Vilka är "Våra egna"?

Många av de som är hemlösa och uteliggare i Sverige är det på grund av missbruk eller andra problem som gör att de straffat ut sig från boenden. De flesta som skriker om att vi ska hjälpa våra egna först skulle aldrig vilja ha dem som granne.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt de kommentarer angående situationen i Lima nu där man föreslår att man ska låta svenska hemlösa bo i stugorna i stället.

@Inte_Ung

De allra flesta flyktingar stängs fortfarande ute genom att inga rika länder ger visum till dem. Istället för att köpa en flygbiljett för någon tusenlapp så måste de nu betala flyktingsmugglare mångdubbelt och utsätta sig för stora faror på vägen. Det har på senaste tiden blivit mycket lättare att ta sig till, och runt i, Europa eftersom det externa gränsskyddet inte längre fungerar. Så istället för att stänga ute kanske 99% så stänger vi nu ute kanske 90%. De som blir utestängda är kvar som internflyktingar eller flyr till närliggande flyktingläger m.m.

Att en så stor andel kommer till just Sverige beror på att vi ger bäst incitament för dem att komma hit. Generösare regler o.s.v. Om vi harmoniserade reglerna med övriga EU-länder så hade många sökt sig till andra delar av Europa än till just hit. De hade inte blivit kvar i krigsområden. Det löser inte konflikterna och kriget om vi gör det givetvis, men det eldar inte på dem heller på något sätt. Det skulle bara avlasta oss i en situation som vi inte kommer att kunna klara länge till utan allvarliga konsekvenser för välfärden.

Angående flyktingar som protesterar mot tilldelade boenden - tja, det visar väl att de är som folk är mest. Rädda och ovilliga att anamma nya och främmande saker.
Jag tror också att det har att göra med att det är så som de har tagit sig fram på flykt.
Genom att vara envisa och hävda sin vilja på olika sätt.
Det kan ju vara litet svårt att sluta med det så där bara hux flux.
Alla människor strävar ju alltid efter något bättre om det är möjligt.

De hemlösa som redan finns Sverige vägrar ju också att flytta till obygden, det är ju ofta en del av problemet.

Senast ändrad:
De allra flesta flyktingar stängs fortfarande ute genom att inga rika länder ger visum till dem. Istället för att köpa en flygbiljett för någon tusenlapp så måste de nu betala flyktingsmugglare mångdubbelt och utsätta sig för stora faror på vägen.
Och det är ju vansinne.
Men ingen orsak till att vi skall stänga våra gränser utan en orsak till att andra skall öppna sina.

Jag tycker självklart att dom behöver hjälp och att vi ska hjälpa flyktingar men samtidigt blir man förbannad när vissa av dom beter sig som bortskämda ungar, vuxna män o kvinnor som vägrar att gå av en buss när de har fått boende och mat, en varm plats och trygghet från kriget. Nej då klagas det över att de är för kallt, mörkt, skogg m.m och ska då ha boende i en storstad. Och att dom då hellre vill tillbaka till Turkiet om dom inte får något bättre. Är det rimmligt att ha sådana krav när man flyr från krig? Jag tycker inte det speciellt inte när dom som behöver riktig hjälp sitter i skiten därborta.

Jaha. Du tänker så, att de ska bara vara tacksamma. Jag tänker att det är ett gott tecken att dessa flyktingar har en önskan och vilja att integreras i det svenska samhället. Tycker det är starkt att fly från krig, kämpa sig till Sverige och sedan stå upp för sin önskan om ett välfungerande liv i Sverige när de hamnar ute i den svenska skogen långt från det svenska samhället. Jag hoppas vi lyckas ta tillvara på dessa människors driv och att de inte förpassas till uppgivenhet. För personligen har jag svårt att tro att tacksamhet och att "nöja sig" är vägen till ett harmoniskt mångkulturellt Sverige.

Och det är ju vansinne.
Men ingen orsak till att vi skall stänga våra gränser utan en orsak till att andra skall öppna sina.

Våra gränser är lika stängda som andras. Att så många kommer just hit beror som sagt på att vi erbjuder bäst förmåner. Realistiskt sett så har jag svårt att tänka mig att vi kan få övriga länder att öppna sina gränser inom en snar framtid. Då får vi spela med den handen vi blivit tilldelade.

Jag håller med att systemet är vansinnigt men jag tror inte vi har kapaciteten att klara av en situation där flyktingar tillåts flyga hit eftersom det hade kommit så många då. Även om övriga EU gjorde samma sak. Asylansökningarna hade blivit tio eller kanske tjugo gånger så många. Men för att undvika den akuta situationen där tusentals drunknar i Medelhavet så borde vi (Europa) enbart ta emot kvotflyktingar som ansöker om asyl på plats i flyktingläger, ambassader m.m. De som kommer hit kan erbjudas en plats i ett flyktingläger (vilket hade gjort att ingen hade bemödat sig med att ta sig hit). Då kan vi välja precis hur många vi vill ta emot, även om det är tiotusen eller tvåhundratusen. Och folk slipper riskera livet för att ta sig hit.

Realistiskt sett så har jag svårt att tänka mig att vi kan få övriga länder att öppna sina gränser inom en snar framtid.
Det tror jag kommer att hända av sig själv när de blir medvetna om vad alternativet är.
Alla länder vinner på att rädda vad som räddas kan i resten av Världen.

Resten håller jag helt enkelt inte med dig om.

Jaha. Du tänker så, att de ska bara vara tacksamma. Jag tänker att det är ett gott tecken att dessa flyktingar har en önskan och vilja att integreras i det svenska samhället. Tycker det är starkt att fly från krig, kämpa sig till Sverige och sedan stå upp för sin önskan om ett välfungerande liv i Sverige när de hamnar ute i den svenska skogen långt från det svenska samhället. Jag hoppas vi lyckas ta tillvara på dessa människors driv och att de inte förpassas till uppgivenhet. För personligen har jag svårt att tro att tacksamhet och att "nöja sig" är vägen till ett harmoniskt mångkulturellt Sverige.

Ja jag tänker så.. Och till en annan som smirka åt att jag inte tycker att dom är "våra egna" så betyder det inte att jag värdesätter nått folkslag mer. Är ingen rasist för att jag tycker som jag gör heller.
En stor del av flyltingarna som kommer hit är dom som har pengar och kan muta människor med 30tusen, dom som kan sätta sig på bussen och ta sig till sverige på 2veckor och sedan tro att dom ska kunna leva som prinssesan på ärten och vägrar ta bussen för läkarvård och ska då ha bokad taxi m.m. Finns de inga mer boenden så finns det ju inte, dom kan väl inte trolla fram? Då får dom ju ta det som finns sålänge. Det som inte har pengar och lever i fattigdom där borta får sätta sig i en gummibåt och riskera sina liv. Det behövs hjälp därborta också eller ska dom glömmas bort för allt verkar handla om att tävla om hur många man kan ta emot och tävla om vem som har störst hjärta.
Hur blir det sen när dom tvingas ut från sverige? Det har redan skett ett mord där en invandrare mördat 2 svenskar för hämnd på att han skulle skickas hem. Det är troligen inte det sista.
Jag är hellre paranoid än att vara de som springer fram till en nyligen sprängd självmordsbombare och försöka hjälpa honom.
Nu menar jag inte att alla som kommer hit är så, finns jättebra människor som hjälper till i samhället men de jag menar är att sverige inte har någon koll på vilka de tar in. Kan lika väl vara IS medlemmar i grupperna om man nu ska gå in på det.

Ja jag tänker så.. Och till en annan som smirka åt att jag inte tycker att dom är "våra egna" så betyder det inte att jag värdesätter nått folkslag mer. Är ingen rasist för att jag tycker som jag gör heller.
En stor del av flyltingarna som kommer hit är dom som har pengar och kan muta människor med 30tusen, dom som kan sätta sig på bussen och ta sig till sverige på 2veckor och sedan tro att dom ska kunna leva som prinssesan på ärten och vägrar ta bussen för läkarvård och ska då ha bokad taxi m.m. Finns de inga mer boenden så finns det ju inte, dom kan väl inte trolla fram? Då får dom ju ta det som finns sålänge. Det som inte har pengar och lever i fattigdom där borta får sätta sig i en gummibåt och riskera sina liv. Det behövs hjälp därborta också eller ska dom glömmas bort för allt verkar handla om att tävla om hur många man kan ta emot och tävla om vem som har störst hjärta.
Hur blir det sen när dom tvingas ut från sverige? Det har redan skett ett mord där en invandrare mördat 2 svenskar för hämnd på att han skulle skickas hem. Det är troligen inte det sista.
Jag är hellre paranoid än att vara de som springer fram till en nyligen sprängd självmordsbombare och försöka hjälpa honom.
Nu menar jag inte att alla som kommer hit är så, finns jättebra människor som hjälper till i samhället men de jag menar är att sverige inte har någon koll på vilka de tar in. Kan lika väl vara IS medlemmar i grupperna om man nu ska gå in på det.

De som lever i fattigdom kommer aldrig över gränsen, de dör utan att kunna fly. De som kommer hit är de som säljer alla sina tillgångar och betalar flyktingsmugglare för att riskera sina liv på överfulla gummibåtar. Från Syrien kommer nu väldigt många som haft en levnadsstandard liknande vår.

Ska man se ur en annan aspekt är det oerhört kontraproduktivt att ha boenden på platser som Lima, mitt ute i skogen med minimal kontakt med svenskar. Hur ska de kunna börja lära sig språket utan några att prata med?

Du menar att du tror att det finns flyktingar som sätter sig på bussen och åker till Sverigepå två veckor? Jag kan bara säga att du har fel. Helt FEL. Var har du läst dig till dina fantasier?

De som har råd att betala en flyktingsmugglare är de som kommer i gummibåtarna. De är vanliga människor som sålt det som gick att sälja och lämnat precis allt. Varför är det ens problematiskt att de som kommer har (hade) resurser? Visst önskar jag att de allra fattigaste också har en chans att komma, men krasst sett så är det en enorm resurs för oss när det kommer folk med utbildning

Det glöms inte bort några läger - var har du fått det ifrån?
Vad det gäller den sista biten, så är risken minst lika stor att det kommer att ske dåd i stil med snubben i Trollhättan. Små människor som göder sitt hat och blir bekräftade av andra likasinnade dårar. Dom är jag mer rädd för faktiskt.

Du menar att du tror att det finns flyktingar som sätter sig på bussen och åker till Sverigepå två veckor? Jag kan bara säga att du har fel. Helt FEL. Var har du läst dig till dina fantasier?

Ja då var det väl fantasier på nyheterna då, var en tjej som hade kommit hit på 2-3 veckor.

Det är inga problem med att de har resurser men att de begär att de ska ha dittan och dattan är problemet då det inte finns mer att ge här. Det är såklart politikernas fel att de blir såhär för de ljuger flyktingarna rakt upp i ansiktet då dom tror att dom kan leva gott här redan nu men de går ju inte. Finns inte en chans att få bostäder till alla. Sätta upp tält tycker inte jag är en lösning då dom själva inte ens vill bo så. Och då är det väl bättre att stänga gränserna och låta andra länder ta in flyktingar.

Ja då var det väl fantasier på nyheterna då, var en tjej som hade kommit hit på 2-3 veckor.

Det är inga problem med att de har resurser men att de begär att de ska ha dittan och dattan är problemet då det inte finns mer att ge här. Det är såklart politikernas fel att de blir såhär för de ljuger flyktingarna rakt upp i ansiktet då dom tror att dom kan leva gott här redan nu men de går ju inte. Finns inte en chans att få bostäder till alla. Sätta upp tält tycker inte jag är en lösning då dom själva inte ens vill bo så. Och då är det väl bättre att stänga gränserna och låta andra länder ta in flyktingar.

Det kan ta 2-3 veckor, men det är inte en enda bussresa som nån sorts charter. Det är stora umbäranden och nånstans måste de över medelhavet och det är ju den biten som är farlig.
De som ljuger flyktingarna rakt upp i ansiktet är först och främst människosmugglarna. Ingen politiker har påstått att de kan leva gott här utan att integreras.

Flyktingarna är ju inte ens ett reellt problem i Sverige än. Vi klarar att ta emot fler även om det kommer bli tyngre.

Jag har så otrligt svårt att förstå att du inte kallar dig rasist när du tycker att människor är olika värda baserat på etnicitet.

Ska man se ur en annan aspekt är det oerhört kontraproduktivt att ha boenden på platser som Lima, mitt ute i skogen med minimal kontakt med svenskar. Hur ska de kunna börja lära sig språket utan några att prata med?

Fast invånarna i Lima bor väl kvar? De pratar en mycket vacker och tydlig och sjungande dialekt i de trakterna. Förr fanns tom grundskola där, är den nedlagd?

Det kan ta 2-3 veckor, men det är inte en enda bussresa som nån sorts charter. Det är stora umbäranden och nånstans måste de över medelhavet och det är ju den biten som är farlig.
De som ljuger flyktingarna rakt upp i ansiktet är först och främst människosmugglarna. Ingen politiker har påstått att de kan leva gott här utan att integreras.

Flyktingarna är ju inte ens ett reellt problem i Sverige än. Vi klarar att ta emot fler även om det kommer bli tyngre.

Jag har så otrligt svårt att förstå att du inte kallar dig rasist när du tycker att människor är olika värda baserat på etnicitet.

Jag är inte så korkad att jag tror att dom åker på nån charter resa hit. Herregud..

Så du kallar mig rasist? Vart har jag sagt att människor är olika värda? Ingenstanns.
Är så trött på er som trycker upp att man är rasist i ansiktet för att man har olika åsikter. Svenskar är så jävla rädda för att kallas rasister för att sådana som du anser att man är rasist för ingenting bara man tycker och tänker olika om flyltingar/invandring. Snarare du som är bortom flötet och tror att detta kommer funka i längden.
Och du som är egoistisk som hellre vill att flyktingar ska sova i tält nu när de dras mot vintern än att bli kallad rasist.
Och det klart att vi klarar av att ta in flera, sverige kan nog ta in alla om de skulle vara så. Men det finns ingenstanns för dom att bo, och de redan nu.. Och det är för dom det drabbar och blir "tyngre" för. Inte dig..

Jag är inte så korkad att jag tror att dom åker på nån charter resa hit. Herregud..

Så du kallar mig rasist? Vart har jag sagt att människor är olika värda? Ingenstanns.
Är så trött på er som trycker upp att man är rasist i ansiktet för att man har olika åsikter. Svenskar är så jävla rädda för att kallas rasister för att sådana som du anser att man är rasist för ingenting bara man tycker och tänker olika om flyltingar/invandring. Snarare du som är bortom flötet och tror att detta kommer funka i längden.
Och du som är egoistisk som hellre vill att flyktingar ska sova i tält nu när de dras mot vintern än att bli kallad rasist.
Och det klart att vi klarar av att ta in flera, sverige kan nog ta in alla om de skulle vara så. Men det finns ingenstanns för dom att bo, och de redan nu.. Och det är för dom det drabbar och blir "tyngre" för. Inte dig..

Det handlar inte om olika åsikter. Det handlar om människosyn.

Vad tror du egentligen att flyktingarna flyr från? Det blir *inte* tyngre här än i flyktingläger med miljontals människor eller i ett totalt sönderbombat land
Var skriver jag att jag hellre vill att flyktingar sover i tält?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några... 68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
49 156
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 882
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
13 419
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025