Vila, aktivitet, passivitet, motion, vad är rätt....

Ja det kan vara jobbigt att läsa, kan säga att jag satt länge innan jag klickade på svara. Och jag menar inte alls att kritisera. Snarare förklara. Just för jag känner till så många hundar som finns bakom denna hunden osv..

Jag är övertygad om att denna hunden måste sänka sin stressnivå.
 
Med risk för att det här blir luddigt, men jag tänker såhär.
Jag tror att det är ganska svårt att överaktivera sin hund på "rätt" sätt, däremot tror jag att det är lätt att få en hund som går upp i stress för att den har för hög förväntan på ägaren, olika situationer osv. Man tänker ofta att hunden bjuder in till mer aktivitet när den kommer med mer leksaker t ex, men åtminstone för min tik har det varit ett sätt hon reagerat på när hon är uppvarvad och lite stressad.

Jag gjorde lite som du när min tik var upp till året. Jag var supernoga med att aktivera henne varje promenad, med godissök, lättare apporter, godisgömmor i träd, enklare spår osv osv, vilket gjorde att varje gång vi skulle ut och gå hade hon superhöga förväntningar. Hon ville så gärna arbeta, men när det slog över i stress blev det liksom inget bra. När hon inte fick aktivitet under promenaderna kunde hon gny, börja kampa i kopplet, hämta 10-tals pinnar osv, bara för att det skulle hända saker. Vi kunde knappt inte gå en vanlig promenad, det skulle hända saker hela tiden. När vi kom in hämtade hon leksaker och ville kampa, rusade runt och pep en ganska bra stund, innan hon kunde lägga sig i soffan och slappna av. Jag trodde att det var för att hon inte var tillräckligt aktiverad och försökte aktivera henne ännu mer.
Jag insåg inte att det var ett stressigt beteende och inte en högaktiv hund jag hade, förrän jag hade en period med supermycket plugg och helt enkelt inte hann med att hitta på så mycket olika saker med henne.
Efter en vecka med bara vanliga promenader började hennes ständiga förväntan att gå över, och när vi satte igång med träningen igen gjorde vi det i korta pass och intensivt och fick en lagom förväntan på passen i stället. När vi kom in efter en promenad lade hon sig att vila direkt. Det var så jäkla skönt!

Min hund är aktiv och jobbar mer än gärna, och jag behöver aktivera hjärnan ordentligt på henne 4-5 dagar i veckan för att hon ska må bra. Hon behöver rejäl fysisk stimulans varje dag för att må bra också. Men hon behöver också kunna vila, koppla bort förväntan och vara passiv däremellan :)
Idag kan hon ha 3-4 vilodagar innan det börjar krypa i kroppen på henne, och det känns bra.

Så himla bra skrivet och förklarat :)
Du skrev vad jag tänkte skriva, men kände jag orkar inte nu så här sent. Nu slapp jag :D
 
Nu har jag läst igenom allt i tråden i lugn och ro och funderat lite över era svar. Visst har du rätt Grana att du sagt detta till mig. Jag tänker inte försvara mig att jag inte lyssnade på dig, men nu är det som det är, och jag utgår därifrån. Att jag gjort fel många gånger är inget jag vill gräva ner mig i, utan istället få bukt med.

Jag har fått många bra svar, men inte riktigt fått klart för mig hur mycket av allt. Jag förstår ju att det är olika från individ och individ, men prinsessfeminist skrev ju tex att jag skulle byta ut mina vilodagar mot alla dagar till vila. Menar du under en period, eller ska hon aldrig få leka, busa, springa?

Jag har ju redan skrivit ut på ett ungefär vad jag gör med henne, och undrar utifrån det som kommit fram under trådens gång om jag ska minska på alla aktiviteter över lag? Eftersom jag själv lever det liv jag gör, med nattarbete och mycket lediga dagar, så har det ju blivit så att hunden och jag umgås väldigt mycket. Hon är mitt intresse och jag tycker ju även om att vara ute och röra på mig i skog och mark. Det har vart så naturligt att vi gör allt detta ihop. När vi är i skogen så blir det lite roligare när vi då hittar stubbar, träd, stenar mm att hoppa, leka, klättra på. Ska jag sluta aktivera på det sättet också och bara gå "vanligt" i skogen? Jag har också en vän som likt mig, gillar att gå ut i skogen och grilla och på hösten plocka svamp. Då kan vi ju vara ute 3-5 timmar, det blir ju ingen direkt aktivitet för hunden, men hon är ju med och det händer ju något= inte vilar. Ska jag lämna henne hemma vid sådana tillfällen också?

Jag tycker ju inte själv att jag gör så mycket, utan allt vi gör är ju på hobbynivå som jag brukar kalla det. Alltså mer aktivitet än just bara en vanlig promenad. Det jag kallar lydnad, är ju enkla saker som att hon får gå lite fot, lite sitt kvar, inkallning, gå slalom mellan mina ben mm, alltså inget direkt avanserat, utan mer att göra något mer än att bara gå. Ett godislet kan vara att vi kanske grillar och jag slänger ut godis/torrfoder hon får leta efter. I bland gömmer jag en leksak i ett enklare spår till henne. Det finns ju de som arbetar betydligt mer med sina hundar, och jämförelsevis tycker jag inte jag gör något egentligen och har svårt att se att jag gör för mycket?

När jag nu läser mitt egna inlägg, så ser jag ju att hon är med mig väldigt mycket och undrar då också om det är något jag borde ändra på? Ska jag försöka göra mer saker på egen hand och låta henne vara mer hemma själv för att det ska bli tråkigt för henne?

Vill också tillägga att vi inte gör något hemma/inomhus direkt. Visst har hon leksaker och ben framme, men jag brukar inte leka med henne inne, det händer någon gång, men sällan. Hon vilar inne, men hon är inte riktigt avslappnad. Vaknar lätt och ska ha koll på allt. Dels var jag är, men också om det är ljud i trappuppgången och liknande, då vaktar hon. Ofta är hon "på" mig när jag lagar mat eller liknande, det är då hon vill att det ska hända något, få uppmärksamhet. Sitter jag still vilar hon, men jag kan ju inte sitta på en stol hela dagarna för att hon ska vara lugn.

Jag kanske har svårt att förstå, men jag har verkligen svårt att hitta en bra balans på vad som är normal aktivering, hur mycket vila en hund behöver och var gränsen går på att ha tråkigt ibland, minska förväntningarna, till att bli understimulerad istället. Jag vill ju så väl, men det blir så fel...
 
Nu har jag läst igenom allt i tråden i lugn och ro och funderat lite över era svar. Visst har du rätt Grana att du sagt detta till mig. Jag tänker inte försvara mig att jag inte lyssnade på dig, men nu är det som det är, och jag utgår därifrån. Att jag gjort fel många gånger är inget jag vill gräva ner mig i, utan istället få bukt med.

Jag har fått många bra svar, men inte riktigt fått klart för mig hur mycket av allt. Jag förstår ju att det är olika från individ och individ, men någon skrev
Med risk för att det här blir luddigt, men jag tänker såhär.
Jag tror att det är ganska svårt att överaktivera sin hund på "rätt" sätt, däremot tror jag att det är lätt att få en hund som går upp i stress för att den har för hög förväntan på ägaren, olika situationer osv. Man tänker ofta att hunden bjuder in till mer aktivitet när den kommer med mer leksaker t ex, men åtminstone för min tik har det varit ett sätt hon reagerat på när hon är uppvarvad och lite stressad.

Jag gjorde lite som du när min tik var upp till året. Jag var supernoga med att aktivera henne varje promenad, med godissök, lättare apporter, godisgömmor i träd, enklare spår osv osv, vilket gjorde att varje gång vi skulle ut och gå hade hon superhöga förväntningar. Hon ville så gärna arbeta, men när det slog över i stress blev det liksom inget bra. När hon inte fick aktivitet under promenaderna kunde hon gny, börja kampa i kopplet, hämta 10-tals pinnar osv, bara för att det skulle hända saker. Vi kunde knappt inte gå en vanlig promenad, det skulle hända saker hela tiden. När vi kom in hämtade hon leksaker och ville kampa, rusade runt och pep en ganska bra stund, innan hon kunde lägga sig i soffan och slappna av. Jag trodde att det var för att hon inte var tillräckligt aktiverad och försökte aktivera henne ännu mer.
Jag insåg inte att det var ett stressigt beteende och inte en högaktiv hund jag hade, förrän jag hade en period med supermycket plugg och helt enkelt inte hann med att hitta på så mycket olika saker med henne.
Efter en vecka med bara vanliga promenader började hennes ständiga förväntan att gå över, och när vi satte igång med träningen igen gjorde vi det i korta pass och intensivt och fick en lagom förväntan på passen i stället. När vi kom in efter en promenad lade hon sig att vila direkt. Det var så jäkla skönt!

Min hund är aktiv och jobbar mer än gärna, och jag behöver aktivera hjärnan ordentligt på henne 4-5 dagar i veckan för att hon ska må bra. Hon behöver rejäl fysisk stimulans varje dag för att må bra också. Men hon behöver också kunna vila, koppla bort förväntan och vara passiv däremellan :)
Idag kan hon ha 3-4 vilodagar innan det börjar krypa i kroppen på henne, och det känns bra.

Tillägg: Att det bara tog en vecka att "stressreducera" min tik såpass att jag insåg att det inte var för lite aktivitet som var problemet, har jag nog att tacka hennes stabila mentalitet för :)

Jag tycker också detta var väldigt bra skrivit, och känner igen mig en del i det du skriver. Precis som du skriver om att din hund ändå behöver både rejält med fysisk och mental stimulans för att må bra, så är det väl där mitt problem sitter. Jag vet inte vad som är rimligt, då jag tycker att hon ska ha motion och även lite mentalt i den form jag nu gör med henne. Jag hittar ingen bra balans. På våra vilodagar vi har lagt in, så är hon faktiskt lugnare, men sen är det som att hon blir uttråkad till nästa dag och då känner jag mig illa till mods att jag inte gör något med henne istället och känner mig som en dålig hundägare igen.
 
Nu har jag läst igenom allt i tråden i lugn och ro och funderat lite över era svar. Visst har du rätt Grana att du sagt detta till mig. Jag tänker inte försvara mig att jag inte lyssnade på dig, men nu är det som det är, och jag utgår därifrån. Att jag gjort fel många gånger är inget jag vill gräva ner mig i, utan istället få bukt med.

Jag har fått många bra svar, men inte riktigt fått klart för mig hur mycket av allt. Jag förstår ju att det är olika från individ och individ, men prinsessfeminist skrev ju tex att jag skulle byta ut mina vilodagar mot alla dagar till vila. Menar du under en period, eller ska hon aldrig få leka, busa, springa?

Jag har ju redan skrivit ut på ett ungefär vad jag gör med henne, och undrar utifrån det som kommit fram under trådens gång om jag ska minska på alla aktiviteter över lag? Eftersom jag själv lever det liv jag gör, med nattarbete och mycket lediga dagar, så har det ju blivit så att hunden och jag umgås väldigt mycket. Hon är mitt intresse och jag tycker ju även om att vara ute och röra på mig i skog och mark. Det har vart så naturligt att vi gör allt detta ihop. När vi är i skogen så blir det lite roligare när vi då hittar stubbar, träd, stenar mm att hoppa, leka, klättra på. Ska jag sluta aktivera på det sättet också och bara gå "vanligt" i skogen? Jag har också en vän som likt mig, gillar att gå ut i skogen och grilla och på hösten plocka svamp. Då kan vi ju vara ute 3-5 timmar, det blir ju ingen direkt aktivitet för hunden, men hon är ju med och det händer ju något= inte vilar. Ska jag lämna henne hemma vid sådana tillfällen också?

Jag tycker ju inte själv att jag gör så mycket, utan allt vi gör är ju på hobbynivå som jag brukar kalla det. Alltså mer aktivitet än just bara en vanlig promenad. Det jag kallar lydnad, är ju enkla saker som att hon får gå lite fot, lite sitt kvar, inkallning, gå slalom mellan mina ben mm, alltså inget direkt avanserat, utan mer att göra något mer än att bara gå. Ett godislet kan vara att vi kanske grillar och jag slänger ut godis/torrfoder hon får leta efter. I bland gömmer jag en leksak i ett enklare spår till henne. Det finns ju de som arbetar betydligt mer med sina hundar, och jämförelsevis tycker jag inte jag gör något egentligen och har svårt att se att jag gör för mycket?

När jag nu läser mitt egna inlägg, så ser jag ju att hon är med mig väldigt mycket och undrar då också om det är något jag borde ändra på? Ska jag försöka göra mer saker på egen hand och låta henne vara mer hemma själv för att det ska bli tråkigt för henne?

Vill också tillägga att vi inte gör något hemma/inomhus direkt. Visst har hon leksaker och ben framme, men jag brukar inte leka med henne inne, det händer någon gång, men sällan. Hon vilar inne, men hon är inte riktigt avslappnad. Vaknar lätt och ska ha koll på allt. Dels var jag är, men också om det är ljud i trappuppgången och liknande, då vaktar hon. Ofta är hon "på" mig när jag lagar mat eller liknande, det är då hon vill att det ska hända något, få uppmärksamhet. Sitter jag still vilar hon, men jag kan ju inte sitta på en stol hela dagarna för att hon ska vara lugn.

Jag kanske har svårt att förstå, men jag har verkligen svårt att hitta en bra balans på vad som är normal aktivering, hur mycket vila en hund behöver och var gränsen går på att ha tråkigt ibland, minska förväntningarna, till att bli understimulerad istället. Jag vill ju så väl, men det blir så fel...
Jag skulle inte undvika träning eller långa promenader, däremot hemma, då är det vila. Har en unghund som väldigt lätt kommer upp i varv och vill hitta på saker hela tiden men inne låter jag det inte ske. Jag tycker du ska plocka bort alla egna leksaker inne och lära hunden "gå och lägg dig" eller liknade. Kompostgaller kan vara bra att ha i början så hon inte har möjlighet att följa varje steg du tar utan får möjlighet att lära sig slappna av.
 
Jag hade stressproblem med min omplacering men det kom från hans första hem och första år. Det första jag gjorde var att förbjuda ALL lek inomhus, drog ner persienner och tog bort soffan från fönstrena. Vi gick promenader men inte längre än 4 km och 1 timme ca 1 gång om dagen resten var bara ut och pinka så 23 timmar om dygnet vilade han och BEHÖVDE det. Med lite inkallningsträning och lydnad osv under promenaderna. Hans slog lätt över för minsta lilla. Agility 1 gång i veckan med passivitet efteråt med fika. Han behöver massor med återhämtning än idag och han fyller 7 år i maj. För honom som är en osäker individ är allt så mycket mer än för en coollugn individ. Han behöver både lite tankegympa och fysisk motion. Sådana hundar mår bra av tråkpromenader ofta utan krav eller träning även om han älskar utmaningar. Sedan har vi nyss börjat med dragweigt träning och jag säger bara wow. Varför började jag inte med detta innan?? Snacka om hundträning där kroppen får träning men även hjärnan och självsäkerhet och lugn under lugna former. Det underlättar att ledarna är väldigt duktiga på hund och träning samt de flesta hundarna välbalanserade och alla tränar reko och sammanhållningen är härlig. Han sover hela kvällen efter uppvärmning och nedvarvning på 2 km samt en runda på 4-6 km med ynka 2 kgs dragvikt som är lite drygt 10 % av hans vikt.
 
Jag skulle inte undvika träning eller långa promenader, däremot hemma, då är det vila. Har en unghund som väldigt lätt kommer upp i varv och vill hitta på saker hela tiden men inne låter jag det inte ske. Jag tycker du ska plocka bort alla egna leksaker inne och lära hunden "gå och lägg dig" eller liknade. Kompostgaller kan vara bra att ha i början så hon inte har möjlighet att följa varje steg du tar utan får möjlighet att lära sig slappna av.

Leksakerna är borta nu :-). För att minska att hon följer mig, har jag börjat stänga dörrarna om mig ( eftersom jag bor själv, så stänger jag sällan toadörren och liknande om mig), men det kanske inte är ett bra sätt? Tycker hon blir mer uppvarvad av att stå och gnälla utanför istället, eller är det en träningssak att hon vänjer sig? Bättre med kompostgaller där hon ser mig, men ändå inte kan följa med?
 
Jag hade stressproblem med min omplacering men det kom från hans första hem och första år. Det första jag gjorde var att förbjuda ALL lek inomhus, drog ner persienner och tog bort soffan från fönstrena. Vi gick promenader men inte längre än 4 km och 1 timme ca 1 gång om dagen resten var bara ut och pinka så 23 timmar om dygnet vilade han och BEHÖVDE det. Med lite inkallningsträning och lydnad osv under promenaderna. Hans slog lätt över för minsta lilla. Agility 1 gång i veckan med passivitet efteråt med fika. Han behöver massor med återhämtning än idag och han fyller 7 år i maj. För honom som är en osäker individ är allt så mycket mer än för en coollugn individ. Han behöver både lite tankegympa och fysisk motion. Sådana hundar mår bra av tråkpromenader ofta utan krav eller träning även om han älskar utmaningar. Sedan har vi nyss börjat med dragweigt träning och jag säger bara wow. Varför började jag inte med detta innan?? Snacka om hundträning där kroppen får träning men även hjärnan och självsäkerhet och lugn under lugna former. Det underlättar att ledarna är väldigt duktiga på hund och träning samt de flesta hundarna välbalanserade och alla tränar reko och sammanhållningen är härlig. Han sover hela kvällen efter uppvärmning och nedvarvning på 2 km samt en runda på 4-6 km med ynka 2 kgs dragvikt som är lite drygt 10 % av hans vikt.

Vad härligt att höra att du kommit på rätt metoder för honom :-) . Jag har fått många tips nu, men är inte helt klar med hur mycket aktivitet jag borde ge henne ändå. Ska jag fortsätta som vanligt ute och försöka få det så tråkigt som möjligt inne? Eller ska jag minska på alla aktiviteter ute och bara gå "tråkiga" och kortare koppelpromenader? Tilläggas ska att jag inte aktiverar henne på alla promenader, utan mestadels på den runda vi kallar långpromenad/skogspromenad per dag. De andra rundorna är kanske runt en halvtimme hemma på området och för det mesta utan aktivitet och mer "slappt" med att gå och nosa, gå lite saktare. Sen händer det lite då och då att vi även gör något på dessa rundor, men inte alltid, och inte mycket.

Hon har inga problem med att vila inomhus, men just det att hon inte vilar tillräckligt lugnt för att vara avslappnad. Jag kan be henne lägga sig, men går någon i trappuppgången så är hon där och skäller vid dörren på två röda. Jag hinner inte med, då jag ju aldrig vet när någon går där ( hunden hör ju fortare än jag).
 
Jag känner igen mig lite i dina funderingar, speciellt det där med att hunden dagen efter vilodag kommer och pockar på uppmärksamhet och att jag då får dåligt samvete :(

Till skillnad från din hund så är Doris duktigt på att slappa inne, så länge jag följer dom vanliga rutinerna med att jobba dagtid och aktivitet på kvällen. Nu när jag pluggar och är hemma en del på dagtid så har hon varit lite mer så att hon tycker att vi ska hitta på något men då brukar jag tänka att om hon är rastad och matad så klarar hon att ta det lugnt, det gör hon ju jämt när jag har jobbat dagtid, så då säger jag åt henne att gå och lägga sig och då gör hon i regel det. Hon kan också flyga upp om hon hör nån i trappen men det är inte så ofta det går någon där och oftast så ger hon ett par skall och lägger sig sen igen där jag sitter.

Mina (högst amatörmässiga) råd är att du fortsätter som du gör med aktivering men att du är hårdare med henne inne. Tränar ni inte ska hon ligga och vila eller tugga ben. Stiger hon upp och följer dig när du rör dig så får du säga åt henne stt lägga sig igen och se till att hon ligger kvar där. Som någon tidigare har skrivit så kan det vara bra att använda kompostgaller för att stänga in henne, jag skulle föredra det framför stängda dörrar eftersom du fortfarande kan se henne och korrigera henne om hon stiger upp med kompostgaller. När hon hör någon i trappen och flyger upp så var lugn själv och säg till henne att lägga sig igen, gör inte så stor sak av det.
Jag brukar se till att ha nåt ben framme så att hon kan välja att pyssla med det en stund när det kryper i kroppen på henne, men det kanske är onödigt stressande för din hund.
Men för att sammanfatta, om hunden är rastad så ska hon kunna ligga kvar och vila även om du gör saker hemma. Gör hon inte det så får du lära henne det. Det är inte farligt för henne att ha tråkigt utan det är en del i att lära sig att det är matte som bestämmer när vi hittar på något, det är inte hennes ansvar.
 
Jag tycker också detta var väldigt bra skrivit, och känner igen mig en del i det du skriver. Precis som du skriver om att din hund ändå behöver både rejält med fysisk och mental stimulans för att må bra, så är det väl där mitt problem sitter. Jag vet inte vad som är rimligt, då jag tycker att hon ska ha motion och även lite mentalt i den form jag nu gör med henne. Jag hittar ingen bra balans. På våra vilodagar vi har lagt in, så är hon faktiskt lugnare, men sen är det som att hon blir uttråkad till nästa dag och då känner jag mig illa till mods att jag inte gör något med henne istället och känner mig som en dålig hundägare igen.

och @Grana, tack, jag tyckte mest det blev luddigt men.. :D

Jag tror att jag hade provat med att göra tråkiga saker, så att hon släpper en del av sin förväntan.
Till en början hade jag nog bara låtit henne vara typ en vecka, och inte gjort något mer än gått ut på vanliga promenader.
Efter det hade jag fortsatt långpromenader, men gå på ställen hon känner till och där det inte händer så mycket kul saker.
Dra ner träningsmängden lite, och träna på lite tråkiga saker, och med halvtråkiga belöningar. Torrfoderkulor i stället för kamp och bollkast t ex.
Nosarbete i lagom mängd är bra, så länge det inte blir ett stressigt moment. Slänger jag ut en näve godis i gräsmattan här hemma har jag två stollar som far omkring i 200km tills godisarna är hittade. Nosarbete, absolut - lugn aktivering? Nope..

Jag vet precis hur det känns, jag hade också dåligt samvete till en början :) När jag sedan såg hur hunden faktiskt blev mer avslappnad efter några dagar kändes det dock betydligt bättre.

Min kompis har haft liknande problem med sin labbetik, fast värre - när hon började ta på sig ytterkläder satt hunden vid dörren och tjöt, hon kunde inte hälsa på människor ute för när hon skulle lämna dem hade hunden så höga förväntningar på att det skulle hända något kul att hon inte fick med den därifrån. Hunden kunde sitta "passiv" i högst 5 minuter, sedan började den skälla, osv osv.

Hennes räddning blev en rejäl sträckning av senorna i en tass, med ordinationen max 10 min promenad i sträck, max 4 gånger per dag. Första veckan var fruktansvärd, men sedan har det bara blivit bättre och bättre.
Nu har hon börjat sätta igång henne så smått, men fått backa flera gånger för att hennes förväntan på aktivitet vuxit supermycket på nästan ingen tid alls.
 
Det är väldigt intressant att läsa era svar, och jag bockar och bugar för att ni delar med mig.

Har tänkt mycket idag och det är så mycket som krockar i huvudet just nu. Jag tror vi alla är överens om att hon är stressad och behöver passivitetsträna mycket mer. Jag måste tänka om helt och det är då inte lätt. Naturligtvis vill jag ju att hon ska må bra och det gör hon ju inte om hon är stressad.

Jag har, som jag skrev innan, plockat bort alla leksaker idag och inte har hon fått någon långpromenad idag heller, bara ett par "tråkiga" koppelrundor i området. I natt ska jag jobba och tyvärr är väl det en sak som också "aktiverar" hennes stress en del. Jobbar ju i vården, och kan ju inte förbjuda mina vårdtagare att komma ut till mig, och jag har bara min nattmatte vissa nätter, så det kan jag inte göra så mycket åt just nu. Jag ska gå lite kortare rundor nu i någon veckas tid, låta henne vila från aktiviteter helt och hållet och se om det blir någon skillnad. Skulle det vara bra om jag tog med mig en bok ut och satte mig på en parkbänk med henne? Eller kan det bli stressande också när hundar och människor går förbi? Jag har ofta gjort det under sommarhalvåret innan, men vet inte om det är rätt heller? Jag har alltid tyckt att det har vart bra med mycket frisk luft, oavsett om vi är stilla eller rör på oss, bara vi är ute. Rätt eller fel?

Jag märker ju att hon vill att det ska hända något nu, men nu har jag suttit vid datorn en hel del idag, och då har hon vilat, men är ju hela tiden uppmärksam på om jag är på väg att resa mig upp. Har bett henne ligga kvar, vilket hon gör, men hon är inte avslappnad ( vilket jag förstår att det inte går så snabbt, men bara en upplysning om hur hon beter sig i situationen).
 
Skulle det vara bra om jag tog med mig en bok ut och satte mig på en parkbänk med henne? Eller kan det bli stressande också när hundar och människor går förbi? Jag har ofta gjort det under sommarhalvåret innan, men vet inte om det är rätt heller? Jag har alltid tyckt att det har vart bra med mycket frisk luft, oavsett om vi är stilla eller rör på oss, bara vi är ute. Rätt eller fel?

Det är ju ett klassiskt sätt att öva på passivitet, det fick i alla fall jag till mig när jag köpte hund. "Ryggsäcken" tycker jag också är väldigt bra om hunden är stressad.
 
Jag tycker ju inte själv att jag gör så mycket

Jag tror inte heller att du gör för mycket, som @AraSlei skrev så är det egentligen svårt att överaktivera en hund - men ganska lätt att felaktivera den. Jag tycker det låter som att allt(?) ni gör är väldigt skoj-skoj-skoj? Hög energi i övningarna, hög energi i belöningarna, hopp och studs och lek, typ? Jag tror nog det främst är där du behöver tänka om. Inte dra ner på aktivitet, men byta ut delar av den till saker som siktar mer på koncentration och "alla tassar i marken".
Att få vara med mycket i vardagen tror jag faktiskt inte alls är något problem, jag tror hundar mår bra av att få vara med sina människor i möjligaste mån. Däremot kan det ju vara så att vissa situationer (som på ditt jobb?) skulle gå att styra upp med att införa lite mer regler för att dämpa eventuell stress?

Aktiviteter och sånt menar jag dock långsiktigt, att stressreducera först kan säkert vara motiverat. :)

En stor eloge till dig för att du inte kör hälarna i marken och fingrarna i öronen som man ibland ser hundägare göra när de inte vill ta till sig att de kan ha gjort något fel! :up:
 
Det är väldigt intressant att läsa era svar, och jag bockar och bugar för att ni delar med mig.

Har tänkt mycket idag och det är så mycket som krockar i huvudet just nu. Jag tror vi alla är överens om att hon är stressad och behöver passivitetsträna mycket mer. Jag måste tänka om helt och det är då inte lätt. Naturligtvis vill jag ju att hon ska må bra och det gör hon ju inte om hon är stressad.

Jag har, som jag skrev innan, plockat bort alla leksaker idag och inte har hon fått någon långpromenad idag heller, bara ett par "tråkiga" koppelrundor i området. I natt ska jag jobba och tyvärr är väl det en sak som också "aktiverar" hennes stress en del. Jobbar ju i vården, och kan ju inte förbjuda mina vårdtagare att komma ut till mig, och jag har bara min nattmatte vissa nätter, så det kan jag inte göra så mycket åt just nu. Jag ska gå lite kortare rundor nu i någon veckas tid, låta henne vila från aktiviteter helt och hållet och se om det blir någon skillnad. Skulle det vara bra om jag tog med mig en bok ut och satte mig på en parkbänk med henne? Eller kan det bli stressande också när hundar och människor går förbi? Jag har ofta gjort det under sommarhalvåret innan, men vet inte om det är rätt heller? Jag har alltid tyckt att det har vart bra med mycket frisk luft, oavsett om vi är stilla eller rör på oss, bara vi är ute. Rätt eller fel?

Jag märker ju att hon vill att det ska hända något nu, men nu har jag suttit vid datorn en hel del idag, och då har hon vilat, men är ju hela tiden uppmärksam på om jag är på väg att resa mig upp. Har bett henne ligga kvar, vilket hon gör, men hon är inte avslappnad ( vilket jag förstår att det inte går så snabbt, men bara en upplysning om hur hon beter sig i situationen).

Har bara skummat igenom vissa av svaren så det kanske redan har nämnts. Jag hade absolut tagit med henne på aktiviteter och långpromenader men sänkt förväntan på det.
Om du är inne är det ligga still som gäller. Reser hon sig för att du rör på dig så påminn direkt om att hon ska ligga still. Tillslut trillar polletten ner.
Är ni ute i skogen så kasta inte pinnar, kampa och gör saker hela tiden utan låt henne strosa runt och bara vara. Kalla in och kolla av kontakten med godis hade jag dock gjort.
Gör lugna kluriga övningar som spår osv.

Är ni ute och grillar och du märker att hon under dom timmarna härjar runt och busar konstant så ha med en filt och platsa henne där. Hon kan ju liksom vara med utan att hypa runt och ha förväntan på att ngt busigt ska ske hela tiden.

Absolut så ska hunden både få springa och busa. Men framförallt nu i början får man nog vara extremt strikt med både var och när.
Och för vissa hundar är det väldigt bra att lära sig att inne = vila. Inget lek, stoj och annat som höjer stressnivån.
 
Jag tror inte heller att du gör för mycket, som @AraSlei skrev så är det egentligen svårt att överaktivera en hund - men ganska lätt att felaktivera den. Jag tycker det låter som att allt(?) ni gör är väldigt skoj-skoj-skoj? Hög energi i övningarna, hög energi i belöningarna, hopp och studs och lek, typ? Jag tror nog det främst är där du behöver tänka om. Inte dra ner på aktivitet, men byta ut delar av den till saker som siktar mer på koncentration och "alla tassar i marken".

Exakt detta tror jag också på. Inte för mycket utan helt enkelt fel.
 
Ja, vi är nog mycket skoj och skoj och jag har trott att det vart bra. Jag har ju läst mycket ( för mycket kanske) om att man ska vara en rolig matte till sin hund, hellre leka än traggla in rätt beteende mm. Jag har alltså mer eller mindre stressat henne med att jag gjort för mycket roligt ser jag nu.

När vi är i skogen och tex grillar eller bara promenerar är hon ganska lugn, eller ja hon springer ju, men inte uppstressat eller hysteriskt på något sätt. Hon är noga med kontakten till mig och travar runt och nosar och sådär ( jag vill kalla det normalt beteende) och sitter vi stilla och tex grillar, så sitter hon lugnt brevid. Däremot om det är någon mer hund med, så är det på en helt annan nivå, och nu när jag analyserar och tänker tillbaka, mer stressigt och uppvarvat. Jag förstår att jag behöver minska alla aktiviteter som kan stressa nu, men ska jag aldrig låta henne leka med någon hund för all framtid? Har en kompis med hund, och min älskar denna hund. Ska vi aldrig kunna gå tillsammans i skogen mer med dessa? Detta kanske vi gör ungefär varannan vecka i dagsläget, och även det har jag sett som bra, då hon har fått springa av sig och göra åt med mer energi än vad hon gör med bara mig. I övrigt leker hon sällan med andra hundar. Det finns ett fåtal som vi känner från promenader och som vi möter någon gång då och då ute. Då har de fått leka en stund, men det kanske har handlat om 5-10 min på en begränsad yta.
 
Ja, vi är nog mycket skoj och skoj och jag har trott att det vart bra. Jag har ju läst mycket ( för mycket kanske) om att man ska vara en rolig matte till sin hund, hellre leka än traggla in rätt beteende mm. Jag har alltså mer eller mindre stressat henne med att jag gjort för mycket roligt ser jag nu.

När vi är i skogen och tex grillar eller bara promenerar är hon ganska lugn, eller ja hon springer ju, men inte uppstressat eller hysteriskt på något sätt. Hon är noga med kontakten till mig och travar runt och nosar och sådär ( jag vill kalla det normalt beteende) och sitter vi stilla och tex grillar, så sitter hon lugnt brevid. Däremot om det är någon mer hund med, så är det på en helt annan nivå, och nu när jag analyserar och tänker tillbaka, mer stressigt och uppvarvat. Jag förstår att jag behöver minska alla aktiviteter som kan stressa nu, men ska jag aldrig låta henne leka med någon hund för all framtid? Har en kompis med hund, och min älskar denna hund. Ska vi aldrig kunna gå tillsammans i skogen mer med dessa? Detta kanske vi gör ungefär varannan vecka i dagsläget, och även det har jag sett som bra, då hon har fått springa av sig och göra åt med mer energi än vad hon gör med bara mig. I övrigt leker hon sällan med andra hundar. Det finns ett fåtal som vi känner från promenader och som vi möter någon gång då och då ute. Då har de fått leka en stund, men det kanske har handlat om 5-10 min på en begränsad yta.

Men det är ju klart hon ska få busa med andra hundar. Det är ju stor skillnad på att få leka med en annan hund någon gång per vecka och att hypa runt överallt inne som ute.
Och du behöver ju inte vara tråkig bara för att du inte drar upp henne i kamp och leklust. Belöna med gott godis och mys lite som belöning också. Gör det 9 av 10 ggr istället för tvärtom. Det handlar ju egentligen inte om att bli tråkig utan om att det ska bli ett lugnare, mer fokuserat och avslappnat beteende.

Istället för att ha leksaker och grejer framme inne så kan du ju träna lydnad i 15 min. När du tränat klart så säger du till henne att gå och lägga sig, där kan hon ju även få en jackpottbelöning (godis) och sen ska hon ligga där tills du ger ett varsågod. Eller, man kan ju tillåta byte av viloplats och drickande såklart. Men så fort hon börjar plocka med grejer och leta efter något att göra så är det "gå och lägg dig" igen. Det behöver inte ens betyda en specifik plats utan bara betyda att hon ska vila. Jag har tex ingen viloplats till mina hundar. Men "lägg dig" betyder helt enkelt vila. Var hunden vilar bryr jag mig inte om.

Om du märker att hon har svårt att slappna av med lekkamrater i närheten hade jag dock kopplat en stund för att även där ta bort så hög förväntan. Så kan hon få gå kopplad en stund. För att sen få leka en stund. Koppelpromenader utan bus med kända som okända hundar är också ett hett tips om hon blir hypad av det och förväntar sig lek.
 
Jag var hundvakt åt en labbe och en schäfer (vid två olika tillfällen) som var tokstressade. Jag gick en ordentlig morgonpromenad där de fick busa och springa av sig och när vi kom in så var de plockiga, reste sig upp så fort jag rörde på mig och var allmänt stressade och letade bokstavligt talat efter saker att göra i flera timmar. Jag blev GALEN. Samtidigt låg mina två hundar och sov/vilade och undrade var de där andra pysslade med.

Jag trodde det skulle bli bättre av att gå lång promenad, så var ute i drygt två timmar - hjälpte inte. Testade att bara vara ute i 20 min - ingen skillnad.
Problemet va inte själva aktiveringen i sig utan att de aldrig slappnade av efteråt. Så jag blev strikt med att de skulle ligga stilla. Varje gång de reste sig så ledde jag tillbaka dom till viloplatsen. Efter ett par dagar trillade polletten ner och det kvittade om jag var ute i 30min eller 3 timmar innan för de hade helt enkelt lärt sig när, eller rättare sagt var de skulle vila.
Blev extremt stor förändring när de släppte den där förväntan på att något skulle hända hela tiden.
 
Tack linnsan, jag tror även polletten börjar ramla ner hos mig ( hoppas jag iallafall). Det första av dem två inlägg du skrev sist nu, hjälpte mig att förstå skillnaden lite mer. Jag började bli lite orolig för att jag skulle få lägga om hela mitt hundliv, sluta träffa folk med hund, aldrig låta henne leka mm. Ja, alltså lite överdrivet, men ungefär. Nu fattar jag att jag bara ska göra allt lugnt, kontrollerat och minska på hetsiga aktiviteter, aldrig uppmuntra henne när hon plockar på uppmärksamhet inne.

Så här tänkte jag nu och skriv gärna om jag tänker fel om det :-) Vi började idag med att plocka undan leksakerna. Hon har enbart få gå ut på ca 30 minuters koppelpromenader, utan att hoppa och studsa på något ( hon brukar ofta hoppa upp på stenar, parkbänkar, murar mm). Jag har vid ett flertalet tillfällen sagt till henne att stanna kvar ( mitt kommando att inte följa efter mig i lägenheten). Jag kommer fortsätta med att vara lite strängare inomhus med just att hon inte ska följa mig. Jag kommer ta det väldigt lugnt utomhus i en vecka till att börja med, och se om jag kan få ner stressen. Detta betyder ingen lek varken med mig eller andra hundar, inget hoppa och studsa, utan lugna koppelpromenader, hålla mig helt ifrån långpromenader kan jag nog inte, men istället träna på att gå lugnt och sakta, nosa och strosa på dem.

När veckan har gått, och hon förhoppningsvis lärt sig att inte ha så mycket förhoppningar, så kanske jag kan lägga in någon lättare aktivitet och se om hon klarar av det utan att börja stressa igen och sen hitta hennes nivå på vad hon klarar av och vad som blir för mycket. Låter det okej tycker ni?

Tänkte lite på det du skrev om koppelpromenader med kända och okända hundar. Detta har vi gjort en del, då jag är med i en hundgrupp där vi träffas och tränar på just det. Att hundarna inte får hälsa och inte leka, utan bara gå tillsammans. Det har fungerat bra, men jag upplever ändå att det blir ganska stressande för henne, hon vill gå först och bjuder hela tiden in till lek. Bra träning att inte få göra det, men samtidigt i denna situation, så kanske det är bättre att avstå en period med sådana aktiviteter också?
 
Om hon inte själv begriper att hon ska lägga sig ner och vila så får du tala om för henne vad hon ska göra. Hundar har i regel inte alls några problem att ha mycket att göra men det är nog inte så bra att de själva bestämmer hur och när det ska göras. Idag har jag varit och tränat spår, sök och sedan lydnad (varit iväg i 7 timmar). Båda hundarna har massor med energi kvar, men nu när jag kommer hem vill jag göra annat. Så då får de gå och lägga sig tills det är dags att äta middag. Ena hunden tycker ibland att han kan tjata sig till mat så då får jag tala om att han fortfarande är satt på pausläge. Annars hade han nog med lätthet kunnat spendera ett par timmar med att springa fram och tillbaka mellan mig och köket.

Om din hemmiljö är sådan att hunden alltid kan vara lös på promenaderna och att du inte har någon/något annat att fokusera på när du är hemma så får du simulera detta. Låtsas att det inte passar sig att hunden rusar runt på promenaden. Plocka fram mobilen och pilla lite på den, hunden ska kunna tolerera att du har uppmärksamheten riktad åt annat håll. Sedan kan du stoppa ner den i fickan och bjuda upp till lite roligare promenad igen. Samma när du är hemma, ibland "måste" du bara hålla på med annat och då får hunden ligga stilla så den inte r i vägen eller stör. När du är nöjd kan du säga att hon får komma till dig och kela lite. Sedan är det paus igen. Lite mer ordning och reda helt enkelt, och att hunden inte tror att den är nr 1 precis hela tiden!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 376
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
247
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 137
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 423
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp