Vikttråden 2013

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2013

Det tycker jag låter ganska orimligt. Med en snabb googling (utan att veta exakt vad du ätit) så räknar jag ut att du är uppe i mer än hälften av dina kcal med en semla, en varmkorv utan bröd och ett citronkex. Vad äter du för mat? Du skrev tidigare att du vägde allt utom grönsaker. Väger du frukt?

Jag har absolut inga problem att hålla mig mätt och nöjd på 1300 kcal så länge jag inte rör på mig, men några sådana där utsvävningar har jag inte råd med inom den budgeten.

Startvikt (10/1): 66,2 kg
Delmål: 64 kg
Slutmål: <62 kg
Längd: 171 cm

16/1: 65,8
22/1: 65,0
31/1: 65,0
7/2: 65,3
+ 0,3

Totalt: - 0,9 kg

Jag är inte förvånad. Jag har suttit framför datorn i nästan en vecka pga en oväntat seg hemuppgift. Men det ska jag råda bot på! I dag kommer jag att promenera drygt 3,5 km mellan jobbet och universitetet och i morgon ska jag spela badminton. Dock har jag planerat in semmelätande i morgon också. :angel: Jag kanske får lov att ta en rask promenad från badmintonhallen och hem för att kompensera åtminstone en aning. :D

Varför vill du väga under 62 kg när du är 171 cm lång? Det låter som du redan är smal och då borde det räcka att äta sunt, inte banta.
Bara en stilla undran........

Smygvägde mig i morse (mina egentliga väg&mätdagar är onsdagar och fredagar) fick bara en känsla att jag vill tjyvkika lite :p
Håller det här i sig så är det wow-siffror i morgon (och snart ett nytt hål i skärpet)

Nu tycker jag inte att det du skriver här eller om mat i andra trådar är särskilt alarmerande, men jag tänker i mitt stilla sinne att ditt problem kanske helt enkelt är att du vill ha en lägre matchvikt än vad din livsstil riktigt passar ihop med?

Jag är lika lång som du och väger nu efter några kilos viktnedgång 65-66 kilo. Varken direkt smal eller direkt tjock, skulle jag säga. Jag kan lätt förstå om någon med samma mått som jag ville gå ner ytterligare, men för min egen del vill jag inte det helt enkelt för att då blir det en för stor del av livet att hålla vikten. Tex tycker jag att det är lite viktigt att sådant som man äter vid årets högtider (semlor!) ryms i "dieten" när man är viktstabil om än i måttliga mängder.

Som jag ser det är det en väldigt viktig del i vikt-motion-mat-strategin att man har en matchvikt/målvikt som funkar med ens livsföring och personlighet (och är hälsosam, naturligtivs).

Med andra ord, är det verkligen värt besväret för dig att gå ner till 62 eller mindre?

Det tycker jag låter ganska orimligt. Med en snabb googling (utan att veta exakt vad du ätit) så räknar jag ut att du är uppe i mer än hälften av dina kcal med en semla, en varmkorv utan bröd och ett citronkex. Vad äter du för mat? Du skrev tidigare att du vägde allt utom grönsaker. Väger du frukt?

Jag har absolut inga problem att hålla mig mätt och nöjd på 1300 kcal så länge jag inte rör på mig, men några sådana där utsvävningar har jag inte råd med inom den budgeten.

Jag var nog lite otydlig och spann vidare på vad jag skrivit en annan dag,då jag inte når upp till 1300kcal,så för att ta mig dit eller nära i alla fall,har jag utrymme nog för att äta något av ovanstående.
Igår blev det 5 kex och varmkorv och då hade jag ändå 285kcal kvar,tur att det blev 0 motion annars hade jag haft ännu fler kcal kvar.

KL

Det går så himla bra för mig nu. Vilken kanonvecka jag har. Endast LCHF utan minsta fusk på ngt och det känns så skönt och jag mår så himla bra. Idag testade jag tom att träna efter mitt skov och provade 10 min roddmaskin och 15 min gåband. Även 15 x 6 på maskin för armar. Härligt! På lördag blir det vägning *spännande* :)

Vad äter du en normal dag? Kommer du ihåg att mata in olja som det steks i osv? Äter du frukost, lunch, middag och mellanmål? Du måste äta som en myra om du på en vanlig dag kommer upp i typ.. 800 kcal?

Såhär åt jag under gårdagen
Frukost: Keso med hackade cashewnötter och torkad frukt
Lunch: Köttfärsgratäng med färskost, aubergin och zuccini
Middag: Vegetarisk paj med grillade grönsaker

Mellan målen äter jag mellanmål, ofta blir det frukt eller kvarg/keso med bär eller nötter. Denna dag blev 1400 kcal.

Din utmaning blir i så fall att förbättra dina matvanor, och komma upp i en rimlig mängd kcal utan onyttiga tillägg. Testa en klick creme fraich till salladen, ät rejäla mellanmål och en rejäl frukost osv.

Igår åt jag:
Frukost,2 koppar kaffe med socker,1 limpmacka
lunch,1 päron
middag,kokt ris med fläskfilegryta
och efter det hade jag ca 700kcla kvar att förbruka.

Jag äter inga sura,mögliga,skurna mjölkprodukter eller fisk.

Jag förstod inte, äter du inte mjölkprodukter alls, eller du äter inte surna och skurna eller mögliga mjölkprodukter..? För det gör väl ingen. :D

Är det där en normal dag så äter du väldigt lite. Exempel på åtgärder vore:

Frukost: Kaffe, limpmacka, 2 kokta ägg.
Mellanmål: En liten näve nötter, en frukt
Lunch: Vad som helst som är lunch och inte bara en ensam frukt..
Mellanmål: Knäckemacka med smör, ost och grönsaker
Middag: Kokt ris med fläskfilégryta

Du får helt enkelt försöka komma upp till dina kcal, och göra det på ett sätt som känns hälsosamt och hållbart.

Det verkar ändå rimligt, frågan är hur bra sammansatt kost du äter ;).

Limpa till frukost och ett päron till lunch, kroppen blir kanske inställd på svält.

Jag förstod inte, äter du inte mjölkprodukter alls, eller du äter inte surna och skurna eller mögliga mjölkprodukter..? För det gör väl ingen. :D

Är det där en normal dag så äter du väldigt lite. Exempel på åtgärder vore:

Frukost: Kaffe, limpmacka, 2 kokta ägg.
Mellanmål: En liten näve nötter, en frukt
Lunch: Vad som helst som är lunch och inte bara en ensam frukt..
Mellanmål: Knäckemacka med smör, ost och grönsaker
Middag: Kokt ris med fläskfilégryta

Du får helt enkelt försöka komma upp till dina kcal, och göra det på ett sätt som känns hälsosamt och hållbart.

:bow::bow:

ex på sura,mögliga mjölkprodukter,creme f,kvarg,mögelost,fil,mm "kräksymbol"

Jag får inte i mig mer till frukost,då kräks jag.Och om kroppen är inställd på svält så borde jag inte ha lagt på mig i vikt,då det där är min normala mathållning sen många år tillbaka,ja + lite godis,kakor,en o annan semla,läsk mm

Jag har alltid trott att jag hade en god mathållning men när vikten lagt på sig så visar ju det på annat,men med viktklubbens logbok så kan jag se att inte f-n har jag åtit mig till vikten,utan det måste ha kommit till av dom extra sakerna jag nu tagit bort.

Jag får inte alls ihop det du skriver.

Smart tänkt! Jag var nog biaffrabarn i mitt förra liv :D,slevar upp på tallriken och sen fyller jag lite till för säkerhets skull :o (slipper både resa mig upp för ny portion och säkrar att jag inte svälter ihjäl)

Sen läste jag en annan tråd här där man skulle äte mindre och fler måltider om man hade magkatarr så då har jag försökt med det,men jag får ångest redan när jag lägger upp pytteportionen och tror att jag inte ska bli mätt.

För att nå upp till dom där 1300 kalorierna man ska äta,så har jag nu ätit ,citronkex,semla och varmkorv :eek:

Igår blev det 5 kex och varmkorv och då hade jag ändå 285kcal kvar,tur att det blev 0 motion annars hade jag haft ännu fler kcal kvar.

Igår åt jag:
Frukost,2 koppar kaffe med socker,1 limpmacka
lunch,1 päron
middag,kokt ris med fläskfilegryta
och efter det hade jag ca 700kcla kvar att förbruka.

Du menar alltså att du innan du inledde den här kuren åt som beskrivet i det översta citerade inlägget och nu har du svårigheter med att få ner 1300 kalorier/dygn? Du får ursäkta, men jag får inte alls ihop det.

Limpa till frukost och ett päron till lunch, kroppen blir kanske inställd på svält.

Den effekten är kraftigt överdriven bland folk som (tycker att de) bantar. Jag tror inte att det är den felande länken.

Jag är oxå inne på din linje, får inte ihop det.

KL

Har mätt mig idag, fortsätter samma positiva trend med 1 cm nedgång :banana: Ligger nu på 94 cm på bredaste stället runt magen.

Om du har svårt att få i dig mer till frukost, så ta ett rejälare proteinrikt mellanmål på förmiddagen istället. Ibland måste man se till vad man kan göra istället för vad man inte kan. :) Man måste inte äta de produkter du inte gillar exempelvis, det är bara att du väljer annat! :idea:

När man äter så här pass lite är det lätt att det smyger sig på annat, onyttiga saker. Man håller sig helt enkelt inte ordentligt mätt på den riktiga maten man äter, och då blir det lätt en semla, läsk, en godisbit.. Osv, på grund av att man är sugen.

Gör upp en plan dagen innan vad du tänkt äta, och vad du behöver äta för att nå upp till 1300 kcal. Sedan äter du enligt planen och lägger inte till något extra. :)

Jag gjorde som i första inlägget innan jag började "banta" dock skrev jag inte att jag åt upp allt ;) som hundägare skrapar man ned det i hundskålarna.
Men den delen har jag kommit över till hundarnas stora förtvivlan,men det tog ett tag att lära sig att man blir mätt trots att tallriken blev tom.
Så på dessa nästan 2 mån har jag ju ändrat mig och sen ca 10 dagar tillbaka har jag gått med i viktklubben då jag trodde att jag fortfarande åt fel,när vikten inte gick ner.

Det enda jag funderar på i det du skriver att du ätit under en dag. Det måste bli rätt jobbigt för din kropp att klara sig på kaffe med socker och en limpmacka samt ett päron fram till middagstid. Kroppen måste ha en jämn ström med energi under dagen för att må bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka