Vilka barnsjukdomar har ni haft?

Rosett

Trådstartare
Spinofftråd på vilka vacciner vi tagit.

Jag har haft kikhosta och vattkoppor. Vattkoppor mest troligt två gånger, en gång som barn och en gång som vuxen.
 
Mässling, vattkoppor, scharlakansfeber, och påssjuka, har jag haft.

Kikhosta har jag aldrig haft, och inte heller röda hund. Så röda hund blev jag vaccinerad mot som 12-åring.
 
Vattkoppor på lekis. Jag hade inte ens halsfluss som barn och tror jag var hemma exakt en gång pga feber under hela skolgången. Lagom surt när alla klasskompisarna var hemma titt som tätt men jag kunde inte ens bli lite snuvig innan matteprovet. Eländigt friska kropp! :mad:
 
Vattkoppor, påssjuka, röda hund är de jag kommer ihåg. Mässling fick jag aldrig trots att syskon och alla kompisar hade det.
 
Mässling, påssjuka, röda hund, vattkoppor, kikhosta och sharlakansfeber avklarade vid relativt späd ålder.
 
Mässling, vattkoppor, scharlakansfeber, och påssjuka, har jag haft.

Kikhosta har jag aldrig haft, och inte heller röda hund. Så röda hund blev jag vaccinerad mot som 12-åring.
Har du vaccinerat dig mot kikhosta? Vuxna kan också få det men oftast utan kikningar, så då kan man tro att det är vanlig hosta/förkylning och smitta andra.
 
Kikhosta fick jag i lågstadiet, jag tror att det ledde till att jag kan få lite astma när jag har hosta som värst.

Men vattkoppor drabbades jag av relativt sent under tonåren (ca 15-16 år), min mamma blev också sent sjuk i vattkoppor (men hon var ung vuxen). Kanske ren slump men lite lustigt.
 
Jag har inte haft en enda. När min syster fick barn vaccinerade jag mig mot vattkoppor för säkerhets skull.

Däremot fick jag halsfluss och öroninflammation titt som tätt i unga år, kanske dock inte räknas som barnsjukdom 🤔
 
Kikhosta och Vattkoppor.
Kikhostan fick jag som nästan nyfödd och fick ligga på sjukhus under en längre tid.
 
Spinofftråd på vilka vacciner vi tagit.

Jag har haft kikhosta och vattkoppor. Vattkoppor mest troligt två gånger, en gång som barn och en gång som vuxen.

Jag fick vattkoppor för några år sedan. Dessutom sådär lagom över jul och nyår. Aldrig har jag varit så sjuk eller haft så hög feber som då. Jag som normalt aldrig får feber ens när jag är sjuk hade plötsligt tempen på 40-41 grader.
Anledningen till att jag fick vattkoppor var att mamma ville att jag skulle vara barnvakt åt min lillebror som just då var sjuk i vattkoppor. Jag sa åt henne att jag aldrig haft det och ville inte bli sjuk. Men mammor kan ju lätt tro sig veta allt om sina barn så självklart slutade det med att jag var barnvakt... med resultatet att jag fick vattkoppor i vuxen ålder. Men det är nog den enda barnsjukdomen som jag vet av att jag haft och kanske var det bättre att jag fick det som ung vuxen än att behöva få det när jag är äldre.
 
Kikhosta och vattkoppor här också.

Vattkoppor fick jag när jag var i tjugoårsåldern, det var ingen höjdare! Fick det bevisligen aldrig som barn trots att varenda barn omkring mig hade det så vi började väl undra om jag kanske haft någon väldigt lindrig variant som bebis men nähä 😄
 
Mässling som barn, i åtta-års-åldern. Jag minns mycket väl ljuskänsligheten och febern...

Vattkoppor som vuxen, i trettio-års-åldern (inte roligt) plus bältros för ett par år sen - sextio+. Tack och lov för de läkemedel som finns idag, säger jag bara.
 
Har väl typ bara haft vattkoppor som barn. Gick aldrig på dagis, beror kanske på det. Jag fick höstblåsor i vuxen ålder, av mina egna barn. Den var fan ingen barnlek :rage::nailbiting::arghh:
 
Har haft en barnsjukdom med röda utslag, kanske mässling, kanske vattkoppor. Mina föräldrar höll inte koll på barnsjukdomarna, även om de var ansvarstagande annars, så ingen vet. Jag hoppas att det var vattkoppor, men jag kommer inte ihåg att utslagen kliade, och det verkar vara en bestående minnesbild hos dem som verkligen haft vattkoppar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som vet vad detta kan bero på? Jag har googlat mig blå, men hittar mest leverskador till följd av alkohol eller läkemedel...
Svar
9
· Visningar
1 322
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 142
Senast: manda
·
Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 925
Senast: Amha
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 576
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp