Vikttråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vikttråden 2014

Klart du får vara med! :) Vissa här i tråden behöver bara tappa några trivselkilon, en del andra av oss har ganska många trivselkilon :D

När det gäller mig själv kan jag identifiera mig ett sluta-röka-citat jag hittade: "Det är busenkelt att sluta röka, jag har ju gjort det flera gånger" ;)
Vad jag vill säga är: banta inte!! Jag har bantat mig till min grava övervikt, kan jag säga. Bantar ner 5 kg, går upp 10, bantar ner 10 kg, går upp 20, och så vidare. Tillslut hamnar man i ett läge där det känns som att enda lösningen att behålla vikten är att leva på buljong och sallad resten av livet. Vilket ju inte är fallet, det är balansen som är det svåra att hitta.

Du har ju inte så många kilon att gå ner, och om du bara vill hålla dig i trim inför en framtida graviditet så skulle jag rekommendera dig att i första hand skaffa en personlig tränare. 7 kg på 2 år är inte så mycket, och det är den fysiska formen inför graviditeten som är det viktiga, inte antalet kilon. Klart att du kan banta bort 7 kg i vatten och muskler, men har du bantat bort muskelmassa så kommer fettförbränningen att gå ner och din kropp kommer vara i ännu sämre beredskap.

Invägning är bäst att göra en gång i veckan eller en gång i månaden. Väg dig naken på morgonen innan du har ätit och druckit och efter att du har gått på toa, så får du en rättvis siffra. Och glöm inte att mäta, speciellt om du tränar.

Vilket bra svar, Tack så mycket :)
Personlig tränare är tyvärr lite omöjligt då jag har 10 mil till närmsta stad men har någon här provat på de där apparna med träningsprogram där man typ skriver in vad det är man har för mål med träningen osv och sedan görs det upp ett träningsprogram som är mellan 15 -30 min som ska utföras viss många gånger i veckan?

Men som början på min viktminskning(inte bantning då :P) börjar jag med en våg utan batterier- en stor skål med poppcorn (med mycket ostkrydda) och ett stort glas julmust (skäms lite :o)men en promenad med hunden på ishalkan blev det iaf även om både jag och hunden åkte på rumpan halva tiden (bor i en dalgång så det lutar åt vilket håll vi än går :p)

Vad är det för appar? Låter som något för mig som inte har tid med så mycket träning på egenhand.

Nej, klart man inte måste ha PT :) Det var mest för att poängtera vikten av att vara i gott fysiskt skick för en sån påfrestning som en graviditet är :) Alltså vill jag inte att du ska stirra dig blind på vågen och bara jaga hekton inför nästa invägning. Alla har olika stadier, och du är definitivt inte i det stadiet att du behöver hålla så mycket koll på antal kilon hit eller dit. Om du skulle styrketräna och på det få +2 kg i muskelmassa men "bara" minus 2 kilo i fett, så skulle du enligt vågen inte ha gått ner något - men det skulle du däremot märka på att du orkar mer och att midjemåttet hade minskat.

Tänk inte så mycket på att gå ner ett visst antal kilon, tänk mer på att förbereda din kropp inför en tung fysisk påfrestning. Hur gör man det? Jo, genom att gradvis belasta den inför den fysiska påfrestningen, och ge kroppen rätt bränsle i rätt mängd. Bara av detta kommer du säkerligen se minus på vågen i vilket fall, speciellt om du inte har haft problem med övervikt tidigare som jag har uppfattat det som.

Men som sagt: inga konstiga svältdieter, det kommer bara göra det värre, ungefär som att försöka vara aggressiv mot finnar och fet hy och torka ut dem med stark sprittvätt :p Var inte för aggressiv mot kroppen, den kommer bara att slå bakut.

Blir lite väl engagerad tror jag, men om jag själv för 10 år sedan hade vetat det jag vet nu så hade jag förmodligen inte suttit här med mina 40 kilos övervikt.

Räkna ut vad ditt kaloribehov är (bara att googla fram hur man gör), dra av ca 500 kcal, och skriv upp all mat du äter - jag använder Matdagboken, då får man se diagram över näringsvärden och så också.

kl

Har gått cirka 13 km idag, fördelat på två turer. Har ätit hyfsat och har inga känningar i kroppen efter gårdagens (mjuk)start på gymmet. Imorgon bitti blir det invägning och sen en sväng till gymmet. Jag är en rutinmänniska och för att det ska fungera i vardagen så behöver jag göra samma sak minst 5 dagar i veckan, gärna 6 dagar annars blir det kaos för mig. Smyger igång med träningen, planerar att ha två vilodagar i veckan ifrån styrketräning (har program som är uppdelat i överkropp och ben) och 1 vilodag ifrån konditionsträning, just nu ligger fokuset på att komma igång med konditionsträningen och den styrketräningen jag gör just nu är väldigt försiktig och ökas successivt.

Jag har 416 kcal kvar av dagens ranson,betyder det att jag kan ta en kopp kaffe med tillhörande sockerbit och en lussekatt :d ?

Ska få mer hjälp från Shape4life med min träning och kost.
Ytteligare 12 veckors hjälp väntar mig med inriktning på löpning. Det känns skönt att ha någon som talar om för mig vad jag ska träna och hur det ska tränas. Jag har annars svårt att slutföra saker som jag tagit åt mig men detta verkar jag klara :)

Nu måste jag leta reda på en förebild och en bild med mina 10 kg viktnedgång som hon vill använda på hemsidan. Superkul tycker jag :D

Bra kämpat alla. Varje liten bulle man skippar och varje extra steg du tar är en bonus.

kl
Igår skickade jag in mina friskvårdskuponger till GI Viktkoll. Idag fick jag ett mail där de meddelade att kupongerna kommit fram och att de aktiviterat ett 7-månaders medlemskap åt mig. Så i morgon är det dags ät mäta kroppen, väga sig etc.

Ska bli skönt att få tillgång till ett verktyg där jag håller koll på kalorierna och planering av maten.

Kommer börja med GI Rivstartsfas i 4 veckor. Särbon har aldig bantat tidigare och det där med att inte få trycka i sig en macka när han blir lite sugen - DET kommer inte bli populärt...

Planen var också att komma igång med åtminstone en långpromis per dag - men för tillvället är min reaktiva artrit i höfterna VÄLDIGT aktiv... Klarade knappt av en promis på 40 minuter igår. Stod upp och jobbade halva dagen idag innan höfterna skrek... *knaprar Naproxen*

Det är jobbigt när kroppen inte håller för lite promisar :(.

/Lizzie

haha vilka härliga svar du ger :) ska heltklart ta till mig alla tips och råd :)

När det gäller kalorier har jag en app för det med :p jag har visserligen inte utforskat den så mycket men den verkar händig. bara fylla i (eller fota av streckkoderna) de matvaror man äter och ungefär hur mycket man ätit så räknar appen ut resten. Men även där vet jag ju inte hur bra den är egentligen men i terorin låter de ju bra

Jösses vad appreklam jag gör nu då :D
Någon fråga vad träningsappen heter, jag ska kolla upp det men Sambon har Ipaden på jobbet, han borde komma hem ikväll så då kan jag kolla :)

Kl

Dagen börjar bra. Har redan hunnit med dagens pass på motionscykeln. 40 minuter. Det var inte riktigt lika jobbigt som förra gången. Tanken nu är att jag ska köra 40 minuter 3-4 gånger i veckan ett par veckor och sedan öka till 50. Ytterligare 3-4 gånger i veckan ska jag ut och springa. Totalt 6 pass i veckan har jag tänkt. Plus ridning 3-4 gånger i veckan.

Gör ett försök och ser hur det känns i kroppen. Kan alltid byta ut ett pass mot en promenad om det känns för tungt.

*kl

Det är svårt att komma igång när man börjar jobba vid 03-04 varje dag. Blä.

Planen idag är att tömköra coben när jag kommer hem.

Yoghurt och te är i magen.

kl

Tjuvstartar lite smått på programmet som börjar på måndag.
Dagens frukost; en smoothie på kvarg, jordgubbar och lite sockerfri saftsoppa. Lite kaffe på det och några glas vatten nu på fm.

Rolig tråd! Jag hoppar in här också. :)

Jag har gått ned en del under förra våren och sedan legat ganska still men minskat sakta under resten av förra året. På nyårsdagen låg jag jämnt och fint nog 10.0 kilo ifrån min preliminära målvikt. I alla fall fem av dem tänkte jag ta bort ganska snabbt, för att komma i en hög av mina favoritkläder. Resten av vägen kan jag eventuellt bromsa lite, beroende på hur det ser ut och känns, och som sagt är jag inte helt säker på exakt var målet egentligen finns heller.

Kör inledningsvis med pulver och väger mig varje dag men kommer knappast att spamma tråden med mina resultat oftare än en gång i veckan eller så. :)

*knapp*
Jag hänger gärna på här. Väger idag 71kg (-1kg sen startvikt för året), är 166centimeterar lång och har målvikt på 62 kg. Första delmålet är under 68kg. Har varit nere på 68.3kg förra året som minst.

Jag kör på lchf (har gjort det till och från i 3½ år, mestadels till), just nu en mejerifri variant för att kicka igång det. Jag mår bra av lchf och det är det som för mig är enklast att äta, har lite skumma allergier och överkänsligheter. Äter 2-3 gånger om dagen och lägger in PF emellanåt.

Jag styrketränar 2-5 gånger i veckan gym och skivstångspass på Friskis. Tanken är när mitt knä/ben är okej igen att ut och springa igen. Kommer även att börja rida igen här inom snar framtid.

Just idag övar jag också på att inte äta mina känslor. Många av de som blev gravida samtidigt med mig oktober har snart sina RUL.

Jag är tillbaka på typ ruta minus sjuttiofem (bara en äggledare kvar) och just idag är det hårt.

Sysselsätta sig och dricka en massa te brukar hjälpa för mig mot känsloätande. Det går inte alla gånger, men det är iaf ett bra försök. Ta en promenad, plantera om blommorna, gör något som du skulle behöva göra och försök att skingra tankarna, ring en vän och snacka lite.

Idag är dagen då du klarar dina värsta dagar!!
Pepp pepp i massor och en eller två styrkekramar också!! Du klarar det :up:

Kl

66,8 kg idag, alltså -0,9 på tre dagar O_o Ska bort hela helgen och utmaningen blir att hålla maten på en bra nivå ändå, inte för mycket efterrätt dvs :p Är sjuk också så träning kommer inte på fråga.

*kl*
Igår så var det dags, mitt första pass på gymmet. Pust och stön så jobbigt det var, men vilken otroligt skön känsla efteråt när man på skakiga ben gick ut från gymmet och kände sig fantastiskt motiverad. Min personliga tränare är super! Så otroligt mycket svårare det är att ens tänka på att ge upp när det är jobbigt, när man har någon som står och pushar en att fortsätta! Gymkort införskaffat och även ett schema och ett mål för kommande vecka är satt :D
Peppad - Ja!
Träningsvärk - Överallt! :D

Regnet öste ned, men jag gick mina 7 km. Förbrände härliga 437 kalorier. Känns bra trots allt, men ibland är det allt motigt att komma iväg. Hoppas på minskning på vågen på måndag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka