Vila, aktivitet, passivitet, motion, vad är rätt....

makarontanten

Trådstartare
Känner mig alltid som en dålig hundägare, trots att jag försöker göra det bästa. Det finns alltid sämre och bättre hundägare, mitt mål är att iallafall vara tillräckligt bra. Jag är ingen tävlingsmänniska, jag är ingen hundägare som engagerar mig i träning, går kurser stup i kvarten.

Men, jag motionerar min hund ( promenader) med ca 1,5 mil varje dag, utslaget på kanske 3-4 rundor. Vi kör lite agillity på hobbynivå, med hinder i skogen, i rastgårdar mm, parkour på det vi hittar i stan, och lydnad på våra promenader, vi åker till skogen, där hon är lös och ledig minst 3-4 gånger i veckan med minst en timmes promenad. Vi träffar andra hundar för lek kanske någon gång i veckan, ibland mer när vi träffar på folk vi känner ute. Vi kör lite enkla spår och sökövningar mellan varven. Hon är ute ungefär var fjärde timme, är sällan själv hemma, då jag jobbar natt, har med henne till jobbet ungefär hälften av passen, annars nattmatte med en hund till i hemmet som är lugn, men de tuggar ben och umgås lite lugnt iallafall. Hon är sällan ensam, det handlar om när jag åker och handlar, klipper mig, går på bio mm, och det kanske handlar om 4-6 timmar i veckan, med 2-3 timmar per gång..Hon är lös varje dag för att springa av sig, hon får även mental stimulans i form av träning, dogparkour, godisbollar, enklare spår/sök. Jag anser jag är en BRA hundägare, men får ändå så dåligt samvete när hon inte verkar nöjd.

Min hund är nervös, hon är vaktig och osäker, trots att jag försöker stärka henne och berömmer mycket. Jag kör med "snälla" metoder, alltid beröm vid rätt, noschalerar vid fel, aldrig våld/hårdhänt. Hon är "nafsig" om folk sticker ner händerna = osäker, och jag litar inte på henne med barn och folk i övrigt. Hon vaktar och skäller, och blir helt "nojjig" om jag inte aktiverar henne mer än det jag skrivit att jag gör.

Idag gick vi en långpromenad på morgonen ( ca 1 timme, 5 km) där hon var lös ca hälften av tiden, var hemma en timme, innan hon var själv ca 3 tim när jag for iväg ensam till en kompis. Inga problem där, men när jag kom hem, gick vi ut en halvtimme, körde lite "dogparkour" på vägen, lite godislet i träd. Hemma igen är hunden sååå rastlös, gnäller och springer efter mig, kommer med leksaker och är allmänt på mig.. Känns som att hon aldrig blir nöjd...

Behöver jag passivitetsträna henne, behöver hon mer än vad jag ger i motion och mentalitet?

Behöver hon passivitetsträna, mer hjärngympa, mer vila, mer aktivitet? Blir galen på att inte veta och bara sällan se henne nöjd... Hunden är en ( mellan) Schnauzer på 2,5 år som alltid vart väldig pigg, glad, aktiv.
 
Jag tror inte att det är fel på varken motion eller något annat utan tror att det är lite svajiga nerver som spökar. Medfött alltså! Sådana hundar brukar må bäst av ganska tydliga ramar och regler. Inte så att du ska bestraffa hit och dit, men hon ska nog inte ha så mycket valmöjligheter och ren shejping kan verka ganska stressande på den här typen av hund. Gillar hon inte främmande får inga främmande komma för nära. Men du får nog också tala om för hunden att hon inte själv får gå fram till andra utan lov.

När du kommer hem så hälsa lite lagom. Översvallande hälsning vid hemkomst förstärker bara känslan av att hunden precis överlevt något fruktansvärt.

Vandrar hunden oroligt runt så är ett "gå och lägg dig" väldigt användbart!
 
Håller med Milosari. Låt henne slippa det som är obehagligt och som får henne stressad, och träna på att hon ska gå och lägga sig när ni är hemma. Just nu verkar det som att hon är så hypad på matte att hon tror att något alltid måste hända runt dig. Hur är hon när hon är helt ensam? Far hon runt då också eller ligger hon och sover?
 
Håller med Milosari. Låt henne slippa det som är obehagligt och som får henne stressad, och träna på att hon ska gå och lägga sig när ni är hemma. Just nu verkar det som att hon är så hypad på matte att hon tror att något alltid måste hända runt dig. Hur är hon när hon är helt ensam? Far hon runt då också eller ligger hon och sover?

Hon är lugn när hon är hemma, jag har filmat henne. Hon sover och sträcker på sig när jag kommer hem. Bara att hon aldrig verkar nöjd, det ska alltid hända något. Jag har lagt in vilodagar, och det funkar bra, men ändå är hon rastlös och vill något hela tiden...
 
Hon är lugn när hon är hemma, jag har filmat henne. Hon sover och sträcker på sig när jag kommer hem. Bara att hon aldrig verkar nöjd, det ska alltid hända något. Jag har lagt in vilodagar, och det funkar bra, men ändå är hon rastlös och vill något hela tiden...
Hon måste lära sig att ta det lugnt, och att det är normalt att det inte händer något hela tiden. Det är inte synd som hunden för att den måste ha tråkigt ibland, det är en del av livet och det får hon lära sig.
 
Jag tänker mer på det jag skrev som första inlägg. Aktiverar jag henne nog, eller är det för mycket, för litet? Jag vill ju att hon ska kunna ta det lugnt, men blir då osäker på om hon får för lite,eller för mycket av allt. Hon är ju en aktiv ras, jag ger henne mycket, men kanske inte allt? Hon är ju med mig på jobbet en del, där blir hon trött mentalt, men hur mycket? Hon får ju sova en del dagtid med mig när jag jobbat och det kanske är för mycket? Samtidigt är hon ju trött efter mina jobbarpass hon med, då klienter kommer upp och "stör" hela tiden...
 
Jag tänker mer på det jag skrev som första inlägg. Aktiverar jag henne nog, eller är det för mycket, för litet? Jag vill ju att hon ska kunna ta det lugnt, men blir då osäker på om hon får för lite,eller för mycket av allt. Hon är ju en aktiv ras, jag ger henne mycket, men kanske inte allt? Hon är ju med mig på jobbet en del, där blir hon trött mentalt, men hur mycket? Hon får ju sova en del dagtid med mig när jag jobbat och det kanske är för mycket? Samtidigt är hon ju trött efter mina jobbarpass hon med, då klienter kommer upp och "stör" hela tiden...
Jag tycker att det låter lagom. Även om det är en aktiv ras så är det ju ändå en mångsidig ras och min erfarenhet är att dem ofta rekommenderas till folk som vill ha arbetsvilliga hundar, som ändå inte är arbetsnarkomaner. Har träffat ett par Schnauzrar som fått betydligt mindre aktivering än det du beskriver utan att dem varit uppskruvade för det. Men det är ju också individuellt.
 
Hm, du har säkert rätt, även om jag inte är helt insatt i hur rasen fungerar över lag. Jag får ofta höra att jag aktiverar mycket, men å andra sidan har jag fått höra det av folk som är ganska dåliga på att aktivera sina egna hundar...

Jag vill ju tro och hoppas på att jag gör rätt, men jag är ingen expert och vill höra andras åsikter ( därav att jag skrev ut vad vi gör ungefär). Min hund är ju otroligt duktig på att hoppa, klättra, balansera ( dogparkour), och v i utövar det ofta. Däremot känner man sig "dålig" för att man inte går kurser och är aktiv på så sätt, som så många andra är. Däremot är min hund en aktiv individ, och därför frågan om jag ska aktivera mer, eller låta henne ha mer tråkigt för att bli "balanserad".
 
Jag tycker du låter som en toppen hundägare :)

Det låter som du har en väldigt aktiv hund. Hon bli troligtvis tröttare av att jobba lugnt och koncentrerat än bus och promenader. Det blir iaf mina väldigt aktiva hundar. För dem är personspår den absolut bästa aktiveringen. Men även att träna koncentration i störiga miljöer, kvittar om det är på brukshundsklubben, centralstationen, stan eller utanför en affär. Med mina hundar är jag väldigt noggrann att varva "stressad" aktivering som agility, spring och bus med lugn och koncentrerad som spår och lugna lydnadsövningar. Kanske inte samma dag men försöker få in den lugnare träningen ett par gånger i veckan så de blir trötta av den.
 
Tack för svar :-) Jag har innan alltid var noga med att ta med henne på kalas och dylikt, men vet inte om det är rätt. INNAN har jag tänkt att det är bra att hon får vänja sig vid folk, vara med mig, umgås, uppleva mm, men det sista har jag tänkt annorlunda. Hon får vara hemma för att slippa stressen med folk, slippa varva upp sig... Men vad är rätt där? Att hon ska vänja sig vid folk, eller helt enkelt vara hemma, ha det tråkigt och slippa folk ?

Ja, hon är väldigt aktiv, vill ha full fart hela tiden. Jag försöker balansera med mentala och fysiska övningar hela tiden, men även försöka få henne att varva ner med vilodagar. Jag vet inte vad som är rätt här och önskar tips på rätt och fel, med vila och aktivitet :-)
 
Det finns nog inget rätt eller fel utan gäller väl att hitta vad som är lagom av allt för just din hund. Sen kan ju nog med gott samvete lämna henne hemma ibland när du annars hade tagit med henne. Kan ju vara så att hon behöver sova lite mer ostört även dagtid och då är det ju utmärkt när du inte är hemma. Mina hundar upplever jag att de ofta sover bättre dagtid om de är ensamma än om vi är hemma eftersom de så har en viss förväntan på att något ska hända.
 
Jag tycker inte det låter som du gör för lite med henne! Men däremot kan du kanske prova, om du känner för det, att byta ut lite av högenergiaktiviteter mot mer fokuserade saker - någon form av nosarbete är ofta både enkelt och givande, men bara något vad-som-helst som kräver mer fokus och fundering än hopp-och-skoj egentligen. Inte säkert att det skulle göra någon skillnad, men om du vill så kan du ju ge det ett försök.
 
Tack för svar :-) Jag har innan alltid var noga med att ta med henne på kalas och dylikt, men vet inte om det är rätt. INNAN har jag tänkt att det är bra att hon får vänja sig vid folk, vara med mig, umgås, uppleva mm, men det sista har jag tänkt annorlunda. Hon får vara hemma för att slippa stressen med folk, slippa varva upp sig... Men vad är rätt där? Att hon ska vänja sig vid folk, eller helt enkelt vara hemma, ha det tråkigt och slippa folk ?

Ja, hon är väldigt aktiv, vill ha full fart hela tiden. Jag försöker balansera med mentala och fysiska övningar hela tiden, men även försöka få henne att varva ner med vilodagar. Jag vet inte vad som är rätt här och önskar tips på rätt och fel, med vila och aktivitet :-)

Jag hade bytt ut vilodagar till vila alla dagar. Hundar mår bra av att koppla av varje dag. Kanske är det snarare balans i vardagen du skall ha, och inte aktivitets- kontra vilodag?

Hur gammal är hunden?
 
Jag gav rådet redan när hon var valp/ung, att hon inte skulle leka så mycket med andra hundar, inte ha så himla mycket leksaker framme osv, det fanns alltid något hon skulle hålla på med, jag såg stress redan då, vilket jag också sa till dig. Men du ville inte lyssna utan körde bara på, var mest bortförklaringar varför det skulle vara si eller så.
Jag har träffat många i denna kullen och har en själv. Finns inget stress, snarare tvärtom, lugna, glada, pigga men harmoniska och ostressade hundar.
Jag har också (ifall andra undrar) fött upp mamman till din hund, hon är lugnet själv, jag äger mormor, lugnet själv, jag har en halvsyster till din hunds mamma, lugnet själv och avkomma efter den.... Men, det finns också full fart, bus, aktivitet. Men jag bestämmer när det är bra och när det ska bli lugnt här hemma igen.

Ja jag låter hård, och det får folk tycka. Med detta återkommer du till hela tiden och är inget kul om man har problem. Men du hade kunnat få hur mycket hjälp du velat, men du kunde själv....

Man kan träna mycket med sin schnauzer, men den ska också koppla av och känna den kan göra det, utan att det finns saker hela tiden som den kan göra, hunden ska inte ha koll, det är du som ska ha koll, du sätter gränserna. Gäller alla hundar.

Jag vet förr här på buke när några skrev (även jag) att din hund kanske leker för mycket, att den får flamsa för mycket. Då fick vi till svar att det tyckte du en hund skulle få göra. Det spelade ingen roll vad som sades, för du tyckte så. Och självklart får man fostra och tycka som man vill... Men då är det också svårt att försöka ge råd.
Jag tycker ändå jag kan schnauzer ganska så bra, efter haft rasen i 18 år.

Sen självklart så lär man sig för varje hund man skaffar sig. Jag har gjort många tabbar genom åren.
 
Senast ändrad:
Det finns nog inget rätt eller fel utan gäller väl att hitta vad som är lagom av allt för just din hund. Sen kan ju nog med gott samvete lämna henne hemma ibland när du annars hade tagit med henne. Kan ju vara så att hon behöver sova lite mer ostört även dagtid och då är det ju utmärkt när du inte är hemma. Mina hundar upplever jag att de ofta sover bättre dagtid om de är ensamma än om vi är hemma eftersom de så har en viss förväntan på att något ska hända.

Jag tror också att det är bra om hundarna får vila även om man är hemma. Vi har lagt en hel del passivitetsträning på vår schnauzervalp. Han blir sjövild om han inte ibland sätts bakom kompostgallret, eller som ikväll - ett koppel på bredvid soffan så han kopplar av.

Får han utrymme att vandra runt, särskilt efter kl 22 så tar det aldrig slut. Han behöver veta att vi har bestämt att nu är det lugn och ro, och nu börjar han successivt förstå det.
 
Jag gav rådet redan när hon var valp/ung, att hon inte skulle leka så mycket med andra hundar, inte ha så himla mycket leksaker framme osv, det fanns alltid något hon skulle hålla på med, jag såg stress redan då, vilket jag också sa till dig. Men du ville inte lyssna utan körde bara på, var mest bortförklaringar varför det skulle vara si eller så.
Jag har träffat många i denna kullen och har en själv. Finns inget stress, snarare tvärtom, lugna, glada, pigga men harmoniska och ostressade hundar.
Jag har också (ifall andra undrar) fött upp mamman till din hund, hon är lugnet själv, jag äger mormor, lugnet själv, jag har en halvsyster till din hunds mamma, lugnet själv och avkomma efter den.... Men, det finns också full fart, bus, aktivitet. Men jag bestämmer när det är bra och när det ska bli lugnt här hemma igen.

Ja jag låter hård, och det får folk tycka. Med detta återkommer du till hela tiden och är inget kul om man har problem. Men du hade kunnat få hur mycket hjälp du velat, men du kunde själv....

Man kan träna mycket med sin schnauzer, men den ska också koppla av och känna den kan göra det, utan att det finns saker hela tiden som den kan göra, hunden ska inte ha koll, det är du som ska ha koll, du sätter gränserna. Gäller alla hundar.

Jag vet förr här på buke när några skrev (även jag) att din hund kanske leker för mycket, att den får flamsa för mycket. Då fick vi till svar att det tyckte du en hund skulle få göra. Det spelade ingen roll vad som sades, för du tyckte så. Och självklart får man fostra och tycka som man vill... Men då är det också svårt att försöka ge råd.
Jag tycker ändå jag kan schnauzer ganska så bra, efter haft rasen i 18 år.

Sen självklart så lär man sig för varje hund man skaffar sig. Jag har gjort många tabbar genom åren.

Där ser man... Sånt kan säkert vara jobbigt att läsa @makarontanten , men det är ju något positivt egentligen. Den här bakgrunden betyder att det med rätt stor sannolikhet inte är något grundläggande problem med din hunds mentalitet utan det är du som hanterat henne fel - det är ju jättebra! Medfödd dålig mentalitet är ett sisyfosarbete, att se sina egna misstag och jobba för att rätta till dem har man mycket bättre chanser till. :)
 
Där ser man... Sånt kan säkert vara jobbigt att läsa @makarontanten , men det är ju något positivt egentligen. Den här bakgrunden betyder att det med rätt stor sannolikhet inte är något grundläggande problem med din hunds mentalitet utan det är du som hanterat henne fel - det är ju jättebra! Medfödd dålig mentalitet är ett sisyfosarbete, att se sina egna misstag och jobba för att rätta till dem har man mycket bättre chanser till. :)

Ja, ingen hund är för gammal för att bli tränad i att vara mer passiv. Kanske kan det också minska hennes osäkerhet kring främmande personer? En lugn och trygg hund hanterar nya personer/miljöer bättre.
 
Ja, ingen hund är för gammal för att bli tränad i att vara mer passiv. Kanske kan det också minska hennes osäkerhet kring främmande personer? En lugn och trygg hund hanterar nya personer/miljöer bättre.

Helt klart är en hög stressnivå ett stort problem för en osäker hund - till och med för en hund som inte ens är osäker. Det vet man ju själv hur högt och snabbt man flyger i taket och överreagerar för minsta lilla om man gått och stressat ett tag...
 
Med risk för att det här blir luddigt, men jag tänker såhär.
Jag tror att det är ganska svårt att överaktivera sin hund på "rätt" sätt, däremot tror jag att det är lätt att få en hund som går upp i stress för att den har för hög förväntan på ägaren, olika situationer osv. Man tänker ofta att hunden bjuder in till mer aktivitet när den kommer med mer leksaker t ex, men åtminstone för min tik har det varit ett sätt hon reagerat på när hon är uppvarvad och lite stressad.

Jag gjorde lite som du när min tik var upp till året. Jag var supernoga med att aktivera henne varje promenad, med godissök, lättare apporter, godisgömmor i träd, enklare spår osv osv, vilket gjorde att varje gång vi skulle ut och gå hade hon superhöga förväntningar. Hon ville så gärna arbeta, men när det slog över i stress blev det liksom inget bra. När hon inte fick aktivitet under promenaderna kunde hon gny, börja kampa i kopplet, hämta 10-tals pinnar osv, bara för att det skulle hända saker. Vi kunde knappt inte gå en vanlig promenad, det skulle hända saker hela tiden. När vi kom in hämtade hon leksaker och ville kampa, rusade runt och pep en ganska bra stund, innan hon kunde lägga sig i soffan och slappna av. Jag trodde att det var för att hon inte var tillräckligt aktiverad och försökte aktivera henne ännu mer.
Jag insåg inte att det var ett stressigt beteende och inte en högaktiv hund jag hade, förrän jag hade en period med supermycket plugg och helt enkelt inte hann med att hitta på så mycket olika saker med henne.
Efter en vecka med bara vanliga promenader började hennes ständiga förväntan att gå över, och när vi satte igång med träningen igen gjorde vi det i korta pass och intensivt och fick en lagom förväntan på passen i stället. När vi kom in efter en promenad lade hon sig att vila direkt. Det var så jäkla skönt!

Min hund är aktiv och jobbar mer än gärna, och jag behöver aktivera hjärnan ordentligt på henne 4-5 dagar i veckan för att hon ska må bra. Hon behöver rejäl fysisk stimulans varje dag för att må bra också. Men hon behöver också kunna vila, koppla bort förväntan och vara passiv däremellan :)
Idag kan hon ha 3-4 vilodagar innan det börjar krypa i kroppen på henne, och det känns bra.

Tillägg: Att det bara tog en vecka att "stressreducera" min tik såpass att jag insåg att det inte var för lite aktivitet som var problemet, har jag nog att tacka hennes stabila mentalitet för :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 136
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 414
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Viva
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp