Vikttråden 2014:2

@lil-sis Jag tycker du är stark men jag måste fråga. Hur känns det nu efter op? Gör det ont? Får du någon hungerkänsla eller måste du verkligen tänka och komma ihåg att du ska äta?

Du har säkert beskrivit detta tidigare i tråden men jag har missat att läsa på länge för mina aviseringar på den här tråden verkar inte fungera.

@lil-sis Jag tycker du är stark men jag måste fråga. Hur känns det nu efter op? Gör det ont? Får du någon hungerkänsla eller måste du verkligen tänka och komma ihåg att du ska äta?

Du har säkert beskrivit detta tidigare i tråden men jag har missat att läsa på länge för mina aviseringar på den här tråden verkar inte fungera.

Ingen smärta, har inte haft någon i magen alls, hade ont i ett av "snitten" de går in med instrumenten i.

Inga direkta hungerskänslor, mest sig ibland.

När jag är hemma äter jag hela tiden typ eftersom jag fortfarande bara får äta flytande pga komplikationen. Får se när jag jobbar sen hur det blir där.

Den ställer till det mentalt också, är rädd att det ska bli stopp igen och minsta lilla känsla eller bubbel från magen analyseras i detalj.

Det kommer troligen släppa med tiden, hoppas jag.

Ingen smärta, har inte haft någon i magen alls, hade ont i ett av "snitten" de går in med instrumenten i.

Inga direkta hungerskänslor, mest sig ibland.

När jag är hemma äter jag hela tiden typ eftersom jag fortfarande bara får äta flytande pga komplikationen. Får se när jag jobbar sen hur det blir där.

Den ställer till det mentalt också, är rädd att det ska bli stopp igen och minsta lilla känsla eller bubbel från magen analyseras i detalj.

Det kommer troligen släppa med tiden, hoppas jag.

Tack för svar Ja, usch förstår att du är rädd för att det ska bli stopp igen. Får hoppas att det inte händer igen och att du kan få in någon bra rutin och ro i ditt nya sätt att leva. För jag antar att det är en stor omställning. Önskar dig all lycka!

weight.png

Kan snart be om remissen till IVF om jag vill. Deras absoluta maxgräns är 35 men de vill helst inte behandla om man har mer än BMI30.

Nu är det ju inte aktuellt för mig förrän om ett år iaf, eftersom man måste vänta det där året innan man får bli gravid.

Igår varken åt eller jag drack jag mer än någon deciliter. Jag tror att det var ett misstag att försöka äta så mycket som jag gjorde i tisdags. Så nu vet jag det. Sen verkar det som att min tarm behöver ett längre uppehåll över natten för att kunna processa det jag stoppat i mig under dagen, troligen pga ovana och så kanske det är lite trångt fortfarande där knicken var.

Klarar av Naturdiet färdigblandade (sockerreducerade) utan att dumpa så det blir nog några sådana i veckan för att få i mig lite mer vitaminer och mineraler iaf.

Det är definitivt en resa i det inre det här. Och mycket klurande för att få till maten bra på sikt. Tur att jag roas av sådant :p

Ih ikväll ska jag på mitt första gruppträningspass, någon slags cirkelträning. Får se om jag överlever! ;) Tur jag får en kompis med mig. Känner mig lätt så bortkommen, men jag tror det blir kul, om än svinjobbigt.

Har uppgraderat mitt simkort så jag kan både simma och gymma och ta del av hela utbudet där. :)

Det är definitivt en resa i det inre det här. Och mycket klurande för att få till maten bra på sikt. Tur att jag roas av sådant :p

Och jag uppskattar att du är så öppen och verkar dela med dig av vad som händer dig och hur det går på ett så osentimentalt sätt. Det är verkligen intressant att följa dig. Du skrev innan om tröstätning och att det inte kommer gå nu. Du verkar väldigt medveten om vad du gett dig in på. Kanske ingen gör ett så stort ingrepp som ett quick fix?

Hur mycket har du gått ner sedan operationen? Grafiken ovan visar hela viktnedgången väl?

En fråga till, om du vill svara. Vad jag förstått har du levt på minimalt med kalorier i ett par-tre veckor nu. Vad skulle ha hänt gällande viktnedgång om du levt så snålt innan operationen? Hade ditt ämnesomsättningsproblem satt stopp för viktnedgång? Eller hade du helt enkelt dött av hunger pga så lite kalorier? Nu minskas väl hungerkänslor? Oj, det blev visst många frågor. Frivilligt att svara, så klart. Lycka till!

Och jag uppskattar att du är så öppen och verkar dela med dig av vad som händer dig och hur det går på ett så osentimentalt sätt. Det är verkligen intressant att följa dig. Du skrev innan om tröstätning och att det inte kommer gå nu. Du verkar väldigt medveten om vad du gett dig in på. Kanske ingen gör ett så stort ingrepp som ett quick fix?

Hur mycket har du gått ner sedan operationen? Grafiken ovan visar hela viktnedgången väl?

En fråga till, om du vill svara. Vad jag förstått har du levt på minimalt med kalorier i ett par-tre veckor nu. Vad skulle ha hänt gällande viktnedgång om du levt så snålt innan operationen? Hade ditt ämnesomsättningsproblem satt stopp för viktnedgång? Eller hade du helt enkelt dött av hunger pga så lite kalorier? Nu minskas väl hungerkänslor? Oj, det blev visst många frågor. Frivilligt att svara, så klart. Lycka till!

Jo tyvärr finns det folk som tror att operationen är en Quick-fix och tror att det räcker för ett långsiktigt lyckad resultat.

Grafiken är sedan besöket hos dietisten i maj. Sedan jag träffade kirurgen är det 15kg och sedan operation ca 7kg. Träffade kirurgen i slutet av augusti.

Hypon gör att det går långsammare än vad det skulle ha gjort som helt frisk.

Jag hade definitivt gett upp pga sug utan operationen. Nu finns det en både mental och fysisk spärr som jag inte hade förr.

En del av suget finns kvar men det är inte konstant och inte dominerande.

Vanorna finns ju kvar än så länge, igår tänkte jag stoppa en skiva ost i munnen av gammal vana när jag gjorde sambons frukost.

Men nu hinner jag tänka till innan jag gör det.

Visst, allt är nytt fortfarande och det kommer ju bli svårare med tiden men då har jag förhoppningsvis lärt in nya vanor som hjälper mig.

Jo tyvärr finns det folk som tror att operationen är en Quick-fix och tror att det räcker för ett långsiktigt lyckad resultat.

Grafiken är sedan besöket hos dietisten i maj. Sedan jag träffade kirurgen är det 15kg och sedan operation ca 7kg. Träffade kirurgen i slutet av augusti.

Hypon gör att det går långsammare än vad det skulle ha gjort som helt frisk.

Femton kilo på en och en halv månad är ju supermycket! Även om det skulle slås ut på åtta veckor skulle det bli knappa två kilo i veckan. Skulle det gå fortare utan hypotyreosen menar du? Är det normalt att gå ner så mycket, och är det önskvärt?

Jag hade definitivt gett upp pga sug utan operationen. Nu finns det en både mental och fysisk spärr som jag inte hade förr.

En del av suget finns kvar men det är inte konstant och inte dominerande.

Vanorna finns ju kvar än så länge, igår tänkte jag stoppa en skiva ost i munnen av gammal vana när jag gjorde sambons frukost.

Men nu hinner jag tänka till innan jag gör det.

Visst, allt är nytt fortfarande och det kommer ju bli svårare med tiden men då har jag förhoppningsvis lärt in nya vanor som hjälper mig.

Så är det ju. Vanor tar ett tag att bryta. Sug tror jag försvinner efter en tid med sunda vanor.

Femton kilo på en och en halv månad är ju supermycket! Även om det skulle slås ut på åtta veckor skulle det bli knappa två kilo i veckan. Skulle det gå fortare utan hypotyreosen menar du? Är det normalt att gå ner så mycket, och är det önskvärt?

Så är det ju. Vanor tar ett tag att bryta. Sug tror jag försvinner efter en tid med sunda vanor.

Det är normalt att tappa massor i början men det planar ut med tiden.

De andra som opererades ungefär samma dag tappade 15-20kg på sina fyra veckor med flyt före operationen (vägde mer än mig också).

Jag äter ju fortfarande nästan ingenting så det kommer väl rinna av ett tag till och sen plana ut. Men det är skönt med en rejäl kickstart och det är ju fortfarande 2/3 kvar av mitt mål :)

Det är normalt att tappa massor i början men det planar ut med tiden.

De andra som opererades ungefär samma dag tappade 15-20kg på sina fyra veckor med flyt före operationen (vägde mer än mig också).

Jag äter ju fortfarande nästan ingenting så det kommer väl rinna av ett tag till och sen plana ut. Men det är skönt med en rejäl kickstart och det är ju fortfarande 2/3 kvar av mitt mål :)

Jasså, man tappar så pass mycket i början. Jag förstår att det måste vara peppande att få snabbt resultat, ett slags kvitto på att det lönat sig så långt i alla fall. Klart det ska gå bra i framtiden också!

Jasså, man tappar så pass mycket i början. Jag förstår att det måste vara peppande att få snabbt resultat, ett slags kvitto på att det lönat sig så långt i alla fall. Klart det ska gå bra i framtiden också!

Min brorsa som av en slump opererades samma vecka (privat) ska äta 1000kcal/dag. Nu antar jag att det är till att börja med men ändå.

Det är ju ganska lite för en vuxen man av normallängd som tidigare säkert ätit upp emot 5000/dag.

Då går det ju ganska snabbt nedåt.

Min brorsa som av en slump opererades samma vecka (privat) ska äta 1000kcal/dag. Nu antar jag att det är till att börja med men ändå.

Det är ju ganska lite för en vuxen man av normallängd som tidigare säkert ätit upp emot 5000/dag.

Då går det ju ganska snabbt nedåt.

Klart det händer saker med vikten då. Vad är det tänkt att du ska lägga dig på när du kan äta igen?

Klart det händer saker med vikten då. Vad är det tänkt att du ska lägga dig på när du kan äta igen?

Har inget bestämt kcalmål, jag tror man pratar om det med dietisten som man träffar efter ca tre månader igen.

Det är mest prat om att alltid prioritera proteinet och 5dl mejeri per dag. Troligen så blir det lagom om man alltid äter protein först och sen sin snutt kolhydrat om man orkar.

Min målvikt är runt 55 och andra har 75 och att ge samma kalorimängd skulle ju bli knas.

(Jag är medveten om att 55 är tufft satt. Når jag dit är jag glad, stannar det på 60 är jag också glad).

Ih ikväll ska jag på mitt första gruppträningspass, någon slags cirkelträning. Får se om jag överlever! ;) Tur jag får en kompis med mig. Känner mig lätt så bortkommen, men jag tror det blir kul, om än svinjobbigt.

Har uppgraderat mitt simkort så jag kan både simma och gymma och ta del av hela utbudet där. :)

Åh trodde jag skulle dö igår. Uppvärmning? 70 upphopp och 30 armhävningar. Har nog aldrig gjort så många i hela mitt liv tidigare, och då var det bara början! Efter passet var hela jag spaghetti och kunde knappt gå nerför trappan från gymmet. ;) Men det har ju tagit och idag känner jag av varje liten muskel. Det var ett bra pass ändå, effektivt, men ändå efter egen förmåga.

• Gilla
Reactions: oxo
Förkylningstider och jag känner mig ynklig och sugen på allt som finns i skåp och lådor. Fruktansvärt hemskt att vara så sugen. Det sitter i huvudet. Ska inte ska inte ska inte....

Den här veckan har det verkligen tagit emot att motionera. Jag har gnetat på men usch va tungt. I övrigt känns kroppen bra. Ska låta bli vågen ett tag och gå efter känsla istället.

Lycka till MarieJ man kan ta det lite lugnt ibland. Jag har varit så hängig och tagit det lugnt så vågen får vänta ett tag.

Lycka till MarieJ man kan ta det lite lugnt ibland. Jag har varit så hängig och tagit det lugnt så vågen får vänta ett tag.
Jag har svårt att ta det lugnt. Dessutom mår jag mentalt bättre med motion men svårt när kroppen inte vill. Jag hoppas att det är ngt tillfälligt.

Förkylningstider och jag känner mig ynklig och sugen på allt som finns i skåp och lådor. Fruktansvärt hemskt att vara så sugen. Det sitter i huvudet. Ska inte ska inte ska inte....

Jag är gräsligt sugen på rågsiktskakor med ost idag. Men jag varken kan eller får äta sådana.

Det är riktigt skönt att jag själv inte behöver hålla emot.

Sen är det intressant att jag sällan blir sugen på just godis och liknande utan viss "mat". Så har det alltid varit när jag varit duktig med maten en period. Med betoning på kolhydrater förstås, det är mitt gift men inte just rent socker.

Liknande trådar

Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 101
Senast: Cocos
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 782
Senast: Hedinn
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så... 5 6 7
Svar
124
· Visningar
18 389
Senast: Brandgul
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 513
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10