Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2014

Ok, tack för tipsen. Tyckte mycket om smaken på den kokta spenaten så jag funderar på vad mer man kan ha den till, kanske inte så gott att bara äta spenat, men i alla fall till kött var det gott, såg på något recept att man kunde ha det till lax också.

Testar kanske att stuva den också. Jag är hopplös i köket så det måste vara enkla maträtter.

Jag skulle nog säga att 50 gram torr pasta är en bantarportion. 70-80 gram torrvara är en mer normal portion.

Jag väljer 50 gram om jag ska laga en måltid där jag ska försöka hålla mig under 400 kcal, då finns det plats för en tomatsås och lite riven ost. Till en normal middag mäter jag upp 75 gram.

Du kan göra soppa på den, bara att koka tillsammans med en buljongtärning. En kokt ägghalva är gott att ha i.

Jag får nog ta och skaffa mig en hushållsvåg känner jag nu efter att ha läst här. Jag älskar spagetti och har typ levt på det nu i några dagar när jag varit sjuk. Tyvärr är jag fortfarande väldigt förkyld och känner att min motivation är nere vid fotknölarna ungefär.

Idag har maten inte varit speciellt bra heller.
Frukost: en hellakaka med makrill i tomatsås på, kaffe att dricka.
Lunch: köttfärsås och spagetti, drack vatten :D
Mellis/fika: en rostad hella kaka med l&l och ost på, 2 smörgåsrån med l&l på, Kaffe till det.

Får se när jag hinner laga något vettigt, inte lätt när orken sviktar pga förkylning och sömnbrist och en massa plugg till en tenta jag måste få gjort också. Kan ju säga såhär att jag känner mig ganska gnällig idag och längtar tills min sambo kommer hem och kan avlasta mig lite här hemma.

Socialpedagog, har ett år kvar efter mammaledigheten men missade en tenta pga att jag fick spendera lite tid på sjukhuset under graviditeten. Lätt & Lagom ;) var lat och orkade inte skriva ut det men jag förstår att det ser konstigt ut :)

Jaha då förstår jag, blev bara lite nyfiken. Tänkte vad är det för något spännande pålägg.

Ok, hoppas tentan går bra :)

Pasta är superviktigt att väga som torrvara!

En portion pasta är nämligen endast fjuttiga 50 gram (torrt). Det blir bara lite skrammel på tallriken. Jag har lärt mig att äta fullkornspasta - mättar mycket bättre än annan pasta - men så vill jag ha så långsamma kolhydrater som möjligt :)

/Lizzie
Varför skulle det vara det? Jag har full koll på vad jag äter, jag väger den när den är kokt för att det är enklare så.

KL

jag började köra en Eat Clean utmaning via mitt Crossfit gym 27/1. Stenålderskost och utan mejeriprodukter och utan frukt och nötter fram till 1/3.
Man har en ätardag i veckan.
Samtidigt tränar jag 3-5 dagar i veckan, hårda CrossFit-pass.
Min högsta uppmätta vikt i januari var 62,7. Innan jag startade dieten så hade jag lyckats gå ner till ca 60,5.

Mina mått 27/1

Runt höft/kärlekshandag: 90
Runt mage vid navel: 82
I midjan, smalaste stället: 70

Vägde in mig på 58,0 torsdagen 5/2.
Efter 3 dagars fusk i Sälen med jobbet med en del alkohol och god mat (ville unna mig det på semestern) så gick jag upp lite grann, men det var det värt. Jag bestämde mig att förlänga dieten en extra vecka istället.

Vikt och mått 18/2 efter 3 veckor:
Höft: 85 cm , minus 5
Mage vid navel: 76 cm, minus 6 cm
I midjan: 67 cm, minus 3 cm.

Vågen visar 59,1.

Träningen går framåt och jag går nog upp lite i muskelmassa samtidigt. För 4 veckor sen klarade jag inte mer än 17,5 kg i frivändningar (Power Clean) på gymmet (även pga sämre teknik såklart).
Nu frivänder jag 35 kg och närmar mig 40 :D:)
Så nöjd över träningsresultaten!
Så i detta fall är måtten på måttbandet viktigare känns det som nu...

Det svåraste tycker jag är när man går ut och äter med kunder på jobbet, blir bjuden hem på fika hos en kompis eller kanske ska hänga med vänner en fredagkväll och äta tillsammans.
Det gäller att hitta på lösningar och olika alternativ för att få dieten att funka 6 dagar i veckan. Det tycker jag är svårast... Sen kan min viljestyrka svika mig ibland. :(

Varför skulle det vara det? Jag har full koll på vad jag äter, jag väger den när den är kokt för att det är enklare så.

Jag har tidigare gått hos viktväktarna och även träffat dietist och fått reda på hur stora pasta portioner ska vara. Jag har också lärt mig att pasta ska vägas torr och det ska vara 50 gram - i alla fall om man ska gå ner i vikt. Tränar man mycket och behöver mer kolhydrater så kan man behöva öka till 60-70 gram.

Att man ska väga torr pasta är för att pasta kan ha olika form, och väger man pastan torr tillagar man inte mer än vad som går åt.

/Lizzie

pasta ska vägas torr och det ska vara 50 gram - i alla fall om man ska gå ner i vikt. Tränar man mycket och behöver mer kolhydrater så kan man behöva öka till 60-70 gram.

Fast precis som allt annat är ju det där väldigt individuellt eller menar du på allvar att en hårt tränande man/kvinna på säg 185 cm med en vikt på 80-90 kg behöver precis lika mycket (lite) pasta som säg en hårt tränande man/kvinna på 165 cm och med en vikt på 55-65 kg :cautious:

Jag har lite av en svacka. Blev nämligen rejält sjuk i söndags, men pressat mig själv att arbeta och då vaknar sockersuget i mig. Imorgon är jag ledig och ska försöka ta en promenad utan att få andnöd. I söndags fick sambon hämta mig efter tre kilometer höll jag på bli liggandes...

Sådär går ju dock inte att generalisera. Jag går ner i vikt i en alldeles utmärkt takt och äter (som jag nog skrev innan) 60-70 gram pasta när jag äter det. Sålänge man förbränner mer än man äter så kommer man ju gå ner, alldeles oavsett om man äter 50 eller 80 gram pasta.
Jag håller dock med om att det kan vara bättre att väga okokt pasta, liksom den mesta andra maten är bättre att väga i sitt råa tillstånd.

Usch, det låter jobbigt! Jag har ju lite "vardags"problem med andningen ibland så jag vet hur jobbigt det kan vara. Den här övergångstiden mellan vinter och vår med mycket fukt i luften är speciellt jobbig. Märkte under min promenad idag att det var tyngre att andas än när jag joggar, troligtvis eftersom jag inte tänker lika mycket på att andas korrekt då. Ytterligare en anledning kanske att fundera på att skaffa astmamedicin igen...

Jag har tidigare gått hos viktväktarna och även träffat dietist och fått reda på hur stora pasta portioner ska vara. Jag har också lärt mig att pasta ska vägas torr och det ska vara 50 gram - i alla fall om man ska gå ner i vikt. Tränar man mycket och behöver mer kolhydrater så kan man behöva öka till 60-70 gram.

Att man ska väga torr pasta är för att pasta kan ha olika form, och väger man pastan torr tillagar man inte mer än vad som går åt.

/Lizzie

Man kan inte säga att det SKA vara 50 gram, låter ganska dumt.
Det är som att säga att alla ska äta exakt 127gram grönsaker och 72 gram kött. :cautious:

Jag räknar kalorier och har gått ner 8 kg på 1,5 månad så uppenbarligen fungerar mitt sätt, trots att jag väger pastan kokt.
Dom flesta jag känner som kämpar med vikt väger också kokt, det spelar faktiskt ingen som helst roll. Dessutom är det enklare att väga den kokt för mig eftersom jag alltid kokar flera portioner åt gången.
Man räknar ju bara kalorier/100g kokt istället för kcal per 100g torrvara.

Jag har också lärt mig att pasta ska vägas torr och det ska vara 50 gram - i alla fall om man ska gå ner i vikt.

Under min viktminskningsperiod vägde jag pastan torr och kokade 100 gram till mig själv. Jag gick ner önskat antal kilon i önskad takt. Det är ju inte så att just pasta endast kan ätas i en bestämd mängd vid viktminskning, utan det beror ju på vad man äter för övrigt också.

Jag tränar inte mycket.

Jag väger pastan torr för att jag tycker att det är enklare, inte av något annat skäl.

Jag gillar inte uttrycket "jag har fått lära mig" eftersom det allt för ofta används som en förevändning för att inte tänka själv.

Jag skulle vilja påstå att en normal portion pasta ingår i en normal varm måltid som ligger mellan 500 och 600 kcal. Då är 70-80 gram torr pasta rimligt, om man inte äter värsta gräddsåsen och massor av kött till.

När man bantar kanske man försöker hålla en portion lagad mat under 400 kcal, och då är det svårt att få med mer än 50 gram torr pasta. Men då är det en bantarportion pasta, inte en normal portion.

Man kan äta 300-400 gram torrvikt pasta per portion och ändå rasa i vikt - om man bara äter pastan och bara den portionen den dagen.

När jag gick ner i vikt innebar mina pastamåltider ofta att det var praktiskt taget inga kalorier i tillbehören/såsen. Tex tomatsås, eller stekta grönsaker (stekta i lite olivolja) eller spenatsås eller så. Oftast vegetariska, alltid utan grädde, ibland med en liten skvätt vin i. Eller en enorm hög kokt eller stekt broccoli, med lite riven parmesan.

Med sådana tillbehör, fungerade det utmärkt att äta 100 gram pasta, vilket var mindre än jag var van vid, men inte någon jättedrastisk minskning.

Numera kokar jag 100 gram pasta om det gäller middag och 50 gram om det gäller lunch.

Senast ändrad:

Fast precis som allt annat är ju det där väldigt individuellt eller menar du på allvar att en hårt tränande man/kvinna på säg 185 cm med en vikt på 80-90 kg behöver precis lika mycket (lite) pasta som säg en hårt tränande man/kvinna på 165 cm och med en vikt på 55-65 kg :cautious:

Tränar man hårt behövs mer kolhydrater - men frågan är väl om man ska ösa på med bara pasta, eller man kanske ska äta sina väl behövliga kolhydrater i annan form. Om man nu inte ska åka Vasaloppet eller dylikt - då behöver man rejält med pasta innan...

/Lizzie

Fast "ösa på med pasta" gör man ju inte om man tar 70 gram istället för 50 gram. Det skiljer typ 70 kcal mellan de två, ingen viktminskning står och faller med det.

//Jenny - minus 36 kg på väldigt många 70-gramsportioner av pasta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka