Viljas hälta. Råd och tips mottages!

Förstår så väl dina känslor kring att inte våga skaffa en ny hund. Har själv haft för många sjuka hundar som jag förlorat i förtid och det tar extremt hårt på en.

Att folk dessutom snackar skit och lägger sig i saker de inte har att göra och antar massa saker hjälper ju inte direkt heller. Det är rent ut sagt för jävligt.
 
Lider med dig men det nog svårt för folk som aldrig haft sjuka hundar att förstå att nån kan ha sån himla otur som du haft.
När jag var liten (typ åtta år eller nåt) så hade vi ett katastrof år, min tamråtta rymde ur buren och dog, vår ena hund rymde och blev påkörd av tåget, vår andra hund vände på huvudet och måste ha träffat otroligt olyckligt i tinningen på katten och den dog och nämnda hund togs bort några månader senare då han var gammal och började få lite väl mycket krämpor. Att allt detta hände under ett år vet jag då vi hade flyttat ut på landet men mamma fick nog och vi flyttade igen då hon kände att det hänt alldeles för mycket dåliga saker sen vi flyttade in (kan nämna att min pappa också dog under året men de var separerade men hade ändå god kontakt).
Såhär i efterhand förstår jag inte hur mamma höll ihop, själv var man tack och lov för liten för att man ändå skulle ha begrepp om allt.

Jag hoppas att du får klarhet imorgon och med en sån veterinär som är rakt på sak och du kan lita på kommer du inte behöva fundera på om du tar rätt beslut oavsett vilket beslut det landar i ❤️.
 
Hemkommen nu och det blev det jag befarade men samtidigt hade insett för ett tag sedan.

Veterinären och jag pratade i nästan 1 h och sen tog vi ut Vilja och gick en promenad då veterinären ville se hur hon rörde sig omedvetet och han såg då att hon har ont i vänstra framben hela tiden. För när hon inte är så medveten om att folk kollar på henne så avlastar hon vänster fram.
Sen gick vi in och han kände igenom henne uppe på bordet. Där såg och märkte han återigen hur ont hon har i armbågarna och vänster tass.

Vi pratade om allt man kunde göra för henne och hur prognosen efter det skulle bli och det var ingen ljus framtid alls. Han sa att hade det varit hans hund hade han låtit den somna in.
När han såg att jag nästan redan hade kommit fram till samma slutsats så sa han att jag har redan gjort så mycket jag kan för Vilja. Men att han förstår att jag ändå ville ha en tredje åsikt för att kunna må bra inners inne med mitt fruktansvärda beslut 😔😭.

Så var ett väldigt jobbigt besök men kändes ändå bra på ett konstigt sätt?..

Nu ska detta bara få sjunka in och sen .. :(💔
 
:heart
 

Bifogade filer

  • Vilja 2.jpg
    Vilja 2.jpg
    255,2 KB · Visningar: 102
Tack alla för er stöttning ❤.
Detta är såå tungt 😔. Det är nu vid 1 års åldern våra äventyr skulle ha börjat. Kurser, BPH, röntgen och lite längre rundor/ vandringar.
Så mycket drömmar som först gick i krasch med Fixa och nu Vilja 😭😔.

Kan jag få en frisk hund? Eller ska jag bara ge upp?

Viljas uppfödare ger sig inte och får till och med andra uppfödare att skriva till mig. Tydligen väljer jag den enkla utvägen för mig och inte Vilja... Har bara försökt hitta felen, rehaba osv i 6 månader. Klart jag tar den enklaste vägen 😅.

Nu vet jag inte ens om jag vågar köpa renrasig hund igen med tanke på hur de senaste 2 uppfödarna uppfört sig vid genetiskt sjuka hundar 😞.

Har varit tvungen att blocka dem..
 
Tack alla för er stöttning ❤.
Detta är såå tungt 😔. Det är nu vid 1 års åldern våra äventyr skulle ha börjat. Kurser, BPH, röntgen och lite längre rundor/ vandringar.
Så mycket drömmar som först gick i krasch med Fixa och nu Vilja 😭😔.

Kan jag få en frisk hund? Eller ska jag bara ge upp?

Viljas uppfödare ger sig inte och får till och med andra uppfödare att skriva till mig. Tydligen väljer jag den enkla utvägen för mig och inte Vilja... Har bara försökt hitta felen, rehaba osv i 6 månader. Klart jag tar den enklaste vägen 😅.

Nu vet jag inte ens om jag vågar köpa renrasig hund igen med tanke på hur de senaste 2 uppfödarna uppfört sig vid genetiskt sjuka hundar 😞.

Har varit tvungen att blocka dem..

Fy vad oschysst av uppfödaren! Inte nog med att du har det jobbigt som det är så ska du behöva hantera det också 👎

Jag hoppas att du inte tar åt dig, vi är många som vet hur du har kämpat ❤️

Kanske kan det vara läge att ta en paus över sommaren vad gäller hundar men hålla utkik efter en omplacering i de raser du kan tänka dig? Jag tänker att då är det större chans att du verkligen får en frisk hund och du kan få komma igång med kurser och träningar direkt.
 
Tack alla för er stöttning ❤.
Detta är såå tungt 😔. Det är nu vid 1 års åldern våra äventyr skulle ha börjat. Kurser, BPH, röntgen och lite längre rundor/ vandringar.
Så mycket drömmar som först gick i krasch med Fixa och nu Vilja 😭😔.

Kan jag få en frisk hund? Eller ska jag bara ge upp?

Viljas uppfödare ger sig inte och får till och med andra uppfödare att skriva till mig. Tydligen väljer jag den enkla utvägen för mig och inte Vilja... Har bara försökt hitta felen, rehaba osv i 6 månader. Klart jag tar den enklaste vägen 😅.

Nu vet jag inte ens om jag vågar köpa renrasig hund igen med tanke på hur de senaste 2 uppfödarna uppfört sig vid genetiskt sjuka hundar 😞.

Har varit tvungen att blocka dem..
:heart Fy sjutton vad fult av uppfödaren, det är ju knappast för att du tar den enkla vägen ut genom att åka till tre olika veterinärer och går igenom rehab och undersökningar. Med förra hunden som hade en medfödd skada var det istället uppfödaren som slutade prata med mig när jag ville informera om våra problem. :meh: Istället valde hen att ta ytterligare en kull på samma tik och uppmana en ägaren till en kullsyster att ta valpar.
 
Nu vet jag inte ens om jag vågar köpa renrasig hund igen med tanke på hur de senaste 2 uppfödarna uppfört sig vid genetiskt sjuka hundar 😞.

Beklagar att hundarnas uppfödare beter sig otrevlig mot dig och tycker att du tar en ”lätt väg”. Av det du beskrivit här så ser jag inte att det skulle vara djuretiskt på något sätt att behålla hunden.

Men jag måste bara fråga, varför tror du att en blandrasuppfödare skulle vara bättre att ha att göra med, bara för att den föder upp blandraser/oregistrerade hundar?

Det är ju liksom inte synonymt med renrasuppfödare = förnekar problem i sina linjer och beter sig otrevligt, utan det har ju med personen att göra, såna finns ju (tyvärr) hur många som helst av oavsett om de avlar renrasigt/reggat eller blandras/oreggat.

Enda skillnaden är ju att i blandrasavel så finns inga officiella register och det går inte att följa stammar = ännu lättare att sopa saker under mattan.
 
Jag kan ju säga att jag hade valt bort rasen, främst p g a att uppfödarna verkar väldigt dåliga hundmänniskor. Sånt kommer ju direkt dig till del genom uppförandet, men indirekt hade jag inte kunnat låta bli att misstänka att dåligt omdöme smittar av sig även på avelsarbetet.

Fruktansvärd sits. Har själv varit där men med annan ras och korsband. Hund efter hund, och det har känts hopplöst. Jag tycker du ska ta dig igenom och stålsätta dig inför det tuffa beslutet med Vilja (skönt att ha en veterinär som går att lita på och som har så bra kommunikation!) och sedan vila lite efter det. Vila från hunderiet.

Jag pausade med annan ras, och tog över äldre hundar (som bevisligen fungerar) för att det skulle vara roligt med hund igen - inte bara ångest och hjärtat i halsgropen så fort de trampar fel eller är lite stela en morgon.

Du behöver ju inte fatta något beslut om din hundframtid just nu, men ibland kan det vara skönt att i alla fall fatta ett beslut att pausa för att inte känna stress att kolla, hålla ögonen öppna etc.
 
Beklagar att hundarnas uppfödare beter sig otrevlig mot dig och tycker att du tar en ”lätt väg”. Av det du beskrivit här så ser jag inte att det skulle vara djuretiskt på något sätt att behålla hunden.

Men jag måste bara fråga, varför tror du att en blandrasuppfödare skulle vara bättre att ha att göra med, bara för att den föder upp blandraser/oregistrerade hundar?

Det är ju liksom inte synonymt med renrasuppfödare = förnekar problem i sina linjer och beter sig otrevligt, utan det har ju med personen att göra, såna finns ju (tyvärr) hur många som helst av oavsett om de avlar renrasigt/reggat eller blandras/oreggat.

Enda skillnaden är ju att i blandrasavel så finns inga officiella register och det går inte att följa stammar = ännu lättare att sopa saker under mattan.


Nej jag skulle aldrig köpa en blandras, been there done that. Utan inatt när jag skrev det så tänkte jag bara på att de som föder upp blandraser oftast struntar i vad ägarna gör med hunden efter de köpt valpen.
Men nej blir det några fler hundar så blir det renrasig så jag kan kolla BPH/MH och Hd/Ed.
Speciellt med min historia 😞.
 
Viljas uppfödare ger sig inte och får till och med andra uppfödare att skriva till mig. Tydligen väljer jag den enkla utvägen för mig och inte Vilja... Har bara försökt hitta felen, rehaba osv i 6 månader. Klart jag tar den enklaste vägen 😅.

Nu vet jag inte ens om jag vågar köpa renrasig hund igen med tanke på hur de senaste 2 uppfödarna uppfört sig vid genetiskt sjuka hundar 😞.

Har varit tvungen att blocka dem..
Sånt där gör mig så irriterad, det är så lätt att sitta på en annan sida om en skärm å vräka ur sig saker när de inte ens varit med på hela resan om allt som gjorts osv.
Det är inte ditt fel att du haft otur med dina hundar och jag tycker det är väldigt bra att du blockat dom, du behöver inte ha med sådana människor att göra de tillför ingenting.

Av det jag läst i den här tråden verkar du ha försökt med allt och gett det en chans innan det tunga beslutet. Det är långt ifrån alla hundägare som gör ens det, så jag hoppas verkligen inte att du tagit åt dig av vad de sagt att du tar den enkla vägen ut, om så hade varit fallet ja då hade du ju rent krasst avlivat för längesen och inte gått igenom all rehab osv. 🙄

Sådana människor som dom gör mig så 🤬🤬🤬!!

Du har gjort allt du kunnat och lite till, ta nu hand om dig och ta dig tid att bearbeta allt. Du har fått många bra i tråden av mer kunnigt folk än vad jag är. :heart

En liten parentes:
Det finns vettiga uppfödare också kanske inte inom just den rasen. Vet mamma har två flatcoated retrivers och de uppfödarna verkar väldigt måna osv.
Likaså när mamma hade en cocker spaniel, den uppfödaren var också bra, så visst finns dom. Vet själv inte hur man hittar dom, men tror bukes hundkunniga användare kan nog hjälpa till här. :heart
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: MonteRose
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
G
Ekonomi & Juridik Jag har blivit offer för ett försök till internetbedrägeri! Därför vill jag varna andra om detta och publicera mail som jag fått av...
Svar
7
· Visningar
3 445
Senast: terese
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp