Vilka böcker får man inte missa?

Bukefalos 30 år!

Jag läser inget sedan många år, men lyssnar desto mer - huvudsakligen lättsmälta romaner och liknande. Jag har snöat in på norska långserier, ofta historiska. Jag tipsar om författare som skrivit långserier, för att inte skriva ett inlägg långt som en egen roman... :p
Margit Sandemo
Kaja Nylund
Laila Brenden
Harriet Hegstad
Jeanette Semb
Bente Pedersen
(kommer inte på fler just nu, men det finns fler...)

Jag vill tipsa om en av mina favoritböcker. Visserligen en ungdomsbok, men den är på något sätt ruskigt relevant även för vuxna. Den slog verkligen an hos mig, särskilt som jag läste den för och med barnen när de var lite yngre.

Boken? Momo, eller kampen om tiden av Michael Ende.

Den belyser hur vardag, jobb och samhälle (hemliga grå män) "stjäl" vår tid, men i sagoformat, och hur det påverkar barnen. Den publicerades första gången 1973, men den är lika aktuell idag. Jag tror att man kan relatera även om man inte har barn och inte vill ha barn heller.
Den är fantastiskt välskriven och bara helt jäkla underbar!

Är man då ändå i farten så kan man även läsa Den oändliga historien. Även den av Michael Ende.

Åh ja,
Kite Runner av Khaled Hosseini.

Björnstad trilogin av Backman (den gör ont men det är så värt det).

Allt av Terry Pratchett, men favoriter är Small Gods och böckerna med fokus på Moist von Lipwig.

Stephen King, men ett extra slag för de han skrev under pseudonymen Richard Bachman!

Människohamn, Låt den rätte komma in och Hanteringen av odöda av John Ajvide Lindquist.

Jag tycker inte man får missa ”To kill a mockingbird” och ”Go set a watchman” av Harper Lee. De är en skildring av en verklighet för inte så längesedan. Välskrivna och ”To kill …” är en klassiker och trevlig läsning. Men den är skriven på dialekt så i alla fall jag fick läsa högt för mig själv ibland för att förstå😂. Go set .. som belyser skillnaden mellan barnets uppfattning av händelser och vad som händer som barnet inte uppfattar (skyddas från) är en stark berättelse och väldigt allmängiltig. Jag tror båda böckerna - som jag varmt rekommenderar - finns på svenska.

Liknande trådar

• Vad får man inte missa?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vandringsskor
  • Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat