Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Kryssar rutan ”en bok som vunnit Augustpriset” med Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningar i Sverige av Elin Anna Labba. Vann Augustpriset 2020 för årets svenska fackbok. Boken handlar om när samerna var tvungna att tvångsförflyttas. Tycker boken var intressant, lite svårt ibland att hänga med i vilken familj hon pratade om. Trevligt inläst av Elin Anna Labba själv.

Nästa ruta är ”en på svenska förläggareföreningens topplista” kryssar med boken Musse & Helium Mysteriet med hålet i väggen av Camilla Brinck inläst av Morgan Alling så bra inläst. Boken låg på plats 39 bland barnböcker för Mars månad.

Tredje krysset blir rutan ”Biografi med en person som har gått ur tiden” med boken Rebellen från Vimmerby- En biografi om Astrid Lindgren av Rebecca Forsgren Malmström, Helena Egerlid, Jens Fellke. Tycker boken var helt okej, kul att få lära känna Astrid lite mer dock var det några partiet i boken som inte intresserade mig vilket kanske drog ner betyget lite.

IMG_9320.jpeg
 
Kryssar rutan ”en bok som vunnit Augustpriset” med Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningar i Sverige av Elin Anna Labba. Vann Augustpriset 2020 för årets svenska fackbok. Boken handlar om när samerna var tvungna att tvångsförflyttas. Tycker boken var intressant, lite svårt ibland att hänga med i vilken familj hon pratade om. Trevligt inläst av Elin Anna Labba själv.

Nästa ruta är ”en på svenska förläggareföreningens topplista” kryssar med boken Musse & Helium Mysteriet med hålet i väggen av Camilla Brinck inläst av Morgan Alling så bra inläst. Boken låg på plats 39 bland barnböcker för Mars månad.

Tredje krysset blir rutan ”Biografi med en person som har gått ur tiden” med boken Rebellen från Vimmerby- En biografi om Astrid Lindgren av Rebecca Forsgren Malmström, Helena Egerlid, Jens Fellke. Tycker boken var helt okej, kul att få lära känna Astrid lite mer dock var det några partiet i boken som inte intresserade mig vilket kanske drog ner betyget lite.

Visa bifogad fil 144613
Kul att vi är flera som läst biografier om Astrid Lindgren, men samtidigt helt olika böcker :D
 
BINGO! 🥳

Jag kryssar The Girls av Emma Cline som En bok med ett mord. Jag blev positivt överraskad av den här boken faktiskt, det tog en stund innan jag kom in i den men samtidigt var den så lättläst att det inte var ett problem. Men det var nog bra att jag var på resande fot när jag började på den för två veckor sedan eftersom det innebar mycket dötid att läsa på, tror inte att jag hade kommit igång lika bra av att bara läsa några sidor per kväll sådär som jag brukar göra här hemma. Persongalleriet var väldigt bra och handlingen intressant om vad som händer när vilsen tonåring möter andra vilsna själar och blir indragen i en destruktiv sekt.

Er tredje man av Denise Rudberg kryssar jag som En med referens till känd serie/film/bok. Signe läser bland annat Emelie Bronte för professor Svartström. Jag hade höga förhoppningar på den här boken eftersom jag tyckte väldigt mycket om de första två, men jag kan inte låta bli att känna att den kändes lite som en transportsträcka och nästan mer som utfyllnad i serien. Det hände liksom inte så mycket och boken engagerade mig inte lika mycket som de andra har gjort. Tar en paus nu och tänkte sedan läsa fyran precis innan den femte och avslutande delen kommer ut i juni!

Slutligen har jag lyssnat på The Thursday Murder Club av Richard Osman. Maken och jag lyssnade på den i bilen när vi var ute på äventyr i helgen och var överens om att mittendelen var bäst - början och slutet kändes lite sega, utdragna och onödigt "skojiga" (med det sistnämnda menar jag att humorn var där, men efter ett tag blev det lite uttjatat - jag har fått samma känsla när jag läst t.ex. Jonas Jonasson). Kanske hade den passat bättre som fysisk bok än som ljudbok, jag vet inte. Ja ja, den bidrog med lite underhållning under helgens många timmar i bilen i alla fall! Kryssar den som En bok du blivit rekommenderad eftersom både svärmor och svägerska pratade sig varm om denna bokserie senast vi sågs.
 

Bifogade filer

  • Bokbingo vintervår 070524.jpeg
    Bokbingo vintervår 070524.jpeg
    490,9 KB · Visningar: 5
@Mineur håller med om En tredje man att den inte kändes lika bra som de andra två böckerna. Hade inte koll på att det kommer ut en ny snart måste ju också läsa nästa del då! Grattis till bingoraden!
 
Jag har läst Jävla karlar av Andrev Walden. Jag köpte den redan när den nominerades till Augustpriset (som den sen vann), men nu när den också nominerades till Årets bok tog jag tag i att läsa den.

Det är en uppväxtskildring där Andrev berättar utifrån de sju olika män han har funderat på om han ska kalla pappa, ett kapitel per man. Han är några år äldre än mig, men det slår ändå an precis rätt. Det är roligt och otroligt träffsäkra beskrivningar ur ett barns perspektiv. Jag älskar hur den är berättad och vad den berättar. Efter halva boken tänkte jag att den skulle få en femma i betyg, men tyvärr drar tonårstiden ner helheten något för mig. Rekommenderar den ändå varmt då den är lättillgänglig och väl värd att läsa, men alla andra har kanske redan läst den. :)

IMG_3267.jpeg


Jag kryssar rutan bok från svenska förläggareföreningens topplista då den har toppat listan flera av de veckorna som bingon har pågått.
 
Jag har läst Jävla karlar av Andrev Walden. Jag köpte den redan när den nominerades till Augustpriset (som den sen vann), men nu när den också nominerades till Årets bok tog jag tag i att läsa den.

Det är en uppväxtskildring där Andrev berättar utifrån de sju olika män han har funderat på om han ska kalla pappa, ett kapitel per man. Han är några år äldre än mig, men det slår ändå an precis rätt. Det är roligt och otroligt träffsäkra beskrivningar ur ett barns perspektiv. Jag älskar hur den är berättad och vad den berättar. Efter halva boken tänkte jag att den skulle få en femma i betyg, men tyvärr drar tonårstiden ner helheten något för mig. Rekommenderar den ändå varmt då den är lättillgänglig och väl värd att läsa, men alla andra har kanske redan läst den. :)

Visa bifogad fil 144873

Jag kryssar rutan bok från svenska förläggareföreningens topplista då den har toppat listan flera av de veckorna som bingon har pågått.
Jag lyssnade på den innan bingot drog igång, och tyckte det var en riktigt rolig bok. Bra inläst var den också.
 
Jag kryssar "bok där syskonrelation är viktig" med Reykjavik av Ragnar Jönsson och Katrin Jakobsdottir. Deckare som utspelar sig 1986 och handlar om ett försvinnande 30 år tidigare. Bra med en del oväntade inslag.

Jag kryssar "bok som blivit film" med Fried Green Tomatoes at Whistle Stop Cafe. En ganska rörig bok med lite oklar handling, men ändå på något sätt bra.
1000007077.jpg
 
Jag kryssar rutan en valfri bok. Jag har läst "Sekreterarklubben: C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget" av Jan Bergman. Detta är en bok som jag läst om som jag hade i bokhyllan. Blev väldigt sugen på att läsa den efter jag börjat läsa serien Kontrahenterna av Denise Rudberg. Boken är en dokumentär berättelse om de kvinnor som var med i sekreterarklubben och kvinnliga agenter under andra världskriget. C-byrån och dessa kvinnor är en nedtystad del av svenska historia och Jan Bergmans bok bygger på hans forskning som han hållit på med i 30 år. Hans intresse för detta kommer från att hans mamma var en av de kvinnliga agenterna i C-byrån och sekreterarklubben.

Detta är en oerhört gripande, dramatisk berättelse om dessa kvinnor och den verksamhet som C-byrån bedrev. Kvinnorna blev utnyttjade som agenter, de lägst stående kvinnorna som kallades svalor eller sirener fick bjuda ut sina kroppar för att hamna i säng med utländska höga militärer, agenter och andra personer som kunde tänkas ha information. Sprit och sex skulle förmå att lossa tungan på dessa män. Det hände naturligtvis att kvinnorna blev gravida och då betalades för aborter (som var förbjudna i Sverige på denna tiden) på smutsiga kliniker och en del kvinnor blev sjuka efteråt och hamnade i livshotande tillstånd. Boken handlar också mycket om C-byråns verksamheter, en del av boken är skönlitterär text med dramatiserade konversationer till exempel.

Enda kritiken jag kan ha mot boken är att kvinnornas historier hamnar lite i bakgrunden för att boken handlar om så många andra delar, det återges historiska händelser, bland annat C-byråns, säkerhetspolisens och FRA s verksamhet återges också. Men det bygger också till stor del på autentiska material och trots att boken är något spretig så blir jag väldigt tagen av vad dessa kvinnor fick genomlida och när C-byrån lades ner så hade kvinnorna psykiska skador och även ibland fysiska skador men de lämnades åt sitt öde mer eller mindre utan stöd eller hjälp.

Tycker detta är en viktig och intressant bok som sätter ljuset på en del av Sveriges historia som dels är ganska okänd och dels jag tror inte det fanns någon större stolthet över i Sverige på den här tiden, tvärtom var det en ganska smutsig verksamhet om man ser till hur kvinnor utnyttjades. Tycker boken allt som allt är läsvärd och har man lite intresse av Sveriges historia eller kvinnohistoria så rekommendera jag den starkt.

 
IMG_0237.jpeg


Nytt kryss för bok som blivit film. Jeannette Walls, The Glass Castle.
Självbiografisk bok om författarens uppväxt i en totalt dysfunktionell familj.
Pappan var alkoholist och mamman inte kapabel att ta hand om barn öht.
Så de fyra syskonen fick i mångt och mycket klara sig själva och kliva in istället för föräldrarnas. Ju längre jag läste ju mer förbannad blev jag på föräldrarnas totala oförmåga att vara de ”vuxna i rummet”. Så till den grad att jag hade svårt att ta mig igenom boken. Inte för att den är dålig, utan för att jag inte mäktade med all misär mer än i korta stycken.
 
Ny bok utläst, denna gång blev det Rent hus av Alia Trabucco Zerán. Den utspelar sig i Chile och handlar om Estela som brutit upp från ett liv i fattigdom på landsbygden och sökt sig in till Santiago för att ta anställning som hembiträde hos en familj. Nu är familjens dotter död och Estela sitter i ett förhörsrum och berättar sin historia.

Även om det finns ett spänningselement i att dottern är död så skulle jag inte klassa detta som en spänningsroman. Däremot är det en skildring av klass och utsatthet, inte minst när man lever så starkt knuten till sin arbetsgivare som till exempel även en au pair gör. Boken är skriven som en monolog, det är verkligen Estelas berättelse, men tyvärr funkar inte det helt för mig. Jag har sett många hyllningar där den beskrivits som årets bästa läsupplevelse, men där andra tycker att berättandet är hypnotiskt så är det för mig tradigt och inte riktigt seriöst. Ingen favorit hos mig alltså, men heller inte en så stor investering då den är både lättläst och kort.

IMG_3338.jpeg


Jag väljer att kryssa rutan bok med max tre ord i titeln.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
466
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 132
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 840
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp