Vikttråden 2021

All time high på vågen. Platån var tyvärr bara ett mellanstick, gjorde ett större hopp upp nu så i det stora hela så har jag samma genomsnittliga uppgång på 1-2 kg per år. För 10 år sedan vägde jag 10 kg mindre än nu, och om 10 år kommer jag väga (minst) 10 kg mer än nu (och därmed vara kraftigt överviktig) om jag inte lyckas bryta detta.
Är dock väldigt stressad över jobbet just så inte riktigt läge att göra några större förändringar än det jag redan gör.
 
vikt.PNG

Jag jobbar på med min vikt, har en ny lägsta vikt och håller mitt k-värde.
 
Jag har tappat motivationen. Jag tänker fortfarande lite på portionsstorleken och äter inte frukost om jag inte vaknar jättehungrig. Men något verkar ha ändrats, för jag står still i vikt än så länge. Jag tror att effekterna av testosteronet börjar komma igång. Jag är mycket hungrigare än innan och såklart; sexlusten har vaknat. Och jag är SÅ sugen på kött. Har ätit kött typ varje dag i 1,5 vecka nu. Jag är annars ganska sparsam med kött, äter det kanske 2-3 gånger/månad. Så jag vet inte vad som har hänt där. Har köpt hem blutsaft ifall järnet har dippat igen.

Hoppas på att den ökade hungern betyder att även ämnesomsättningen har gått upp lite. Det vore ju himla trevligt isf. I helgen flyttar vi tillbaka till ett ställe där vi hade naturreservat utanför dörren typ. Så det kommer bli många fler promenader nu, och kanske fler brända kalorier? Den som lever får se!
 
Jag ligger ganska stadigt stilla just nu på -2,5 kg. Lite för högt fortfarande, men det känns okej. Kommer snart ha två veckors semester och då är det enklare med kosten tycker jag. Kommer jag ner 2 kg till kommer jag vara hyfsat nöjd. De sista 2-3 kg får vi se om blir kvar eller inte. :)
 
Nu är det riktigt längesen jag skrev nåt i tråden.. Men en rörig vår med sjuka barn, mkt jobb både med eget företag och som anställd så tappade jag fokus helt på 5:2 och gick nog upp allt jag gått ner fast mest mest i form av vätska som alltid när jag äter för mkt snabba kolhydrater..
Nu har jag dock fått ett bättre flyt igen och äter inte en massa krafs och efter vad jag kan känna på kläderna så går det åt rätt håll, nån ny våg har jag inte köpt utan tänker fokusera på att hålla ordning på kost och motion. Har ökat rejält i hur mkt vardagsrör mig och det är ju en stor bidragande orsak till att kläderna sitter lösare också. Tänker köpa en våg när jag tycker det ser ut och känns rätt för att kolla var min verkliga "trivselvikt" ligger istället för att stirra på antal kilon hit och dit.
 
Jag är fortfarande på samma vikt som senast, varierar mellan att känna att det kommer ge med sig och känna stress över att INGENTING händer.
 
Jag kommer aldrig lära mig att förstå mig på hur kroppen påverkas av mat och motion. Att motion har större betydelse för min kropp än vad det sägs har jag konstaterat. Men det där med att man tror att man har gått upp i vikt men så har man inte det. Eller tvärtom ibland.
Om en vecka går jag på semester och då börjar utmaningen att fortsätta med lagom. Vet inte riktigt hur det ska gå. Vill inte släppa den goda känslan jag har nu.
 
Suck. Jag tycker jag sköter mat och motion, och ändå blir kläderna bara mindre och mindre.
Får massa reklam på Facebook för diverse viktminskningsappar. Någon som testat något sånt? Typ strongher, wellobe..?

Jag har kört med lifesum i ett par år men inget resultat.
Så fort jag kommer igång med hårdare träning får jag ont i kroppen och lägger av. Har pratat med sjukgymnast som tycker att jag verkar stark och ger mig lite övningar som inte gör någon skillnad..
 
Suck. Jag tycker jag sköter mat och motion, och ändå blir kläderna bara mindre och mindre.
Får massa reklam på Facebook för diverse viktminskningsappar. Någon som testat något sånt? Typ strongher, wellobe..?

Jag har kört med lifesum i ett par år men inget resultat.
Så fort jag kommer igång med hårdare träning får jag ont i kroppen och lägger av. Har pratat med sjukgymnast som tycker att jag verkar stark och ger mig lite övningar som inte gör någon skillnad..

Ja, alltså apparna gör ju ingen skillnad på ens vikt, det är ju bara att man loggar det man äter och får en översikt av vad man stoppar i sig.
 
Suck. Jag tycker jag sköter mat och motion, och ändå blir kläderna bara mindre och mindre.
Får massa reklam på Facebook för diverse viktminskningsappar. Någon som testat något sånt? Typ strongher, wellobe..?

Jag har kört med lifesum i ett par år men inget resultat.
Så fort jag kommer igång med hårdare träning får jag ont i kroppen och lägger av. Har pratat med sjukgymnast som tycker att jag verkar stark och ger mig lite övningar som inte gör någon skillnad..

Det är frustrerande när man känner att inget händer :( Har du kollat och sett så alla värden är okej? Tänker sköldkörtel osv.

Jag använde Lifesum, tycker den har varit bra. Har gått ner 25 kilo sen förra hösten, lite för snabbt egentligen, men mina värden är tydligen bra så det gick bra.
Det jag har fått göra är att ha koll på mig själv. Har lätt att småäta och glömma bort det, så jag måste fylla i matdagbok om jag ska ha koll. Annars drar det lätt iväg.
När jag började fylla i fick jag också en ögonöppnare. Innan jag började med det och åt efter ögonmått snittade jag på kanske 2500-3000 kcal per dag. Vilket är mycket för mig som knappt rör på mig. Jag trodde verkligen inte att jag åt särskilt mycket.

Finns det nån annan sorts träning som kan fungera? Kanske nåt lågintensivt? Har väldigt dålig koll på sånt egentligen för jag hatar verkligen all typ av träning, men nån annan kanske har nån bra idé :)

Sen tror jag det är bra att fundera på varför man vill minska i vikt, och att man är redo. För egen del har det handlat en del om pannben att inte vräka i mig allt jag ser. Samt hitta goda alternativ som ändå gör mig nöjd, mätt och glad :)
 
Jag vet att apparna inte gör jobbet åt mig, jag är inte korkad.
Jag har provat lifesum i flera år med varierande kaloriintag utan att gå ner ett hekto. Loggat precis allt, till och med vatten. Legat på allt från 500-1900 kalorier i olika perioder.
Var med i Viktväktarna tre månader och gick upp fem kilo

Jag tränar och motionerar dagligen. Går minst 10000 steg och styrketräning. Men uppenbarligen är det inte tillräckligt för mig.

Jag vill ner i vikt för jag mår inte bra med allt extra fluff.
 
Jag använder Lifesum och det var verkligen en ögonöppnare. Trodde inte att jag åt såååå farligt dåligt ändå men alltså; två korv med bröd är ju helt galet mycket kalorier t ex. Nu tänker jag till för allt jag ska äta för jag vill ju inte behöva skriva in något som tar hela dagens pott på ett enda mål mat :)
@sthu Jag kryssade ur att den skulle räkna med motion i de kalorier man får äta, det hjälpte för mig. Äter alltså bara de kalorier planen säger och de jag tränar bort räknas inte med i tillåten diet. Det kanske kan hjälpa dig med?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
746
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 962
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
795
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp