Vikttråden 2021

Testa att ta min frukostshake senare,och lämnade barn på dagis och åkte till jobbet först så klockan blev 09.15. Tror jag kommer försöka förskjuta lunchen lite också eftersom dippen kom vid 15 sist.
Just nu känns det i alla fall toppen och ett par baljor kaffe senare så känns inte krångelnatten av alls. Barnen briljerade istället med frukostätning och ombyte/påklädning och ut i bilen till förskolan. Då är allt krångel nattetid glömt :love:
 
Diskussionen i måndags på MFP var självsabotage. Idag köpte barnets pappa en gammal stadsbuss. Hela min varelse AVSKYR när det blir såhär och vill helst äta tills jag mår illa (vilket iofs inte är så mycket numer). Men både med måndagens diskussion i bakhuvudet men kanske framför allt det faktum att jag tycks ha tappa lukt och smak (covid bör jag ha haft typ för två veckor sedan, så det är lite skumt). Vilket är ganska praktiskt just nu, för när det inte smakar något så är det inte så roligt att äta. Nu är det ju ingen långsiktig lösning (hoppas jag) men bra hjälp för att bryta en gammal dålig vana. Hade jag inte behövt anteckna till en föreläsning så hade jag ställt mig på löpbandet och promenerat bort lite ilska och vanmakt.
 
Veckans 2:a fastedag har gått super:banana: Tror det va ett vinnande koncept att senarelägga både frukost och lunchshaken, va knappt hungrig nu när det va dags för kvällsmat nu vid 18.
Har dock druckit lite dåligt med vatten idag så det får bli påfyllning av det ikväll.
 
Diskussionen i måndags på MFP var självsabotage. Idag köpte barnets pappa en gammal stadsbuss. Hela min varelse AVSKYR när det blir såhär och vill helst äta tills jag mår illa (vilket iofs inte är så mycket numer). Men både med måndagens diskussion i bakhuvudet men kanske framför allt det faktum att jag tycks ha tappa lukt och smak (covid bör jag ha haft typ för två veckor sedan, så det är lite skumt). Vilket är ganska praktiskt just nu, för när det inte smakar något så är det inte så roligt att äta. Nu är det ju ingen långsiktig lösning (hoppas jag) men bra hjälp för att bryta en gammal dålig vana. Hade jag inte behövt anteckna till en föreläsning så hade jag ställt mig på löpbandet och promenerat bort lite ilska och vanmakt.

MFP?

Jag förstår din känsla helt och håller och bara det att man inser sitt beteende är ett stort steg på vägen. Jag är också känsloätare och jäklar va svårt det är att hitta andra verktyg för att hantera känslorna.
 
Fast samtidigt är barnet bara 4, jag tänker att man bara skalar av svaret så det blir greppbart för ett såpass litet barn. -Mamma ska äta lite mer grönsaker istället för potatis/pasta/godis för hon tycker det är gott.
Dom andra i familjen behöver ju inte enbart grönsaker eller dietmat? Laga mat alla kan äta och välj det du själv vill ha utav det utan att säga att du väljer bort nåt om ingen frågar varför. Man måste ju inte köra dieter som syns det kan ju räcka långt att bara göra smarta val och äta enligt normal portionsstorlek?

Träna för viktnedgång eller bara träna vet jag inte skillnad på, vet inte om du tänker stå och köra timtal på crosstrainer i vardagsrummet eller hur du tänker dej träning? Även en promenad eller en joggingtur är ju träning.
Här tror jag bara det är att involvera och om barnet vill så låt det haka på, våra tycker ju det är skitkul och all rörelse är ju nyttig och en del av vardagen. Vi är dock aktiva i familjen med både promenader/löpning/skog och jakt/hundar så dom är uppväxta med det.

Jag tror inte man ska se det som ett problem om barnet frågar, framförallt inte när det handlar om så små barn. Det är väl jättebra för framtiden att bara se till att det finns sunda val och alternativ. Att va sund är ju inte lika med smal.

Mitt barn hade aldrig nöjt sig med det svaret. Det skulle komma långa haranger av följdfrågor: kan man äta mest av bara det godaste? Vad händer om man mest äter sallad och inte så mycket potatis? Måste inte kroppen få sån mat som ger energi (vi pratar mycket om proteiner, kolhydrater etc)? Varför lagar du sås om du inte tycker den blir god? Osv osv osv. Jag förstår ju att barn är olika men min unge vill gå till botten med saker. En snabb kommentar om matsvinn härom veckan ledde till flera dagars intensiva diskussioner om klimathot, politik (vem bestämmer om vilka saker vi kan göra för planeten), övergödning, vilka livsmedel som ger minst påverkan på klimatet, vad det står om klimat i förskolans läroplan, och fan och hans moster...
 
En vecka med 5:2

- 1 kg och jag tycker redan att kroppen inte sladdrar lika mycket.

Ny fastedag i dag, går in med lite dåliga förutsättningar, två nätters dålig sömn. Lite för mycket tränad känsla i kroppen = sliten. Blev ett längre skidpass i går än planerat då jag åkte vilse. Håller jag mig under timmen får jag bara energi, men nu blev det 1,5 h och det känns, att det dessutom är andra längre passet i veckan känns :) Jag har inte heller planerat dagens mat vilket inte heller brukar vara en framgångsfaktor, men jag har soppor i skafferiet så jag ska bara bygga upp en väldig motivation för att äta dem....
 
Jag slängde ut alla dietpulver och måltidsersättningar.
Försöker acceptera att jag väger 20 kg mer än jag skulle önska men det är svårt. Det är så jag vill börja gråta varje gång jag ska prova byxor. Ingenting passar! Synd att jag inte får jobba i kjol/klänning..
 
Mitt barn hade aldrig nöjt sig med det svaret. Det skulle komma långa haranger av följdfrågor: kan man äta mest av bara det godaste? Vad händer om man mest äter sallad och inte så mycket potatis? Måste inte kroppen få sån mat som ger energi (vi pratar mycket om proteiner, kolhydrater etc)? Varför lagar du sås om du inte tycker den blir god? Osv osv osv. Jag förstår ju att barn är olika men min unge vill gå till botten med saker. En snabb kommentar om matsvinn härom veckan ledde till flera dagars intensiva diskussioner om klimathot, politik (vem bestämmer om vilka saker vi kan göra för planeten), övergödning, vilka livsmedel som ger minst påverkan på klimatet, vad det står om klimat i förskolans läroplan, och fan och hans moster...
Kan ju lätt konstatera att vi inte har samma samtalsämnen i våra hushåll. Våra barn har störst fokus på lek och prata om hundarna, fåren, att vi ska åka till skogen och husvagnen.
 
Funderar på när man ”ska” väga sej efter fasta. Jag har vägt mej på torsdagar och fredagar alltid och i så fall så har jag efter första 5:2 veckan gått ner 2,3kg Men jag tror det blir lite missvisande och tänker väga mej imorgon med när jag har ätit normalt dagen före.
 
Jag har haft en usel vecka hittills, liksom en usel andra halva av förra veckan. Jag märker att jag blir hungrigare när jag stressar. Eller snarare att jag känner mig trög i huvudet - och att ta något att äta blir liksom ett sätt att hitta fokus och kunna köra på. Väldigt dumt och inte undra på att jag har gått upp massor i vikt de senaste åren. Jag MÅSTE hitta lite bättre balans i tillvaron.

Idag har jag tagit en påtvingad sovmorgon och superkort arbetsdag. Jag tänker inte börja jobba förrän klockan 9 och tänker hålla mig till 6 timmar, Trots allt har jag redan jobbat 37 h denna vecka.
 
Mitt barn hade aldrig nöjt sig med det svaret. Det skulle komma långa haranger av följdfrågor: kan man äta mest av bara det godaste? Vad händer om man mest äter sallad och inte så mycket potatis? Måste inte kroppen få sån mat som ger energi (vi pratar mycket om proteiner, kolhydrater etc)? Varför lagar du sås om du inte tycker den blir god? Osv osv osv. Jag förstår ju att barn är olika men min unge vill gå till botten med saker. En snabb kommentar om matsvinn härom veckan ledde till flera dagars intensiva diskussioner om klimathot, politik (vem bestämmer om vilka saker vi kan göra för planeten), övergödning, vilka livsmedel som ger minst påverkan på klimatet, vad det står om klimat i förskolans läroplan, och fan och hans moster...

Låter som du har en klok unge 😊
 
Försöker tänka på hur vi pratade om mat och träning hemma när jag var liten. Jag kommer från en sportfamilj och vi har aldrig pratat om vikt, däremot väldigt mycket om träning och rätt lite om mat. "Man mår bra av att röra på sig" var nog en standardfras hemma, oavsett om mamma tvingade ut oss att leka eller själv tränade. Mår bra, blir pigg, blir stark. Gällande mat var det nog samma diskussioner som alla andra har med sina barn, man blir stor och stark av broccoli eller mår dåligt om man äter för mycket godis. Hade jag haft familj så hade jag nog hållit mig till dessa fraser. Sen är ju detta ytterligare en anledning att tänka hållbart och långsiktigt, och inte göra extrema ändringar under kortare perioder.

(Man kan också ställa sig frågan, varför skulle jag vilja något för mig själv som jag inte önskar mina barn)
 
6/1 90 kg
14/1 89 kg
21/1 88 kg

28/1 87 kg

Trots diverse skadeproblem den här veckan så är jag så glad att det går åt rätt håll! Det gör det mycket enklare att motstå hungerskänslorna som ibland känns övermäktiga. Kör stenhårt på min mealsizer, räknar kalorierna i Lifesum och fokuserar på daglig rörelse. Förhoppningen är ju att hitta en balans så jag inte för all framtid behöver känna att det är en sån här kamp, men det får bli efter delmålet som kräver lite snabbare takt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
751
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 968
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp