte gå promenader och älskar mat i stora lass, hon har provat alla dieter enligt henne men det är länge sedan nu.

Vill man inte är det ju jättedumt att operera sig! Det måste vara ett eget val.
 
Det blir lite som antabus.
Min Pappa kunde inte sluta dricka med egen viljekraft.
Han fick antabus inopererat som en sista livräddande åtgärd.
Jag ser det som rakt av jämförbart med en GBP.

För mig så känns denna diskussionen som nedlåtande och att man vill klassa de som löser sin överviktsproblematik med GBP som lata och karaktärslösa.
Jag gillar inte det.
Det är en nödlösning för att folk inte skall dö av sin övervikt.
 
Fast varför är det inte en ätstörning att överäta jämt? Det tycker jag.
För att det betraktas som normalt att kroppen kan - och vill - lagra energi. Både "hjärnans" sug efter föda och kroppens förmåga att skapa fettdepåer är ju fullkomligt normala och viktiga funktioner.

Jag ser en fara med att sjukdomsförklaringar också; kroppsidealen är snäva nog som de är. Övervikt och fetma är redan kategoriserat som avvikande och ej önskvärt. Vi behöver inte banka in att tjockisar är sjuka i huvudet ännu mer, det är redan en allmänt utbredd föreställning (ursäkta det grova ordvalet).
 
Vad anser du att patienten gör för att gå ned i vikt för egen maskin när de gjort tex en gbp?
I mina ögon gör de inte ett skit, äter som vanligt men mindre och i värsta fall går de upp i vikt igen. Det ÄR en quick fix som det tas alldeles för lättvindigt på.

De i min närhet som det går bra för har lagt om matintag och livsstil efter operation och de är flera år senare normalviktiga eller tom smala.

Jag känner inte alla som opererat sig och alla har sina motiv och en del går det jättefint för, andra inte lika men de är troligen friskare än vad de skulle ha varit ändå.

Samhället anser (just nu) att det är bättre ekonomi i att operera än att inte göra det och förhoppningsvis vet "de som fattar besluten" bättre än vad jag och de flesta andra gör.

Jag kan bara referera till min närhet och det landsting jag tillhör. Avarter finns det överallt och det var en brokig skara som inledde sin resa samtidigt som mig där man nog redan i förväg kunde peka ut de som kommer få det väldigt svårt.
 
Fast det är ju det som är problemet. Lider man av en ätstörning så spelar det ingen som helst roll ifall kroppen är mätt och "nöjd". Man äter inte av dom anledningarna. En stor del går ju upp i vikt och blir lika överviktiga som innan operationen pga av det där.

Men det finns inte EN anledning till varför människor äter mer än vad som är hälsosamt.
 
Operationen är livräddande och räddar dessutom massor av knän och ryggar.
För min del så räcker det som motiv till att GBP är bra.
 
Det har gjorts enorma studier på hur man kan få personer med fetma att gå ned i vikt genom olika sorters samtalsterapi osv. Det satsades hur mycket pengar som helst och studien höll på i flera år. Resultatet var NOLL. Jämfört med kontrollgruppen, som inte fick hjälp alls, var det ingen skillnad i bestående viktnedgång. Summan av det hela är att det från forskningens sida konstaterades att det idag inte finns något fungerande som vården kan erbjuda utom operation, och att det enda man kan satsa på i övrigt är att förebygga övervikt.

Med det som bakgrund tycker jag definitivt att det låter vettigt att operera patienter vars fetma är så pass illa att den är värre än eventuella komplikationer av operationen (och som uppfyller de andra kriterierna för operation). Det är trots allt vansinnigt svårt för vissa att gå ned i vikt, och allt som fungerar är bra. Alla kan inte stå emot med enbart viljekraft, och då är det ju toppen att det finns något som kan hjälpa dem.
 
Därför är det så viktigt att man får bukt med psyket i samband eller innan operationen.
Men det fungerar inte på alla.
Vissa kan inte få bukt med psyket.
Skall vi låta dessa bli sjuka och dö av sin övervikt då?
I stället för att ge dem en operation som i alla fall ger dem en chans att må bättre och leva längre?
 
Jag vet det, finns mängder. Därför är det så viktigt att man får bukt med psyket i samband eller innan operationen. Annars blir det ofta väldigt fel.

Ja och därför kan man heller inte säga att det inte hjälper att bli mätt på mindre, uppenbarligen gör det ju det för de som behåller den lägre vikten efter operation.

Det är nog inte så lätt att sålla i början, missbrukare är ju ganska så bra på att dölja sitt missbruk.

Här vill de iaf att man tappar vikt hela utredningstiden och ffa inte går upp, just för att visa att man är på rätt spår. Och då är ju ett år hyfsat lång tid.

I Sthlm kan man vara opererad och klar inom tre månader.
 
Ja och därför kan man heller inte säga att det inte hjälper att bli mätt på mindre, uppenbarligen gör det ju det för de som behåller den lägre vikten efter operation.

Det är nog inte så lätt att sålla i början, missbrukare är ju ganska så bra på att dölja sitt missbruk.

Här vill de iaf att man tappar vikt hela utredningstiden och ffa inte går upp, just för att visa att man är på rätt spår. Och då är ju ett år hyfsat lång tid.

I Sthlm kan man vara opererad och klar inom tre månader.

(Men trots det sade SSK el om det var dietisten att de inte har så mycket bättre långsiktiga resultat i Uppsala så det verkar spela mindre roll).
 
Jag, som faktiskt har gjort en GBP (tillskillnad från de flesta av er som diskuterar här antar jag?), kan meddela att jag blir uppriktigt ledsen över er trångsynthet. ALLA de ni pratar om, och drar över en kam, här inne nu är människor med känslor. INGEN gör en GBP för att det är kul. Och INGEN som gör en GBP via landstinget får den lättvindigt. Hur kan ni sitta och uttala er om vad de gjort och inte gjort innan de tog beslutet att operera sig? Bara för att ni arbetar tillsammans eller har hästar i samma stall har ni ingen aning om hur de tänker och känner, och vilken vånda de gått igenom innan de fattat beslutet. För det lovar jag, det finns ingen som gjort en sådan här operation som inte våndats. De flesta har lidit i många år, och lider fortfarande. De flesta har komplikationer pga sin fetma. Är det inte BRA att dessa människor vill förändra sitt liv? Sen hur man gör det, spelar det verkligen någon roll? Varför är det ena bättre än det andra? Det är som att jämföra vaginal förlossning med kejsarsnitt. Varför är man en bättre föderska för att man fött sin unge genom snippan? Huvudsaken är väl att ungen kommer ut frisk och att alla känner sig nöjda? På samma sätt som att huvudsaken väl måste vara att folk går ner i vikt, inte HUR de går ner i vikt?

Jag håller med om att det är mycket i vården kring GBP-operationer som brister, men så som ni pratar om människor här inne gör mig mörkrädd.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 815
Senast: Enya
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Hej vänner! Jag orkar inte skaffa nytt nick så ni som vet vem jag är ber jag vara respektfulla. Jag undrar var man får hjälp för...
38 39 40
Svar
783
· Visningar
93 572
Senast: Monimaker
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 217
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp