Vikttråden 2022

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu justerade jag i lifesum. 1200 kcal. Får ge det några veckor och se vad som händer
Jag har vägt kring 100kg och är 165 cm lång och har kämpat länge på egen hand för att gå ner, men har aldrig lyckats. Så efter jul köpte jag ett kost och träningsprogram från ett företag som jag följt länge och som jag tyckte verkade seriösa och med ett upplägg som passar mig.
Jag fick då ett uträknat kostschema där det står hur stor mängd av olika råvaror jag ska äta vid de olika måltiderna.
Jag insåg då att jag ätit alldeles för lite och med fel balans mellan fett kolhydrater och protein. Kostschemat går ut på att du kan äta allt, i lagom mängd och inte alltid, inga förbud alltså och inget dåligt samvete eller räkna kalorier eller points eller så.
Med detta schema har jag gått ner i snitt 0,5 kg per vecka. Mer ju striktare jag följt schemat så klart men jag har valt att äta lite godis på helgen, inland någon pizza, någon godsak på jobbet på eftermiddagen osv. Inte varje dag, men ibland. Och ändå gått ner.
Så mitt tips är att ta hjälp av någon som verkligen är duktig på kost och hälsa för att du ska få rätt balans av näring i kroppen. Äter du för lite tror kroppen att du svälter och sparar då så mycket som möjligt av den näring den får i sig.
Bifogar bild på hur mitt kostschema ser ut i kaloriintag och balans. Men detta är uträknat för mig utifrån mina mål och förutsättningar.

3245298B-22FA-41A0-B34C-D2376A91E367.jpeg
 
Det går inte att kolla över portionsstorleken istället? På maten?
Jag äter redan små portioner, men visst. De går att göra ännu mindre.

Idag blev lunchen soppa på 0,75 dl röda linser och 100 g krossade tomater (utan socker). Det räcker till matlåda också.


För lågt är inte heller bra. Du ska ju kunna hålla det under en längre period också.
Med tanke på att jag går upp massvis om jag ligger på någon som skulle kunna kallas normalt får jag nog finna mig i att ligga lågt och äta minimalt.
 
Jag har vägt kring 100kg och är 165 cm lång och har kämpat länge på egen hand för att gå ner, men har aldrig lyckats. Så efter jul köpte jag ett kost och träningsprogram från ett företag som jag följt länge och som jag tyckte verkade seriösa och med ett upplägg som passar mig.
Jag fick då ett uträknat kostschema där det står hur stor mängd av olika råvaror jag ska äta vid de olika måltiderna.
Jag insåg då att jag ätit alldeles för lite och med fel balans mellan fett kolhydrater och protein. Kostschemat går ut på att du kan äta allt, i lagom mängd och inte alltid, inga förbud alltså och inget dåligt samvete eller räkna kalorier eller points eller så.
Med detta schema har jag gått ner i snitt 0,5 kg per vecka. Mer ju striktare jag följt schemat så klart men jag har valt att äta lite godis på helgen, inland någon pizza, någon godsak på jobbet på eftermiddagen osv. Inte varje dag, men ibland. Och ändå gått ner.
Så mitt tips är att ta hjälp av någon som verkligen är duktig på kost och hälsa för att du ska få rätt balans av näring i kroppen. Äter du för lite tror kroppen att du svälter och sparar då så mycket som möjligt av den näring den får i sig.
Bifogar bild på hur mitt kostschema ser ut i kaloriintag och balans. Men detta är uträknat för mig utifrån mina mål och förutsättningar.

Visa bifogad fil 94098
Vad är det för företag?
 
Hoppar in i tråden jag med! Jag har en önskan om att väga 66 kg igen, dvs 7 kg ner. Mest för att kläderna ska sitta snyggt igen.
Men, jag försöker vara otroligt försiktig i och med tidigare ätstörningar och jag försöker att inte lägga någon värdering i siffrorna på vågen. Väger mig därför väldigt sällan och får inte komma in i diettankar.

Planen är att minska på sötsaker, maten vill jag inte mixtra för mycket med. Har dålig ämnesomsättning efter alla år med ätstörningar och dessutom fel på magsäcken så jag äter redan väldigt små portioner. Eventuellt drar jag ner på mjöl eftersom jag inte mår toppen av det.

Men det får ta den tid det tar!
 
Har känsloätit mkt under våren. Medveten om det och försökt sluta men inte lyckats.
Har gått upp i vikt men tänker inte väga mig just nu.
Ska försöka ta mig igenom semestern utan överätning men ändå inte vara för hård mot mig själv utan unna mig då och då.
 
Har du ngn aning om varför?
Nej. Visserligen bytte jag jobb i mars, från (lant)brevbärare till kontor (mycket ute i fält). Jag började äta matlåda på jobbet istället för havregrynsgröt.
Får väl gå tillbaka till gröten och skippa matlådan.
 
Nej. Visserligen bytte jag jobb i mars, från (lant)brevbärare till kontor (mycket ute i fält). Jag började äta matlåda på jobbet istället för havregrynsgröt.
Får väl gå tillbaka till gröten och skippa matlådan.
En tanke bara; du har väl lixom jag problem med ångest om jag inte missförstått? Det gör ju att kortisol utsöndras i större mängder som ju faktiskt gör att man ökar i vikt och har svårare att bli av med kilon trots att man äter rätt. Bara en tanke som sagt var.
 
Min största bov med min vikt trooor jag har med att göra att jag äter toksnabbt och då för stora portioner men fasen vad svårt det är att bryta en gammal ovana....
 
En tanke bara; du har väl lixom jag problem med ångest om jag inte missförstått? Det gör ju att kortisol utsöndras i större mängder som ju faktiskt gör att man ökar i vikt och har svårare att bli av med kilon trots att man äter rätt. Bara en tanke som sagt var.
Mjo, jag får ångest ibland. Men inte speciellt ofta eller mycket längre.
Men ändå, värt att ha i åtanke. Frågan är vad göra åt det
 
Suck, måste ner en hel del, men svårt när bs går bananas och jag är uppe och äter sorbet mitt i natten. Försöker sluta/dra ner på snabba kolhydrater av många anledningar men mitt problem är dels att jag överäter och kan inte sluta och dels att jag inte äter regelbundna mindre måltider utan det blir en eller två stora per dag. Inte bra ur någon synvinkel. Nu har jag ändå fått någorlunda ordning på bs, iofs med följd att jag kraschar oftare, så nästa steg är väl att försöka börja motionera mer, inte gymma men gå en promenad eller två.

Det är otroligt konstigt min våg och vågen hos min diabetesläkare diffar på 3kg. Jag tror nog mer på läkarvågen (som säger +3 kg) men det är ändå lite mystiskt. Kollar inte våg ärligt så mycket som passform på kläder och kropp. Tex har jag ett hälsosamt bmi, men ett ohälsosamt midjemått och ser i spegeln att jag är överviktig.
 
Har du tex fått hjälp av dietist på vc? Som kan se över det du äter?
Nej. Det finns ingen dietist i närheten, bara på sjukhuset och dit måste man få remiss.

Men jag har provat digital dietist, som typ föreslog att jag skulle byta ut köttet mitt kyckling trots att jag sa att jag är vegan..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 971
Senast: zassoo
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 683
Senast: _Elly_
·
Kropp & Själ För oss som vill skriva lite om det här med vikten. Är målet upp? Är målet ner? Är målet att vara stabil? Välkommen! ❤️
42 43 44
Svar
875
· Visningar
71 407
Senast: Ketrawzc
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 168
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp