Vikttråden 2021

@SiZo

Du kanske kan börja med flera småpåsar om det känns tufft att gå från en stor påse till en liten? Faktum är att du kan äta FYRA påsar på en kväll och är då uppe i 160g (de är på 40 g de jag köper i alla fall), dvs mindre än en vanlig 200g-påse (vet inte hur stor påse du brukar köpa). Eller köra 2 på fredag och 2 på lördag - kan äta chips två kvällar men det blir ändå nyttigare än att äta en hel vanlig påse på en kväll.

(Faktum är att just chips är min gottelast och jag kan absolut inte tänka mig att sluta äta chips helt. Jag trodde ALDRIG att jag skulle kunna acceptera de där små pluttpåsarna, men ack så förvånad jag blev över att det faktiskt gick. OCH jag har denna månad faktiskt stått still i vikt och inte ökat. Dock bara en månad så jag tar inte ut något i förskott, och vet ju inte om det alls har något samband med just chipsändringen (började med småpåsarna i mars).
 
Jag tror fortfarande att det är viktigt att fokusera på de långsiktiga förändringarna man är beredd att göra, för att kunna må bättre över tid. Risken finns att det du ser som "motivation" bara är en kortsiktig belöning, och det kanske inte håller i längden att upprätthålla en livsstilsförändring genom kortsiktiga belöningar? Risken finns att man bara hamnar i jojoträsket och tappar hoppet pga uteblivna långsiktiga resultat...

Jag vet inte, jag spånar bara. Jag menar inte att du INTE ska göra det du tror är bra för dig, tvärtom - du känner dig själv och din historik bäst, så dina val och beslut måste ligga hos dig. Jag försöker bara resonera lite kring olika strategier, så att du kan bottna i vad du tror kommer funka för just dig.
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka långsiktigt. Den kalorinivån jag behöver ligga på för att hålla vikten är för låg för att jag ska kunna få i mig allt jag behöver om jag inte verkligen ska tänka på varenda lite pryl jag stoppar i mig, och så vill jag inte leva. Jag har ju redan innan nu på 5/2 tänkt på vad jag äter, ätit små portioner förutom just chipsen och runt tentorna.

Så i längden hoppas jag att det på länken kommer fungera och skrivas ut fritt... https://www.iflscience.com/health-a...-weight-by-20-percent-according-to-new-study/
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka långsiktigt. Den kalorinivån jag behöver ligga på för att hålla vikten är för låg för att jag ska kunna få i mig allt jag behöver om jag inte verkligen ska tänka på varenda lite pryl jag stoppar i mig, och så vill jag inte leva. Jag har ju redan innan nu på 5/2 tänkt på vad jag äter, ätit små portioner förutom just chipsen och runt tentorna.

Så i längden hoppas jag att det på länken kommer fungera och skrivas ut fritt... https://www.iflscience.com/health-a...-weight-by-20-percent-according-to-new-study/

Fast även där poängteras att det inte ska ses som en magisk lösning utan utmaningen är fortfarande att undvika att gå upp igen när behandlingen är över, och att kostomläggning och motion fortfarande är nyckeln på längre sikt.

Vad tänker du om chipsen då, kan det vara något att gå över till små påsar?
 
Fast även där poängteras att det inte ska ses som en magisk lösning utan utmaningen är fortfarande att undvika att gå upp igen när behandlingen är över, och att kostomläggning och motion fortfarande är nyckeln på längre sikt.

Vad tänker du om chipsen då, kan det vara något att gå över till små påsar?
Med min ämnesomsättning så tänker jag att det blir livslång behandling 🤪
Nä jag väljer att inte tänka för mycket på det. Det blir för jobbigt helt enkelt. Jag vet ju att jag behöver ligga på ca 1000 kalorier/dag för att inte gå upp liksom. Det är ett senare problem. Ska jag tänka för mycket på det nu så landar jag snarare i att jag orkar inte och skiter i att ens försöka gå ner i vikt.
 
Med min ämnesomsättning så tänker jag att det blir livslång behandling 🤪
Nä jag väljer att inte tänka för mycket på det. Det blir för jobbigt helt enkelt. Jag vet ju att jag behöver ligga på ca 1000 kalorier/dag för att inte gå upp liksom. Det är ett senare problem. Ska jag tänka för mycket på det nu så landar jag snarare i att jag orkar inte och skiter i att ens försöka gå ner i vikt.

Jag förstår att det känns övermäktigt och att det då blir att man skjuter på problemet istället. Det är du inte ensam om, och därför tänker jag att det är viktigt att inte sätta upp orealistiska mål. Det som händer när man gör det är att man ger sig själv det enda alternativet att misslyckas och då kommer man garanterat inte orka fortsätta försöka.

Chipspåsar, kan det vara en liten förändring utan stora krav på snabba resultat, men ändå en liten förändring i ätandet?
 
Jag förstår att det känns övermäktigt och att det då blir att man skjuter på problemet istället. Det är du inte ensam om, och därför tänker jag att det är viktigt att inte sätta upp orealistiska mål. Det som händer när man gör det är att man ger sig själv det enda alternativet att misslyckas och då kommer man garanterat inte orka fortsätta försöka.

Chipspåsar, kan det vara en liten förändring utan stora krav på snabba resultat, men ändå en liten förändring i ätandet?
Ja just nu skiter jag ju i chipsen. Problemet är ju lite att i pandemin så finns ju inte mycket annat nöje att ha. När jag har häst igen så tror jag att det blir mycket lättare. Dels hålls man ifrån där maten finns, och så rör man på sig mer. Win win!

Men tyvärr så lär hästägandet dröja flera år.
 
Ja just nu skiter jag ju i chipsen. Problemet är ju lite att i pandemin så finns ju inte mycket annat nöje att ha. När jag har häst igen så tror jag att det blir mycket lättare. Dels hålls man ifrån där maten finns, och så rör man på sig mer. Win win!

Men tyvärr så lär hästägandet dröja flera år.

Ja visst längtar vi alla tills att pandemin är över! Även om det dröjer flera år tills du kan ha häst igen så finns det ju ändå mycket man kan göra innan dess, när vi snart kan börja leva mer normalt igen. Förhoppningsvis under hösten i alla fall, då hoppas jag att vaccineringen är tillräckligt utbredd och smittspridningen låg. Vad vill du göra när man kan leva mer som vanligt?

Vad menade du med chipsen? Skiter i chipsen som att du inte äter chips alls nu, eller skiter i som att du struntar i hur mycket du äter?
 
Ja visst längtar vi alla tills att pandemin är över! Även om det dröjer flera år tills du kan ha häst igen så finns det ju ändå mycket man kan göra innan dess, när vi snart kan börja leva mer normalt igen. Förhoppningsvis under hösten i alla fall, då hoppas jag att vaccineringen är tillräckligt utbredd och smittspridningen låg. Vad vill du göra när man kan leva mer som vanligt?

Vad menade du med chipsen? Skiter i chipsen som att du inte äter chips alls nu, eller skiter i som att du struntar i hur mycket du äter?
Jag äter inte chips alls nu, som jag redan har skrivit.

Det vet jag inte, hästar är ju typ mitt enda intresse, så det är lite knepigt. Men man kan ju iaf hitta på aktiviteter som kommer, gå på museum, gå till yoump och hoppa studsmatta osv osv. Det finns saker att göra, nu vågar man ju inte göra nåt.
 
Jag äter inte chips alls nu, som jag redan har skrivit.

Det vet jag inte, hästar är ju typ mitt enda intresse, så det är lite knepigt. Men man kan ju iaf hitta på aktiviteter som kommer, gå på museum, gå till yoump och hoppa studsmatta osv osv. Det finns saker att göra, nu vågar man ju inte göra nåt.

Ok, fick intrycket att det var något nyligen bestämt när du skrev det i måndags så att det liksom inte var "implementerat" än. Och eftersom du förkastade alla andra förslag, inklusive mindre storlek på påsarna med hänvisning till att det inte blir lika mycket, så tolkade jag det som att du är orolig för att du inte kommer att lyckas hålla i att avstå från chipsen. Därav att jag är fokuserad hur du kan göra för att ändå kunna äta chips i framtiden, men på ett mer hållbart sätt. För mig är generellt inte total avhållsamhet ett alternativ, då ger jag upp direkt, så därför försöker jag se andra lösningar.

Men om du redan lyckats med den förändringen, och att hålla det, så är det ju jättebra och värt en klapp på axeln av dig själv! Det svåraste tycker jag är att gå från obegränsat till inget, och sedan lyckas hålla det...därav att jag tjatar om att göra mindre och stegvisa förändringar som är lättare att klara av och att hålla i, för det funkar bäst för mig. Men vi är som sagt olika, och får välja de strategier som funkar för oss själva.
 
Ok, fick intrycket att det var något nyligen bestämt när du skrev det i måndags så att det liksom inte var "implementerat" än. Och eftersom du förkastade alla andra förslag, inklusive mindre storlek på påsarna med hänvisning till att det inte blir lika mycket, så tolkade jag det som att du är orolig för att du inte kommer att lyckas hålla i att avstå från chipsen. Därav att jag är fokuserad hur du kan göra för att ändå kunna äta chips i framtiden, men på ett mer hållbart sätt. För mig är generellt inte total avhållsamhet ett alternativ, då ger jag upp direkt, så därför försöker jag se andra lösningar.

Men om du redan lyckats med den förändringen, och att hålla det, så är det ju jättebra och värt en klapp på axeln av dig själv! Det svåraste tycker jag är att gå från obegränsat till inget, och sedan lyckas hålla det...därav att jag tjatar om att göra mindre och stegvisa förändringar som är lättare att klara av och att hålla i, för det funkar bäst för mig. Men vi är som sagt olika, och får välja de strategier som funkar för oss själva.
Jag tänker att jag tar bort det helt en period, och sedan kanske köper minipåsar.
 
Jag kör en lågperiod nu faktiskt. 150kcal ägg till frukost, 200kcal huel till lunch och nässlor i olika former till middag. Kommer då upp i 1000kcal per dag. Osten till gårdagens pasta var nog de flesta kalorierna men så värt det :angel:
 
Jobbar på en ny minsta vikt på 106,8
vikt.PNG
 
Startvikt 18/12
22/12: - 0,4kg
28/12: - 0,5kg
2/1: +0,7kg
9/1: - 0,9kg
15/1: - 0,9kg
22/1: - 0,6kg
29/1: - 0,8kg
5/2: - 0,7kg
12/2: - 0,5kg
19/2: - 1,4kg
26/2: +0,5kg
5/3: - 0,6kg
12/3: - 1,6kg
19/3: +2,2kg
26/3: - 2,2kg
2/4: +0,1kg
9/4: - 0,3kg
16/4: +1,3kg
23/4: -1,1kg
30/4: - 0,7kg
7/5: +0,7kg

Tot: - 7,7kg


5/7
Biceps vä: + 0,1cm
Biceps hö: + 0,8cm
Bröst: - 1,8cm
Midja: + 0,5cm 🎈
Höft: + 0,7cm
Lår vä: + 0cm
Lår hö: - 0,5cm
Vad vä: - 0,6cm
Vad hö: 0cm

Tot
Biceps vä: - 2,8cm
Biceps hö: - 2,6cm
Bröst: - 7,3cm
Midja: - 3,5cm
Höft: - 7,2cm
Lår vä: - 5,1cm
Lår hö: - 4,7cm
Vad vä: - 1,6cm
Vad hö: 0cm
 
Jag har gått upp i vikt till 95.5 kg. Aldrig vägt så mycket någonsin. Tröstätit otroligt mycket!

Vet inte riktigt vad som hände nu, men ibland när det psykiska måendet störtdyker "nyktrar" jag typ till och tar tag i sånt här. Jag mår så skit att alla överlevnadsstrategier slutar helt att fungera ändå. Jag är numera på 11 dagen utan nikotin, äter mest soppa för tillfället och vågade ställa mig på vågen tillslut.

Varenda gång jag går upp igen och börjar om, så undrar jag hur sjutton jag kunde låta det gå såhär långt igen?! Jag måste lära mig att äta normalt, det är antingen allt eller inget och jag är så trött på att jojjobanta.
 
Jag har bestämt mig för att sluta äta chips på helgerna. Jag sätter nämligen i mig en hel påse utan problem. Så just nu känner jag att den påsen får stanna i affären.

Men då kommer problemet att jag gärna vill ha något gott som avviker från vardagarna. Detta eftersom varje dag är likadan i denna pandemi. Har ni något tips på något gått att liksom "markera" helgen med? Pris spelar mindre roll, det viktiga är att det är mindre kalorier än en chipspåse liksom. Jag har själv inga idéer riktigt. Jag tänkte först popcorn, men jag orkar inte poppa egna i kastrull och på påse är de väl inte så snåla ändå, och inte goda alls att spara, så man "straffas" om man inte äter upp alla i en sittning, och det behöver jag komma ifrån.
Bara en tanke: Du kan inte nöja dig med en liten minipåse, sån där på 40 gram? Om du bara köper en sådan för att lyxa till helgen? :).
 
Jag tänker att jag tar bort det helt en period, och sedan kanske köper minipåsar.

Det låter bra om det är det du tror kommer funka bäst för dig :up: Heja dig och kämpa på! Njut av helgen, hoppas du har lika fint väder som här.

(Du ska inte känna att du behöver svara det till mig som "rätt svar")
 
Det låter bra om det är det du tror kommer funka bäst för dig :up: Heja dig och kämpa på! Njut av helgen, hoppas du har lika fint väder som här.

(Du ska inte känna att du behöver svara det till mig som "rätt svar")
Nej då, ingen fara. Jag tänker att jag kör på i perioder. Alltså en vecka där det är verkligen minimalt med kalorier för att gå ner. Sedan 2-4 normala 5/2 veckor för att stabilisera (beroende på hur jag mår och hur kroppen svarar så klart). Jag är precis i slutet av en extremvecka och det har gått riktigt bra. Vad vågen säger vågar jag inte riktigt lita eftersom jag började veckan innan mensen och avslutar veckan efter mensen, så själva kilona kanske inte stämmer så väl. Men valkarna i ryggen har blivit mindre och jag har varit pigg och glad i stort sett hela vägen, något lågt blodsocker någon kväll men man kan inte få allt. Jag har dessutom gått ett steg uppåt med träningen. Jag kunde hålla betydligt högre grundtempo på min joggingrunda, trots att det var extremvecka så det kändes skitbra verkligen.


Hur det sen blir med chipsen får vi se. Kanske känner jag till slut att jag inte behöver dem. Det vore ju det bästa.
Jag tror att chipsbehovet har lite med att göra att jag har ADHD (ADD i kroppen, ADHD i huvudet), och så ska man sitta och titta på TV, och då vill jag gärna göra nåt samtidigt. Äta är praktiskt, framförallt snacks. Men med övning så kanske jag klarar att sitta och titta på TV utan nånting. Jag skulle kanske behöva hitta något som jag kan göra samtidigt, utan att titta ner. Jag har tidigare virkat, men då måste jag titta ner = missar 70% av det som händer på TVn :P
 
Vågar nog tro på nu att jag de senaste 6 veckorna faktiskt varit viktstabil, vilket känns helt fantastiskt 😍 (och smått osannolikt, och vågar ännu inte tro att det kommer hålla i sig...).

Gick tillbaka i de gamla trådarna och kunde se att jag gick med 2016 då tanken om att gå ned i vikt kom ordentligt pga att kläderna börjat bli trånga. Då var jag precis på väg tillbaka efter en utmattning och nej, det gick ju inte så bra...

Paus 2017 och 2018, och tillbaka igen 2019. Redan då hade jag noterat att jag pendlar ca 1 kg under månaden, men inte mycket mer än så oavsett om jag tänker på vad jag äter eller inte, men att genomsnittlig vikt sakta kryper uppåt hela tiden. Försökte gå ned under 2019 men lyckades inte, vikten fortsatte i samma trend. Så då avbröt jag kampen att gå ned, och har därefter enbart fokuserat på att förstå hur jag fungerar gällande mat, dryck, snacks etc och vikt.

Och nu har jag äntligen, äntligen nått en platå 😊 Hoppas att jag lyckas i det nu, i så fall ska jag satsa på att börja gå ner efter semestern...!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
717
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 896
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
786
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp