Vikttråden 2015

Yoga verkar väldigt roligt, tyvärr så får jag inte ägna mig åt saker som strechar kroppen eftersom jag är överrörlig i alla leder och behöver således inte bli rörligare, utan snarare stelna till ;) hehe

Yoga behöver inte innebära stretching överhuvudtaget. :)

Ett mantra jag fick lära mig tidigt är "Flexibility without strength is just instability" och instabilitet är det sista man är ute efter i yoga. Jag är också överrörlig i många leder (axlar, rygg och höfter framförallt) och har yogat i många år. Det krävs lite mer kroppsmedvetenhet - man kommer dock väldigt långt med en stor spegel och lite sunt förnuft - för att inte översträcka t.ex. knän och armbågar och för att stanna innan man är i ytterläge. Man kan använda sig av block, kuddar och band för att arbeta sig in i positioner med hjälp av musklerna istället för att låta överrörliga leder bestämma.

Ett ganska enkelt knep för att se om man översträcker eller är i ytterläge är att böja lite på t.ex. benen eller göra rörelsen lite mindre, blir det då MER jobbigt än innan så har man jobbat översträckt/i ytterläge. Det klassiska är att stå med vad man tror är sträckta, raka ben och då kommer överrörliga människor nästan garanterat översträcka knäna. Där kan man stå och hänga hur länge som helst. Böjer man då benen så att de verkligen är raka eller lite, lite böjda (men de känns tokböjda) blir det betydligt jobbigare efter en stund. Samma sak kan testas med armbågarna i en sidoplanka eller i yogaposen på bild två; att hänga på översträckta, låsta armbågar är inte jobbigt, men en microböj kan göra att det istället blir musklerna som får arbeta och då blir det jobbigt. Samma princip gäller när det handlar om att jobba i ytterläge. Man kan t.ex. testa genom en enkel sidostretch; stå rakt upp och ner och böj överkroppen åt sidan. Att bara hänga där i ytterläge är ganska lätt, men att hålla överkroppen uppe någon centimeter ovanför ytterläge kräver att musklerna får jobba.

Är man noga med sådana saker ger yoga väldigt bra stabilitet till kroppen eftersom det stärker både små och stora muskler.

Ursäkta uppsatsen, men det är så många - även läkare, sjukgymnaster etc - som tror att yoga är detsamma som eller måste innefatta stretching och det är en föreställning jag gärna vill ta död på. :)

Yoga behöver inte innebära stretching överhuvudtaget. :)

Ett mantra jag fick lära mig tidigt är "Flexibility without strength is just instability" och instabilitet är det sista man är ute efter i yoga. Jag är också överrörlig i många leder (axlar, rygg och höfter framförallt) och har yogat i många år. Det krävs lite mer kroppsmedvetenhet - man kommer dock väldigt långt med en stor spegel och lite sunt förnuft - för att inte översträcka t.ex. knän och armbågar och för att stanna innan man är i ytterläge. Man kan använda sig av block, kuddar och band för att arbeta sig in i positioner med hjälp av musklerna istället för att låta överrörliga leder bestämma.

Ett ganska enkelt knep för att se om man översträcker eller är i ytterläge är att böja lite på t.ex. benen eller göra rörelsen lite mindre, blir det då MER jobbigt än innan så har man jobbat översträckt/i ytterläge. Det klassiska är att stå med vad man tror är sträckta, raka ben och då kommer överrörliga människor nästan garanterat översträcka knäna. Där kan man stå och hänga hur länge som helst. Böjer man då benen så att de verkligen är raka eller lite, lite böjda (men de känns tokböjda) blir det betydligt jobbigare efter en stund. Samma sak kan testas med armbågarna i en sidoplanka eller i yogaposen på bild två; att hänga på översträckta, låsta armbågar är inte jobbigt, men en microböj kan göra att det istället blir musklerna som får arbeta och då blir det jobbigt. Samma princip gäller när det handlar om att jobba i ytterläge. Man kan t.ex. testa genom en enkel sidostretch; stå rakt upp och ner och böj överkroppen åt sidan. Att bara hänga där i ytterläge är ganska lätt, men att hålla överkroppen uppe någon centimeter ovanför ytterläge kräver att musklerna får jobba.

Är man noga med sådana saker ger yoga väldigt bra stabilitet till kroppen eftersom det stärker både små och stora muskler.

Ursäkta uppsatsen, men det är så många - även läkare, sjukgymnaster etc - som tror att yoga är detsamma som eller måste innefatta stretching och det är en föreställning jag gärna vill ta död på. :)
tack för informationen! Vet dock inte om jag vågar på egen hand utan en instruktör eftersom jag själv kanske inte märker om jag översträcker.. :/

Jag har faktiskt ätit maxmål idag, 1175 jäkla kalorier ;) men jag har också tränat ridning länge, så där försvann lite kalorier sen har jag bara ätit en lätt lunch och lite allbran flingor med lättmjölk till frukost. Så jag ligger nu precis 80 kcal under målet för idag. så nöjd!

tack för informationen! Vet dock inte om jag vågar på egen hand utan en instruktör eftersom jag själv kanske inte märker om jag översträcker.. :/

Det är förstås en viktig aspekt, du ska känna dig trygg! Jag ville bara ta hål på det där med att du inte skulle "få" hålla på med yoga. :)

Ligger massa kalorier under och är inte sugen på att laga mat... Sånt jäkla i-landsproblem :p

Lat och trött efter första dagen på nya jobbet...
Får nog bli ägg, bacon och knäckebröd med makrill, typ.

Ligger massa kalorier under och är inte sugen på att laga mat... Sånt jäkla i-landsproblem :p

Lat och trött efter första dagen på nya jobbet...
Får nog bli ägg, bacon och knäckebröd med makrill, typ.

Haha, hade samma problem förra veckan. Så till denna veckan köpte jag ett nät avocado, känns som det ultimata lösningen! :idea::p

Här blir en sallad till kvällsmat. Fullkornscouscous, går så himla kvickt, kokta ägg, ruccola, några bönor eller kikärter, tomater och lite salladsdressing med olivolja på. Snabbt, enkelt, näringsrikt och borde inte bli så många kalorier (inte räknat än).

30 kilo på din korta kropp borde vara en hel del. Att dietisten inte kommenterar skulle jag tolka som att viktminskningen är rimlig, helt enkelt. Jag ser inte riktigt fördelen med att det skulle gå fortare än så?

Det var inte så jag menade, att det skulle vara _bättre_ om det gick snabbare. Det var snarast tänkt som ett konstaterande att inte ens efter en GBP med allt vad det innebär så går det i sammanhanget särskilt fort nedåt.

Jag är jätteglad att jag fick möjligheten att operera mig och att jag bara haft lindrigare komplikationer (även om jag gråter över håret). Och jag tror också att den stabilare/jämnare nedgången gör att jag faktiskt kommer nå mitt slutmål. Det blir lättare för mig att härda ut sen när det kommer gå lite trögare när jag inte har tappat sju kilo ena veckan och inget alls de två följande t ex.

Rackarns så svårt det är att förklara hur tankarna går! Och snurrar, det gör de.

Den här veckan (eh ja de senaste dagarna) så har t ex hjärnan accepterat portionsstorleken. Den är numer nöjd när magen är nöjd, vilken skillnad!

Jag blir ibland lite "besviken" när jag inser att jag inte kommer kunna klämma en stor påse godis eller äta en hel After noon Tea. Jättefånigt egentligen men tycks ligga i min process för att nå ett lättare liv på sikt, jag behöver sörja och släppa mina ovanor :D

Jag blir ibland lite "besviken" när jag inser att jag inte kommer kunna klämma en stor påse godis eller äta en hel After noon Tea. Jättefånigt egentligen men tycks ligga i min process för att nå ett lättare liv på sikt, jag behöver sörja och släppa mina ovanor :D

Tycker inte det låter det minsta fånigt! Tror jag förstår ungefär hur du menar. Jag har inte ätit godis på ett tag och saknar det inte. Genom livet har choklad alltid varit min stora last, och nu är jag inte ens sugen på det. Jag saknar inte så mycket att äta chokladen, men ibland blir jag nästan ledsen över att jag inte är sugen på den, hur bakvänt det än låter :p

Tycker inte det låter det minsta fånigt! Tror jag förstår ungefär hur du menar. Jag har inte ätit godis på ett tag och saknar det inte. Genom livet har choklad alltid varit min stora last, och nu är jag inte ens sugen på det. Jag saknar inte så mycket att äta chokladen, men ibland blir jag nästan ledsen över att jag inte är sugen på den, hur bakvänt det än låter :p

Jag kan äta typ en halv pingvinstång men egentligen är det ju inte så gott som jag tror att det ska vara. Eller mindre än en halv kula glass (som är precis lika gott som jag tror).

Men jag VILL ju inte vilja äta massa godis etc så jag antar att sorgen kommer ifrån att jag mentalt gör slut :D

@lil-sis jag tror vi är många som förstår den känslan!
Tror också det är vägen till att lyckas behålla vikten. För ett par år sedan slutade jag dricka onyttiga drycker, ingen läsk, juice, mjölk (annat än till kaffet), drog ner på sprit rejält och lite andra förändringar.
Det har inte gjort att jag har kommit ner till min målvikt, men jag är övertygad om att det är det som gjort att jag inte har fortsatte upp.
Nu var det väl inte det jag vill säga, mer än att det handlar om att göra bestående val. :) Jag har själv successivt det senaste halvåret plockat bort mer och mer "onödiga" kalorier. Just den känslan att kommer jag ner på min målvikt så kan jag inte äta det där/ sådär mycket etc. och den tanken är lite jobbig!

Jag blev allergisk mot kakao/choklad så det räcker bara tänka tanken på vad som händer om jag får i mig en smula ;) Det har underlättat min viktnedgång genom åren. Största chokladgrisen det var nog jag!

Det går både framåt och neråt här. Är nu nere på det jag vägde innan sommaren :up:
Totalt sen i torsdags är det nu 3,5 kg.

Träningen går framåt, orkade 60 min crosstrainer i söndags utan att fullständigt döööö. Orkade faktiskt öka lite på slutet. Måste fortfarande småpausa emellanåt för att sänka pulsen lite, men även det blir bättre.
När jag började före jul orkade jag med nöd och näppe 10-15 min

Så.jäkla.skönt att träna i ketos så ni anar inte. Man blir inte direkt som en duracell-kanin (där hjälper BCAAn till lite istället :D) men jäklar vad man blir uthållig. Det är som en känsla av att man orkar mer ju längre man tränar.

@cewe grattis till viktnedgång!
Är det rätt att anta att du äter LCHF? Sedan hur länge? :)

Ja jag äter LCHF. Har ätit det från och till sen 2009 kom jag fram till.
Det har inte bara med vikten att göra, jag mår så mycket bättre i kroppen utan gluten, socker och stärkelse.
Hade fibromyalgi-symptom då 2009 och ramlade över bloggar där personer med den sjukdomen blivit bättre på LCHF.
Sen är jag slarvig och äter "normal" kost mellan varven (mycket stressrelaterat) går upp i vikt och mår allmänt skit

Den här gången kickstartade jag det hela med en 2 dagars LCD kur (low calori diet) men kommer äta ganska strikt LCHF härefter men växla med liberal på helgerna. Kommer lägga till mer kolhydrater än när jag levde über-strikt i våra, pga att jag tränar ganska hårt men de kommer att vara från grönsaker. All socker, pasta, bröd, och ris är bannlysta varje dag, däremot är rotfrukter, potatis och sötpotatis ok på helgerna.

Det blev samma kvällsmat igår som till lunchen igår. :p Inte så värst mycket variation.

Blev tre knäckemackor med ost och turkyoghurt med honung till lunch igen. Har precis ätit en sallad med några bitar haloumi och hemmagjord rhode island dressing! :d Lättare att hålla koll på kalorierna när den är hemmagjord, blev den enkla varianten.

Hör på den här då...till lunch:
En rostmacka, med...
Jasminris, juice från en apelsinm avocado, linfrön och italiensk salladskrydda.

Väldigt mycket godare än det låter, faktiskt. Och jag höll mig mätt tills nu så nu äter jag "röran" med veg. korv och ett ägg :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 520
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Vad skulle ni säga till någon som är suicid? Förutom att hjälp finns att få och här är telefonnumret. Något som inte låter som att man...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: co-SMAD4
·
Fordon Hittade bara gamla trådar så det får bli en ny! Hjälp en okunnig. Behöver lämna in bilen på lite tillfixning. Den är fyra-fem år...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: VLMF
·
  • Låst
Samhälle Jag startar en ny tråd på min fråga om mönstring. Följande frågor kommer här -Om jag fick min prick 2023 december för rattfylla och...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka