Vikttråden 2015

Hoppar gärna in här! I år börjar jag (för ca hundrade gången :angel:) mitt kämpande mot ett hälsosammare liv! Har i yngre tonår lidit av stora problem med mat, gått från det till vältränad och stark - men nu har jag hamnat i en dålig period där jag gått upp alldeles för mycket. Har inte vågat väga mig än, men började min träning igår, så imorgon kanske det sker! :o - men det är ca 15 kg som ska bort iaf!

Jag har väldigt svårt för att känna hunger- samt mättnadskänslor sedan min ätstörning - och har därför tappat omdömet om vad en "normal" portion är. Antingen glömmer jag helt bort att äta och kommer på kl 20 att jag bara hällt i mig 3 koppar kaffe, eller så äter jag lika mkt som min sambo som har ett väldigt fysiskt krävande jobb (dvs aaaalldeles för mkt för att vara stillasittande student :banghead:) Så ett av mina mål är att hitta en bra balans för mig själv!

Slänger ut en fråga kring det här med maten; jag är som sagt väldigt dålig på att äta kontinuerligt, finns det någon typ av måltidsersättning som är bra att kombinera med vanlig mat? Så att jag exempelvis tar ersättning vid lunch, men vanlig frukost + middag. Har fått för mig att måltidsersättningar endast är optimalt när det ersätter all mat, men det kanske är helt fel? :confused: Känns som jag nu i början skulle behöva en liten "genväg" för att sätta rutinerna att äta 3 ggr per dag.

Jag har bytt ut min lunch mot antingen proteinshake eller kvarg (arlas drickkvarg jordgubb/granatäpple är mums!) ev havregrynsgröt i micron, snabbt o enkelt!

Jag har problemet att jag gärna äter för mkt eller för dåligt till lunchen. Hellre äter jag mer till middagen sen :)

Jag har bytt ut min lunch mot antingen proteinshake eller kvarg (arlas drickkvarg jordgubb/granatäpple är mums!) ev havregrynsgröt i micron, snabbt o enkelt!

Jag har problemet att jag gärna äter för mkt eller för dåligt till lunchen. Hellre äter jag mer till middagen sen :)

Har samma problem som dig på lunchen!
Så har också börjat äta havregrynsgröt och så två stekta ägg! Billigt och bra :D

Enligt min app har jag ca 1000 kcal kvar att äta idag (ridit långtur och gått lite så "tjänat" in lite) och det suger i chokladtarmen att åka ner på hemmakväll och köpa marabous nya choklad med japp i. Jag har ju massa att äta upp för tycker min hjärna... Snälla, pepp för att jag ska låta bli :nailbiting::arghh:

Sådärja, 1/2 vecka avklarad ungefär. Kommit ihåg att äta lunch igår och idag (tack så mycket för era tips!) :D. Och träningen har bestått av styrkepass mån och ons (ett till står på schemat imorgon), samt 5 km powerwalk i tisdags och idag. Känner mig faktiskt peppad på träningen (tror min kropp är i någon slags chock efter att ha flyttats från horisontalläge :angel:).

Nu gäller det ju bara att hålla sig någorlunda nyttig under helgen. Har saker inbokade både fredag- och lördagkväll så det blir nog några glas vin :cautious:

Enligt min app har jag ca 1000 kcal kvar att äta idag (ridit långtur och gått lite så "tjänat" in lite) och det suger i chokladtarmen att åka ner på hemmakväll och köpa marabous nya choklad med japp i. Jag har ju massa att äta upp för tycker min hjärna... Snälla, pepp för att jag ska låta bli :nailbiting::arghh:

Laga något gott till kvällsmat istället! Mycket bättre sätt att spendera dina 1000 kcal!
Dessutom är det ju apjobbigt att behöva åka någonstans, och du kan ju alltid föra över de pengarna till något "roligt-konto" (vet ju inte hur långt du har till affärn, men säg tio spänn för bensinen och tjugo för chokladen typ? Det blir ju en liten peng) Det gör jag just nu, och det är ett himla bra sätt att strunta i att köpa godis. Det blir ju en del pengar till slut!

Tack för peppen @nejlica ! Jag höll mig från hemmakväll :) dock följde en tacochips (saltade) med hem för att ev dippas i lätt creme fraiche chili paprika. Inte säkert jag äter det idag, kanske blir i helgen :) tyvärr följde också en ask dammsugare med :o (dom va snällare kcal än delicato bollar ) MEN jag måste äta mat innan jag får ta en har jag sagt åt mig själv! :angel:
(Skulle ner på stan för att köpa mjölk plus symaskinsolja så därav handling och extra sug..)

Senast ändrad:
I dag känns det inte som att det finns ngt stopp. Har ätit 1600-1800 kalorier och tränat 55 min konditon så det är ok så men jag avskyr känslan av att aldrig bli nöjd/mätt/osugen.

Jag är en stooor godisråtta, skulle jag ha ngt onyttigt hemma så skulle jag äta det direkt!
Men jag har en last som jag låtit vara, annars skulle jag vara galen, och det är pepsi max.
Inga kalorier (men säkerligen massa annat dumt, jag vet), och blir jag väldigt sugen på ngt gott så stillar ett glas pepsi det värsta.

Jag tog ngr bitar mörk choklad och jösses vad det lugnade sig.
Jag tränar och ligger oftast på kaloriunderskott. Jag tror att min kropp säger till i bland.

Jobbigt :( vet hur det är, jag har haft så med frukosten. spelade ingen roll vad jag åt till frukost om det var smörgås fil yoghurt eller annat, magknip nästan direkt. Speciellt om jag åt inom 2 timmar efter det jag gick upp. Ibland gick det bra men oftast inte.

Pallar inte träna idag, Skittrött så får bli både träning och ridning imorgon. Har dock cyklat i 17 min och sen promenad i totalt 45 min idag så det är lite iaf :)

Det är jättejobbigt. Igår mådde jag så fruktansvärt illa för att jag inte kunde äta. Jag blir nämligen otroligt illamående när jag inte äter hela tiden, men samtidigt får jag ont i magen om jag äter. Vi får se vad läkaren säger. :)

Sambon har sagt att han ska laga massor med bra mat nästa vecka då han är hemma och jag ska vara på jobbet en hel del. Blir säkert mycket bättre än att äta McDonalds och kakor!

Ska väga mig imorgon, men tycker inte att det ser helt tokigt ut på bild i alla fall. Troligtvis är det så att jag inte ska gå ner så mycket mer, men måste jobba på att få lite muskler. Blä :p Ge mig styrka.

Det är jättejobbigt. Igår mådde jag så fruktansvärt illa för att jag inte kunde äta. Jag blir nämligen otroligt illamående när jag inte äter hela tiden, men samtidigt får jag ont i magen om jag äter. Vi får se vad läkaren säger. :)

Sambon har sagt att han ska laga massor med bra mat nästa vecka då han är hemma och jag ska vara på jobbet en hel del. Blir säkert mycket bättre än att äta McDonalds och kakor!

Ska väga mig imorgon, men tycker inte att det ser helt tokigt ut på bild i alla fall. Troligtvis är det så att jag inte ska gå ner så mycket mer, men måste jobba på att få lite muskler. Blä :p Ge mig styrka.

Magkatarr?

@Springsteen tycker också att låter som magkatarr.

Här går den lite bättre. Äter tyvärr fortfarande en del godis, men lite mindre än innan. Dessutom hinner jag faktiskt bli hungrig mellan måltiderna och det känns bra. Det var längre sedan sist (läs långt innan jul). Motionen är fortfarande katastrof, men det blir bättre efter att jag flyttat. Hinner inte riktigt rida mitt i pack och flyttkaoset.

Fredag och vägning. Minus 1 kg sen förra veckan! Det går verkligen stadigt nedåt, snabbare än vad jag trodde. Men jag går inte hungrig och jag äter god mat så det är väl bara att köra på :p Känner jag att det behövs så ökar jag naturligtvis på kcal-intaget, det är inte svårare än så. Det viktigaste är att min kropp får tillräcklig med energi för att orka göra det jag vill :)

1/12: 68,2
1/1: 66,8 (-1,4)
9/1: 65,3 (-1,5)
16/1: 64,3 (-1,0)

Imorgon är det lördag = min fria dag. Ska inte räkna kcal och äta gott på kvällen men det betyder inte att jag ska lassa i mig hur mycket som helst såklart. Njuta men med eftertanke :p

För mig går det lite upp och ned med vikten. Ska försöka logga varje morgon nu ett tag så jag får se någon slags kurva, jag pendlar liksom ett par kilo i veckan utan problem så det vore kul att se någon slags långsiktig utveckling. De senaste dagarna har jag legat under 70 i alla fall, och mitt första mål är väl att ligga stadigt under 70, så nu ska jag bara (:cautious:) lyckas hålla mig kvar där över helgen också.

Känns i alla fall som att jag känner mig bekväm i mina egna kläder igen, vilket är både bra och dåligt. Bra av förklarliga skäl, men samtidigt är ju den där akuta "såhär kan jag bara inte ha det en sekund längre"-fasen över så nu gäller det att hålla motivationen från här också :nailbiting: Har tänkt mig i alla fall -5 kg tills i sommar, så jag ligger som högst på min "normalvikt" på 65 kg igen lagom till mitt bröllop. Det går liksom bara inte att kompromissa med, det borde jag väl i alla fall kunna få in i huvudet? :meh:

Egentligen borde väl -10 kg som jag tänkt mig som långsiktigt mål också vara rimligt, men eftersom jag ska försöka ändra mitt levnadssätt långsiktigt också tänker jag att det får ta den tid det tar.

Ikväll blir det i alla fall kolsyrat vatten (med riktig citron i, det är lyxigt :cautious:) till maten och sen en kopp te till fredagsmyset (vilket blir tacochips och grönsaker med dipp :d känns som ett bättre alternativ än vad vi brukar äta i alla fall och jag ska försöka hålla mig till rimliga mängder) så det blir nog bra hoppas jag!

En seriös fundering från en som som överväger att ansluta sig till tråden - känner ni verkligen att den här tråden är ett stöd för er i er viktnedgång med alla skriverier om godis, chips och annat onyttigt? :confused:

I vilket fall. Jag födde barn för ca fyra månader sedan och gick upp lite mer än jag borde ha gjort. Jag har nu satt ner foten och bestämt att jag vill ha tillbaka min kropp, och att jag också måste göra något för att bli av med mitt extrema sockersug. Tidigare när jag försökt gå ner i vikt genom åren har jag haft fokus på att äta kalorisnålt men inte klarat att hålla dieten mer än några veckor eftersom det är så påfrestande att vara hungrig jämt. Och det blir extra påfrestande när man har en liten bebis att ta hand om.

Nu provar jag istället att låta bli allt socker och att öka mängden fett, dvs något LCHF-aktigt. Vilken skillnad! Jag räknar fortfarande kalorier för att säkerställa att jag ligger på underskott. Men jag äter mig mätt vid varje måltid, jag småäter inte och jag går inte och är hungrig mellan måltiderna. Jag är inte heller speciellt sugen på sött. Jag har kalorimässigt lagt mig på en nivå som ska ge -0.5 kg per vecka, men har hittills tappat 3 kg på 12 dagar (förmodligen en del vätska). Målet är att ha gått ner 7 kg till till slutet av mars, dvs om 10 veckor. Det är ett ganska högt satt mål så det är mycket möjligt att jag reviderar det under vägen. Det viktigaste är att jag lyckas förändra mina matvanor och mitt sug till något mer långsiktigt hållbart.

En seriös fundering från en som som överväger att ansluta sig till tråden - känner ni verkligen att den här tråden är ett stöd för er i er viktnedgång med alla skriverier om godis, chips och annat onyttigt? :confused:
[...]
Det viktigaste är att jag lyckas förändra mina matvanor och mitt sug till något mer långsiktigt hållbart.

För mig är det i alla fall till hjälp. När andra skriver något i stil med "jag är så sjukt sugen på... men jag gjorde såhär istället" då får jag en tankeställare tills nästa gång jag är sugen på någonting och kanske lite bra metoder för att hantera det. Hade alla bara skrivit om grönsaker och pulvermat hade jag nog dessutom känt att det är helt ouppnåeligt med en viktnedgång för min del, och slutat försöka. Nu känns det faktiskt rimligt. :up:
Och som du skriver vill jag också långsiktigt förändra mina vanor, men jag tycker det är svårt att veta vad som ens är rimliga vanor och inte. Vill inte utesluta fredagsmys/fika/middagsbjudningar/snabbmat osv. ur mitt liv utan vill ha en taktik för att kunna hantera det på ett bra sätt och hålla det till rimliga mängder.

För mig är det till exempel ett fullgott alternativ att ta en liten bit mörk choklad eller något litet istället för en tårtbit de tre gångerna om året jag tar mig till ett fik men däremot vill jag gärna dricka en latte (gärna chailatte dessutom :o) istället för vanligt kaffe just då. Så nu försöker jag lära in beteendet att inte beställa något gigantiskt bara för att sällskapet gör det och att ta en liten latte. Visst, latte är fortfarande onyttigt, men då känns inte min beställning som en uppoffring utan som något jag är helt nöjd med och då hoppas jag att det ska bli en vana jag kan ta med mig hela livet istället för en quick-fix där jag går ned massor i vikt nu men går upp igen senare.

Så på så vis är alla skriverier om onyttigheter jättebra för mig, för jag måste hitta på metoder för att hantera dem och ha en färdig strategi redan innan jag står inför vilket val det nu än är. Har jag inte tänkt igenom det innan och har en bra metod blir det liksom något onyttigt av bara farten.

Ok dags igen!

Gick upp lite över jul och nyår (toppnotering, men under mens var + 3 kg) men är nu på banan igen.
Passade på att byta vägdag till fredag, så jag får min veckobonus på fredagen och sen har hela veckan emellan känns bra.

Så idag kan jag se som en "ny" invägning och är nu +0,9 kg från var jag var innan jul, men faktiskt 1,4 kg lättare än förra fredagen så visst har jag lyckats vända det!

Det innebär att jag nu har 5,1 kg till mitt första delmål, 35,1 kg till mitt slutmål.

7/9 start
16/1 -6,4 kg totalt från 7/9

Träningen är igång igen, och det känns i kroppen att den ändå börjar hänga med igen.

Försöker dra ned på läskdrickande också, dricker alltid light/zero/max men tror inte det är så bra heller egentligen, men inte varit redo förrän nu. Kan dricka så mkt jag vill på jobbet utan kostnad, så det har varit svårt att inte ta en i kylen, men nu går det förvånansvärt lätt.
:)

@Springsteen tycker också att låter som magkatarr.

Här går den lite bättre. Äter tyvärr fortfarande en del godis, men lite mindre än innan. Dessutom hinner jag faktiskt bli hungrig mellan måltiderna och det känns bra. Det var längre sedan sist (läs långt innan jul). Motionen är fortfarande katastrof, men det blir bättre efter att jag flyttat. Hinner inte riktigt rida mitt i pack och flyttkaoset.

Ja men varför har jag inte tänkt på det innan. Det låter ju helt klart som om det kan vara det!

Skönt att det går lite bättre för dig @systeryster :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 521
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
610
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka