Vikttråden 2021

Inte tillräckligt, men mer än för 4 veckor sen. Dricker dock alldeles för lite vatten oavsett, men desto mer kaffe. På en normal dag kanske 4 koppar kaffe och 2 glas (3-4 dl allt som allt) vatten. 🙈 Är det varmt och soligt så blir det mer, men som nu när det är svalt och regnigt så ser det ut så här.
Otillräcklig vätska drar ner på viktnedgången! Dessutom är kaffe vätskedrivande......
 
4 dagar avklarade, -2,5 kg. Det är bara synd att det kommer börja gå sjukt långsamt nu :laugh: men det är 4-6 kg kvar och jag brukar inte vara så uthållig. Men går jag inte ner 3 kg måste jag nog köpa både nya byxor och ny vinterjacka. Så det är bara att kämpa 💪🏻
 
4 dagar avklarade, -2,5 kg. Det är bara synd att det kommer börja gå sjukt långsamt nu :laugh: men det är 4-6 kg kvar och jag brukar inte vara så uthållig. Men går jag inte ner 3 kg måste jag nog köpa både nya byxor och ny vinterjacka. Så det är bara att kämpa 💪🏻
-2,5 på 4 dagar?! Jisses! Då klarar du 4-6 till galant!
 
"Du läste rätt, att dricka för lite vatten kan motverka att du tappar vikt.
Flera av kroppens hormoner som bidrar till fettförbränning påverkas negativt, och din hjärnas kognitiva funktion kan minska upp till 30% bara av att ha två procents minskning av vattennivåerna.
Och en trött hjärna kan knappast anses vara ett lyckosamt recept för att ta sig ut i motionsspåret!

Som om inte det vore nog så kommer blodbanan att minska sin volym för att hålla ett jämnt blodtryck efter att vätskemängden minskat, vilket också det leder till sämre energiutvinning."

Energilyftets sida kanske inte är en jättebra källa men jag själv noterar att jag tappar vikt sämre om jag dricker för dåligt. Dessutom är det ofta så att törst ofta blandas ihop med sug och då, om man ger efter för det, har man ju stoppat i sig ännu mer kcal ;).
 
"Du läste rätt, att dricka för lite vatten kan motverka att du tappar vikt.
Flera av kroppens hormoner som bidrar till fettförbränning påverkas negativt, och din hjärnas kognitiva funktion kan minska upp till 30% bara av att ha två procents minskning av vattennivåerna.
Och en trött hjärna kan knappast anses vara ett lyckosamt recept för att ta sig ut i motionsspåret!

Som om inte det vore nog så kommer blodbanan att minska sin volym för att hålla ett jämnt blodtryck efter att vätskemängden minskat, vilket också det leder till sämre energiutvinning."

Energilyftets sida kanske inte är en jättebra källa men jag själv noterar att jag tappar vikt sämre om jag dricker för dåligt. Dessutom är det ofta så att törst ofta blandas ihop med sug och då, om man ger efter för det, har man ju stoppat i sig ännu mer kcal ;).

Det är klart att det är bra att få i sig vatten. Men jag känner mig ändå tvek till att det skulle ha några större påverkan på den faktiska viktnedgången. Dock känner man sig ju ofta mindre hungrig om man dricker ett glas vatten innan måltid tex. Men att vattnet i sig skulle påverka vettefan...
 
"Du läste rätt, att dricka för lite vatten kan motverka att du tappar vikt.
Flera av kroppens hormoner som bidrar till fettförbränning påverkas negativt, och din hjärnas kognitiva funktion kan minska upp till 30% bara av att ha två procents minskning av vattennivåerna.
Och en trött hjärna kan knappast anses vara ett lyckosamt recept för att ta sig ut i motionsspåret!

Som om inte det vore nog så kommer blodbanan att minska sin volym för att hålla ett jämnt blodtryck efter att vätskemängden minskat, vilket också det leder till sämre energiutvinning."

Energilyftets sida kanske inte är en jättebra källa men jag själv noterar att jag tappar vikt sämre om jag dricker för dåligt. Dessutom är det ofta så att törst ofta blandas ihop med sug och då, om man ger efter för det, har man ju stoppat i sig ännu mer kcal ;).

Med tanke på att energilyftet verkar vara drivet av PT:s, och den mängd okunskap jag hört om kroppens fysiologi från just sådana, så behövs nog en betydligt bättre källa ja.

Jag förstår inte hur vatten rent fysiologiskt skulle påverka metabolismen. Att fylla magsäcken med vatten för att dämpa hunger och på så sätt minska födointaget är något helt annat. Det finns en anledning till att anorektiker ofta dricker väldigt mycket te.

Här kommer lite vetenskap kring vatten-/vätskeintag, träning, prestation och koffeinets (icke-)vattendrivande effekt:

https://traningslara.se/hur-mycket-vatten-ska-man-dricka-pa-en-dag/
https://traningslara.se/ar-kaffe-och-koffein-verkligen-vatskedrivande/
https://traningslara.se/mild-vatskebrist-forsamrar-inte-prestationen/

:)
 
Invägning idag, på 2v med 5:2 har jag gått ner 2kg. Känner jag mig jättenöjd med! Så nu tänker jag hålla i och köra på några veckor, tänker mej att jag ska köra 2v i stöten för att det inte ska kännas som övermäktigt.
Idag ska jag bara dega eftersom jag är däckad efter min 2:a covidspruta. Hög feber och allmänt risig.
 
Jag har gått upp några kg igen, inte alla som jag gick ner tidigare i år som tur är. Så nu får det bli ordning och reda igen efter semestern. Har bestämt att fasta en dag i veckan även om jag tyckte det var rätt jobbigt i våras, tror det kommer bli bättre när det inte känns så hetsigt och om jag planerar bättre i förväg.
 
Jag har gått upp några kg igen, inte alla som jag gick ner tidigare i år som tur är. Så nu får det bli ordning och reda igen efter semestern. Har bestämt att fasta en dag i veckan även om jag tyckte det var rätt jobbigt i våras, tror det kommer bli bättre när det inte känns så hetsigt och om jag planerar bättre i förväg.
För egen del trivs jag bra med fasta, hellre det än att gå på konstant kaloriräknande. Tycker det är svår att få ihop vardagen då.
 
Jag gör båda delarna :) har rätt många kg att tappa så det behöver vara ganska uppstyrt för mig.
Då förstår jag att det blir lite hårt med fasta, jag hade icke orkat räkna kalorier plus fasta. Inte några längre perioder i alla fall O_o
Nu ska jag bara ner ca 6kg till tror jag så det är ju ingen större ansträngning egentligen, gick ner 25kg för 20talet år sedan och det är en jäkla skillnad när man har mer att jobba med, då körde jag enbart vlcd plus 1mål mat/dag.
 
Då förstår jag att det blir lite hårt med fasta, jag hade icke orkat räkna kalorier plus fasta. Inte några längre perioder i alla fall O_o
Nu ska jag bara ner ca 6kg till tror jag så det är ju ingen större ansträngning egentligen, gick ner 25kg för 20talet år sedan och det är en jäkla skillnad när man har mer att jobba med, då körde jag enbart vlcd plus 1mål mat/dag.

Vi får väl se hur länge jag orkar ;) för mig handlar det mycket om att programmera så det blir en balans i maten, jag äter gärna antingen ofta och mycket eller sällan och mängder när jag inte tänker mig för. Så med kaloriräkningen hoppas jag få lite mer i ryggmärgen vad som är lagom men också få in det regelbundet. Fastan blir för att försöka boosta viktnedgången lite extra, men kände att två dagar i veckan blir för mycket så nöjde mig med en.
 
Vi får väl se hur länge jag orkar ;) för mig handlar det mycket om att programmera så det blir en balans i maten, jag äter gärna antingen ofta och mycket eller sällan och mängder när jag inte tänker mig för. Så med kaloriräkningen hoppas jag få lite mer i ryggmärgen vad som är lagom men också få in det regelbundet. Fastan blir för att försöka boosta viktnedgången lite extra, men kände att två dagar i veckan blir för mycket så nöjde mig med en.
Tror nog som du säger att det är viktigare att få en balans och ny blick för vad som är lagom. Det som jag ser som en klar fördel med att fasta 2dagar/vecka är att jag blir mätt fortare när jag har vanliga dagar.
 
Jag blev sjukskriven och kom av mig.
Behöver få till matrutiner så kommer nog hoppa in här ibland.

Jag vill äta 3-4 olika frukter var dag, som smoothie på morgonen eller fruktsallad på kvällen.
2 ägg om dagen, kokta till knäckebröd/ grovtbröd, eller som omelett (och kanske pannkaka någon dag 🤷‍♀️).
5 olika sorters grönsaker, i sallad/ gryta/ pastasås.

Så 3 "bestämda" måltider om dagen och gärna ett mellanmål.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
756
Senast: Karfitsa
·
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 979
Senast: zassoo
·
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
796
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp