Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag drar igång den här tråden igen. Jag behöver massor med pepp!

Nu måste det hända något. Började nästan gråta när jag skulle klä på mig i morse, ingenting passar ju längre! Tänkte sy lite nytt men bröt ihop när jag insåg att till och med största storleken är för liten.

Jag vet inte vad jag ska göra. Känns som att jag provat "allt". Är det VLCD som gäller för mig resten av livet? Då går jag i varje fall inte upp lika mycket..

Jag vågar inte ställa mig på vågen. Jag drar mig för att ta mått när jag ska sy något.

Vad ska jag göra?

Det ÄR jättesvårt och en daglig kamp :(
Jag har hållit på i snart 1 år med viktnedgång och träning, det är fortfarande inte lätt eller går per automatik med maten. Motionen gör det, men det är för det är kul och jag tränar gärna med min syster eller med kompisar och jag märker att jag blir starkare och orkar mer. Men maten, det är svårt svårt svårt. Jag kommer få kämpa med det i resten av mitt liv, hade jag kunnat hade jag ätit sötsaker och desserter VARJE dag. Men det går ju inte, jag kan inte motionera bort det.
Jag försöker hålla mig till sötsaker och sådant på helgerna men inte gå all in- men svårt det med. Väljer lättare alternativ när jag äter, har alltid kvarg hemma till frukost, kalkon till mackan eller i omeletten. Försöker äta bara ett mål lagad mat per dag och väga maten. Jag kan ju tydligen bara titta på beasås så går jag upp 1 kg :sorry:

Jag HOPPAS att det blir lättare om ett par år, men jag tror tyvärr att de flesta som varit/är överviktiga (och har grundproblem med maten) alltid kommer få kämpa, det är ett invant beteende att äta som vi gör/gjort och att vänja sig bort från det... Svårt!
Jag önskar det fanns en lätt lösning, men nej, det finns inte det. Men jag vill ändå försöka peppa dig! Funkar en period med VLCD så kör det, funkar det att ta bort chipsen, kör det. Skriv mat-dagbok, du kanske äter mer än vad du tror? Jag undviker att dricka kalorier! Om jag ska dricka det så är det typ vin och väljer ändå med så lite socker i som möjligt (dricker ändå vin sällan och kan välja bort det). Annars dricker jag bara vatten, kolsyrat vatten (tycker det är gott!)
Hitta delmål! Jag hade i början att jag skulle kunna ha en klänning som jag inte kunde dra upp dragkedjan på, den är numera alldeles för stor.
Hitta en pepp-grej! Låter galet, men om jag är trött när jag springer eller sjukt sugen på godis så tänker jag på mitt ex. Exet står längst upp i backen och jag ska minsann visa hur stark och snabb jag är, bara en pepp-grej i min hjärna :rofl: Det gäller att hitta vad som funkar för dig.
 
Alltså, jag äter inga sötsaker. Äter lagad vegansk mat en gång om dagen. Dricker mycket vatten, aldrig saft eller läsk.

Motionera går knappt pga ont i benet (har en tråd om det).

Det enda jag skulle kunna dra ner på är att vi delar på en påse chips på helgen.

Om du inte får i dig typ dolda kalorier men ändå går upp i vikt, läge att kolla med VC om det är något annat som strular? Vad är det för vegansk mat du äter?
 
Om du inte får i dig typ dolda kalorier men ändå går upp i vikt, läge att kolla med VC om det är något annat som strular? Vad är det för vegansk mat du äter?
VC säger bara att jag äter för mycket.
Enligt lifesum snittar jag på 1800 kval/dag. Och jag registrerar allt, varenda sak som intas.

Jag äter mest lins- och böngrytor med ångkokt broccoli till. Tar extra tillskott av d- och b-vitamin.

Träna kan jag inte, hur gärna jag än vill. Jag har för ont.
 
VC säger bara att jag äter för mycket.
Enligt lifesum snittar jag på 1800 kval/dag. Och jag registrerar allt, varenda sak som intas.

Jag äter mest lins- och böngrytor med ångkokt broccoli till. Tar extra tillskott av d- och b-vitamin.

Träna kan jag inte, hur gärna jag än vill. Jag har för ont.
Kan du inte träna överkropp?
 
Inte simma/vattengympa heller? Det är annars väldigt skonsamt för kroppen.
Det går. Men jag har inte råd att åka till simhallen flera gånger i veckan.
Dessutom, extremt plågsamt medveten om att kroppen inte ser ut som förr och det gör mig extremt dåligt till mods och ångestframkallande om det är mer folk i hallen...
 
VC säger bara att jag äter för mycket.
Enligt lifesum snittar jag på 1800 kval/dag. Och jag registrerar allt, varenda sak som intas.

Jag äter mest lins- och böngrytor med ångkokt broccoli till. Tar extra tillskott av d- och b-vitamin.

Träna kan jag inte, hur gärna jag än vill. Jag har för ont.
Väger du maten?

Det går inte att få motion genom VC? FAR? Fysiskt aktivitet på recept? Då kanske du kan få simma för att inte få mer ont i benen?
Jag förstår att det är jobbigt att visa sig i badkläder, men det kanske går att vara där när det är mer folktomt? Eller använda mer täckande badkläder? Finns ju kjolar och brallor med långa ben.
 
Väger du maten?

Det går inte att få motion genom VC? FAR? Fysiskt aktivitet på recept? Då kanske du kan få simma för att inte få mer ont i benen?
Jag förstår att det är jobbigt att visa sig i badkläder, men det kanske går att vara där när det är mer folktomt? Eller använda mer täckande badkläder? Finns ju kjolar och brallor med långa ben.
Ja jag väger allt.

VC tycker som sagt bara att jag äter för mycket.
 
Alltså, jag äter inga sötsaker. Äter lagad vegansk mat en gång om dagen. Dricker mycket vatten, aldrig saft eller läsk.

Motionera går knappt pga ont i benet (har en tråd om det).

Det enda jag skulle kunna dra ner på är att vi delar på en påse chips på helgen.
Då måste du ha fel på ämnesomsättningen. Kollat med läkare?
 
Låter konstigt. Och osund rekommendation om du äter det du skrev ovan.
Tja, läkaren trodde inte på mig. Han menade, som så många andra jag pratat med, att jag inte alls äter de (små) mängderna jag faktiskt registrerar, utan att jag äter mer och måste sluta med det.
Jag vet inte var jag kan dra in mer på. Kaffe kanske. Det är ju ett par kalorier i varje kopp, och inte mycket annat nyttigt.
 
Tja, läkaren trodde inte på mig. Han menade, som så många andra jag pratat med, att jag inte alls äter de (små) mängderna jag faktiskt registrerar, utan att jag äter mer och måste sluta med det.
Jag vet inte var jag kan dra in mer på. Kaffe kanske. Det är ju ett par kalorier i varje kopp, och inte mycket annat nyttigt.
Låter ju helt sjukt!
Jag vet ju inget men var rädd om dig.
 
Tja, läkaren trodde inte på mig. Han menade, som så många andra jag pratat med, att jag inte alls äter de (små) mängderna jag faktiskt registrerar, utan att jag äter mer och måste sluta med det.
Jag vet inte var jag kan dra in mer på. Kaffe kanske. Det är ju ett par kalorier i varje kopp, och inte mycket annat nyttigt.
För viktnedgång enligt lifesum ska jag äta 1450 kcal/dag (är 165 lång och väger 82 kg). Utan träning då alltså. Äter jag 1800 så går jag upp.

jag tror man får laborera lite upp och ner för att se vad som funkar på en själv. Precis som hästar när det gäller foderstater så är ju inte vi heller några "tabellmänniskor" utan behöver anpassa foderstaten till våra egna behov.

Jag har hypotyreos och har på grund av den gått upp 10 kilo på ett år. Har läkarna kollat det på dig?
 
VC säger bara att jag äter för mycket.
Enligt lifesum snittar jag på 1800 kval/dag. Och jag registrerar allt, varenda sak som intas.
Jag skulle gå upp skapligt i vikt om jag åt 1800 kcal per dag, så det kan ju ändå vara mycket mer än vad din kropp behöver med viktuppgång som följd.

Basalmetabolism, aktivitetsnivå och flera andra faktorer -som inte har med sköldkörteln eller annan sjukdom att göra- påverkar/styr rätt mycket av det man förbränner hos alla och är man i övrigt frisk och ökar i vikt, så äter man mer än man egentligen behöver.
 
Ja jag väger allt.

VC tycker som sagt bara att jag äter för mycket.

Det mesta, INTE ALLT, handlar om kalorier ut och kalorier in. Jag behöver ha underskott för att gå ner i vikt och jag skulle nog inte kunna ligga på 1800 om dagen, kanske om jag sprang 1 mil om dagen. Även minsta lilla mjölken i kaffet ger ju kalorier, trist nog.
 
Jag har legat på 900 kcal i långa perioder, går upp då med.

Men då äter jag väl för mycket i alla fall. Får dra ner mer på maten.
 
För viktnedgång enligt lifesum ska jag äta 1450 kcal/dag (är 165 lång och väger 82 kg). Utan träning då alltså. Äter jag 1800 så går jag upp.

jag tror man får laborera lite upp och ner för att se vad som funkar på en själv. Precis som hästar när det gäller foderstater så är ju inte vi heller några "tabellmänniskor" utan behöver anpassa foderstaten till våra egna behov.

Jag har hypotyreos och har på grund av den gått upp 10 kilo på ett år. Har läkarna kollat det på dig?
Ja, sköldkörtel är kollad. Jag fick ingen återkoppling så jag antar att det är bra.
 
Det mesta, INTE ALLT, handlar om kalorier ut och kalorier in. Jag behöver ha underskott för att gå ner i vikt och jag skulle nog inte kunna ligga på 1800 om dagen, kanske om jag sprang 1 mil om dagen. Även minsta lilla mjölken i kaffet ger ju kalorier, trist nog.

Jag får väl dra ner ännu mer. Jag vet inte vad jag ska dra in på, men jag får väl börja med kaffet. Det är 4 kcal per kopp. Jag dricker inte mjölk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 968
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 683
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 393
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp