Yoga verkar väldigt roligt, tyvärr så får jag inte ägna mig åt saker som strechar kroppen eftersom jag är överrörlig i alla leder och behöver således inte bli rörligare, utan snarare stelna tillhehe
Yoga behöver inte innebära stretching överhuvudtaget.
Ett mantra jag fick lära mig tidigt är "Flexibility without strength is just instability" och instabilitet är det sista man är ute efter i yoga. Jag är också överrörlig i många leder (axlar, rygg och höfter framförallt) och har yogat i många år. Det krävs lite mer kroppsmedvetenhet - man kommer dock väldigt långt med en stor spegel och lite sunt förnuft - för att inte översträcka t.ex. knän och armbågar och för att stanna innan man är i ytterläge. Man kan använda sig av block, kuddar och band för att arbeta sig in i positioner med hjälp av musklerna istället för att låta överrörliga leder bestämma.
Ett ganska enkelt knep för att se om man översträcker eller är i ytterläge är att böja lite på t.ex. benen eller göra rörelsen lite mindre, blir det då MER jobbigt än innan så har man jobbat översträckt/i ytterläge. Det klassiska är att stå med vad man tror är sträckta, raka ben och då kommer överrörliga människor nästan garanterat översträcka knäna. Där kan man stå och hänga hur länge som helst. Böjer man då benen så att de verkligen är raka eller lite, lite böjda (men de känns tokböjda) blir det betydligt jobbigare efter en stund. Samma sak kan testas med armbågarna i en sidoplanka eller i yogaposen på bild två; att hänga på översträckta, låsta armbågar är inte jobbigt, men en microböj kan göra att det istället blir musklerna som får arbeta och då blir det jobbigt. Samma princip gäller när det handlar om att jobba i ytterläge. Man kan t.ex. testa genom en enkel sidostretch; stå rakt upp och ner och böj överkroppen åt sidan. Att bara hänga där i ytterläge är ganska lätt, men att hålla överkroppen uppe någon centimeter ovanför ytterläge kräver att musklerna får jobba.
Är man noga med sådana saker ger yoga väldigt bra stabilitet till kroppen eftersom det stärker både små och stora muskler.
Ursäkta uppsatsen, men det är så många - även läkare, sjukgymnaster etc - som tror att yoga är detsamma som eller måste innefatta stretching och det är en föreställning jag gärna vill ta död på.