Bukefalos 28 år!

Vilka avmaskningmedl??

M

malört

Vilka avmaskningmedel tar vilka parasiter? Det kommer fler o fler avmaskningmedel på marknaden. Vet nån om det finns en enkel hemsida om vilka medel som finns o vilka parasiter de bekämpar.(helst i pasta form)jag har provat via apotekets hemsida men då måste man ringa nåt 0771-nr för att få produktinfo. eller är det nån av er som har hyfsad koll på märke=parasit? :confused:
 
Det är inte så krångligt som tillverkarna vill framställa det. Så många verksamma substanser finns nämligen inte.

Blodmasken är viktigast att bekämpa, och det gör man på sommarhalvåret. Alla medel utom Droncit (specialmedel för bara bandmask) och Axilur/Rintal tar blodmasken, fast i olika många stadier.

Bandmask är det Droncit som tar bäst (fås på recept OM man vet att man har bandmask). Pyrantelpreparat (Banminth, Fyrantel) tar bandmasken om man ger dubbel dos, men inte alla stadier av masken.

Styngflugan är det bara ivecterminer och moxidectiner som tar (Alltså Cydectin och så Ivomec och alla nya med samma substans). Den bekämpas på hösten OM man har styngfluga där man bor och sett på hästen.

Spolmask har föl och unghästar. Ivecterminer har inte alltid effekt på den, Pyrantelpreparat tar oftast bra men bara vuxna maskar. Axilur och Rintal funkar däremot bra på spolmasken.

Nåt mer, kanske jag inte svarade riktigt på din fråga...
 
Tack Magdalena det var en hjälp på vägen.
Jag tycker att man alltför ofta avmaskar utan anledning bara för att man alltid gjort det som man en gång fått till sig.(även jag själv) Om man inte har några unghästar så bör det inte behövas så många avmaskningar (och om det inte är nån omsättning på olika hästar i stallet/hagarna) Har man dessutom inte sett styngfluge ägg på flera år så kanske det inte blir så mycket kvar.

Hur skulle du rekomendera att lägga ett avmaskningschema på vuxna hästar och trol inga styngflugelarver? eller är det dumt att tänka så. :confused:
 
Du tänker helt rätt! Släng gärna in ett träckprov på våren också :D

År 1:
före bete ivecterminpreparat (Ivomec, Eraquell osv)
därefter var 8e vecka samma medel ända till installningen. Då kommer ni också åt eventuell styngfluga.

År 2:
före bete dubbel dos Pyrantelmedel (Banminth, Fyrantel)
därefter enkel dos var 4e vecka hela betessäsongen.
Då har ni kommit åt eventuell bandmask innan betet också.

Växla mellan år 1 och år 2, det kan även gå två år med samma schema.

Ytterligare ett (tillhör samma växling som ivecterminerna dock):
Cydectin före betet och 12v senare.
 
Magdalenas schema tycker jag låter bra.

Ville bara tillägga att man måste avmaska hästar även om det inte kommer några nya hästar till stallet osv, speciellt om man inte har möjlighet att ha betesrotation.

En hage där det hela tiden går hästar blir rejält infekterad och det är alltså marken som smittar hästen. Eller ja, larverna på den alltså... :cool:
Har man möjlighet att låta vinterhagen stå helt tom under ett par månader på sommaren så minskar man naturligtvis parasittrycket och kan möjligen dra ner på avmaskningstillfällena. Det förutsätter förstås att man släpper hästarna på ett sommarbete där det inte gått hästar det sista året. Och naturligtvis bör man skicka in träckprov för analys för att kontrollera att man ändå inte har ett parasitproblem.

Styngflugelarven är visserligen en otrevlig gynnare, men långt ifrån den värsta.
Blodmasken som lever i hästens kröskärl (blodkärlen till tarmpaketet) kan förorsaka blodproppar med vävnadsdöd i tarmväggen till följd. Symptomen blir en kolik som hästen inte överlever. Blodmasken kan också orsaka kroniska diarrétillstånd.

En vanlig orsak till kolik är att vuxna bandmaskar sätter sig i övergången till blindtarmen och orsakar en massiv förstoppning. Även denna kan ha dödlig utgång.
 
En hage där det hela tiden går hästar blir rejält infekterad och det är alltså marken som smittar hästen.

Njäää... Har man följt ett bra avmaskningsschema så får man ju aldrig någon äggurskiljning, och smittan håller sig ytterst låg, så efter ett par år med bra schema kan man vara i stort sett maskfri och slippa avmaska!

Jag fick alltså ner parasittrycket från 1200 EPG till noll på ett par år i stallet jag stod i (15 hästar), och trots att vi skippade avmaskning visade träckprovet fortfarande på ingen eller väldigt lite mask (hästen med mest hade 50 EPG - knappt nånting).
 
Ett mycket bra tips är att gå in på ditt apotek. Där finns det en folder där det står bra skrivet om avmaskningsmedel.
En annan bra bok som du hittar på apoteket är "hälsoråd för häst" den kostar ca 50 kronor och där kan man hitta svar på många av de frågor som man som hästägare kan stöta på när hästen blir lite sjuk eller skadar sig.
:banana:
 
i apotekets hälsoråd för häst står det att axilur tar blodmask,är det fel???? :confused:
 
Axilur TOG blodmask, men tyvärr har just denna mask en enorm förmåga att utveckla resistens mot avmaskningsmedlen. Vad jag vet är det i dagsläget endast ivermektinpreparaten som är effektiva mot blodmask och inte ens det är säkert längre.

Magdalena - ja, med tiden så. Men i de flesta hagar av idag skulle jag tippa på att ordet parasitfritt är rena skämtet. Tyvärr. God beteshygien och korrekta avmaskningsscheman är ju onekligen bättre än rutinmässig avmaskning, även med tanke på resistensproblematiken, och jag tycker att du gör rätt i att slå ett slag för det här på Forumet!
 
Ivectermin, pyrantel och moxidectin tar blodmasken. (Ivomec, Banminth och Cydectin för att nämna de "äldsta vanligaste").

Axilur tar vissa delar av blodmaskarna, och överdoserar man typ 50ggr så försvinner all mask :D
 
Axilur tar vissa delar av blodmaskarna, och överdoserar man typ 50ggr så försvinner all mask :D

Bak- eller framdel!? :rofl:

Vad säger du om 150 EPG blodmask i träcken hos en snart treårig grabb med intermittent diarré? Taget för ung två veckor sedan. Borde väl inte vara orsaken, va?
 
Ivectermin, pyrantel och moxidectin tar blodmasken. (Ivomec, Banminth och Cydectin för att nämna de "äldsta vanligaste").

Ja, men det är bara ivermektinpreparaten som tar blodmasken i sitt inkapslade stadie i tarmväggen.
 
Nope, det är Cydectin som tar de inkapslade, inte ivectermin.

150 EPG är inte särskillt mycket och borde inte vara nån orsak till diarrée.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 917
Senast: hastflicka
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 601
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 666
Senast: kma
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 875
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp