Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Jag hittade en, Brio zento.:)

Någon som har någon erfarenhet utav den?

Stolen ska monteras i baksätet på en Hyundai i30 kombi.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Läste nu att den är tydligen klumpig...

Fick upp ögonen för en Britax HiWay, den är tydligen lite, lite mindre för att passa små bilar? Så mycket som jag har förstått, så är Hyundaien inte så stor även om det är en kombi.
Men jag hittar ingen information om till vilka bilmodeller som den passar i?
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Tycker inte att Zenton är klumpig, den är enkel att montera. Har förvisso den i framsätet. Ingen koll på vilket betyg den fått på olika tester.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Britax twoway kanske? Den ska lutas mot sätet framför.
Hiway måste ha minst nån cm luft mellan stolen och sätet eftersom den ska lutas på sitt stödben. Det kan bli väldigt trångt för sätet framför då.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Hmm... Då var det lite knivigare, 2 way har vi haft innan och sonen satt inte så bra i den i baksätet på den förra bilen.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Svårt att förklara. Trots att vi monterade stolen rätt, så satt den inte "som den skulle" utan den vinglade omkring i sätet. Sen var det väldigt, väldigt trångt för honom. Så den stolen har vi inte kvar.

Hittills har vi åkt buss, men jag vill ju ha en bilstol snarast.;) Fast nu har ju farsan bytt bil och jag hittar ingen lista nånstans på vilka bilstolar som passar Hyundai i30.:confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Nu har jag ingen aning om hur stor en i30 är i baksätet. Men vi har en Brio Zento och när Majas faster kör henne har hon den lätt i baksätet på en äldre Honda Civic, gott om plats där bak då och det går även att sitta i passagerarsätet fram, lite trångt men det går!
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Alla britax stolar är godkända till 25 kg. Hur blev det för trångt i t-w? Det är ju den rymligaste stolen. Hi-way passar i de flesta bilar, men den är inte så stor. Har du kollat på britax multi-tech? Zenton har jag för mig är ganska liten oxå.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Akta Graco cosmic comfort är godkänd till 25 kg pa alla platser i bilen. Men den tar stor plats i bilen. Vi har en Mazda 5 som är en ganska stor bil och det är precis att den far plats.

Britax multitech kanske skulle vara bra till din son (han är väl ganska stor har jag för mig) och det är väl en av dom största stolarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Vi har en Maxi Cosi Mobi. En i baksätet på S-MAX:en och en i framsätet på NOTE:en. Är ruggigt nöjd med stolen som är godkänd till 25 kg.

Mvh Miks
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Jepp, sonen är 2 ½ år och redan ca 18 kg tung (vägde 17,3 sist) och en meter lång.
Men Multi-Tech har jag kollat på innan, då jag tycker att den verkar bra.
Men jag kan inte hitta nån lista alls på vilka bilar man kan ha stolarna i? Säkrast är väl då att kontakta Hyundai.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Men såg nu att i30 inte står med i listan för Maxi-Cosi Mobi....
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Vi har Britax Hiway och är jättenöjda med den, sonen är över fem år och sitter fortfarande jättebra, och den har gått att klämma in även i små bilar.

Angående huruvida den får luta mot sätet framför eller inte: Efter en lång diskussion i ett annat forum där folk hade fått olika besked beroende på om de frågade försäljare, läste manualen eller frågade Britax direkt, kom vi fram till följande:

Jag hade samma undran när vi köpte en hiway i somras, så jag ringde till Britax för att fråga. Det de menar är att stolen inte enbart får luta mot ett säte framför, utan måste kompletteras med stödbenet. Alltså ett slags särskild varning för att man inte ska montera som gamla freeway. Enligt Britax kvittar det om man lutar bilstolen mot något eller inte, bara man använder stödben och remmar.

Det är otroligt dåligt att det kan vara så förvirrande. I deras manual står det ju uttryckligen att den inte ska lutas mot sätet framför, men så är det alltså inte om man ringer och frågar dem... Bra att de tar det säkra före det osäkra iofs, men synd om folk väljer bort deras stol för att de tror att den inte får plats om den inte får lutas.

Vi har alltså en Hiway och den är lutad mot sätet framför (samt har stödbenet monterat enligt instruktionerna då) och det är en jättebra stol! Annars kan jag även rekommendera dess föregångare Freeway om man kan tänka sig att köpa begagnat.
 
Sv: Vilka bilbarnstolar är godkända till över 18 kg?

Brio Zento hade vi först till första barnet förresten, och den tycker jag inte alls är bra om man inte har gott om plats på längden i bilen. Om det var trångt hamnade barnet i en alldeles för upprätt ställning och huvudet trillade framåt när han somnade. Vi bytte den raskt till en Freeway som satt mycket bättre.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 508
Senast: Guldaskig
·
Hästvård Hej! Vad skulle ni säga är fördelen med att använda en hovslagare som är godkänd av Jordbruksverket? Vad krävs för att bli godkänd och...
2
Svar
32
· Visningar
1 979
Senast: fio
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
4 359
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
973
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp