Vikttråden 2021

Överlevde att maken och barnen fick världens smaskigaste carbonara och jag fick en ”chokladshake”
Faktiskt rätt nöjd med min karaktär idag:up:
Jag äter faktiskt samma mat som familjen till middag på mina fastedagar. Det gör stor skillnad för humöret. ☺️
Jag kör shake till frukost, vlcd soppa till lunch och sedan en halv portion middag.

Vi har hello fresh ett par dagar i veckan så då är maten redan kcal beräknad och så väljer vi en rätt på max 600 kcal dvs 300 för mig. 👍

Jag absolut hatar att räkna kalorier så på detta sätt slipper jag det 😁
 
Jag äter faktiskt samma mat som familjen till middag på mina fastedagar. Det gör stor skillnad för humöret. ☺️
Jag kör shake till frukost, vlcd soppa till lunch och sedan en halv portion middag.

Vi har hello fresh ett par dagar i veckan så då är maten redan kcal beräknad och så väljer vi en rätt på max 600 kcal dvs 300 för mig. 👍

Jag absolut hatar att räkna kalorier så på detta sätt slipper jag det 😁
Jag vill inte räkna kalorier heller och kör istället 3 vlcd shakes med 150kcal/st plus att jag har lite mjölk i kaffet. Kaffe utan mjölk va lite för hardcore för mej så jag valde bort att äta min frukt som jag tänkt äta för att stilla min inre ponny som egentligen vill tugga på nåt. Välsmakande kaffe va viktigare!
Tycker ändå dagen gått otroligt bra :up: Inga större kymmers alls. Får ju äta imorgon!
 
Fastedag nr 2, var lite nyfiken om det skulle funka med fasta idag. Dels så körde jag ett längre pass skidor i går som borde tömt kroppen, dels så var jag på jobbet idag vilket innebär tidig uppstigning 1:45 min i bil enkel väg.

kaffe och citronvatten till frukost

kaffe och citronvatten till morgonmötet på jobbet (sneglade bara lite på de chokladöverdragna havrekakorna)
Viktväktarnas linssoppa till lunch 220 kcal
Citronvatten, citronvatten, citronvatten
Kom hem vid 18:30 åt då två kokta ägg typ 200 kcal.
Till kvällssnack blev det en knäckemackor med en skiva kokt skinka och några gurkskivor.

i mål med denna dagen och det gick över förväntan!

dock märker jag inget på vågen ännu, den här 40-åriga kroppen som har tagit över mig beter sig inte likadant som min tidigare, men ger det någon dag till innan jag börjar misströsta 😁
 
Fastedag nr 2, var lite nyfiken om det skulle funka med fasta idag. Dels så körde jag ett längre pass skidor i går som borde tömt kroppen, dels så var jag på jobbet idag vilket innebär tidig uppstigning 1:45 min i bil enkel väg.

kaffe och citronvatten till frukost

kaffe och citronvatten till morgonmötet på jobbet (sneglade bara lite på de chokladöverdragna havrekakorna)
Viktväktarnas linssoppa till lunch 220 kcal
Citronvatten, citronvatten, citronvatten
Kom hem vid 18:30 åt då två kokta ägg typ 200 kcal.
Till kvällssnack blev det en knäckemackor med en skiva kokt skinka och några gurkskivor.

i mål med denna dagen och det gick över förväntan!

dock märker jag inget på vågen ännu, den här 40-åriga kroppen som har tagit över mig beter sig inte likadant som min tidigare, men ger det någon dag till innan jag börjar misströsta 😁
Jag har också haft fastedag idag 👍

Riktigt hårt träningspass där jag fick stifta bekantskap med mina sneda magmuskler 😱

Efter det passet (eller typ 30 min efter) så har jag haft så mycket energi så jag vet inte vad. Förstår ingenting, jag har tränat hårt och fastat men känner vara WHOOP WHOOP OH YEAH OH YEAH :banana:
 
Jag tycker det här med viktnedgång är så otroligt problematiskt sen jag fick barn. Nu är ungen 4 år och jag ser faktiskt inga som helst möjligheter för mig att gå på någon form av "diet" eller göra någon slags "träningsregim" utan att ungen direkt skulle märka det och börja fråga. Och är det något jag tänker kämpa för så är det att inte skapa hjärnspöken gällande kroppen för mitt lilla barn (tids nog möter hon ändå en massa galna idéer om vad en kvinnlig kropp ska vara). Men ja, det är supertufft att navigera det här läget tycker jag.
 
Jag tycker det här med viktnedgång är så otroligt problematiskt sen jag fick barn. Nu är ungen 4 år och jag ser faktiskt inga som helst möjligheter för mig att gå på någon form av "diet" eller göra någon slags "träningsregim" utan att ungen direkt skulle märka det och börja fråga. Och är det något jag tänker kämpa för så är det att inte skapa hjärnspöken gällande kroppen för mitt lilla barn (tids nog möter hon ändå en massa galna idéer om vad en kvinnlig kropp ska vara). Men ja, det är supertufft att navigera det här läget tycker jag.
Det är en av anledningarna till att jag äter samma middag som familjen, bara lite mindre. Våra barn (6 och 3) har inte märkt något alls där. Däremot har de märkt att jag tränar men då har jag svarat att det är så att jag orkar busa mer med dem och det köper de. Det kanske spelar in att båda våra barn har fritidsaktiviteter (inte just nu pga Corona då) och därmed tycker att träning är en självklar del av vardagen.
 
Det är en av anledningarna till att jag äter samma middag som familjen, bara lite mindre. Våra barn (6 och 3) har inte märkt något alls där. Däremot har de märkt att jag tränar men då har jag svarat att det är så att jag orkar busa mer med dem och det köper de. Det kanske spelar in att båda våra barn har fritidsaktiviteter (inte just nu pga Corona då) och därmed tycker att träning är en självklar del av vardagen.

Min dotter märker till och med när jag minskar portionerna. Skönt att det funkar för er! Träning är ju lite en annan sak, det håller jag med om, men just mat är så himla svårt att mörka när en samtidigt pratar så mycket med barnet om hur en behöver olika typer av mat för olika syften i kroppen, och försöker undvika att prata om "dålig" mat osv... :/
 
Jag tycker det här med viktnedgång är så otroligt problematiskt sen jag fick barn. Nu är ungen 4 år och jag ser faktiskt inga som helst möjligheter för mig att gå på någon form av "diet" eller göra någon slags "träningsregim" utan att ungen direkt skulle märka det och börja fråga. Och är det något jag tänker kämpa för så är det att inte skapa hjärnspöken gällande kroppen för mitt lilla barn (tids nog möter hon ändå en massa galna idéer om vad en kvinnlig kropp ska vara). Men ja, det är supertufft att navigera det här läget tycker jag.
Svår balansgång, både med pojkar och flickor.

Vår äldste som är 4 i april och han märker också om jag inte äter och han är en riktig feeder i miniformat. Äter han äter alla. Punkt slut. Han blir ledsen om inte alla äter.
Men han köpte fastedagen med att jag sa att mamma dricker shake idag och sen fick han smaka lite. När jag äter vanligt äter jag åt lchf håller och det bryr han sej inte om, han får ju smaka han också och sen är det inga konstigheter.
Att jag tränar är inga konstigheter, han har åkt löparvagn sedan han va stor nog för sittvagn. Han tycker det är hysteriskt roligt när jag tränar hemma med medicinboll och gummiband och både han och lillebror hakar på.
jag försöker involvera istället för att dölja. Rörelse är ju bra och roligt.
Dieter försöker jag smussla lite med, därför känns det enkelt med 5:2 och jag har lagt fastedagarna när dom är på förskolan för då är det bara kvällsmaten som blir lite annorlunda.
 
Svår balansgång, både med pojkar och flickor.

Vår äldste som är 4 i april och han märker också om jag inte äter och han är en riktig feeder i miniformat. Äter han äter alla. Punkt slut. Han blir ledsen om inte alla äter.
Men han köpte fastedagen med att jag sa att mamma dricker shake idag och sen fick han smaka lite. När jag äter vanligt äter jag åt lchf håller och det bryr han sej inte om, han får ju smaka han också och sen är det inga konstigheter.
Att jag tränar är inga konstigheter, han har åkt löparvagn sedan han va stor nog för sittvagn. Han tycker det är hysteriskt roligt när jag tränar hemma med medicinboll och gummiband och både han och lillebror hakar på.
jag försöker involvera istället för att dölja. Rörelse är ju bra och roligt.
Dieter försöker jag smussla lite med, därför känns det enkelt med 5:2 och jag har lagt fastedagarna när dom är på förskolan för då är det bara kvällsmaten som blir lite annorlunda.
Våra barn är så extremt picky med maten (det de älskar ena dagen kan man inte äta nästa 🙄) och den stora brottas i perioder med sväljfobi så hos oss är det fullt normalt att man äter lite /inget/något helt annat /dricker näringsdryck vilket kan vara en anledning till att de inte ens märker om jag inte äter en full portion. Försöker dock hålla fastan till måndag och torsdag just för att det bara är middagen vi är tillsammans då.
 
Vi äter ju enl kostschema hemma vilket passar alla egentligen. Barnet (nästan 4 år) får äta så mycket han vill och att jag inte äter massor är inget annorlunda för honom, så har det ju alltid varit (iom min GBP). Det svåraste är eg att få pappan att sluta äta godis typ varje dag, det är ju inte så att det går att sitta i bilen och äta en påse Zoo och tro att barnet inte märker det ...

Det roligaste han (barnet) vet är när jag går på löpbandet :rofl: "mamma gå på bandet" och så sitter han i soffan medan jag går. Han går själv (noggrant övervakad förstås) ibland också, på lägsta hastigheten och i typ 30 sekunder.
 
Det här med barn och kost.
Vi har två helt olika typer, en vi måste packa i mat och en vi måste hindra. Jag tycker att vi ändå har ett bra resonemang och hyfsat fungerande rutiner här hemma. Maken har en tarmsjukdom som gör att han i perioder måste äta väldigt lätt och lite kost. Detta är barnen medvetna om "pappa måste äta så här för att må bra och inte bli sjuk" vi pratar också om att man då måste äta bra mat för att må bra och tyvärr inte alltid kan äta dålig mat för då kan man bli sjuk.

Med äldsta barnet om snart nio måste vi prata om kost som livsviktigt, när man kommer hem från en tvåtimmar lång och svettig hockeyträning måste kroppen få i sig bra energi. Man måste också äta innan ett sådant pass så att kroppen orkar.

Med den minsta är det tvärt om, där måste vi prata i termer som att känna om man är mätt, vänta lite innan man tar mer. Det känns inte jätteroligt, men om vi inte ger sexåringen bra vanor nu, när ska vi då göra det?

Pga alla aktiviteter så äter vi inte alltid samtidigt, vilket gör det lättare och mindre i ifrågasatt för oss varför vi äter si eller så.
 
Jag har inte ätit godis, snacks, glass eller bakverk på 3 1/2 vecka. Jag har knappt varit sugen vilket är helt otroligt då jag är en riktig godisgris.
Joggar varannan dag och promenerar varannan dag. Börjar bli en utmaning i takt med att minusgraderna blir fel men jag ska hålla i. Har rört mig ca 32 mil hittills i januari.
Äter all mat och tror att det är ett måste för mig. Vill tänka långsiktigt.
 
Våra barn är så extremt picky med maten (det de älskar ena dagen kan man inte äta nästa 🙄) och den stora brottas i perioder med sväljfobi så hos oss är det fullt normalt att man äter lite /inget/något helt annat /dricker näringsdryck vilket kan vara en anledning till att de inte ens märker om jag inte äter en full portion. Försöker dock hålla fastan till måndag och torsdag just för att det bara är middagen vi är tillsammans då.

Jag försöker också hålla det till dom dagarna vi bara har middagen ihop, sen är det inte alltid jag äter kvällsmat samtidigt i vilket fall eftersom jag oftast löptränar kvällstid och då vill jag inte ha ätit precis innan. Så på det viset blir det ingen jättestor sak.
 
Tyckte första fastedagen gick fint, va inte överdrivet hungrig eller påverkad. Liten dipp på eftermiddagen bara. Men jag hade apsvårt att somna och jag va helt genomfrusen och när jag väl somnat då började "Cirkus 2åring" sin nattshow... Tack så mkt.. Så skitsömn alltså.
Men jag va inte utsvulten på nåt vis i morse, utan det va som vilken morgon som helst.
 
Jag tycker det här med viktnedgång är så otroligt problematiskt sen jag fick barn. Nu är ungen 4 år och jag ser faktiskt inga som helst möjligheter för mig att gå på någon form av "diet" eller göra någon slags "träningsregim" utan att ungen direkt skulle märka det och börja fråga. Och är det något jag tänker kämpa för så är det att inte skapa hjärnspöken gällande kroppen för mitt lilla barn (tids nog möter hon ändå en massa galna idéer om vad en kvinnlig kropp ska vara). Men ja, det är supertufft att navigera det här läget tycker jag.

Min pojk är 3.5 och är väldigt svår med maten. Han skulle helst bara äta yoghurt. Därför tycker jag viktväktarna funkar ypperligt. Jag äter normalt med mer grönsaker. Träning tycker jag det är sunt att barnen lär sig att man gör. Vi är över lag en ganska aktiv familj.

Att lära barnen en hälsosam livsstil tycker jag är jätteviktigt.
 
Min pojk är 3.5 och är väldigt svår med maten. Han skulle helst bara äta yoghurt. Därför tycker jag viktväktarna funkar ypperligt. Jag äter normalt med mer grönsaker. Träning tycker jag det är sunt att barnen lär sig att man gör. Vi är över lag en ganska aktiv familj.

Att lära barnen en hälsosam livsstil tycker jag är jätteviktigt.

Mitt inlägg handlade ju precis om det, en hälsosam livsstil utan fokus på mat, vikt och smalhet. Jag tycker det är svårt att gå ner i vikt med ett barn i huset som uppmärksammar precis alla förändringar. Jag vill inte äta annan mat än hon gör, och hon behöver varenda kalori hon kan få i sig, och jag vill inte ta bort livsmedel eller äta markant mindre än en normal portion mat därför att hon skulle fråga om det och jag skulle inte kunna svara på något bra sätt utan att ljuga. Träning är en sak, träning för viktnedgång är en helt annan sak. Ja, helt enkelt, jag tycker det är mycket mer komplext än att det handlar om en "hälsosam livsstil".
 
Mitt inlägg handlade ju precis om det, en hälsosam livsstil utan fokus på mat, vikt och smalhet. Jag tycker det är svårt att gå ner i vikt med ett barn i huset som uppmärksammar precis alla förändringar. Jag vill inte äta annan mat än hon gör, och hon behöver varenda kalori hon kan få i sig, och jag vill inte ta bort livsmedel eller äta markant mindre än en normal portion mat därför att hon skulle fråga om det och jag skulle inte kunna svara på något bra sätt utan att ljuga. Träning är en sak, träning för viktnedgång är en helt annan sak. Ja, helt enkelt, jag tycker det är mycket mer komplext än att det handlar om en "hälsosam livsstil".
Fast samtidigt är barnet bara 4, jag tänker att man bara skalar av svaret så det blir greppbart för ett såpass litet barn. -Mamma ska äta lite mer grönsaker istället för potatis/pasta/godis för hon tycker det är gott.
Dom andra i familjen behöver ju inte enbart grönsaker eller dietmat? Laga mat alla kan äta och välj det du själv vill ha utav det utan att säga att du väljer bort nåt om ingen frågar varför. Man måste ju inte köra dieter som syns det kan ju räcka långt att bara göra smarta val och äta enligt normal portionsstorlek?

Träna för viktnedgång eller bara träna vet jag inte skillnad på, vet inte om du tänker stå och köra timtal på crosstrainer i vardagsrummet eller hur du tänker dej träning? Även en promenad eller en joggingtur är ju träning.
Här tror jag bara det är att involvera och om barnet vill så låt det haka på, våra tycker ju det är skitkul och all rörelse är ju nyttig och en del av vardagen. Vi är dock aktiva i familjen med både promenader/löpning/skog och jakt/hundar så dom är uppväxta med det.

Jag tror inte man ska se det som ett problem om barnet frågar, framförallt inte när det handlar om så små barn. Det är väl jättebra för framtiden att bara se till att det finns sunda val och alternativ. Att va sund är ju inte lika med smal.
 
Dagen kan sammanfattas med ett enda ord: SKIT

Kaos på jobbet, inte bara mycket att göra utan kaos på helt andra nivåer där jag tvingas ut på rättsligt obeprövad mark ngt jag tycker är extremt jobbigt. Det har blivit både en och två helt onödiga vändor till skafferiet. Inte i den mängd det brukar vara men betydligt mer än jag känner mig bekväm med.

Pga kaoset hann jag inte träna på lunchen utan tänkte att det får jag ta när dottern somnat...

Jo så att halv tio, lite sådär lagom mosig, kände jag mig verkligen sugen på att träna. Eller inte..

Och träningsbh:n hade gått och gömt sig och jag var allmänt seg och sur.

Påbörjade iaf första filmen och kände att det ändå funkade hyfsat. Lagom till slutet drar jag till ljumsken för att tja det är sådant som händer när man är trött och redan i vanliga fall jäkligt klumpig.

Andra filmen är mage och det går väl an, får modifiera de övningar där benet ska röras framåt eller åt sidan för det är inte alls trevligt. Blir bara värre och när det är dags för tredje filmen och den visar sig vara rumpa /ben dvs bara övningar där benet ska röras fram eller åt sidan så fick jag nog och stängde av.

Satte mig och tjurade en stund och nu skriver jag här. Vilken SKITDAG rent ut sagt. Nu vill jag ha en ny dag med fågelkvitter, sol och roliga saker.
 
Fastedag nr 2 idag. Barnen har nån sorts ful ovana att krångla varannan natt och natten till idag va lite halvrörig, först kom den äldste och kröp ner. Fine han somnar i regel direkt. Vid 3 (som alltid) vakna lilleplutt, jag gick dit och somna om hos honom. 1h senare vaknade store av jag va borta och kom och knödde sej ner i 80sängen med oss.. jätteskönt verkligen, så jag smög därifrån och hade precis somnat om och då vaknade liten igen och så höll det på till 06.
UNDERBART!!!
Ska bli kul att fasta när energin är låg, men tänker att det är lika bra att ta allt jävligt samma dag :rofl:
Jobbar i alla fall bara halvdag och är ledig imorgon:up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
751
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 968
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp