Vikttråden 2021

Är det stress som påverkar magen eller något i din kost? Min mage protesterar om jag äter för mycket av vissa saker en längre period.
Jag har fel på bindväven så egentligen är det där problemet ligger. Har inte kunnat se ngt egentligt samband med varken kost eller stress men såhär ofta brukar det inte vara så jag börjar bli lite lätt desperat
 
Är det stress som påverkar magen eller något i din kost? Min mage protesterar om jag äter för mycket av vissa saker en längre period.
Sedan ca 2år (när jag fyllde 50) har jag fått kämpa för att få behålla min idealvikt. De senaste 20 åren har jag varit stabil. Har vägrat vågen under dessa år utan bara kontrollerat vikten efter kläder. Speciella byxor och klänningar ska kännas på ett visst sätt då vet jag att vikten är som den ska. Men som sagt sedan 2 år tillbaka har jag fått börja experimentera då det smugit sig på kanske 5 kg. Jag kör stenhårt med periodisk fasta som jag nu håller på och tar fram en egen modell som kan hålla över tid och som min kropp accepterar och svarar på. Söndag äter och dricker vad jag vill men slutar äta runt 17.00 mätt och belåten. Måndag (Kaffe med mjölk på morgonen) Vatten fram till två. Vid 14.00 två kokta ägg. Vid 16.00 Fett /protein baserad kost. Smör,olja, avocado tonfisk majjonäs, keso grönsaker ev. kött från söndagen. Inget mer den dagen. Tuff löpträning på kvällen. Tisdag morgonkaffe Två ägg mellan 12.30-14.00 beroende på känning att vilja stoppa något i munnen. Denna dag är den jobbigaste eftersom jag varit utan fast föda ca 20 timmar. Vid 16 äter jag precis vad jag vill så det brukar bli en rejäl portion av fett, protein och kolhydrater. Brukar bli skönt proppmätt. Tar något lätt runt 19.00. Lite yoghurt och bär, keso och bär osv.
Onsdag brukar käka rejäl "utelunch" vid 12.00-13.00. Något lätt vid 17.00-18.00. Torsdag här har jag lagt märke till att det är lätt att slira ner i diket. Målet är att äta två ägg vid 11.00 och sedan något riktigt rejält direkt när jag kommer hem vid 16.00 och inget mer sen. Fredag 2 ägg vid 14.00 sedan vad jag vill efter kl 16.00 fram till söndag så börjar jag om igen.
Min filosofi är att äta mycket vid ett tillfälle och låta kroppen få vila resten.
 
31/3 - 74,4
12/4 - 77,7
16/4 - 76,6
19/4 - 75,6
23/4 - 76,6
27/4 - 76,6
2/5 - 78

Jag hoppade fastan under tentan och det märks direkt med en ny toppnotering. Jag har bestämt mig för att byta ut min frukost till något mer kalorisnålt typ ett äpple eller ett kokt ägg, varje morgon. Jag är trött på att kämpa som en gris utan att det händer något så jag hoppas att den åtgärden ska göra skillnad.
 
Slutade med socker i mitten av april, vägde då 66 till 170 cm. Eftersom jag åt godis varje dag måste jag bundit vätska för nu har jag redan gått ner till 61. Målet var 62 så nu känner jag mig nöjd, men Det är fruktansvärt svårt att inte äta godis och känner för att åka till affären och köpa lakritspipor omedelbart eftersom jag har 1 kilo "till godo" men jag vill ju bli av med godisberoendet av hälsoskäl också så ska stå emot. Har inte sixpack men fourpack har kommit fram, nice
 
Jag har bestämt mig för att sluta äta chips på helgerna. Jag sätter nämligen i mig en hel påse utan problem. Så just nu känner jag att den påsen får stanna i affären.

Men då kommer problemet att jag gärna vill ha något gott som avviker från vardagarna. Detta eftersom varje dag är likadan i denna pandemi. Har ni något tips på något gått att liksom "markera" helgen med? Pris spelar mindre roll, det viktiga är att det är mindre kalorier än en chipspåse liksom. Jag har själv inga idéer riktigt. Jag tänkte först popcorn, men jag orkar inte poppa egna i kastrull och på påse är de väl inte så snåla ändå, och inte goda alls att spara, så man "straffas" om man inte äter upp alla i en sittning, och det behöver jag komma ifrån.
 
Jag har bestämt mig för att sluta äta chips på helgerna. Jag sätter nämligen i mig en hel påse utan problem. Så just nu känner jag att den påsen får stanna i affären.

Men då kommer problemet att jag gärna vill ha något gott som avviker från vardagarna. Detta eftersom varje dag är likadan i denna pandemi. Har ni något tips på något gått att liksom "markera" helgen med? Pris spelar mindre roll, det viktiga är att det är mindre kalorier än en chipspåse liksom. Jag har själv inga idéer riktigt. Jag tänkte först popcorn, men jag orkar inte poppa egna i kastrull och på påse är de väl inte så snåla ändå, och inte goda alls att spara, så man "straffas" om man inte äter upp alla i en sittning, och det behöver jag komma ifrån.

Fruktsallad! :heart
 
Säger också fruktsallad, det går ju även att variera i oändlighet. Jag älskar gino men brukar byta ut den vita chokladen, en väldigt mörk choklad gör den ju nyttigare.
 
@SiZo Keso med vaniljsocker eller med lite torkad frukt och några nötter (eller smaksatt keso, finns ju i vanilj och jordgubbssmak). Supergott!

Annars, om du gillar chips så köp linsschips? Tycker de är riktigt goda! Bättre för kroppen och mindre påse dessutom.
 
Det är ju ett bra tips egentligen, förutom att jag inte tycker att det är så där jäkla kul då :P
@SiZo Keso med vaniljsocker eller med lite torkad frukt och några nötter (eller smaksatt keso, finns ju i vanilj och jordgubbssmak). Supergott!

Annars, om du gillar chips så köp linsschips? Tycker de är riktigt goda! Bättre för kroppen och mindre påse dessutom.
Ja linschips hade ju varit något, men det är nästan 500 kalorier i en påse, helt klart mindre än en hel chipspåse, men ändå lite mycket kan jag känna...
 
@SiZo Jag är så jävla lat att jag köper fruktsallad på burk. Sött och gott och noll arbetsinsats. Kalorisnål också. :) Vill jag ha salt är popcorn ett givet alternativ.
 
Det är ju ett bra tips egentligen, förutom att jag inte tycker att det är så där jäkla kul då :P

Ja linschips hade ju varit något, men det är nästan 500 kalorier i en påse, helt klart mindre än en hel chipspåse, men ändå lite mycket kan jag känna...

Estrellas färdigpoppade saltade popcorn är typ 260 kcal för en påse annars. :)
 
Jag har bestämt mig för att sluta äta chips på helgerna. Jag sätter nämligen i mig en hel påse utan problem. Så just nu känner jag att den påsen får stanna i affären.

Men då kommer problemet att jag gärna vill ha något gott som avviker från vardagarna. Detta eftersom varje dag är likadan i denna pandemi. Har ni något tips på något gått att liksom "markera" helgen med? Pris spelar mindre roll, det viktiga är att det är mindre kalorier än en chipspåse liksom. Jag har själv inga idéer riktigt. Jag tänkte först popcorn, men jag orkar inte poppa egna i kastrull och på påse är de väl inte så snåla ändå, och inte goda alls att spara, så man "straffas" om man inte äter upp alla i en sittning, och det behöver jag komma ifrån.
Jag köper en minipåse chips eller ostkrokar. Tror dom är cirka 30 gram.

Annars är egna rödbetschips eller grönkålschips också goda!
 
Jag jobbar vidare
vikt.PNG
 
Ja absolut. Men det tar ju slut på 5 min :o

Jo fast så är det ju med allt, att det tar slut. Ofta tidigare än man önskar. Chips, semester en bra serie...

Det positiva med det är att du då kan lägga på lite mer kalorier på fastedagar eller frukost, så att du inte behöver leva på ett äpple och ett ägg typ, så att dessa dagar blir lite mindre överjävliga och du mår lite bättre.
 
Jo fast så är det ju med allt, att det tar slut. Ofta tidigare än man önskar. Chips, semester en bra serie...

Det positiva med det är att du då kan lägga på lite mer kalorier på fastedagar eller frukost, så att du inte behöver leva på ett äpple och ett ägg typ, så att dessa dagar blir lite mindre överjävliga och du mår lite bättre.
Jag äter inte så lite fastedagar. Det är mina vanliga dagar som jag byter ut frukosten mot något sådant. Och jag planerar inte att öka kalorierna nånstans. Jag vill ner. NU. Jag är trött på att gå upp så nu kapar jag kalorierna ordentligt en vecka för att få lite motivation, för det suger att det liksom inte händer något på bara 5/2. Men kan jag hålla vikten på 5/2 och nån vecka här o där gå ner 0,5-1 kilo så kan jag vara nöjd så.
 
Jag äter inte så lite fastedagar. Det är mina vanliga dagar som jag byter ut frukosten mot något sådant. Och jag planerar inte att öka kalorierna nånstans. Jag vill ner. NU. Jag är trött på att gå upp så nu kapar jag kalorierna ordentligt en vecka för att få lite motivation, för det suger att det liksom inte händer något på bara 5/2. Men kan jag hålla vikten på 5/2 och nån vecka här o där gå ner 0,5-1 kilo så kan jag vara nöjd så.

Jag tror fortfarande att det är viktigt att fokusera på de långsiktiga förändringarna man är beredd att göra, för att kunna må bättre över tid. Risken finns att det du ser som "motivation" bara är en kortsiktig belöning, och det kanske inte håller i längden att upprätthålla en livsstilsförändring genom kortsiktiga belöningar? Risken finns att man bara hamnar i jojoträsket och tappar hoppet pga uteblivna långsiktiga resultat...

Jag vet inte, jag spånar bara. Jag menar inte att du INTE ska göra det du tror är bra för dig, tvärtom - du känner dig själv och din historik bäst, så dina val och beslut måste ligga hos dig. Jag försöker bara resonera lite kring olika strategier, så att du kan bottna i vad du tror kommer funka för just dig.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hur vet man egentligen vilka babyskydd som är bra? Är testfakta trovärdigt? Isåfall är jättebilliga beemoo bättre än Britax 🤯...
Svar
14
· Visningar
674
Senast: Karfitsa
·
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
4 549
IT & mobiler Försökte hitta Microsoft Office-paketet men det fanns bara från 2021 och tidigare. Har de slutat ge ut det? Är det Microsoft 365 som...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: Rosett
·
  • Artikel
Hästnyheter Super-GP, den mäktiga finalhoppningen för alla årets GP-vinnare på Longines Global Champions Tour, avgjordes på lördagskvällen i Prag...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp