Det finns inga vildkatter.
Naturligtvis finns det katter som är räddare och mer skygga än min Alicia, men hon slogs för livet den dagen jag fångade in henne, var enormt stressad första dagarna och har klöst mig massvis av gånger då hon blivit rädd. När jag första gången försökte ge henne mat från handen förstod hon inte utan slog med klorna på handen så jag tappade maten...
Visst finns det katter som blir mer stressade än henne, som hade fixat denna situation mkt värre, men JAG tror att det är ett mkt litet antal.
Denna katten är inte helt tam då hon inte vågar låta någon lyfta henne, me nhon är minsann såpass tam att jag och hela min familj kan klappa henne varje dag, hon spinner, trycker sig mot handen och stänger ögonen -NJUTER! Hon gick inte att röra för 5 månader sedan, tro det eller ej. De flesta förvildade katter går att tämja. Har du själv jobbat med förvildade katter? Har du talat med någon av alla dessa människor i kattföreningar som räddar förvildade katter ofta?
Jag tror inte att alla förvildade katter kan tämjas, men de flesta är nog som min Alicia, missförstådda. Alla trodde och sa till mig högt och tydligt att det var GRYMT att ta in henne, att hon aldrig blir tam, att det vore bättre att avliva henne och det ska jag säga dig att det gör mig riktigt förbannad!

Hon har sån lisvglädje, hon njuter så av att vara inne och när hon vågar släppa all sin rädsla fullkomligt älskar hon att kela, mer än ngn tam katt jag mött.
På veterinärbesöket uppdagades efter röntgen att Alicia någon gång under sitt liv blivit påkörd. Idag ligger hennes bäckenben helt snett och vänster bakben ligger ur led, är kortare än höger. Detta har läkt ihop otroligt nog och katten har inte ont. MEN, enligt veterinärerna är det en enorm risk för henne att leva utomhus eftersom hon heller inte har några tänder i framkäken (kanske utslagna vid biloyckan?) plus att hon inte kan springa ifrån/hoppa upp och klättra ifrån en fiende, gör att hon inte kan försvara sig. Det är inte snällt att låta denna katt gå ut.
Jag trodde förr som dig, att förvildade katter mådde bättre av att avlivas, men jag vet bättre idag. Naturligtvis, inte alla, men de flesta katter, vuxna som ungar, kan lära sig att förstå det goda med en människa, om vi bara ger dem chansen.