Vilka barnböcker tycker ni om?

Cinzia

Trådstartare
För vilka åldrar passar böckerna och varför tycker ni att de är bra?

Jag tänkte börja med de jag tycker om att läsa för tillfället.

Snurran och fjärrkontrollen
En bok som handlar om den tokiga katten Snurran som älskar familjens fjärrkontroll, hon tar med den till dagis och visar upp för alla och hon bråkar med familjen och vill hela tiden bestämma över fjärrkontrollen. Boken är riktig rolig att diskutera med barn tycker jag, om det är snällt att bara bestämma allt själv, om det är roligt att få ta med saker och visa på dagis och om man ska lyssna på mammor och pappor. Boken passar nog bäst för barn som är 3-5 år.


Knacka på
En bok som barnen nästan kan berätta själv efter ett tag. När man läser boken lär sig barnen färger m.m. Den passar att göra en flanosaga av också.
 
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

För vilka åldrar passar böckerna och varför tycker ni att de är bra?

Alla böckerna om Gittan! De börjar när Gittan går vilse med dagis så de bör passa sena förskoleåldern och uppåt. Favoriten är den med fårskallarna som vi fortfarande skrattar åt trots att dottern nu är elva år :D De är helt enkelt så söta. Språket är kul och de behandlar olika typer av ensamhet där Gittan träffar djur som det händer grejer med och hon växer som människa.
 
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

Morfar prostens barnbarn och Kalabalik hos morfar prosten av Eva Bexell. Jag vet inte riktigt när man är "redo" för dem men jag skrattar fortfarande hysteriskt åt dom, och jag är ändå 23:o Allra helst ska det vara inläsningen av Margareta Krook, de är helt fenomenala. Fanns på kasettband när jag var liten, borde finnas på ljudbok, annars är det en skam!

- Men vad gööör du för nånting?
- Åskar lite och så... säger Anton och drar i klosettsträngen.



Jag minns att min lillasyster tyckte att Dockoperationen av Eva Wikander var väldigt rolig när hon var i 4-5årsåldern. Hon skattade så att hon grät och skrek "en gång till" så fort boken var slut.
 
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

Pelle Svanslös och Elsa Beskows barnböcker. Har svårt o sätta foten på varför jag gillar dem, men jag tyckte om dem när jag var liten så det sitter väl kvar. Elsa Beskows barnböcker är ju nämnvärda för att hon på egen hand både skrev och illustrerade sina böcker.
 
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

Det finns en helt fenomenal bok som heter "Leka Tre", jag minns tyvärr inte författaren/illustratörens namn, det var en bok min dotter lånade hem från skolan. Den är så träffsäker så man vill skrika högt! Hon lånade den flera gånger!
Men den passar nog bara flickor, flickor i åldern 6 (?) och uppåt. För tyvärr är det just tjejjer som i allmänhet har ohyggligt svårt för att Leka Tre...

PS. Och ja, böckerna om Gittan! Helt fantastiska, man slår knut på sig själv av skratt! DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

En av de underbaraste barnböcker jag nånsin läst, köpte jag till min dotter förrförra julen, hon var alltså 8 år då. Jag läste den högt för henne om kvällarna, ett kapitel varje kväll, fast ibland kunde vi inte sluta utan måste läsa flera kapitel.
Boken heter "Edward Tulanes Fantastiska Resa" av Kate DiCamillo. När vi kom till slutet av sista kapitlet kunde jag knappt läsa, tårarna bara sprutade!
Den är kanske liiite avancerad så den passar nog inte barn under 8, om de inte är väldigt vana vid långa böcker. Men den är absolut, absolut underbar. Rekommenderas starkt till alla, även vuxna! :bump: Den handlar om en leksakskanin och hans - just det, fantastiska, otroliga, långa resa genom livet...
Boken låg 48 veckor på New York Times 10-i-topplista. Den är absolut fullständigt ljuvlig!
-Hjärtat brister och brister
och lever genom att brista.
Det är nödvändigt att färdas
genom mörker och djupare mörker
och inte vända om."

Köp/låna den!!! Även om ni inte har barn att läsa den för!
 
Sv: Vilka barnböcker tycker ni om?

"Herr Bohm och sillen" hittar jag bara som animerad kortfilm på nätet ( http://www.youtube.com/watch?v=E6yGArTRgjE ) men vi har den även som bilderbok, dock på norska. Härligt filosofisk och kan jag tycka perfekt för fyr-femåringar som tänker en massa.

"Morr-Tigers oväntade slut och andra kattdikter" ett urval av dikterna i TS Elliots "Old Possum's Book of Practical Cats", översatt till svenska och magnifikt illustrerade. En av mina favoriter som liten (5-7) på grund av bilderna och rytmen i dikterna, dock förstod jag nog ingenting alls av själv innehållet.

Pekingeser och terrrier hatar varann.
Det har man väl sett hur de slåss och går an
och kväser varandra så ofta de kan.
Eldfängda är mopsar och doggar jämväl.
Fast somliga påstår att ej utan skäl
de gruffar, så tycker de mycket om gräl
och de kan
skäll skäll skäll skäll
skäll skäll skäll SKÄLLA
så folk börjar fråga vad saken kan gälla

Resan till Ugri-La-Brek av Thomas Tidholm och Anna-Clara Tidholm
På andra sidan om Världen fins ingenting bara ingenting och ingenting och ganska kallt. Men allra längst bort finns ett smalt streck där himlen och marken träffas och viskar till varann. Precis där liggen en by som heter Ugri-La-Brek och det betyde Byn-Där-Rökarna-Stiger-Rakt-Upp.

Och där, mitt ute i ingenting har Hinken, Myran och Strun hittat spåren efter Morfars tofflor.


Andra favoriter:
Musikbussen av Lennart Hellsing och Stig Lindberg http://www.hellsingland.se/bibliografi.aspx?ar=1940-1949&id=12
Örnis Bilar av Carl Johan De Geer och Jan Lööf http://194.68.4.202/?isbn=9789163863424
Liten av Ulf Stark och Anna Höglund (om en pappa som en dag vaknar upp och är jämngammal med sin son)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
12 908
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 756
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 126
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp