Vildkatter

Sv: Vildkatter

Jag undrar lite över vad andra tycker om att ta in vildkatter och tämja dom. Nu menar jag inga förvildade tamkatter utan rena vildkatter. Jag tycker inte att man ska ta in dom och tämja dom eftersom att dom här katterna är fruktansvärt stressade och för deras egen skull tycker jag det är bäst med avlivning. Att ta in en vildkatt är som att hämta in en räv från skogen och försöka tämja den. Skriv gärna vad ni tycker om det här!

Länge sedan någon skrev här men jag vill gärna kommentera.

Korrekt, ;) det finns bara förvildade tamkatter, vildkatt kan man se, hm, om man har tur, i Skånes djurpark.

Sen anser jag att vi människor har ett ansvar för de katter som blivit förvildade, då någon oansvarig ägare har släppt, ej låtit kastrera etc sin katt osv. Det är inte katternas fel.

Ska man avliva en sådan katt fångas de som regel, för det är en regel/lag att de ska fångas i fällor. Sedan skjutas. Så är det iallafall i Malmö. Detta är oerhört stressande för katten och de kan ta tid innan fällorna töms/skjuts.

Finns det alternativ om katten inte är mkt sjuk tycker inte jag att dettta är en "human" metod.

Jag har under 4 år matat och gett p-piller till tjugo katter, födda utomhus.

Nu är det tre kvar....och en av dem har jag ett jourhem/träningshem åt.

Sammanlagt har 11 av dem fått hem!
Själv har jag en av dem: en mycket charmig och busig katt hemma.Han tog ca 2 dygn att få tam, men det var mkt snabbt iofs. De andra dött i snuva etc och min kattsmamma blev överkörd.

De andra katterna mår nu jättebra inomhus, rapporterar de nya ägarna.

Så visst kan man få dem tama, mer vanligt än undantag. :)
 
Sv: Vildkatter

Viist är det synd om de skräckslagna katterna när de tas in.Ett tag. kanske ett par veckor eller månader men sen kan de ha flera år framför sig med bra livskvalitet.
jag har flera fd kolonikatter hos mig och de vill inte bli klappade av mig men de kan leka med mig eller så leker de med varann eller så flyger leksaksmöss och bollar omkring.
Det finns också en metod kallad TNR som innebär att man fångar in katterna kastrerar dom och efter läkningen släpper man ut dom igen.
Metoden innebär också att man ska se till att de har tillgång till mat och vatten som inte fryser och att de har tillgång till något torrt , någorlunda varmt ställe att krypa in i.
 
Sv: Vildkatter

Frågan var om förvildade tamkatter (semiferala eller ferala): avliva eller försöka få dem tama.

Ja, det KAN finnas utmärkta skäl att avliva. Men inte som fullgott alternativ mot att försöka få friska djur tama om det finns detta alternativ...

Det går för det mesta utmärkt bra att få dem tama. Det kan ta tid, arbete och kunskap, men det går. Har man dessutom hjälp av egen hemmakatt så är det inte SÅ svårt. - Skygga vildingar brukar inte hamna i konflikt med hemmakatterna, de är undergivna dem. Ett litet paradox alltså, bra att känna till det. Oskygga fertila semiferala hankatter däremot kan spöa upp hemmakatterna. Men det är bara att kastrera dem i god tid innan man låter dem möta hemmakatterna.

En bättre fråga är då om man låter de vildingar som verkar klara sig bra ute leva kvar som semiferaler. Tex kastrera dem enligt TNR och låta dem leva sitt liv ute, då under viss tillsyn.
Detta kan vara ett fullvärdigt alternativ till avskjutning av vilda katter om man inte har resurser att ta in dem.
 
Sv: Vildkatter

Min ena katt är hälften vildkatt och hon var inte alls tam när jag fick henne. Det gick inte ens att vara i samma rum som henne. Det tog flera år innan hon fick något si sådär förtroende för människor. Nu går det att klappa henne och hon kommer fram själv för att kela, men tar man upp henne så vill hon inte bli buren en längre stund. :smirk:
 
Sv: Vildkatter

Vid min föräldrars kolloniträdgård finns det en stackars kisse som är mycket skygg och som vi lägger ut käk till när vi är där och matar fåglarna.

Katten har varit där sen i sommras och trots många försök att fånga den även med en kattfälla så är det ingen som har lyckats:(

Har ni något tips om hur man ska gå till väga?
 
Sv: Vildkatter

Marie_C

Du börjar med att jämföra förvildade katter med rävar - otroligt okunnigt!

Sedan fortsätter du rapa upp din förutfattade åsikt att det är omöjligt att tämja förvildade vuxna katter och att de ska avlivas trots att både Veronican och Carita har egna erfarenheter av att avlivning i de allra flesta fall är onödigt. Pinsamt!

Som grädde på moset säger du sedan att du jobbar i en djurskyddsförening!

Läs och lär av Veronicans och Caritas inlägg. De är riktiga djurvänner.

Du har mycket att lära av dem! Empati och förståelse är nyckelorden - inte avlivning!
 
Sv: Vildkatter

Tråden är 7år gammal...

Marie_C

Du börjar med att jämföra förvildade katter med rävar - otroligt okunnigt!

Sedan fortsätter du rapa upp din förutfattade åsikt att det är omöjligt att tämja förvildade vuxna katter och att de ska avlivas trots att både Veronican och Carita har egna erfarenheter av att avlivning i de allra flesta fall är onödigt. Pinsamt!

Som grädde på moset säger du sedan att du jobbar i en djurskyddsförening!

Läs och lär av Veronicans och Caritas inlägg. De är riktiga djurvänner.

Du har mycket att lära av dem! Empati och förståelse är nyckelorden - inte avlivning!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 512
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Övr. Katt Pga olika anledningar har jag ett tag letat nytt hem till mina bebisar, både för min och deras skull. Det är ju förbannat jobbigt men...
Svar
8
· Visningar
1 067
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp